utgave nr 5 2002

TEST: Hansvik 900 Sport Cruiser

Publisert Sist oppdatert
TEST: Hansvik 900 Sport Cruiser

Laget med forstand

Det er ingen tvil om at Hansvik 900 Sport Cruiser er utviklet av folk med lang erfaring fra båt- og sjøliv. Resultatet er en gjennomgående vellykket, lukket bobåt velegnet til lange opphold langs kysten.

Tekst: Atle Knutsen

Midt på 1960-tallet etablerte den allerede båterfarne Finn Hansvik båtbyggeriet ved samme navn i Rørvik i Nord-Trøndelag. Mest kjent er nok båtbyggeriet for sine mindre kombisjarker med både innenbords- og utenbordsmotor, men alt fra 8 fots joller til flaggskipet Hansvik 900 Sport Cruiser hører til porteføljen. Vi har testet den sistnevnte båten. En båt med sterk individualitet (om det kan sies om en båt) og en rekke fornuftige løsninger hvor kompromisser ikke har vært det første konstruktør Finn Hansvik har villet ty til.

Sjøegenskaper

Skroget til Hansvik 900 fremstår som svært vellykket. I utgangspunktet har Finn Hansvik utviklet et halvplanerskrog med kjøl og fast aksel. Med det største motoralternativet gjør imidlertid båten rundt 30 knop, og selv med en KAD 300 logget vi over 24 knop. På toppfart flater båten ut som en hvilken som helst planende konstruksjon. Den legger seg innover i svinger, som planende båter gjør, men er som kjølbåter for øvrig stivere og fordrer en større svingradius. Ved fullt rorutslag på topphastighet viser båten overhodet ingen tendenser til å ta over styringen eller gjøre uventede ting. Båten er lettmanøvrert både med og uten baugpropell. I tillegg var testbåten utstyrt med hekktruster – noe som gjør det nesten vittig å legge til. Her er det ikke grenser for hva man kan gjøre på en femøre.

Førerplass

Førerplassen er plassert på styrbord side og fremstår som meget velfungerende. Man har god sikt i alle retninger uansett fartsområde. To doble og solide vindusviskere fra Doga med triple spylere sørger for å holde vinduene frie for salt og sjøsprøyt. Videre er det montert ikke mindre enn ti defrosterdyser i underkant av frontruten som sammen med en 10 kw QL-defroster sørger for å holde vinduene duggfrie. Meget bra! I takkonstruksjonen over frontruten er det god plass for ekstra navigasjonsutstyr. Vår testbåt var utstyrt med to plottere og en radar fra Raytheon. Plasseringen fungerer fint.
Selve dashbordet burde ha eksemplets kraft. Her har man full oversikt over alle instrumenter og ubesværlig tilgang til bryterpanelene. Knappene til hekk- og baugtrustere (ekstrautstyr) er også enkle å betjene, sammen med bryterne for trimflapsene, som også har indikatorer. Videre var vår testbåt utstyrt med autopilot som sammen med det retningsstabile skroget viste seg å fungere utmerket.
Rattet vinklet omtrent 90 grader og faller lett i hendene. Det samme gjør den elektroniske kontrollspaken. Førersetet er behagelig og gir god støtte, og kan justeres i lengderetningen. Både over fører- og passasjerposisjonen er det takluker som både gir lys og ventilasjon, men det er bare så vidt en mann på 176 cm ser over kanten. Noe må antakelig ofres for en imponerende ståhøyde overalt i båtens sosiale seksjoner. Sidevinduet kan åpnes både på fører og passasjersiden. I et rom under dørken ved førerplassen er det et lite stuerom. I skottet ved kontrollspaken er det også felt inn en liten skuff med plass til kikkert. Fiffig. Lenger ned mot dørken samme sted finner man sikringstavle med god og oversiktlig merking. Innenfor er det elektriske anlegget ryddig organisert, men det samme kan ikke sies om spaghettien bak dashbordet. Her trengs en liten opprydding.

Uteplass

Uteplassen er preget av samme omtanke som båtens indre. Badeplattformen stor og velfungerende, med en innfelt badestige i midten. Bak en luke i selve akterspeilet skjuler det seg et romslig stuerom for fendere, tauverk og dregg. I tillegg hører propanflasken hjemme her. Mot babord er det en robust port i akterspeilet som slår innover. Denne er, på samme måte som blant annet targabøylen, støpt i doble former. Løsningen kompliserer produksjonen, men resultatet gir et helstøpt inntrykk – hverken mer eller mindre. Robust.
I skrogsidene på selve akterdekket er det fire små stuerom med plastluker. Mot akterspeilet og på styrbord side er det to sittebenker i teak som kan felles ned. På babord side er det to støpte trinn som leder opp på dollbordet. Rundt akterbrønnen er det tre solide griperekker på toppen av dollbordene. På styrbord side ved aluminiumsskyvedøren inn til salongen er det uttak for landstrøm og en spyleslange i separat rom. På babord side er det betjeningsenhetene til separate, manuelle lensepumper plassert lett tilgjengelig. På dollbordet samme side er vann- og dieselpåfyllingen plassert ved siden av hverandre. Muligheten for å fylle feil ville vært mindre om påfyllingene ble plassert noe lenger fra hverandre.
I forkant av salongveggen er det to godt dimensjonerte selvdreneringshull som vi gjerne så hadde en grovmasket sil. I selve dekket er det to luker som fører ned til rommet under akterdekket. Lukekarmene er godt drenert. Bevegelsesmulighetene rundt på dekk for øvrig er godt ivaretatt med relativt brede dollbord og et fornuftig antall griperekker med ditto plassering. Båten har seks solide kryssholt, en romslig dreggkasse helt i baugen og en høy og solid rekke med pullpit.

Salong

Byssa er plassert i akterkant av styreposisjonen på styrbord side. Bysseseksjonen har en skufferekke med fire skuffer og brødfjel, samt to skap. I tillegg er det skap med skyvedører i skottet over benken hvor det er plass for dekketøy osv. Det er god arbeidshøyde ved benken, men vi savnet en avtrekksvifte. Kokefasilitetene består av et SMEV-benk med integrert trebluss propanapparat og oppvaskkum med skikkelig ettgreps armatur. Hengslete glassplater over både kokeapparat og kum gir flush benkplate når det er ønskelig. Her er det rom for gastronomisk kreativitet. Kjøleskapet er plassert under førersetet.
I dørken i forkant av benken er det en luke som fører ned til motorkassen og servicepunkter som oljepeiling, kjølevann og luftfilter.
På babord side er det anlagt en u-salong hvor fem-seks personer kan sitte og spise bekvemt. Det er et romslig stuerom under u-sofaen. Seteputene har tilstrekkelig fasthet og gir god støtte til lårene. I ”salong-svingen” forut mot kartbordet er det en barløsning med vindu og lys. Bordet justeres både i høyden og i bredderetningen tverrskips. Under taket akter er det et skap med stort rom for sjøkart. I taket over kartbordet er det et lite panel med uttak for 12 volt og tv-antenne. Fire stykk spot’er montert i taket her, og salongen for øvrig er indirekte belyst av seks lysstoffrør montert skjult på toppen av gardinbrettene.
Passasjerene har god sikt gjennom front- og sidevinduer, men vi savner muligheten til å sitte i fartsretningen. Snekkerarbeidene holder høy kvalitet, med pent tilpassede avslutninger. Innredningen er i teak behandlet med tokomponent lakk som gir en lekker og blank overflate som er lett å renholde.

Lugarer

Går man ned tre trinn fra salongen, kommer man til soveseksjonen ombord. Det første som slår en, er den gode romfølelsen og den faktiske ståhøyden – som produsenten garanterer er minimum 1,95 cm i begge lugarene. Hovedlugaren forut har en skråstilt køye med et gedigent stuerom under køyebunnen. På babord side er det en dobbel sittebenk. Ventilasjonen er meget bra, med fire koøyer hvorav et kan åpnes, ventiler i taket og meget forseggjorte lufteriller i tverrskottet akter. I tillegg er det en nød- og lufteluke i taket som er fornuftig hengslet i forkant. Luken kan dekkes med en rullegardin. Det kunstige lyset er ivaretatt av lysstoffrør oppunder dekk – tre på hver side. I tillegg er her en lampett montert på akterskottet og to leselamper. På hver side i lugaren er det avsettingshyller. Under sittebenken på babord side er det et lite stuerom, det er et skap under dobbeltkøya, samt hengeskap på babord side ved sittebenken. Det er et gjennomgående trekk ved båten at små hulrom er utnyttet som stueplass.
På babord side er det også en stor lugar med stikkøye under salongen. Også i denne lugaren er det en stor omkledningsseksjon med ståhøyde, en dobbel sittebenk og toalettseksjon med vask, overskap og skap under vasken. I overskapsdørene er det speil. Belysningen er fornuftig fordelt og består av lysstoffrør og en leselampe, samt to koøyer, hvoran det ene kan åpnes.

Toalett

Toalettet ligger på styrbord side, mellom hovedlugaren og i forkant av styreposisjonen. Det er fristende å hevde at toalettet ombord i Hansvik 900 er større, og i alle fall mer tiltalende, enn badet i undertegnedes hybelleilighet. Også her, som ellers ombord, er ståhøyden påtakelig. Innredningen er helstøpt og to godt dimensjonerte sluk tar unna dusjvannet. Vi savnet en holder for dusjhåndtaket på skottet – det hadde det vært plass til. Armatur og hånddusj er i ett.
Over vasken er det et dobbelt skap med speil. I tillegg finnes et stort speil på det fremre skottet. Under vasken er det dobbelt skap for håndklær osv. Over toalettet er det en hengslet og lakkert teaklem som danner et sete når toalettet ikke er i bruk. Rundt selve klosettet – et elektrisk pumpeklosett - er det god plass, nesten som hjemme. Ventilasjonen på toalettet er overveldende god, hør bare: Koøye som kan åpnes, elektrisk vifte og mekanisk ventilasjon i taket. Lys får er besørget av en lampe i taket og lysstoffrør.

Motor/teknisk

Motorrommet ombord er et av få steder ombord hvor vi føler at funksjonalitet og brukervennlighet kunne vært viet enda større oppmerksomhet, selv om løsningene i hovedsak synes å fungere bra. Dieselfilteret er plassert lett tilgjengelig ved rorarrangementet helt akter, mens det godt dimensjonerte kjølevannsfilteret er montert svært kronglete på babord side i forkant av motorrommet – mellom motorkassen og vanntanken. Dette er ifølge produsenten nå flyttet lenger akterover og dermed gjort lettere tilgjengelig. Men dessverre er også batteriet plassert svært utilgjengelig i forkant av motorommet. Det er ikke gitt hverken pensjonister eller småkorpulent ungdom å nå dit. Problematikken skyldes delvis at produsenten har valgt å plassere motoren i en lukket og meget godt isolert boks. Selv om batteriene ikke trenger daglig ettersyn, må man anta at de fra tid til annen må skiftes ut – en jobb som i dette tilfellet vil være en krevende operasjon. Vi ville ha foretrukket at batteriene ble plassert lettere tilgjengelig. Båten har standard Mikuni eller Eberspächer varmeanlegg med dyser i alle lugarer.
Dieseltankene er plassert ganske langt akter, på hver side av motorrommet. Begge har en sveiset sump med dreneringskraner. Et eksempel til etterfølgelse. Overalt har man god tilgang til ventiler og stengekraner. All kabling er greit organisert og forholdsvis greit festet, men her er det fortsatt litt å hente for produsenten. Motorromsdørken er i vannfast kryssfiner med innspeksjonsluke til flens, kjølgang og aksel. Det er god stueplass på dørken.
Batteribanken ombord består av tre batterier, to til forbruk og et til start. Vi målte ladespenning til 13,8 volt, som er langt i underkant av hva batteriene krever.
Båten har to separate lenseområder som betjenes både av elektriske og manuelle lensepumper. Inspeksjonsluken til det fremre området ligger under dørken i mellomgangen ved toalettet/lugarene.

Konklusjon

Etter seks års utviklingsarbeid har Hansvik frembragt en fullblods bobåt. Båten har en romslighet som man først venter å finne i langt større konkurrenter. Sjøegenskaper og tekniske løsninger er av høy kvalitet. Det samme gjelder finish på plast- og trearbeider. Avanserte løsninger og hangen til kompromissløshet har imidlertid gitt seg utslag i en høy pris, men når inngangsbilletten er betalt, sitter man også komfortabelt på første klasse. At prisen er så vidt høy, skyldes nok også at standardutstyrslisten er meget omfattende.

Fart/støy

Motoren i Hansvik 900 Sport Cruiser er som nevnt bygget inn i en motorkasse, i tillegg til at motorrommet er omhyggelig isolert. Overbygget er støpt i doble former, med doble krumminger og velisolert. Dermed virker båten svært godt sammenskrudd. Støyverdiene er gode, og selv på toppfart godt i underkant av øvre grenseverdier.
Farten er målt med GPS, to personer ombord, full vanntank og halve dieseltanker. Motoren i testbåten var en Volvo Pentas nye KAMD 300 som yter 272 akselhestekrefter.

Testdata


Data

TurtallFart i knopStøy i dbA
3.90024,581,5
3.50021,579,3
3.10017,375,2
2.70013,273,0
2.3009,473,0
1.9008,470,8
1.5007,267,1
1.1106,259,3
6003,852,7
Lengde9,05 meter
Bredde3,35 meter
Vekt4,2 tonn
MotorVolvo Penta KAD 300, 272 hk
Drivstoff500 liter
Ferskvann200 liter
Pris1.205.000 kroner med standard utstyr og 290 hk Yanmar
Antall personer10
CE-konstruksjonskategoriB
Produsent: Hansvik i Rørvik
Telefon74 36 06 00
Telefaks74 36 06 09