utgave nr 2 2004

Testkavalkade - Balt 750 Cabincruiser

Publisert Sist oppdatert

Trang og billig bobåt

Har du lyst på en splitter ny bobåt med fire køyer og mange sitteplasser ute? Til under en halv million? I dette tilfellet må du leve med et flytende kompromiss på 25 fot.

TEKST: JAN HARRY SVENDSEN

Stadig flere båter kommer fra tidligere østblokkland. Polske Balt er et hederlig forsøk på en moderne, billig bobåt.

Svak førerplass

En port i akterspeilet gir enkel passasje mellom det selvdrenerende akterdekket og badeplattformen. Badeleideren er hendig gjemt under et lokk, ute av veien og likevel lett å slå ut. God dimensjon på kryssholtene. Stor U-sofa / solseng med bord på akterdekket. Sitteputen er for kort.
Langsgående benk ved førerposisjonen. Den er for lav, og gir ikke passasjerene her utsikt forover. Et høyere sete i fartsretning ville vært bedre. Førerplassen har flere svakheter. Rormannsbenken kan ikke justeres noen vei og er for lav. Kjørestillingen er ukomfortabel, og enkelte vil antakelig få problemer med å se over instrumentpanelet. Rattet er for langt unna. Instrumentene (lettleste Volvo Penta), brytere og kontrollboks er plassert der de bør være. Plassen mellom rattet og instrumentene er i minste laget som kartbord.
U-sofa med romslige stuerom forut, bysse ved nedgangen, toalettrom til styrbord og en noe klaustrofobisk stikklugar for to voksne under uteplassen. Enkel bysse med ett bluss, vask og skap. Toalettrommet er trangt, og inneholder skap, pumpetoalett, vask, dusj og sluk i dørken. Lufting gjennom et koøye som kan åpnes, ingen elektrisk ventilasjon.
Atkomsten til fordekket er vanskelig, og praktisk talt umulig med kalesjen montert. Kryssholt forut, midtskips og akterut. Dreggkassen forut er for liten for både dregg og tau.
Testbåten hadde en Volvo Penta AQAD 31 med 200 hk. Krefter nok, i alle fall når turboen har fått tid til å lade. Vi målte respektable 30 knop toppfart med tre mann om bord. Motorrommet er ryddig, ledningene er klamret skikkelig opp og alle skroggjennomføringer er forskriftsmessig sikret med doble slangeklemmer. Tungvint atkomst til motoren, og batteriet står bak en plate som må skrues løs. Vi målte alt for lav ladespenning.
Vi testet båten i spak vind på flatt vann. Båten oppførte seg forutsigbart og uten overraskelser, men det er vanskelig å si hvordan den vil oppføre seg i grov sjø. Det smale skroget har en tydelig planingsterskel, og vil antakelig kreve aktiv bruk av trimplan.

Tekniske data

Lengde:7,55 m.
Bredde:2,54 m.
Vekt:2.5 tonn
Antall soveplasser:5
Ferskvann:120 liter
Septiktank:80 liter
Drivstoff:200 liter
Motorisering (testbåt):Volvo Penta AQAD41
Maksimal motorstyrke:200 Hk
Batterikapasitet:To batterier. 105 og 140 Ah, 12 volt
CE godkjent:Kategori B
Antall personer:8
Pris standard båt:Kr. 495.000,-
Importør:InterContact Norway A/S, 2040 Kløfta, Tlf: 63 94 78 00