utgave nr 10 201

Klar for vinteren -Slik konserverer du båt og motor

Vinteren er hard mot båt og motor som ikke har fått nødvendig høststell. Vi gir deg ekspertenes råd for hvordan du kan klargjøre båten for en skikkelig norsk vinter.

Publisert Sist oppdatert

 Skrog som skinner

-Det finnes mange kjerringråd der ute som bare er tull. Men også mange som er bra, sier Peter Gustafsson i Bærum Plast AS. Han har jobbet med rengjøring og reparasjon av plastskader siden 1994.

-Om du tar ”vårpussen” på høsten slipper du unna med å gjøre to ting om våren. Vaske båten og legge på bunnstoff, sier Gustafsson. Fordelene med å gjøre en ordentlig jobb om høsten er mange. De viktigste er kanskje at du letter vårpussen veldig og at båten ligger bedre beskyttet gjennom vinteren. Jo lenger skitten får sitte jo verre er det selvsagt å få den av.

 

Slik gjør du:

1) Begynn med å høytrykkspyle båten under for å få vekk skjell og groe. Dette bør absolutt gjøres med en gang båten er oppe av vannet. Drøyer du dette får du en fryktelig mye tyngre jobb.

 2) Hvis det fremdeles er rurskjell (disse små grå krepsdyrene) under båten etter høytrykkspyling anbefaler Gustafsson å bruke Hempel Barnacle Remover. Denne inneholder saltsyre og viser seg svært effektiv til oppgaven. Det finnes selvsagt andre produkter som også gjør jobben. Sitronsyre eller eddik er kjerringråd som flere har forsøkt med hell. Du kan også kjøpe saltsyre i enkelte butikker.
Påfør Barnacle Remover med en pensel. Husk verneutstyr både for åndedrett og hender. La stoffet virke i minimum fem minutter. Spyl igjen med høytrykk. Du kan også skrape forsiktig med kniv eller malingskrape. Gjenta eventuelt behandlingen til alle skjellrester er borte. Skyll godt med ferskvann.

 3)Påfør et kraftig rengjøringsmiddel. Hempel har tre varianter. Gel, spray eller pulver. Spray er minst konsentrert, mens pulveret som blandes i vann er det mest effektive (men også mest tidkrevende).

Har båten gule og grønne flekker er pulver mest effektivt. Gel og pulver oppløst i vann legges på med svamp eller klut. Rengjøringsmiddelet trenger så minimum 15 minutter på å løsne opp all møkk. Etter ventingen finner du igjen fram høytrykkspyleren og vasker godt.

 

4) Nå forsøker du med poleringsmiddel. Igjen er det Hempel det går i hos Bærum Plast AS. Hempel Custom Marine polish.

Følg anvisningen på flaska og unngå direkte sollys. Bruk en skikkelig poleringsmaskin om du har. Billige varianter har ofte for svak motor og sliter med å klare oppgaven. Prøv deg frem på et lite område. Kommer ikke glansen nå må det sterkere lut til. Rubbing

 

5) For rubbing anbefaler Gustafsson to produkter. Hempel Renew Rubbing Liquid og Autosol Chrom glans. Selv bruker Bærum Plast mest av sistnevnte..

 

 

6) Siste skritt er viktig. Voksing av båten. Nå skal du forsegle hele jobben du har gjort og få glansen til å vare.

Legg på to-tre lag med voks.

Nå skinner forhåpentligvis skroget godt forseglet i voks.

 

Når våren så kommer skal du bare vaske lett over båten. Det er viktig å ikke bruke kraftige vaskemidler som fjerner vokslaget du har lagt på. Hempel Clean and Shine kobles rett på hageslangen slik at du kan justere blandingsforholdet mellom vann og såpe.

Zalo og Jif anbefales ikke av eksperten, da dette blir såpass kraftig at det fjerner mye av voksen.

 

Fendere og fenderlister: Bruk poleringsmiddel også her.

 

Riper og små plastskader kan du i mange tilfeller reparere selv. Vi går ikke inn på det her. Men sjekk www.bplast.no for tips og instruksjonsvideoer.

 

 

 

 

Slik konserverer du påhengeren

 

Utenbordsmotorene har de senere årene blitt veldig avanserte. Som med nyere biler er det stadig mindre du får gjort selv uten å være ekspert. Men de enkleste tingene kan du gjøre selv.

Familiefirmaet J. Rønsdal med daglig leder Olav Rønsdal er kjent for å være flinke med motorer. Og spesielt på vinterkonservering av påhengere og drev.

-Størstedelen av de kundene vi får inn om sommeren er folk som ikke har gjort en ordentlig jobb om høsten, sier Rønsdal.

Her er tipsene fra eksperten.

 

1)Ferskvannskjør motoren i MINIMUM 20 minutter. Bruk spyleklokker som du kobler på hageslangen. Disse får du fra en femtilapp og oppover. Har du totaktsmotor fjerner du motordekselet og sprayer konserveringsolje (se produktinfo) inn i forgasseren til motoren avgir en tykk blågrå røyk. La motoren gå slik i noen sekunder før du slår av. Firetaktsmotorer og motorer med direkte bensininnsprøytning (EFI/DFI) skal konserveres med konserveringsoljen som sprayes i plugghullene.

Ikke start motoren. Ta ut dødmannskanppen og vri på nøkkelen slik at starter og motor går rundt og oljen kommer inn.

Sjekk også at kontrollstrålen for kjølevannet har godt trykk.

Spraystrået fra en boks 5-56 eller lignende passer fint til å stake opp saltbelegg i kontrollstrålehullet. Ståltråd kan også brukes. Vær forsiktig.

 

2) Ta av propellen. -Dette er det nok de færreste som gjør, sier Rønsdal. Man fjerner propellen for å tørke av gammelt fett og smøre på nytt. Men får også sjekket om det sitter fast sene eller annet tauverk rundt propellakselen. Fiskesnører kan være helt usynlig med propellen på. Sena gnager seg inn på simringene i girhuset. Da kommer vann inn og olje ut. Legg på nytt fett. Quicksilver 2-4-C eller tilsvarende gjør jobben.

 

3) Skift girolje. Å skifte girrolje er en forholdsvis enkel operasjon som de aller fleste kan klare selv.

Sett en bøtte eller isboks under motoren og skru ut den nederste skruen på stammen. Skru så ut den øverste skruen (nivåpluggen) for å frigjøre vakuumet slik at oljen renner fritt. Det kan være en svært billig forsikring å bytte pakningen på de to skruene.

Hvis giroljen er grå eller lys brun (Baileys-farget)er det vann i den. Kontakt merkeverksted for råd og hjelp.
Når giroljen så er tappet ut er det på tide å fylle på ny. En god olje vil spare girhuset for slitasje på grunn av de gode smøreegenskapene.(Se produktguiden)

 

Har du en liten motor klarer du å presse inn olje fra det nederste hullet bare ved hjelp av tuben. Har du en større påhenger er det anbefalt å bruke en oljepumpe. Fyll på olje til den kommer ut av det øverste skruehullet. Sett så i den øverste skruen samtidig som du holder foran det nederste hullet. Deretter skrur du den nederste skruen til så kjapt som mulig.

 

4) Brakett og styrekabel

På braketten som forbinder motoren med båten er det x antall smørenipler. Klem inn nytt fett i disse niplene til det gamle er ute og det nye blir synlig i overgangen mellom brakett og undervannshus.

 

Styrekabelen er viktig. Smører du opp denne på høsten sitter den ikke fast når våren kommer og du er klar for båtlivet. Fjern gammelt fett og skitt. Bruk rustoppløser som CRC 6-66. Legg på nytt fett. Resultatet blir best om du tar av motoren slik at du får smurt hele kabelen. Men dersom dette ikke lar seg gjøre svinger du motoren så langt til siden at du får smurt mest mulig av styrewiren. PS: Sitter kabelen fast skal du ikke dra i rattet for å løsne den. Slå heller forsiktig i styrestaget med en hammer.

5) Ta av motordekselet og se til at ledningene sitter ordentlig der de skal. Skru ut tennplugger og se om disse er sorte. Skift eventuelt tennpluggene om du har opplevd feilslag eller disse er sotet. Bruk pluggnøkkel til denne jobben.

Sjekk bensinfilteret. Dette kan ha forskjellig plassering fra motor til motor. De fleste er gjennomsiktige slik at du kan se om det er kommet skitt inn. Er det skitt her må du også sjekke tanken. Ta ut filteret og få det rent.

Tørk av gammelt fett på gir- og gasskoblinger og legg på nytt. Unngå å sette båten i gir når den ikke er i gang. Unngå særlig revers, da reverslåsen i verste fall går i stykker. Sjekk gummipakninger der kabler går inn i motoren.

 Spray over motorhodet med en fuktfjernende spray. CRC har gode produkter. Sprayen trenger inn og kaster fuktigheten ut.

 6) Sinkanoder eller offeranoder er bimetaller som korroderer lettere enn metallet på motoren. Disse bør byttes om halvparten eller mer er tæret bort. Skift også disse på høsten.

Hvis offeranodene ikke har tæring er det ikke fordi det er gode anoder. Da tæres det sannsynligvis et annet, og mindre heldig sted. Sjekk spesielt power-trimen, da denne er svært kostbar om den skulle ødelegges av korrosjon. –Kjøp offeranoder som virker, anbefaler Rønsdal. Disse er gjerne litt dyrere, men verdt pengene i det lange løp.

 7) Skift impeller
De litt mer erfarne kan også begi seg ut på å skifte impeller. -Denne bør skiftes annethvert år, sier Rønsdal. Impelleren sitter i et lite hus som du kommer til ved å skru av undervannshuset. Vi anbefaler at du tar kontakt med forhandler for å få en tegning av undervannshusets sammensetning, slik at du skrur delene fra hverandre i riktig rekkefølge.

 8) Sjekk vannutskillingsfilteret om du har fast tank. Dette finner du mellom bensintank og motor. Her finnes mange varianter.

 9) Vask motoren utvendig med lunkent såpevann.
 

Konservering innenbordsmotor

Rolf Brunsnes har jobbet med båtmotorer i 40 år og vet det meste om hva som skal til for at motoren skal fungere problemfritt når våren kommer. Her er hans konserveringstips.

1)

Tøm motoren for olje.  Gammel olje bør ikke stå i motoren over vinteren da denne inneholder syre og avfallsstoffer som tærer på motoren. Er oljen hvitaktig tyder det på defekt toppakning eller sprekk i en manifold.

2)

Skift oljefilter, dieselfilter og grovfilter. Her trengs spesialverktøy. En filtertang får du kjøpt rimelig i de fleste biltilbehørsbutikker.  Grovfilteret finner du i vannutskilleren. Olje- og dieselfilter er montert på motoren. Bruk et kar og noen filler under når du demonterer filtrene da det vil renne ut diesel og olje. Smør gummipakningen på filtrene med litt olje før du skrur dem til. Da er det enklere å få løs neste gang du skal skifte. Sjekk at ikke de gamle pakningene sitter igjen når du skrur løs olje- og dieselfilter. Fyll på ny olje etter motorfabrikantens anbefalinger.  Start motoren og la den gå noen minutter. Etter at nytt oljefilter er på plass må du peile oljenivået igjen. Fyll opp til max-merket, men ikke over.

3)

Etter at du har skiftet dieselfilter må du lufte drivstoffanlegget. Det gjør du ved å løsne lufteskruen og pumpe diesel manuelt med motorens fødepumpe til det kommer diesel uten luftbobler fra dieselpumpa til dieselfilteret. Start så opp motoren igjen og se at du får trykk og at alt er tett.
 

4)

Konserver kjølesystemet. Start motoren og sug inn ferskvann via sjøvannsinntaket for å få motoren ren for salt. Bland en kanne med 50/50 ferskvann og frostveske. Sug inn blandingen til det kommer frostveske ut av eksosutløpet eller kjølevannsutløpet.

5)

Skru av lokket til impelleren og ta den ut. Se etter skader og skift den om nødvendig.

Brunsnes ser ingen hensikt i å skifte denne annethvert år, slik mange fabrikanter anbefaler.

6)

Motorens drivreimer bør også sjekkes. Påse at disse er riktig strammet, og stram til om nødvendig. Skift dersom reimene er morkne eller har sprekker/skader.

7)

Om motoren har sjøvannsfilter tar du ut dette og renser det i ferskvann.

8)

Sjekk giroljenivået ved å skru ut måleskruen. Denne er som regel merket med gult. Tørk av og peil igjen.
 

9)

Sjekk luftfilteret. Skittent filter kan blåses reint med lufttrykkpistol, eller byttes ut.

10)

   

Sjekk batteri(ene). Mål syrevekten i batteriet med en syrevektmåler som du får kjøpt i de fleste bilutstyrsbutikker.  Et fulladet batteri har en syrevekt på 1,28 g/cm ved 25 grader celsius. For at syrevektmålingen skal bli korrekt må batteriet stå frakoblet i et par døgn. Syrevektmåleren vil vise om batteriet bør byttes. Har du et batteri med mulighet for å etterfylle vann må du også sjekke vannstanden. De fleste batterier har indikator som viser korrekt nivå. Normalt skal vannet stå 1 cm over platene i battericellene. Fyll destillert vann eller batterivann ved behov.  Korrekt ladespenning med motoren på tomgang er 14,4 volt ved 20 grader Celsius. Mål med et multimeter.
 

11)

   

Dersom du har drev må også dette sjekkes. –Skru gjerne av drevet og skift olje. Se etter vann i oljen. Belgene må også kontrolleres for sprekker. Skift om nødvendig.

Generelle konserveringstips

1)

Sjekk offeranoder. Ikke bruk sink fra billigutstyrsfirmaer er et unisont tips fra alle ekspertene. Bruk sink som anbefales av forhandler. At sinken varer i flere år er ikke noe godt tegn. 

2)

Gassanlegg ombord: Sjekk datostempling på gasslanger. Regulatoren er ofte ikke datostemplet men skal byttes samtidig som slangene. Disse har en holdbarhetstid på fem år.

3)

Få kalesjen ren. Her finnes mange brukbare produkter. (Se produktguide) Unngå jordslag ved at kalesjen er tørr før du setter den bort for vinteren. Bør lagres tørt og henges opp om mulig.
4)

Tøm varmtvannstanken og - vanntanken helt. Koble fra alle vannslanger og tøm dem slik at ikke vann fryser i slangene.
5)

Hell frostveske i toalett og septikktank.
6)

Åpne alle ventiler og luker.
7)

Husk å tømme kjøleskap og skap og sørg for best mulig utlufting.
8)

Fyll opp drivstofftankene for å unngå kondens. Skal bensin lagres innendørs bør den tilsettes konserveringsmiddel. (se produktguide)


Produktguide

Det finnes et utall av produkter til skrog og motor. Mange er gode, men en del er bortkastede penger. Her er noen av ekspertenes anbefalinger:

 

For komplett guide, se Båtmagasinet nr 10/2010