utgave nr 9 1998

Masse smånyheter

Publisert Sist oppdatert

Interessant Azimut 39


Italienske Azimut lanserer sin nyeste kompakte flybridgebåt under messen i Cannes i disse dager. Så følger visninger i Amsterdam, Friedrichshafen og Southampton før den går videre til gigantutstillingen i Genova i oktober. Dette er den minste i Azimutfamilien som ellers består av en 42, 46, 52 og 58 foter. Prototypen har vært testkjørt siden april. En 39 foter av denne allværstypen er ingen typisk solig middelhavsbåt, men heller en bobåt for kjøligere vær og langturer.
Motorpakken på 2 x CAT 325 hk skal gi en maksfart på 30 knop og en marsjfart på 26 knop. Azimuts sjefsdesigner Stefano Righini legger stor vekt på komfortable og funksjonelle løsninger både ute og inne.
DATA:Opplysninger: Nordic Marine i Svelvik. Tlf.: 33 77 31 20. fAX 33 77 33 35.

Lengde o.a.12,20 m
Skroglengde11,99 m
Bredde4,06 m
Dypgående1,10 m
Deplasement 11,5 tonn
Drivstoff1000 liter
Ferskvann500 liter

Bærestropp til påhenger'n


De som har mindre påhengere til joller og små seilbåter, vet hvor plundrete det er å drasse rundt med en liten påhenger. Davis Instruments i California har laget en ny sele som gir et solid håndtak og bæregrep for slike motorer. Denne løfteselen med håndtak er beregnet for motorer opp til 15 hk. Den er laget for å sitte på motoren hele tiden og er derfor produsert i et sterkt og sol-og sjøbestandig materiale.
Systemet er enkelt med bare en spenne for å få selen av og på. Håndtaket sitter på toppen av motoren og gir god balanse når motoren bæres og et effektivt gripetak om man trenger vinsj eller annen løftehjelp.
Opplysninger: Davis Marine Europe i Holland Tlf.: 0031 78 6194316. Fax: 0031 78 6196711.

Fisher de luxe

Aluminiumsbåten Fisher i 450 modellen kommer nå i en versjon med ny innredning og tofteearrangement. Midttoften er delt for at man skal kunne bevege seg lettere rundt i båten. Toftene er dessuten utstyrt med puter i et tøft værbestandig vinylmateriale. Man har også funnet plass til to stuerom. Båten er ellers påpyntet med teaktiljer.
Dermed består Fisher serien av fem modeller: 355 SL, 410 SL, 450 SF og DLX og den største, 500 SF.
Opplysninger: Marine Power i Oslo. Tlf.: 22 30 02 85. Fax: 22 30 33 53.

Kompakt italiener for 1999


Gobbi 325 FC er det italienske verftets nyhet for neste år, en kompakt flybridgebåt som skal lanseres under båtutstillingen i Genoa 10.-18. oktober. Gobbi lager spesielle båter. Om man liker linjene eller ikke, er modellene unektelig praktisk innrettet, og 325 FC ser ikke ut til å være noe unntak i så måte. Akterdekket er romslig og åpent med sammenleggbar sittebenk og og stueplass til fiskesaker. Det er lagt vekt på sikker adkomst til fordekk med solide trinn, brede dollbord og en kraftig rekke. Leideren opp til flybridgen er kraftig dimensjonert for en såpass "liten" båt.
Den store skyvedøren er gjennomsiktig og fører inn til salong og sovelugar forenom. Salongen omfatter dinett med U-sofa og justerbart bord som kan gjøres om til soveplass for to, bysse og førerplass. Sovelugaren forut har midtstilt dobbeltseng, mye skapplass og selvsagt (for italienere) et sminkebord med speil. Til babord finnes også en dobbel gjestelugar. Toalettet er under styreposisjonen.
DATA:
Norsk importør: Maritim Engros i Drammen. Tlf.: 32 89 65 25.

Lengde 9,60 m
Bredde3,50 m
Drivstoff500 liter
Ferskvann180 liter
Motorer2 x KAMD 231 hk Volvo Penta.

Grisete grill?


Båtfolk griller. Både på land og ombord. Brente grillrister er et velkjent fenomen, særlig dagen derpå. Hvis det til og med blir året derpå, som vi vet kan skje, blir det liksom ikke det store festmåltidet! 3M lanserte i sommer Scotch-Brite grillskrubb som gjør jobben effektivt. Med et solid håndtak og slipekorn i busta, fjerner du gårsdagens eller fjorårets(!) forbrente mat-og fettrester med kjappe tak.
Skrubben kan også brukes til annen rengjøring og lakk-og malingfjerning, men den er tøff. Vær derfor lett på labben på treverk etc.

Arabiske skjærgårdsjeeper


De forente Arabiske Emirater produserer også skjærgårdsjeeper og andre typer glassfiberbåter. Gulf Craft kommer fra Dubai og er kopier av de amerikanske Chris Craft-båtene. Produsenten lager båter opp til 57 fot. To av modellene importeres til Norge, en 24 fots skjærgårdsjeep og en 20 fots "bow-rider" .
Skjærgårdsjeepen har toalett og dusj, hydraulisk styring, vannskibøyle, 300 liter drivstofftank, 90 liters vanntank og vask. Båten er beregnet for dobbel montering av utenbordere. 20 foteren er beregnet for motorer opp til 150 hk og er standard utstyrt med instrumenter, hydraulisk styring, puter, innebygd drivstofftank, kjøleboks og bra med stuerom.
Norsk importør: Geirs Motor og MC AS i Fredrikstad. Tlf.: 69 31 61 30.

Dieselpumpe for større båter


Jabsco har lansert Fuelmaster 40, en bærbar dieselpumpe for båter som fyller diesel rett fra fat, ofte med hånd-eller el-pumper som egentlig ikke er beregnet på direselfylling. Pumpen leveres komplett i et stativ til å henge opp med suge-og trykkslanger, filter, munnstykke meds utløser, batterikabler-og klemmer.
Pumpen er beregbnnet både tio fritidsbåter og kommersielle fartøyer. Den pumper over 100 liter på tre minutter, en stor fordel om man må etterfyllle i rom og høy sjø. Du unngår dessuten søl .
Opplysninger: La Sa Maskin i Oslo. Tlf.: 22 73 17 33. Fax: 22 73 17 60.

Knirkefrie flytebrygger


Er det noen som har ligget med båt ved flytebrygger, hørt på knirkelyder og ikke fått sove? Sikkert de fleste av oss. Riktignok kan det være mange andre forstyrrende lyder både fra seilbåtrigger og gnissende fendre, men det er gjerne lyder man kan eliminere. Overfor knirkende flytebrygger er man hjelpeløs.
Tele Bryggen A/S i Skien har lansert en ny hengsel i spesialgummi som tåler salt miljø og sol uten å ruste og slites ned. I følge fabrikken skal levetiden være ca. 20 år uten knirk. Den første havnen med de knirkefrie hengslene er lagt ut ved Lindesnes.
Opplysninger: Tele Bryggen A/S, tlf.: 35 5008 68

Myggfri høst


Myggen er som oss båtfolk, den trives i vannkanten. En sjelden sen og våt sommer kan gi en intens mygghøst både ved sjøen og på fjellet. Vi blir derfor minnet om myggmelken som et effektivt myggmiddel til høstens båtturer. Myggmelk er en roll-on med dietyltoluamid (?) som visstnok usynliggjør deg overfor myggen.
Ikke alle er like plaget av mygg. Noen dufter slik at myggen tiltrekkes mens andre ikke reagerer på stikkene. Det greieste er å lukte så lite "menneskelig" som mulig (ikke svette). Man har i århundrer brukt naturpreparater som hamp og løk, nellik, timian og lavendel. Bekolje var samenes oppskrift. I dag er myggmelk tingen. Den beskytter i seks timer og fås på apotek og i dagligvarehandelen. Barn under tre år bør få melken på klærne og ikke rett på huden.

Skift oljen selv


Når du mener at motoroljen bør skiftes, er det ikke alltid forholdene ligger til rette. Det er langt til nærmeste verksted eller om du vil ta jobben selv, gruer du for alt sølet. En ny amerikanskprodusert pumpe, Marine Oil Extractor Pump, gjør at du kan skifte oljen selv med et minimum av søl. Pumpen har en gjennomsiktig oppbevaringstank på 6,5 liter for den brukte oljen, så du kan kvitte deg med den neste gang du er innom et mottak av denne typen. Beholderen er markert utvendig med decilitermål, slik at du vet nøyaktig hvor mye du pumper ut via den manuelle vakuumpumpen som er meget effektiv. Med 8 - 12 pumpetak skal oljetanken tømmes selv om oljen ikke har kjøretemperatur.
Det er Pelican Marine i California som produserer pumpen og den hollandske importøren etterlyser interessenter i Norge.
Opplysninger: Hartkamp Nautic i Rotterdam. Tlf.: 0031 10 467 8370. Fax: 0031 10 466 2021.

Norsk båtsengetøy


Høie A/S har nå også satset på båtfolkets gode nattesøvn. I mai lanserte produsenten Regatta, et nytt maritimt sengesett med originale tekniske tegninger fra båtkonstruktør Birger Kullmann i Oslo. Det er første gangen et norsk sengesett er på markedet. Vi har importert maritimt og lekkert sengetøy både fra Italia og Frankrike, dyrt og eksklusivt og ikke like enkelt å få tak i.
Regatta er produsert i blå bomull med hvite motiver fra båter som eksisterer og båter som fremdeles er under bygging. For nautomane som drømmer om båt og seiling hele året, passer det selvfølgelig hjemme på soverommet. For båtfolk generelt er det flott og maritimt i sovelugaren.
Opplysninger: 38 12 43 00. Fax: 38 12 44 98.

Sealine F36

Sealine 360 heter nå Sealine F36, en flybridgebåt den engelske produsenten har videreutviklet med raffinement og praktiske detaljer. Det er blitt en nydelig båt i behersket Sealinedesign. De myke linjene og buede formene er tilstede, men lengden slanker båten og den virker smekker til å være en flybridgebåt i denne størrelsen.
Skissen viser forlugar og en gjeste/barnelugar til styrbord. Her er det delt toalettrom. Dusjen til styrbord og toalettet til babord. Båten vi gjennomgikk, hadde to toalettrom med dusj i stedet, slik at det er en barnedo og en voksendo. Sealine er fleksible når det gjelder kundens ønsker i forbindelse med slike forandringer i interiøret. Båten leveres med fire alternative motorpakker fra 2 x KAD32 P/DP a 170 til 2 x KAMD 44P EDC a 260 hk som skal gi en toppfart på 30-32 knop.
Norsk importør: Formo Marin AS i Skien. Tf.: 35 59 61 55. Fax: 35 59 84 65.

Sealine T46 i Southampton


Sealine lanserer sin nye akterlugar/flybridgebåt T 46 i Southampton 12.-20. september. Den følger så å si rett i kjølvannet av T 51 som ble lansert under Londonutstillingen i januar. Interiør og skroglinjer har mye til felles med flaggskipet på 51 fot og kundegruppen beregnes å være mennesker som ønsker seg en litt større og mer moderne båt enn den kjente F 43 med akterlugar/flybridge, som har vært på markedet noen år.

Suzuki med flere 4-taktere


Suzuki lanserer to nye firtaktere, en 40 og en 50-hester. De to nye motorene har et sylindervolum på 815 cc, er tresylindrede med fire ventiler pr. sylinder og doble overliggende kamaksler. Også disse motorene stammer fra Suzukis bilpark.
De to nye Suzuki-påhengerne er de første på markedet med kamkjede og automatisk, hydraulisk kjedestrammer. Tenningssystemet har en tenningscoil i hver plugghette, noe som forenkler det elektriske opplegget da det reduserer antall deler.
Innsprøytingssystemet er det samme som på 60 og 70-hesterne, en elektronisk bensininnsprøyting. I tillegg har de nye motorene fått en ny innsugingsmanifold med høykapasitets ekspansjonskammer og en lyddemper på gasspjeldet som reduserer støyen på høye turtall. Vekten på de nye motorene er henholdsvis 106 kg. og 108 kg. Motorene kommer på markedet fra neste år. Ytterligere informasjon: Erling Sande A/S. tlf: 22 57 89 50.

Tetter teaken hurtig


Teak og andre tresorter i båt trenger i mange tilfeller tettemidler i sømmene for å unngå vanninntrengning. Det finnes en rekke produkter for dette, men de fleste krever en viss tid for å kunne kurere lekkasjer. Et nytt hurtigtørkende amerikanskprodusert lim, det såkalte 3M Marine Teak/Wood Seam Sealant, er nå på det skandinaviske markedet via en svensk importør i Sollentuna.
Produsenten lover i sin omtale at limet ikke skrumper, tørker ut eller sprekker på grunn av salt og fuktig miljø og bevegelser. Det er snakk om et tøft enkomponent lim som skal være lett å jobbe med og har kurert problemer i løpet av 24 timer og båten kan tas i bruk 1-2 timer etter påføring. Det er spesiallaget for teak, men brukes også på mahogni, eik, bjerk og glassfiber. Teak skal helst behandles med 3M Marine Teak Primer først.
Opplysninger: 3M Svenska AB , tlf.: 0046 892 2100.

Allsidig ekkolodd


Med ny software og PC-prosessor fra Motorola lanserer Humminbird et helt nytt ekkolodd med modellbetegnelsen Wide 2000. Ny LCD-skjerm med høy oppløsning skal gjøre ekkoloddbildet bedre leselig, ifølge produsenten. Loddet, som leveres komplett med svinger og giver for fart og temperatur, leser helt ned til 600 m. dybde.
Dermed har man altså ekkolodd og fartslogg med angivelse av vanntemperatur i ett instrument. Loddet er også utstyrt med hurtiglås, slik at man enkelt kan ”snappe” det av og ta det med seg hjem, men om man vil, kan man godt la loddet stå i åpen båt i all slags vær, for det er helt vanntett.

I mangel av en Riva....


Williams Marine i England har spesialisert seg på "skreddersydde" runabouts og tendere og lanserer sin nye 30 fots fartsbåt i kaldbakt mahogni og epoksy. Produsenten henvender seg først og fremst til markedene rundt Middalhavet. Om det er fordi italienske Riva har sluttet å produsere sine klassiske mahognibåter, er ikke godt å si, men båtens eksklusivitet og sansynlige kundegruppe kan nok ligge i samme klasse. Pris er ikke oppgitt. Det er Tony Castro Ltd. som står for konstruksjonen, et skrog som akterut har 20 graders dyp V.
Standard motorer er 2 x 300 hk MerCruiser 350 MPI V-åttere og farten skal med denne motorpakken ligge rundt 50 knop. Båten leveres dessuten med andre motoralternativer, også diesel.
DATA:

Lengde8,99 m
Bredde2,95 m
Dypgående0,91 m
Drivstoff2 x 230 liter
Vekt ca 3000 kg

Produsent: Williams Marine i England. Tlf.: 0044 1865 890558. Fax 0044 1865 890355. www.wiiliamsmarine.com