Båtbransjen får eget PR-byrå

For første gang i Norge er det startet et PR- og kommunikasjonsbyrå spesielt nisjet mot båt- og motorbransjen.

Publisert Sist oppdatert

Pressemelding fra Ribalta:

-På høy tid at bransjen tenker nytt innen kommunikasjon og merkevarebygging, sier Frederik Finnes, tidligere båtjournalist og en av gründerne bak Ribalta PR.

Sterkt lag

Medieviter og tidligere Vi Menn Båt- og Båtliv-journalist, Frederik Finnes, har sammen med TV-kommentator i Viasat, racerfører og tidligere motorjournalistkollega Atle Gulbrandsen startet et nytt PR-byrå med fokus på båt, bil og MC. Med seg på laget har de Stein Rømmerud, kommunikasjonsdirektør i Coca-Cola Norge og tidligere Burson-Marsteller direktør, som blir ekstern partner og styreformann i selskapet.

Ribalta PR (www.ribalta.no) ble etablert rett før nyttår 2011, og leverer kommunikasjonstjenester til bedrifter som ønsker mer oppmerksomhet rundt sine produkter og tjenester. At positiv eksponering skaper høyere merkebevissthet og mer salg, er gründerne i liten tvil om.

– Som båtjournalist så jeg at mange båtbransjeaktører kunne bli langt flinkere i å bygge opp kjennskap til bedriften og egne produkter i markedet. Det går gjerne i litt annonsering og noen obligatoriske båtmesser, men svært få velger å være kreative og skille seg ut, sier Frederik Finnes.

– Det handler mye om differensiering. De som er mest synlige i mylderet av bransjeaktører, og som klarer å bygge et godt omdømme, vil høste store fordeler når kundene sonderer markedet, mener Finnes, som savner litt av den kreative tankegangen fra 1970-tallet og storhetstiden i norsk båtbransje.

Ingen norsk tradisjon

Både i Storbritannia og USA finnes det PR-byråer som bare satser på den maritime bransjen. Mange båt- og utstyrsprodusenter jobber tett med byråene for å skape kreative kommunikasjonsmuligheter, blant annet igjennom taktiske pressetjenester, webportaler, sosiale medier og events. Her i Norge finnes det knapt noen tradisjon for Public Relation-aktiviteter, noe Ribalta-gründerne har lyst til å gjøre noe med.

– Norge er på verdenstoppen når det kommer til mediekonsumpsjon. Dersom man vet hvordan budskapet skal formidles, er redaksjonell omtale den mest troverdige måten å nå potensielle kunder på, mener Ribalta-partner og kollega, Atle Gulbrandsen.

Mange tjenester

På tjenestemenyen til det nystartede selskapet står alt fra kundemagasiner og videoproduksjon, til produkt-PR og medietrening. Blant de mer originale tjenestene er tilbudet om høyhastighetstrening inne både bil, båt og MC.

– Vi tilhører nok en yngre generasjon PR-rådgivere som liker å gjøre mer enn å sitte foran en skjerm hele dagen. Dette handler jo om ekte følelser for det man driver med, for uten disse blir ikke resultatet bra nok for kundene, sier Frederik Finnes.

(19.05.2011)