utgave nr 1 2011

Test: Tarfish 1040

Overlegen: Tarfish 1040 er toppmodellen i Targas fiskebåtserie. Båten bygger på Targa 31, men har kortere hytte, større akterdekk, mindre lugar og større toalettrom. En rendyrket, kraftig skjærgårdsjeep med hytte - med imponerende praktiske og tekniske kvaliteter.

Publisert Sist oppdatert

TEKST OG FOTO: ATLE KNUTSEN
Konseptet retter seg mot en spissere nisje enn de øvrige Targa-modellene. I Tarfish 1040 har den finske produsenten Botnia Marin Oy rendyrket behovet for praktiske løsninger for fritidsfiskeren så vel som hytteeieren som i hovedsak skal ut på kortere turer, men kanskje har behov for en overnatting eller to i løpet av sesongen. Siden styrhuset er forkortet, blir akterdekket betydelig større, og ved å utelate flybridgen får man plass til en utvendig styreposisjon på akterdekket samt en egne- og sløyebenk på akterveggen. Likevel har båten alle de tekniske og praktiske kvalitetene som Targa er kjent for, intakt. Rent installasjonsmessig er dette den mest gjennomarbeidete båten fra Botnia Marin Oy vi har kjørt.


Sjøegenskaper

Båten baserer seg fullt og helt på Targa 31-skroget, med en skroglengde på 32 fot og en total lengde på 35 fot med badeplattform. På grunn av den økte vekten i Volvo Pentas D-serie-motorer kontra den gamle KAD-serien, har både Tarfish 1040 og Targa 31 negativt akterspeil når de leveres med dobbelt-installasjon for å få ekstra bæring i skroget. Vår testbåt var utstyrt med to Volvo Penta D4-260, noe som ga en toppfart på 38 knop og en marsjfart på drøye 30, hvilket bør tilfredstille de fleste vanlige behov.
I standardversjon (som vår testbåt) har båten 40 prosent skumfylling, noe som reduserer sjøstøyen betraktelig og gjør skroget stivere. Det gir et stumt skrog med høy kvalitetsopplevelse. Tarfish 1040 har ingen markant planingsterskel, noe som er en fordel ved gange i grov sjø og kompenserer man ytterligere med trimflaps kan man presse baugen kraftig ned slik at man får en skarpere angrepsvinkel på sjøen og kan holde imponerende høy fart selv i høy sjø.
Man kan legge båten inn i de kraftigste svinger uten at den slipper eller hugger overhodet. Sjøegenskapene er i en klasse for seg.


Uteplassen

Tarfishen har walkaround-løsning rundt styrhuset, med god bevegelsesmuligheter langs sidedekkene som er omgitt av høye og solide rekker.
Det er imidlertid akterdekket som peker seg ut på denne båten, med en flate på nærmere 6 kvadratmeter belagt med et kraftig og meget effektivt antisklibelegg. Dekksflaten er helt ren, med unntak av en hjørnebenk på hver side akter. Her er det plass til fortøyninger, samt dedikert plass for landstrømkabelen på styrbord side. En port i akterspeilet fører ut på badeplattformen som måler nær tre kvadratmeter. Porten er også hoveddreneringen fra det nedsenkede dekket, sammen med to kraftige spylgatt forut. I plattformen er det en stor inspeksjonsluke i teak ned til drevene. Plattformen er omgitt av en uhyre solid fenderlist som følger skroget forover en bit. Praktisk når man skal legge til.
Den utvendige førerposisjonen på akterdekket er integrert i en egne- og sløyebenk med skjæreplate, vask og hånddusj. I benken er det også dedikerte rom til fiskeutstyr. En kompakt og gjennomarbeidet løsning. I takskjegget over benken er det tre downlights, og i tillegg var testbåten utstyrt med to arbeidslys akterover på akterdekket og to til fordekket.
Selve takskjegget over førerplass og benk kunne vært bedre drenert i akterkant.
På dekk for øvrig er båten forsynt med seks solide kryssholt med optimal plassering. I tilknytning til kryssholtene på fordekket er det også noen supre halegatt med rulle som fortøyningstaet kan løpe i uten å gnisse.
I fordekket er det et stort lasterom, med separat batteri til baugpropellen. Dette er en førsteklasses baugropellinstallasjon som reduserer spenningsfallet og gir maksimal effekt. Via dette lasterommet er det også godt tilgang til lensepumpe, septiktank og sjøvannsinntak til toalettet. Foruten dette rommet er det tre romslige stuverom i den faste benken forut samt inn under fordekket.
Solid pulpit på fordekk, samt håndrekker på styrhustaket gjør enhver adkomst om bord meget trygg og enkel. Lanterneføringen er forbilledlig avskjermet, med egne lanternebrett tilsidelanternene.


Førerposisjon

På styrbord side i salongen, rett innenfor den skyvbare sidedøren, finner man førerposisjonen. Den byr på fremragende muligheter til å finne en komfortabel kjøreposisjon – enten man velger å stå eller sitte til rors. Testbåten var forsynt med en gassdempet KAB-stol som også kunne justeres i lengderetningen. I kombinasjon med en tiltbar rattkonsoll kan man variere kjørestillingen. Alle funksjoner er logisk plassert og faller rett i hendene. Knapper og funksjoner er fordelt mellom området rundt rattet og i takkonsollen over frontvinduene. Et annet stort pluss ved førerplassen i Tarfishen er det enorme kartbordet i hele styrhusets bredde, med kartrom og stuverom under lukene.
Testbåten var meget velutstyr, blant annet med Volvo Pentas nye joystick-styrte drevløsning og deres nye 7’’ fargedisplay hvor man kan hente frem all motorinformasjon i ett og samme instrument.
Ett kraftig minus ved testbåten var bruken av sotede sidevinduer. Det ser stilig ut, men allerede i skumring er de vanskelige å se ut gjennom – og i mørket er de nærmest verdiløse som vinduer betraktet. Frontvinduene var derimot i klart klass ihht reglene, forsynt solide viskere på parallellarm med intervallfunksjon.
Salongen
Salongen om bord har en velkjent Targa-planløsning, men litt kortere enn i en standard 31-foter. Her er en liten sofagruppe på babord side lengst akter rundt en søyle fra dørk til tak som gjør det mulig å heise bordet helt opp under taket når det ikke er i bruk. Passasjerstolen på babord side har svingbar rygg slik at man kan få en U-sofa ved behov. Plassutnyttelsen med tanke på stuverom er meget god. Her er en hylle på akterveggen, skuffer inn i sidevangen på sofane og en egen skapmodul under førerstolen. Et stort antall downlights i taket i salongen gir meget god belysning. Det er svært høy finish på trearbeidene om bord. Presstilpasninger gjør innredningen stum. Panelene i taket er festet med synlige skruer, men det gjør det også mulig å komme til på en meget enkel måte.


Akterlugaren

I motsetning til Targa 31, har Tarfish 1040 kun en mindre lugar under salongen med en dobbel og en enkelkøye. I stedet for lugar forut, er det her et svært romslig toalettrom. Man entrer lugaren via en luke i dørken i akterkant av styrhuset. Her er det en singel køye på styrbord side og en dobbelkøye på babord side. Lugaren er vesentlig mindre enn på Targa 31, men den fungerer likevel utmerket for en weekendovernatting. Stuveplassen er nedprioritert og består av et skap på babord side. Tre lamper gir god belysning. Trappen ned er svingbar slik at man får full adkomst til singelkøya på styrbord side. Inn i akterveggen er det et med hovedsikringer. Hele båten, inkludert lugaren, er forsynt med et stort antall praktiske knagger.
Byssa
Bysseløsningen i Tarfish 1040 er identisk med den vi finner i Targa 31. Kokepparat og vask befinner seg under kartbordet på babord side og det er et stort skap og rikelig med skuffplass i benken til venstre for nedgangen til toalettet. Kjøleskapet er plassert under førerstolen. Dermed er alt innen rekkevidde, og man kan fint tilberede et måltid i denne byssa med to bluss.
Toalettrom
I stedet for lugar forut, har Tarfish 1040 et gigantisk toalettrom under dekk forut med et frittstående, elektrisk toalett. Her er det full ståhøyde og også god dusjmulighet. Produsenten har lagt vekt på mye smart stuveplass og utnyttet alle smårom godt, både i benken på styrbord side pluss flere skuffer for øvrig. Ventilasjonen består av et koøye som kan åpnes i tillegg til en ventil. Alt av beslag som knagger, dorullholder og tannkrusholder er på plass. I tillegg er her et stort speil med belysning som lyser opp ansiktet belysningen er god i form av en større lampe og en downlight. Teaktrallverket i dørken kan fjernes for rengjøring.

Motorrom

De to store motorromslukene på doble gassløftere i akterdekket frilegger i praksis hele det enorme motorrommet. I testbåten satt det to Volvo Penta D4-260. Motorrommet er en fryd for øyet og for en mekaniker. Det er gjennomtenkt til minste detalj. Her står batteriene i separate kasser, med startbatteri til hver motor. Det elektriske anlegget er ekstremt velorganisert, lett tilgjengelig og kraftig dimensjonert. På skottet i forkant av motorrommet sitter hovedstrømsbryterne som kan fjernstyres fra førerplassen. Her har man også meget god tilgang til grovfilterne til hver motor. Innfesting, valg av komponenter og materialer oppklarming og merking hører til det ypperst vi har sett i en fritidsbåt. Drivstofftilførsel og retur går i kobberør og automatisk brannslukker er på plass. Her er også en panelovn samt to 220 volts uttak.
En rekke smarte detaljer peker seg ut i motorrommet. Ved giveren til ekkoloddet sitter det en ekstra blendeplugg til hullet dersom man må fjerne giveren. En liten trakt er stripset fast ved den hydrauliske motoren til trimflapsene i fall man må etterfylle olje. En egen kasse er dedikert verktøy, olje osv. Denne viljen til perfeksjon er imponerende og ytterst sjelden blant båtprodusenter. Flere burde ta lærdom fra slike som Botnia Marin Oy.
Adkomsten til motorene er meget god, med førsteklasses tilgang til peilepinne, sjøvannsfiltere med inspeksjonsglass osv. Videre har man tilgang til stengekraner for diesel via et lokk i dørken mellom fører- og passasjerplass i styrhuset.

TESTFAKTA TARFISH 1040
KONKLUSJON:

Tarfish 1040 er en dedikert fiske- og transportbåt med overnattingsmulighet. Sjøegenskapene er på elitenivå, de praktiske løsningene og håndverket likeså. Båten har få direkte konkurrenter, og kan betraktes som en skjærgårdsjeep med hytte. Tarfish 1040 er et opplagt valg dersom båtbehovet er skjærgårdstransport på første klasse i all slags vær.
PLUSS
+ Sjøegenskaper
+ Støynivå
+ Praktiske layout
MINUS
- Fargede sidevinduer
- Drenering styrhustak

SPESIFIKASJONER
Største lengde: 10,75 meter
Skroglengde: 9,77 meter
Største bredde: 3,15 meter
Vekt tørr båt: 6.300 Kg
Vekt fullastet båt: 8.300 Kg
Største dyptgående fullastet: ?? meter
Kapasiteter i liter
- Ferskvann: 170
- Drivstoff: 780
- Septik: 60
- Varmtvann: 20

MOTOR OG FREMDRIFT
Motorfabrikat: Volvo Penta
Modellbetegnelse: D4-260
Årsmodell: 2010
Drivstofftype: Diesel
Ytelse ahk: 2x250
Ytelse kW: 2x184
Antall sylindere: 4
Max turtall ihht produsent: 3.500
Max turtall i test: 3.450
Motoralternativer
- Alternativ 1 1xVolvo Penta D6 (330, 370)
- Alternativ 2 2xVolvo Penta D4 (225, 260, 300)
- Alternativ 3 2xVolvo Penta D6 (330, 370)
Type fremdrift: DPH-drev

ELEKTRISK ANLEGG
Batteribank:
- antall og størrelse start: ???x??? Ah
- antall og størrelse forbruk: ???x??? Ah
Ladespenning forbruk i volt¹): 14,3
Ladespenning start i volt¹): 14,3
¹) Anbefalt ladespenning: 14,4 volt. På grunn av batterienes plassering i testbåten lot det seg ikke gjøre å måle ladespenningen.
MÅL I CM
Dollbord, bredde: 43
Uteplass akter: 287x196
Badeplattform: 290x94
Ståhøyde
- førerplass: 204
- salong: 206
- bysse 204
- akterlugar 136
- toalett 182
Arbeidshøyde byssebenk: 97
Akterdør: 47x???
Sidedør: 47x155
Køyemål
- hovedkøye 130x200
- stikkøye 95x200

CE-MERKING

I ORDEN MANGELFULLT
Designkategori: B
HIN-nummer: OK
Samsvarserklæring: OK
Brukerhåndbok: OK


FRA CE-SKILTET

Max antall personer: 10
Max antall pers. og last i kg: 2.000
Max motorstyrke: 740 hk (542 kw)
CE-kategori: B

FART OG STØY

I følge produsent Testet
Max turtall: 3.500 3.450
Max fart: - 38
Marsjfart: - 31
Max støy: - 78
Støy ved marsjfart: 75
²) Merknad: 84 dBA er Arbeidstilsynets øvre grense for tillatt gjennomsnittsstøy på en industriarbeidsplass.


TESTRESULTAT ³

)
Turtall (omdr./min.) Fart (i knop) Støy (i dBA) Merknad
3.450 38,0 78
3.150 33,0 76
2.850 29,3 75
2.550 25,5 75
2.250 21,0 74
1.950 16,1 73
1.650 10,7 67
1.350 8,9 64
1.050 7,5 63
700 5,0 59
(Reduksjon med 300 omdr./min.)
³) Målingene er utført med to Volvo Penta D4-260.

TESTBETINGELSER

Temperatur
- Luft: 10 ˚C
- Sjø: 12 ˚C
Vindstyrke: 2-5 m/sek
Tankinnhold ved test
- Bensin: 600 Liter
- Ferskvann: 0 Liter
- Septik: 0 Liter
Antall personer om bord: 1

PRIS OG OPPLYSNINGER

Pris fra (inkl. avg.) ??? Kroner
Pris testet båt (inkl. avg.) ??? Kroner
Konstruktør: Botnia Marin Oy
Produsent: Botnia Marin Oy
Importør: Thor R. Nilsen AS
Ytterligere opplysninger: www.trn.no
KONKURRENTENE
??? Testet Båtmagasinet /200
??? Testet Båtmagasinet /200
 

Powered by Labrador CMS