utgave nr 1 2001

Masse smånyheter

Publisert Sist oppdatert

Elegant og varm

Slank, elegant, formfull og varm. Uknuselig og med 10 års garanti - som lyder navnet Abisko. Vel, det kunne vært en eksotisk drømmekvinne, men er altså det nestbeste - en termos.
Svenske Hammarplast har lansert en ny serie termoser i rustfritt stål og plast. Termosen har nykonstruert propp med pakning og lang gjenging som gir sikker tetning. Proppen åpnes og lukkes med en knapp og stenges automatisk når koppen skrus på.
Abisko leveres i fire størrelser, fra 0,3 til 1 liter. Den vanligste størrelsen på 0,7 liter har et varmetap på 100 til 80 grader på seks timer.
Flere opplysninger fås hos: Hammarplast A/S, p.b. 212, 2012 Skedsmokorset, telefon 63 87 27 80, Internett: [https://www.hammarplast.com]www.hammarplast.com

Allværsstol

Ocean 51 er en allværsstol i rotasjonsstøpt plast som er ideell for blant annet skjærgårdsjeeper. Den leveres både som rent skall, med snap-on puter eller med heldekkende puter. Putene fåes i flere farger. Pris fra: 1018 kr.
Forhandler: Jens Sagen AS, tlf. 38 18 31 11.
Internett: [https://www.jens-sagen.no]www.jens-sagen.no

For fart og fiske

Aquasport har lansert en ny weekendcrusier under navnet 275 Explorer, spesielt tilrettelagt for sportsfiskere. Med en dobbel utenbordsinstallasjon på maks 500 hk vil 28-foteren gjøre rundt 50 knop.
275 Explorer har to isolerte fiskekummer med dreneringsmulighet. Her er også egnested med sløyebord og vask med sjøvannsspyling.
I cockpiten er det to stoler i kjøreretningen med stueplass under. Styreposisjonen har full instrumentering som standard. Adkomsten til dekk er via en luke i vindskjermen. Under dekk forut fins en lugar med køyeplass for fire personer og bysse med kjøleskap og Safeflame kokeapparat.
Ytterligere informasjon får du hos: Carver, Nor-Craft, Lillestrøm, telefon 63 83 67 00, faks 85 02 80 24, e-mail: [mailto:carverships@nor-craft.com]carverships@nor-craft.com

Bordsøyle med trinnløs regulering

Denne bordsøylen i sjøvannsbestandig eloksert aluminium fra Springfield monteres rett på dørken, og kan reguleres trinnløst og låses i høyden.
Forhandler: Jens Sagen AS, tlf. 38183111.
Internett: [https://www.jens-sagen.no]www.jens-sagen.no

Cheerio til Norge!

Den tidligere offiseren i Royal Navy, Ron Watson fikk tre av Båtmagasinets ankedramglass i gave fra norske kolleger på Kværners kontor i London. Ankerdrammen har pussig nok ingen tradisjon i England, men nå er det håp om at de kan lære noe av norske nautister. Ron Watsoon adopterte nemlig skikken umiddelbart og i takknemlighet over å oppnå denne nye maritime kulturvinningen fikk han laget dette flotte stativet i mahogni.
Båten hans er en 36 fots treseiler fra 30-årene, som blant annet var med i småbåtflåten som reddet så mange engelske soldater etter den mislykkede landgangen i Dunkerque under andre verdenskrig.

Nødutstyr på ett sted

Denne bagen sørger for at man har rask tilgang til alt nødutstyr når man trenger det. Å ha nødutstyret samlet på ett sted pakket og klart ombord til å ta med seg i redningsflåte, jolle eller sjøen i en nødsituasjon, kan bety liv eller død. RapidDitch er produsert i kraftig nylon og vanntett polyester med selvreparerende glidelås, og så flyter den. På utsiden er det lomme med en liste hvor innhold kan noteres etter ønske. Den har egne lommer for GPS og nødpeilesender utenpå og flere innvendige lommer. Bagen kan festes til redningsvesten slik at man får ha begge hendene frie. Veiledende pris er cirka 1400 kr.
Importør: Nekon AS, tlf. 64 8359 00.
Internett (produsent): [https://www.acrelectronics.com]www.acrelectronics.com

Små sterke dokkinglys

Hella marine har lansert lyskastere med xenon teknologi som bruker 35 prosent mindre strøm og lyser dobbelt så sterkt som vanlige halogenlamper. Kasterne monteres i baugen og skal ifølge Hella lyse opp et bredt område foran båten slik at det blir enklere å legge til i mørket og når det er dårlig sikt.
Importør: Hellanor, tlf. 67066000.
Internett: [https://www.hellanor.no]www.hellanor.no

I luftigste laget!

Når du har seriekoblet GPS'n, autopiloten, de elektroniske kartene, radaren og ekkoloddet, og gjør sjøklart ved å fjernstyre ankerspillet med WAP-telefonen - da mangler du bare automatisk oppblåsbare fendere for å komplettere den høyteknologiske idyllen ombord.
Enten du vil tro det eller ei, er altså automatiske fendere kommet på markedet, utviklet av det italienske selskapet Fender Bag System srl i Milano. Systemet fungerer ved at en pose i solid PVC ligger i en boks som felles inn i skutesiden. Boksens front er kamuflert av et deksel når fenderen ikke er i bruk. Skutesiden er da flush. Når du har behov for fenderen, trykker du på en knapp, dekselet åpnes og en kompressor blåser den opp. Tilsvarende sørger vakuumeffekten for å suge fendrene inn når du har forlatt kaien. Fenderen stikker 30 cm ut fra skrogsiden og egner seg for båter opp til 12 meter.
Sikkert vel og bra. Personlig får vi luft i magen av mindre.
Flere opplysninger får du hos Fender Bag System srl, Milano, telefon 00 39 0335 8252432, e-mail: [mailto:italy@fenderbagsystem.com]Italy@fenderbagsystem.com

Fjernt for hånden

Vetus' nye Recon fjernkontroll kan kobles både til baug- og hekktruster, elektrisk ankervinsj, elektrisk landgang og selvstyring, for å nevne noe.
Den håndholdte enheten passer for både 12 og 24 volt anlegg og har en kapasitet på opp til 20 Ampere. Fjernkontrollen leveres komplett med 3,5 meter spiralkabel, vanntett plugg og kontakt.
Flere detaljer fås hos: Nord West Marine AS, tlf. 70 27 37 47 eller Internett: [https://www.vetus.nl/nederlands/index.html]www.vetus.nl/nederlands/index.html

For daffe dager

Å ha et sted å oppbevare småsaker når man ligger på dekk og slikker sol, kan være praktisk både i seil- og motorbåter. Davis Instruments har utviklet en hendig "sak" med oppbevaringslommer som kan henges på rekka eller pulpiten. I den ligger solkrem, solbriller og mobiltelefon trygt - også om en hekkbølge skulle true idyllen ombord.
Ytterligere opplysninger får du hos: Ingvald Skaane, Storgt. 50, 3182 Horten, telefon 33 04 14 82.

Fiks fortøyningsfjær

En fjærende og fleksibel fortøyning er alltid en fordel. En ny type fortøyningsfjær hvor tauet løper gjennom fjæra gjør at man slipper å kutte tauet. Man trer ganske enkelt tauet gjennom, fester på to plastbiter og skrur på endestykkene. Fortøyningsfjæra fåes i både galvanisert og rustfritt stål, og passer tau fra 12 til 20 millimeter. Den er konstruert slik at man slipper irriterende gnissing og piping. Veiledende priser: fra 94 kr til 350 kr.
Importør: Herman Gotthardt, tlf. 22716090. Produktet selges i Watski-butikkene.

Bag til å sitte på

Freebag heter det nye norske konseptet, som ifølge produsenten skal revolusjonere sittekomforten både til lands og til vanns. I bunn og grunn er dette en bag i pustende vanntett materiale fylt med polypropylenkuler. Den er enkel å bære med seg, man har plass til noe småtteri oppi, og den er god å sitte på. Den fungerer som både stol og liggeunderlag, og skal være like god å sitte på både på dekket og på svaberget. Freebag har gode flyteegenskaper, men er ikke godkjent som flytemiddel. Den holder kalde drikker kalde, og føles varm å sitte på hvis underlaget er kaldt. En trendy og praktisk måte å hvile stumpen på, og i tillegg er den helnorsk. Veiledende pris: 700 kr.
Produsent: Freebag, tlf. 23292903.
Internett: [https://www.freebag.no]www.freebag.no

Minicruiser

Glastron, som er en del av amerikanske Genmar International, har spesialisert seg på små trailbare båter fra 17 til 24 fot. Nylig lanserte Glastron sin minste weekendcruiser på 18,7 fot, SX 199. Båten har en V-køye i full størrelse i lugaren forut. Seteplasseringen i cockpiten er foretatt med tanke på maksimal bevegelsesfrihet. Ved fører- og passasjerplassen er det to vendbare "bøttestoler". Stolen på passasjersiden kan vippes ut til "sovesete" for solslikking. Akterut er det en tverrgående sofa.
Glastron SX 199 er tilrettelagt for drevinstallasjoner fra 3 til 5 liter og er godkjent for inntil åtte personer.
Flere opplysninger får du hos: Carver, Nor-Craft, Lillestrøm, telefon 63 83 67 00, faks 85 02 80 24, e-mail: [mailto:carverships@nor-craft.com]carverships@nor-craft.com

TIL Å BLÅSE I!

Italienske Nova produserer denne oppblåsbare gummikanoen som kan pakkes i en hendig ryggsekk. Herligheten veier bare 16 kg og bærer to personer eller maks 180 kg. Kanoen er 390 cm lang og 80 cm bred. Kanskje ikke båt for langturer, men for den som ønsker å forsere korte, våte strekk tørrskodd.
Ytterligere opplysninger får du hos: Nova s.r.l., telefon 00 39 0545 50248, Internett: [https://www.novasrl.it]www.novasrl.it

Kalde føtter

En kjøleboks er kjekt å ha ombord på varme sommerdager. Like kjekt er det ikke når isboksen begynner å bevege seg i sjøgang. FSI (Fastening Solutions. Inc.) i USA har utviklet en festeanordning for små kjølebokser. Festeføttene monteres til underlaget med skruer, og på kjøleboksens sider. Anordningen har en utløsermekanisme slik at boksen lett kan festes/utløses og tas i land. For bokser inntil 73 liter anbefales to fester, mens bokser med volum inntil 103 liter bør sikres med fire fester.
Nærmere informasjon fås hos: FSI, USA, telefon 00 47 818-996-1977, e-mail: [mailto:sales@fasteningsolutions.com]sales@fasteningsolutions.com

Kjøl eller frys?

Coolmate FF-90 fra Waeco er på romslige 90 liter, og kan fungere enten som vanlig kjøleboks eller som fryser. Uansett hva du velger er her plass til proviant for skikkelig langtur og du slipper den evige flyingen etter fersk middagsmat. Vekten er på hele 25 kilo, men med solide bærehåndtak er den allikevel enkel å transportere.
Importør: Waeco Norge AS, tlf. 33 42 84 50.

Orden på landstrømmen

Navix Landstrøm og batterilader er en koblingssentral som gjør det enkelt å få et oversiktlig landstrømsystem som tar liten plass. Alle komponenter er utstyrt med hurtigkobling som gjør installering enkel.
Importør: Waeco Norge AS, tlf. 33 42 84 50.

Strømsnille lamper

Strømbesparelse er et stikkord om bord i båt. Hella marine har tatt konsekvensen av det og utviklet små lys med dioder som lyser sterkere med en tiendedel av energiforbruket sammenlignet med konvensjonelle glødepærer. Levetiden på diodene er oppgitt til hele 10.000 timer. Lampene er beregnet for trapper, interiør, i stuerom og lignende. De er vanntette og støtsikre. Fåes med klart glass og rødt glass.
Importør: Hellanor, tlf. 67066000.
Internett: [https://www.hellanor.no]www.hellanor.no

Dekorativ kompassrose

En slik vakker kompassrose i tre nedfelt på akterdekket skulle kunne gjøre den mest ekslusive båt enda mer eksklusiv. Produktet kan nedfelles i alle typer parkettgulv etter at det er lagt. Det nye med denne datafreste kompassrosen er at hver enkelt detalj er like dyp som slipesjiktet i gulvet. Dermed kan man slipe trearbeidet like mye som resten av gulvet uten at mønsteret ødelegges. Den kan enten oljes eller lakkes. Prisen på den avbildede rosen er hele 34.000 kr eksklusiv moms, men det jobbes med rimeligere modeller med enklere mønster.
Produsent: Maritim Polarwood, tlf. 70127014 / 97527014.

Fjernstyrt vanntett lyskaster

Nautilux 150 er sammen med lillebroren Nautilux 115 lyskastere for fastmontering i båt. Den aerodynamiske kuppelen rundt lyskasteren er i uknuselig polykarbonat. All elektronikk og alle bevegelige deler er fullstendig forseglet fra det våte element, noe som gjør vedlikehold overflødig. Lyskasterne kan beveges raskt i alle retninger (360° horisontalt nonstop og 210° vertikalt) via en fjernkontroll med kabel eller et fast panel.
Lyskasterne leveres med fjernkontroll som standard. Som ekstrautstyr kan man få innfellbart kontrollpanel og beskyttelseshette. Kontrollpanelet har av-/på-knapp, styreknapper, morseknapp, og kan monteres så langt som 30 meter fra lyskasteren. Fåes til både 12 og 24 volts el-anlegg, og bruker vanlig H1 55/70 W lyspære. Vekten er henholdsvis 1865 og 1695 g.
Det finnes foreløpig ingen norsk forhandler, men produktet kan bestilles fra Italia.
Produsent: INTAV, tlf. +39 693 490016, faks +39 693 495854.
E-mail: [mailto:info@intav.it]info@intav.it Internett: [https://www.intav.it]www.intav.it

Lyskaster med nødsignal

Jabsco har lansert en ny fjernstyrt lyskaster, hvor det seneste innen bryter- og lysteknologi er kombinert med tradisjonelt design. Lyskasteren har automatisk SOS-funksjon og søkesveip innebygget. Lyskasteren fåes både for 12 og 24 volt med to forskjellige pærealternativ.
Norsk importør: La-Sa Maskin i Oslo, tlf. 67 80 48 60.

Finske bakveggbåt

Etter flere års fravær er Marino-båtene på nytt representert i Norge med en serie på i alt 18 modeller fra robåter og opp til flaggskipet Marino Barracuda Fly. Marino Shark er den nyeste i modellutvalget. Båten det er snakk om er en bakveggbåt hvor treverk skal dominere materialvalget i innredningen.

Data:


Marino Shark leveres også i en mindre utgave under navnet Marino Rocca.
Forhandler: Nor Båtimport, tlf. 76 95 96 16 / 94 11 49 96

Lengde:ca. 8,90 m
Bredde ca. 3,00 m
Dyptgående:ca. 0,90 m
Vekt: ca. 3100 kg (inkludert motor)
Lastekapasitet:ca. 1000 kg
Antall soveplasser:4 - 7 personer
Motor:170 – 260 hk innenbordsmotor
Topphastighet:27 – 38 knop
Veiledende pris standard båt:889.000 kr

Nøyaktig nødpeilesender

Nødpeilesenderen SOS Precision 406 GPS EPIRB G4 klarer ved å kombinerer lavtgående satellitter i bane og GPS satellitter å få en alarmtid ned i tre minutter og posisjonering med en nøyaktighet på inntil 30 meter. Senderen oppdaterer posisjonen hvert 20. minutt. Peilesystemet leveres i to monteringsalternativ. Enten en manuell versjon til å ha festet i en brakett som man kan bære med seg, eller et fast monteringssett som aktiviseres når båten synker. En strobe starter automatisk når senderen aktiveres for å ytterligere hjelpe til med posisjonering. Nødpeilesenderen sender på 406 Mhz og 121,5 Mhz. Sammen med nødsignalet kan den også sende ut en identifikasjonskode som forteller identiteten til fartøyet.
Importør: Strømme AS, tlf. 67 52 60 60.

Sporty for to

Under den store utstillingen i Paris primo desember lanserte Beneteau som vanlig flere nye motorbåtmodeller. De er store på seil, men satser nå på like mange nye årsmodeller i hver kategori. Ombrine 800 er en sportscruiser som komfortabelt rommer to personer og eventuelt to barn i stikklugaren som var litt i trangeste laget. I hvert fall hvis man har klaustrofobiske tendenser. To personer sitter beskyttet bak vindskjermen ved førerplassen i seter med lekkert lakkert treverk i ryggen og uteplassen er dyp og romslig for fiske eller solbading. Badeplattformen måler 0,90 x 2,40 m.
Innredningen er i lakkert mørkt treverk og har et svært så maritimt og forseggjort preg. Sofaen kan gjøres om til en stor komfortabel dobbelseng. Byssa til babord har litt snaut med avsettingsplass. Doen til stryrbord er noe trangt hvis man er størrelse XL, men er utført i delikate og lettstelte materialer. Motoralternativene er mange om man velger bensin eller diesel. De luxe versjonen leveres med marineblått skrog, teakdørk ute og lakkert mahogniinnredning.

Data:


Lengde o.a.7,75 m
Lengde m plattform8,34 m
Bredde2,94 m
Dypgående0,45 m
Ferskvann80 liter
Drivstoff285 liter
Norsk importør:Ali Boats i Arendal.Tlf.: 37 02 84 50.

Miljøvennlig arbeidshest

Den nye turbodieselen Perkins Sabre M85T er ifølge produsenten en av de mest kompakte motorene i klassen. Motoren er på tre liter, har fire sylindre, og skal kunne møte dagens miljøkrav. Dieselrøyk synlig for det menneskelige øyet skal være en saga blott. Motoren genererer 85 hk ved 2600 omdreininger. Det er lange serviceintervaller, og motoren er konstruert slik at all service kan foretas fra en side. Veiledende pris med gear (PRM 260) : 143.413 kr.
Norsk importør: Universal Diesel AS, tlf. 67912800.
Internett: [https://www.perkins-sabre.com]www.perkins-sabre.com

Prestisje for lillesøster

For et drøyt år siden lanserte franske Jeanneau sin største motorbåt, nemlig Prestige 36, en stilren og påkostet flybridgebåt med to romslige sovelugarer. Den ble vist i Norge første gang under utstillingen Båter i sjøen i september. Lillesøster Prestige 32 ble nylig premierevist i Paris under stor festivitas. Båten blir i første omgang produsert for det franske markedet, så den kan tidligst ses i Norge om et år. Lillesøster har det samme kompakte robuste ytre som 36 foteren, men innredningen er også her eksklusiv med gedigne møbler og lekre detaljer.

Data:


Lengde o.a.9,90 m
Skroglengde9,60 m
Bredde3,64 m
Vekt 6000 kg
Drivstoff640 liter
Ferskvann250 liter
KategoriB
Norsk importør:Svela Marine. Tlf.: 69 31 11 80

Nytt i gummi

Quicksilver har lansert en ny serie gummibåter og oppgradert de gamle. Modellene med betegnelsen Sport skal tåle mer vekt enn tidligere med nye og større pongtonger. Alle gummibåtene fra 270S Sport og oppover er utstyrt med bærehåndtak. AirDeck-modellene har fått ny fasong med bedre plass i baugen, og skal være enkle å sette sammen og transportere. AirDeck-modellene veier cirka 20 prosent mindre enn Sport-modellene.
Quicksilvers arbeidsbåter på 3,8 og 4,3 meter er helt nye på markedet. Den nye baugkonstruksjonen skal bedre båtens sjøegenskaper. Pongtongene er forsterket på oversiden, de har seks eksterne bærehåndtak, d-ringer for å surre fast utstyr, stroppesystem til last og mulighet for å stue bort årer innenbords. 380SHD og 430SHD er godkjent for henholdsvis seks og åtte personer (760 kg og 980 kg) med motorer opp til 25 hk.
Importør: Marine Power Int. Ltd, tlf. 815 22 814
Quicksilver fåes kjøpt hos Mercury og Mariner forhandlere.

Rivas nye i kompositt

Den berømte italienske motorbåtprodusenten Riva, mest kjent for sine uhyre elegante motorbåter i mahogni, bygget sin siste trebåt da materialtilgangen ble for slunken. Men Riva kan bygge plastbåter også, og er nå i ferd med å lansere sin første klassiker på mange år. Den nye Rivaen har fått navnet Aquariva, og er arvtakeren til den berømte Aquarama.
Aquariva er bygget i moderne komposittmaterialer, men med en rikelig mengde tredetaljer som skulle tilfredsstille også Riva-liebhabere. Selv om slektskapet er lett å se, skiller linjene i den nye båten seg klart fra Aquaramaen. Den velkjente, store solsengen over motorrommet er på plass, og nydelig avrundete kurver preger hele båten. Under dekk er det en v-salong som kan gjøres om til dobbeltkøye. Båten har også toalett.
33-foteren er ikke som de opprinnelige klassikerne utstyrt med store bensinmotorer. Istedet har Riva installert to 315 hk Yanmar-diesler som skal gi en fart på 45 knop.
Ytterligere opplysninger: Riva Spa, Via Predore 30, 24067 Sarnico, Italia. Telefon 00 39 035 91 02 02.

BLINDSKUDD?

Rotostøp AS i Gressvik lanserte jolla River 290 sist høst. Båten er laget i UV-beskyttet og gjennomfarget polyetylen som er fullstendig resirkulerbart. Dette materialet gjør River til svært solide båter som tåler mye juling og temperaturer fra -70° til +70° C. River 290 har 14° V-bunn, er selvlensende og kan utstyres med motorer fra 4 til 9,9 hk.
På bildene er River 290 iført et heldekkende, praktisk kapell - og i full fart, uten motor eller fører! Slik kan det bli i fremtiden, tenker vi, når båteierne kjører båten fra stua ved hjelp av WAP-telefon og fotografene lar de digitale kameraene ta bilder i blinde...
River får du vite mer om hos Rotostøp AS, Gressvik, telefon 69 34 50 77, e-mail: [mailto:rot-as@online.no]rot-as@online.no, Internett: [https://www.rotostop.no]www.rotostop.no

Plast under "panseret"

Det er i og for seg ikke revolusjonerende at kvinner skjuler plast under huden. Men et lekkert ytre kan jo kompensere for et mindre organisk indre. Slik er det også med båtene fra verftet Giacomo Colombo i Italia, etablert og eid av designeren og konstruktøren ved samme navn som var ansatt hos Riva frem til slutten av 1950-tallet. Da startet Colombo sitt eget båtbyggeri ved Comosjøen i Italia hvor han i dag driver et stort familieverft som lager 50-55 båter per år, i størrelsen 22 til 50 fot. Verftet har to trebåter i sitt program, nemlig Super Indios 24 og Romance 32 som er bygget med en moderne bunnkonstruksjon og innerskrog i glassfiber og med fribord, dekk og innredning i mahogni. Mahognien vakuumbagges slik at treverket blir dødt og uten bevegelse. Deretter legges femten lag to-komponent lakk på mahognien.
Romance 32 kan leveres med doble V8 bensinmotorer fra 2 x 260 til 2 x 415 hk, eller doble dieseler på 2 x 243 til 2 x 300 hk. Begge alternativer leveres valgfritt med drev eller strake aksler. Farten er fra 45 til 55 knop. Båten leveres også med elektrisk-hydraulisk kalesje...
Romance 32 koster fra to millioner svenske kroner eksklusiv moms. Svensk importør er Extol Marin ved Stockholm, telefon 00 46 87 18 32 10, e-mail: [mailto:info@extolmarin.se]info@extolmarin.se, Internett: [https://www.extolmaring.se]www.extolmaring.se

RÅ RIB!

Under båtutstillingen i Genoa lanserte Novamarine den råeste RIB'n vi har sett. En 17 meter svart doning som gjør over 70 knop med fire motorer. Prototypen er bygget som en luksusutgave, men konseptet retter seg også mot det militære markedet.
Det er Fabio Buzzi som har designet den dramatiske farkosten som er basert på et to-stegs skrog og to-trinns gear med Trimax overflatepropeller. Disse er drevet av fire Yanmar dieseler på 420 hk hver, installert i usymmetrisk formasjon der hver motor har sitt eget funksjonsområde, også under manøvrering og høyhastighetskjøring. Selvsagt finnes de nødvendige bofasiliteter ombord, men det er ytelse som er hovedtanken bak denne RIB'en.
Den som ser seg råd å tenke tanken, får flere opplysninger ved å kontakte Novamarine Spa., Italia, telefon 00 39 0789 58538, e-mail: [mailto:novamarinegroup@tiscalinet.it]novamarinegroup@tiscalinet.it

Stor minstemann

At Storebros båter er utenfor rekkevidde for de fleste, tør være kjent. At deres siste lansering 465 Biscay også er deres minste, bidrar vel bare til å understreke hvor eksklusive disse båtene er. 46-foteren er basert på et helt nytt skrog og en dekkslayout som også skiller seg fra tidligere modeller fra det svenske verftet.
De største endringene er foretatt i undervannsskroget, som har fått bygd inn tunneller for propellene for å redusere båtens dyptgående. Dessuten har man flyttet rorene så langt akterover at de skjærer vannet i høyde med akterspeilet. Til sammen bidrar dette til redusert lydnivå og mindre vibrasjoner. Båten er bygget med det lette og lydisolerende Divinycell som kjernemateriale.
465 Biscay er altså den minste i Storebro-familien men måler allikvel 14,20 x 4,25 m, veier ca. 12 tonn. I tillegg kommer 2 x 780 liter brennstofftanker. Anbefalte motorer er Volvo Penta TAMD 63 eller 74 i dobbeltinstallasjon.
Norsk importør er Oslo Båtsenter A/S, Oksenøyveien 60, 1366 Lysaker, telefon 67 11 38 60, e-mail: [mailto:espen.morberg@osloboat.com]espen.morberg@osloboat.com, Internett: [https://www.osloboat.com]www.osloboat.com

Smart dimmer

En salong like opplyst som en operasjonssal, er ikke stemningsskapende når kosestunder står på agendaen. Greit da å kunne dempe belysningen uten å skifte pærer eller ty til levende ild. Den svenske forhandleren Båtsystem AB har introdusert Frilights nye lysdimmer som er tilpasset både 12 og 24 volt systemer. Dimmeren har en innebygget funksjon som måler strømmen og eventuelt bryter den når spenningen synker under et visst nivå.
Frilight er meget liten og har en rekke funksjoner, blant annet for å blokkere dimmerfunksjonen ved spenningsfall. Dimmeren har en virkningsgrad på mellom 85 og 95% avhengig av spenning og strømuttak.
Mer informasjon får du hos Båtsystem AB, Sverige, telefon 00 46 31 69 03 80, Internett: [https://www.batsystem.se]www.batsystem.se

Strømsnill belysning

For båteiere er strømforbruk meget viktig når det gjelder valg av utstyr om bord. Denne lille lampen har et forbruk på bare 0,074 Ampere, hvilket gjør den 20 ganger mer effektiv enn en vanlig glødepære. Som et eksempel opplyses det fra produsenten at den kan brukes i 1000 timer på et 80 Ah batteri før batteriet må lades opp.
Lampen kommer med 4,6 meter kabel og en regulerbar festebrakett. Kontakten er av vanlig sigarettennner standard, og det er innebygd sikring i kontakten. Pæren er konstruert for å tåle 5000 timers belysning. En spesiell linse gir både konsentrert lys og område-belysning i 360 grader med en synbarhet på opptil 3,7 kilometer.
Mega-Light Utility light leveres med to forskjellige pærer. Den ene er for strømsparing mens den andre skal gi dobbel lysstyrke. Et skumringsrelè slår lyset på når det blir mørkt, og av når det blir lyst.
Forhandler: Davis Marine Europe, Nederland tlf. 0031786194316.

For de få

Vi lar oss beruse og forføre av disse mega-båtene som storprodusentene lanserer hvert år. Båtene i seg selv tilhører, i kanskje mer enn ett henseende, en fjern verden. Men løsningene vi finner ombord, vil vi om noen år kanskje se igjen i mindre og mer oppnåelige båter. Det synes å være den loven fremskrittets dynamikk følger. Sunseekers siste ekstremitet er Predator 68, en yacht med fantastisk design. I større grad enn konkurrenter som Princess og Fairline kombinerer Sunseeker fart og futuristiske linjer med overveldende luksus til skrogene som har klare racingelementer.
I 68-foterens klasse er det ikke lenger snakk om standard løsninger og utstyr, men om skreddersydde interiører og dekkslayout etter kundens ønsker. Allikevel kan man jo nevne at det som produsenten omtaler som standardutstyr, omfatter hydraulisk badeplattform, garasje for jolla, automatisk gangvei, elektrisk tak over uteplassen, komfyr med keramisk topp, bar med ismaskin, airconditioning og 11 kW generator – blant mye annet, Motoralternativene varierer fra 2 x 790 hk V MAN-motorer, til tilsvarende 2 x V12 som yter 1238 hk hver. Da subber den 31 tonn tungebåten av gårde med 40 knop på topp.
Opplysninger: Sunseeker Norge AS på Lysaker. Tlf.: 67 11 38 66 Internett: [https://www.sunseeker.no]www.sunseeker.no

Teine- og garnvinsj

Engbo har lansert en teine- og garnvinsj som skal gjøre det lettere for hobbyfiskere å dra inn fangsten. Innretningen er meget enkel, og slåes av og på med en knapp som betjenes med foten. Den kan settes raskt på plass og stues bort igjen. Når teina kommer opp i høyde med ripa, vippes helt enkelt hele vinsjen med fangst og fangstutstyr inn over ripa og ned på dørken. Dette vil spare fiskeren for tunge løft. Vekten er på 20 kg, og den drar 20-25 meter line i minuttet. Kapasiteten ligger i overkant av 500 kg, og den fåes både for 12 og 24 volts strømanlegg. Veiledende pris: 15.000 kr.
Produsent: Engbo AS, tlf. 33300850.
Internett: [https://www.engbo.no]www.engbo.no

Tiltbart ratt

Tiltbart ratt er ikke nytt, men det er ikke så mange båter som leveres med dette som standard, dessverre. Med et justerbart ratt har man muligheten til å få en bedre kjørestilling både stående og sittende. Sammen med et ”no feedback” styringssystem (en slags clutch som gjør at rattet står i den stillingen det gjør selv etter man slipper det) kan man øke kjøre- og sittekomforten betraktelig.
Begge disse systemene leveres av Teleflex Inc, og importeres av Johnson Pump AS, tlf. 22 67 33 75.

Selvjusterende trimplan

Selvjusterende trimplan er ingen nyhet, men det er ikke så mange båter som leveres med dette som standard. For førstegangskjøpere og selvsagt også viderekomne er det greit å vite at man med et slikt system slipper å tenke på trimmingen av båten. En føler i bunnen registrerer hvordan båten ligger i vannet, og korrigerer med trimplanene. Man kan sammenligne det med cruise-control i bil. Det er bare å trykke på autoknappen og overlate resten til systemet. Sammen med skikkelige trimplanindikatorer har man full kontroll over båtens trimming uten at man trenger å justere med jevne mellomrom.
Systemet leveres av blant annet Bennet Marine, og importeres av Telmo Control AS, tlf. 22 67 23 60.

Bordsøyle til å stue bort

For de som ikke har plass eller ikke ønsker en bordsøyle som stikker ned i skottet under, finnes det muligheter. Denne twist-lock søylen skrues fast på dørken, mens selve søylen kan tas bort i en håndvending ved at du vrir den til ulåst stilling. Med en ekstra brakett kan man bruke det samme bordet to steder. Selve braketten på dørken bygger ikke høyt, og hullet etter søylen stoppes igjen med et skrulokk i plast. Justerbar fra 55 til 71 cm.
Forhandler: Jens Sagen AS, tlf. 38 18 31 11.
Internett: [https://www.jens-sagen.no]www.jens-sagen.no

Tørr dorull

Er du lei av at dorullen blir dyvåt når du dusjer i båten? Hvis det er tilfelle kan Dryroll være noe å tenke på. Denne innretningen holder dorullen tørr i omgivelser med vannsprut. Dorullholderen er laget i solid ABS plast, og fåes både for innfelling og montering på vegg. Den blir levert standard som hvit, men kan spesialbestilles i andre farger. Automatisk innrulling av dopapiret hindrer at noe henger utenfor når man lukker igjen holderen. Pris: 150 kr.
Importør: Herman Gotthardt, tlf. 22716090. Produktet selges i Watski-butikkene.

Skiller skiten fra væten

"En gang helte vi en hel liter smøreolje utover vannet, bare for å se hva som skjedde", eller noe i den dur, synger Odd Børretzen. Alle har vi vel latt fargerike striper følge i vårt kjølvann. Vetus har nå lansert et filter - eller en separator - som fjerner slike oljespor fra lensevannet. Filterelementet har en kapasitet på 320 gram, som tilsvarer gjennomsnittlig oljeinnhold i 8000 liter lensevann. Filteret kobles til en 12 volts lensepumpe med kapasitet på 20 liter i minuttet.
Flere opplysninger om pumpen og filteret får du hos Nord West Marine AS, telefon 70 27 37 47, e-mail: [mailto:post@nordwest.no]post@nordwest.no, Internett: [https://www.nordwest.no]www.nordwest.no

Rustfritt varmtvann

Hittil har luftoppvarming vært tyske Webastos nisje. Nå har varmeprodusenten også lansert sin første serie med varmtvannsberedere velegnet både for båter og campingvogner.
Berederne er laget i rustfritt stål, som gir lang levetid og god hygiene. Varmeelementet er montert på det laveste punktet for jevn oppvarming av vannet, og berederen er tilrettelagt for både horisontal og vertikal montering. Som standard har den dobbel varmesløyfe og termostatstyrt elektrisk varmeelement på 800 watt. I tillegg kan Webastos nye bereder leveres med en blandingsventil som gir jevn temperatur på vannet, og den har forhåndsmontert overtrykksventil som standard. Varmesløyfene kan kobles til Webastos vannvarmer, til hovedmotoren, generatoren eller i kombinasjon med slike varmegivere.
Berederne leveres i størrelsene 20, 30, 40 og 60 liter med monteringsbrakett i rustfritt stål. Prisen er fra 3.400 kroner eks. mva.
Ytterligere informasjon får du hos importøren, Kolberg, Caspary Maskin A/S, Asker, telefon 66 76 09 10, faks 66 76 09 08, e-mail: [mailto:webasto@kolbergcaspary.no]webasto@kolbergcaspary.no, Internett: [https://www.kolbergcaspary.no]www.kolbergcaspary.no

Årets Yamaha Marineforhandler

Hvert år utpeker Yamaha Motor Norge AS en forhandler som kåres til ”Årets Marineforhandler”. For år 2000 var det Grimstad Bådsenter som stakk av med denne prisen. Henrik Thaulow, marineansvarlig i Yamaha, begrunner tildelingen av prisen slik:
-Denne forhandleren har år etter år stått for en bunnsolid kundeservice og seriøsitet som har sikret bedriften en plass i teten blant landets ledende båtforhandlere. Soliditet, fagkunnskap og en enestående serviceinnstilling gjennom lang tid var grunnlaget for vår tildeling.