Bli abonnent Nyhetsbrev Annonser hos oss

utgave nr 3 201

Test Viksund 700: Mangelfull

Med skroget til With 20 som utgangspunkt har Viksund utviklet en bakveggbåt for påhenger. Med dårlig plassutnyttelse og håpløs adkomst til batteri og bensintank samt ulovlig lanterneføring blir det strykkarakter.

Publisert Sist oppdatert

TEKST OG FOTO: ATLE KNUTSEN

Etter konkurs og oppstart i fjor drøyde det ikke lenge før Viksund Båt AS hadde en ny modell på sjøen – nemlig Viksund 700. En liten bakveggbåt bygd på Sri Lanka av Viksund Asia. 700-modellen er en forlenget versjon av Viksund 635 Combi. Skroget har aner tilbake til Bror Withs dromedille-design og With 20 som senere er videreutviklet av Jostein Viksund. Viksund 700 har et praktisk, stort akterdekk med utvendig førerposisjon og et romslig styrhus med en køye, portabelt toalett og førerplass, samt innvendig byssemodul. Den lille båten er forbausende stabil selv ved stilleligge, og den krenger knapt når 90 kg går langs dollbordet og frem på fordekk. Men. Det er dessverre en rekke praktiske løsninger som har blitt ofret til fordel for runde former – og rent teknisk har båten noen alvorlige skavanker.

Sjøegenskaper
Viksund 700 har et relativt flatbunnet skrog med mye vekt forut på grunn av overbygget. Dermed er båten meget lettplanende og har et bredt fartsregister. På grunn av den relativt brede, flate bunnen har den også god sideveis stabilitet. Dromedilleprinsippet, uten brede chine, bidrar til at den flatbunnete båten likevel er ganske myk i sjøen.

Vår testbåt hadde en Suzuki DF70 firetakter på hekken. Det er fornuftsalternativet, men båten er godkjent for inntil 90 hk. Med en 70-hester kommer toppfarten opp i 26 knop, og man har en hyggelig marsjfart rundt 23. Båten byr ikke på overraskelser uansett hvordan du provoserer den. Derimot er den ganske buldrete og skranglete når dørene lukkes og man kjører i småkrapp sjø.

Uteplassen
Grunnkonseptet er basert på en velkjent oppskrift, med et styrhus forut og et arbeids- og fiskedekk akter. I akterkant av styrhuset er det en stor dør som gjør det enkelt å bevege seg ut og inn, men siden det er langt ned til dørken på innsiden av akterveggen kunne vi ha tenkt oss et ekstra trinn her.
Innredningen på akterdekket består av faste benker med runde former, samt en rotasjonsstøpt førerstol ved den utvendige styrposisjonen. Stolen kan justeres i lengde og høyde. I de faste benkene er det noe stuveplass på babord side og et vesentlig større stuverom på styrbord side. Begge er drenert. Imidlertid er stuverommene runde, noe som gir en dårlig plassutnyttelse. I tillegg til benkene er det et lasterom under en stor luke i dekket.

På innsiden av akterspeilet er det en pleksiluke som felles ut og fungerer som bord. Stuverommet på baksiden av luken har en rund bunn, hvilket igjen er upraktisk og gir dårlig plassutnyttelse.
En port i akterspeilet leder ut på badeplattformen. Plattformen er godt utnyttet takket være motorens lave montering. Badestigen under plattformen er enkel å få ut for en person som ligger i sjøen. Inn i skrogsidene er det åpne, men grunne og upraktiske stuverom. Totalt er båten forsynt med seks kryssholt, hvorav de to aktre er en del av rekken. Siden dollbordet er eneste vei frem på fordekk, og dollbordene kun er 12 cm brede, burde kryssholtene midtskips vært vinklet utover.

Lanterneføringen avviker fra det meste vi har sett tidligere. Sidelanternene er ok, men akter sitter det to lykter som på en gammel, amerikansk bil. Lykten på styrbord side er også akterlanterne, og passerer muligens kravet om en lyssektor på 135 grader. Topplanternen, som er av samme type, betviler vi imidlertid sterkt at kan ha en lyssektor på forskriftsmessige 225 grader. Ifølge produsenten har topplanternen et lyssektor på ca 200 grader – hvilket innebærer at båten ikke har godkjent lanterneføring. Her bør produsenten umiddelbart bringe i orden.

Vi reagerte også på at båten føles nokså myk i konsistensen. Når man går på luker eller fordekk, merker man at de gir etter. Spesielt gjelder dette dørken i lasterommet under akterdekket, som knapt tåler at man står på den. En negativ jagerskjerm i akterkant av hardtopen gir le for den som står på akterdekket og kjører. Den er også god å holde seg i når man kliver ut på dollbordene for å bevege seg frem på fordekket. I fordekket er det en romslig, drenert dreggkasse og en i forhold til båtens størrelse høy pulpit.

Førerposisjon
Førerplassen på styrbord side i akterkant av styrhuset gjør det lett for føreren å kommunisere med passasjerene. En middels høy person på 175 cm sitter greit, men er man noe lengre blir det dårlig plass til beina. Viljen til å lage mest mulig buete former har åpenbart hatt friere tøyler enn trangen til det funksjonelle da denne konsollen ble designet. Ratt og spak har fått en tilfredsstillende plassering, mens startpanelet er montert liggende på grunn av plassmangel. Vi noterte med tilfredshet at et kompass er på plass, sammen med to koppholdere og en nisje til mobil og den slags. Vil man montere en liten plotter, må den festes på en bøyle.

Mulighet til å felle inn plotteren ville vært ønskelig. Båten er forsynt med enkel motorinstrumentering som består av bensinmåler, turteller og trimindikator. Idet båten også har utvendig førerposisjon, og dermed har ett sett spaker både ute og inne, har valget fra på doble Morse-spaker av det pålitelige slaget. Det innebærer at man må montere trimmen på en egen knapp – noe som fungerer greit når man blir vant til det. I testbåten var monteringen noe uelegant – skeiv og med en del tusjstreker som ikke var blitt fjernet etter montering. Øvrige funksjoner, som bryter til vindusviskeren, finner man på et panel oppunder taket. Den store frontruten er forsynt med en enkel vindusvisker.Til tross for hel frontrute og store vindusflater på sidene, mister man mye sikt når man legger båten over i sving på grunn av kraftige stolper.

Førerbenken gir plass til en person. Benken har et vippbart ryggstø som ikke har noen funksjon i utgaven med aktervegg – men vi antar at produsenten har benyttet samme innredning som i hardtopversjonen og beholdt førerstolen. Plassen kunne vært vesentlig bedre utnyttet om man hadde valgt en annen løsning i den lukkede 700-varianten som vi testet. Det er et åpent stuverom i sittebenken, men kun med adkomst i forkant av rommet. En åpning i siden ville gitt langt bedre adkomst. Det samme gjelder adkomsten til stuverommet og de tekniske installasjonene innvendig i førerkonsollen, som for øvrig er temmelig uryddig. Eneste adkomst inn i rommet er via en pleksiluke i akterkant av konsollen som er hengslet i overkant, og som dermed gir begrenset adkomst. Luken bør hengsles i underkant – alternativt burde det vært en luke på siden av konsollen.

Salongen
Hytta er romslig i den lille båten, med god ståhøyde i den aktre delen. Belysningen består av en taklampe. Innredningen er enkel med en U-sofa forut som kan konverteres til en køye med puter og ifyllingsplater. Her er det plass nok til at to personer sove her. I forpiggen er det en dekksluke som kan åpnes og som gir god ventilasjon på varme sommerdager, i kombinasjon med at store deler av akterveggen kan åpnes. Dekksluken har imidlertid åpning i forkant, ikke akterkant, som er å foretrekke. Ifyllingsputene til køya kan enkelt stuves unna i forpiggen. Da får man også adkomst til et portabelt toalett der man har godt armslag til å gjøre sine forretninger. Til tross for faste, støpte benker, er det begrenset med stuveplass i dem. Man har kun inspeksjonsmulighet via et håndlokk i styrbord-benken. Her kunne plassen vært vesentlig bedre utnyttet siden rommet er forbundet med stuverommet i førerkonsollen. Innvendig stuveplass består i hovedsak av relativt grunne, åpne stuverom inn under dollbordet på hver side.

Byssa
På babord side, i akterkant av hytta, er det en liten byssemodul med et dypt stuverom under et pleksilokk samt en vask med tilhørende hånddusj. Det er god arbeidshøyde ved benken, og et kokeapparat fås som ekstrautstyr. En dør inn i benken gir adkomst til vanntanken og ferskvannspumpen. Ferskvannspumpen burde vært forsynt med doble slangeklemmer. Vi noterte oss også at utløpsslangen til vasken har en så kraftig bøy at det blir liggende vann – noe som gjør den ubrukelig utslagsvask i kuldegrader. En bedre montering ville vært å foretrekke.

Motorrom
Idet Viksund 700 har utenbordsinstallasjon, er plassen under akterdekket viet bensintanken og et forholdsvis romslig lasterom under en stor luke i dørken. Luken burde vært forsynt med en gassdemper eller lignende slik at den sto oppe av seg selv. Den innvendige dørken i lasterommet er svært myk og vil antakelig over tid sprekke. Via dette lasterommet har man adkomst til bensinslangen, men man har ingen adkomst til bensintanken, som er støpt inn under akterdekket. I praksis vil det være svært vanskelig å få rengjort tanken. Batteriplasseringen er like håpløs. Etter lengre tids leting måtte vi gi opp å finne batteriet! Det sitter helt utilgjengelig, utelukkende med adkomst via panelet med hovedstrømbryteren på akterspeilet. Ifølge produsenten skal dette nå være endret. Bensinfilteret er derimot montert lett tilgjengelig i en liten nisje på akterspeilet.

TESTFAKTA VIKSUND 700 CABIN

KONKLUSJON:
Viksund 700 byr på mye design som går på bekostning av praktiske løsninger og plassutnyttelse. Den er et rimelig og enkelt alternativ for den som er ute etter en fiske-/transportbåt, men før man eventuelt kjøper en slik båt bør man påse at tank- og batteriadkomst er bedret, samt at båten har forskriftsmessig lanterneføring. Produsenten vil også med fordel kunne utnytte stuveplassen langt bedre om bord.

PLUSS
+ Prisen
+ Sjøegenskaper

MINUS
- Batteriplassering
- Tankplassering
- Utnyttelse av stuveplass

SPESIFIKASJONER
Største lengde: 7,00 meter
Skroglengde: 6,80 meter
Største bredde: 2,30 meter
Vekt tørr båt: 1.100 Kg
Vekt fullastet båt: 1.834 Kg
Største dyptgående fullastet: 0,80 meter
Kapasiteter i liter
- Ferskvann: 35
- Drivstoff: 95
- Septik: -
Varmtvann: - 

MOTOR OG FREMDRIFT
Motorfabrikat: Suzuki
Modellbetegnelse: DF70
Årsmodell: 2009
Drivstofftype: Bensin
Ytelse ahk: 70
Ytelse kW: 51,5
Antall sylindere: 4
Max turtall ihht produsent: 5.000-6000
Max turtall i test: 5.200
Motoralternativer Suzuki DF50-DF115
Type fremdrift: Utenbords
Propeller
- type: Standard
- materiale: Aluminium
- stigning i tommer: 13,75x17
- antall blad: 3

ELEKTRISK ANLEGG
Batteribank:
- antall og størrelse start: 1x65 Ah
- antall og størrelse forbruk: 1x65 Ah
Ladespenning forbruk i volt¹): -
Ladespenning start i volt¹): -
¹) Anbefalt ladespenning: 14,4 volt. På grunn av batterienes plassering i testbåten lot det seg ikke gjøre å måle ladespenningen.

MÅL I CM
Dollbord, bredde: 12
Uteplass akter: 170x200
Badeplattform: 170x50
Ståhøyde
- førerplass: 140
- salong: 170
- hovedlugar 150
- bysse 170
Arbeidshøyde byssebenk: 90
Ståhøyde på toalett: 125
Akterdør – bredde: 84
Akterdør – terskelhøyde: 24
Køyemål
- hovedlugar 166x180

CE-Merking

                                                                                                      I ORDEN                                    MANGELFULLT

Designkategori:                                                                           C                                                

HIN-nummer:                                                                                OK                                             

Samsvarserklæring:                                                                    OK                                             

Brukerhåndbok:                                                                           OK                                             

FRA CE-SKILTET
Max antall personer: 7
Max antall pers. og last i kg: 889
Max motorstyrke: 115 hk (84 kw)
CE-kategori: C

FART OG STØY

                                                                    I følge produsent                                       Testet

Max turtall:                                                                                                                      5.200

Max fart:                                                      27                                                                26

Marsjfart:                                                     -                                                                   23

Max støy:                                                    -                                                                   86

Støy ved marsjfart:                                                                                                         83

²) Merknad: 84 dBA er Arbeidstilsynets øvre grense for tillatt gjennomsnittsstøy på en industriarbeidsplass.

TESTRESULTAT 3)

Turtall (omdr./min.)                                      Fart (i knop)                               Støy (i dBA)                            Merknad

5.200                                                             26                                                86                                           

4.700                                                             23                                                83                                           

4.200                                                             24                                                81                                           

3.700                                                             16                                                78                                           

3.200                                                             12                                                74                                           

2.700                                                             8                                                  72                                           

2.200                                                             7                                                  69                                           

1.700                                                             6                                                  65                                           

1.200                                                             5                                                  59                                           

700                                                                3                                                  57                                           

(Reduksjon med 500 omdr./min.)

³) Målingene er utført med en person om bord og en Suzuki DF 70 firetakter.

TESTBETINGELSER
Temperatur
- Luft: 5˚C
- Sjø: 4˚C
Vindstyrke: 5-8 m/sek
Tankinnhold ved test
- Bensin: 50 liter
- Ferskvann: 0 liter
- Septik: 0 liter
Antall personer om bord: 1 

UTSTYR

BESKRIVELSE

STANDARD

EKSTRA

I TESTBÅT

To styreposisjoner

 

X

X

Radio/CD

 

X

X

Kokeapparat

 

X

 

Kalesje

 

X

 

Ekkolodd

 

X

 

Kartplotter

 

X

X

Trimplan

 

X

 

PRIS OG OPPLYSNINGER
Pris fra (inkl. avg.) 294.390 Kroner
Pris testet båt (inkl. avg.) 315.000 Kroner
Konstruktør: Jostein Viksund
Produsent: Jostein Viksund Design og Modellsenter.
Ytterligere opplysninger: www.viksund.no
KONKURRENTENE
Beneteau 680 Antares Ikke testet i Båtmagasinet
Hansvik 630 Comfort Speed Testet Båtmagasinet 5/2009