Bruktbåt-test: Draco 2300 Suncab

Lilleulv i fåreklær

En Draco fra tidlig 80-årene har fått ny dieselmotor og alt tenkelig utstyr. En voldsomt påkostet lilleulv i fåreklær. Kanskje for påkostet?

Publisert Sist oppdatert

Draco var 70 og 80 tallets svar på nåtidens Ibiza. Få båter kunne måle seg med Dracos popularitet. Derfor ble den også bygget i stort antall (tall) og fortsatt flyter det mange velholdte eksemplarer, forbausende mange.I år er det 40 år siden Kåre Drangsholt startet produksjonen i hjembyen Flekkefjord. Han sto selv for konstruksjonen av de fleste utgavene, godt hjulpet av nylig avdøde Jan Herman Linge til flere av modellene. Mange mener Draco 23 Suncab var båten som ga fabrikken drahjelp ute i Europa. Med denne modellen ble mange nye ideer, spesielt med tanke på plassutnyttelse, satt ut i livet.Gjennom fem artikler har Båtmagasinet fulgt oppussingen av en 81 modell Draco Suncab. Teknisk modernisering og opprusting er et mer dekkende uttrykk for det arbeidet som er gjort. ”Byggherren” hadde aldri til hensikt å gjennomføre en total restaurering, men sikre seg en god båt for familiebruk i mange år fremover. Da er kanskje tiden inne for å dele ut karakterkortet bestått/ikke bestått. Båtmagasinet har bruktbåttesten den aktuelle Dracoen.Etter å ha fulgt med i oppussingsprosjektet hadde vi ventet å finne en atskillig fjongere eksemplar enn det vi gjorde. For å få tilbake mye av sin opprinnelige glans, er den rubbet og polert etter alle kunstens regler. Likevel er det ikke tvil om at tidens tann – og en lang og regntung sommer – har satt sitt preg på finishen. Det er vanskelig å oppdage at det er gjort arbeider for et par hundre tusen om bord.

Sjøegenskaper

For å lese denne saken må du være abonnent

Et abonnement gir tilgang til alt innhold og vi har følgende tilbud:

Digitalt månedsabonnement

79,-

pr. måned

BESTILL HER

Digitalt
årsabonnement

699,-

pr. år

BESTILL HER

Gullabonnement
Blad og digital

949,-

pr. år – 10 utgaver + Norske Gjestehavner

BESTILL HER