utgave nr 11 2001

Smånyheter

Publisert Sist oppdatert

Multiinstrument og pilot

B&G har laget et nytt instrument som kan vise alt av ønskede data. Ved hjelp av et spesielt datanettverk som kalles FastNet 2, kan man installere flere eksemplarer av samme instrument hvor som helst i båten, og kan hente opp de data man ønsker på en hvilken som helst skjerm. Systemet kalles h1000.
Selve skjermen har bare tre betjeningsknapper, og ved hjelp av pil opp- og pil ned- tastene kan man bla seg gjennom forskjellige menyer, og man gjør valget med den tredje tasten som ser ut som enter-tasten på et pc-tastatur. Med andre ord kan man forandre størrelsen på tall og layout på skjermen slik man ønsker.
Legger man til ”pilot” til i navnet, får man h1000pilot som er en autopilot som ved hjelp av en datamaskin lærer seg båtens karakteristikker og omregner disse til å passe til all slags værforhold og tilpasser seg også de skiftende værforhold uten at man selv behøver å tvinge piloten over i en annen modus.
Ytterligere opplysninger: https://www.bandg.com

Merk yndlingsplassen

Denne lille bøya kan brukes til så mangt. Om du har funnet en plass der fisken biter ekstra villig, et vrak på bunnen eller et interessant sted å dykke, kan den brukes som merke. Produsenten Seaccon i Florida kaller den for The Bomb og den er laget av skum inni og har en overflate av myk polyurethane. Den skal være svært så robust. Selv ved en punktering fortsetter den å flyte.
”Bomba” har en 36 meter lang kraftig nylonline. Du gir ut det som trengs og når søkket som veier i underkant av en kilo når bunnen, er det bare å stramme til. En strikk holder søkket på plass når bøya ikke er i bruk. Det betyr at den holder seg stødig på plassen sin om bord.
Norsk importør : Telmo Control i Oslo. Tlf.: 22 67 23 60.

Buzzi’s Record-båt

I slutten av september satte den kjente italienske konstruktøren og racingstørrelsen Fabio Buzzi ny fartsrekord rundt Storbritannia.
Buzzi og båteieren Hannes Bohinc satte rekorden med den 24 meter lange ”Record” med utgangspunkt i Poole noen mil vest for Isle of Wight helt sør i England. Rekorden lød på 30 timer, 51 minutter og 40 sekunder, noe som betyr en gjennomsnittsfart på 44,16 knop. Turen ble bare avbrutt av ett stopp for å fylle 15.500 liter diesel… Fire 12-sylindrete MTU-motorer på 1.500 hk hver vil ha litt å drikke når ”cruising-farten” er 55 knop. Toppfarten med 10 tonn diesel ombord var 59.
Båtmagasinets engelske medarbeider Dag Pike, som også er en kjent offshore-navigatør konkluderte med at fremtidige rekordbrytere skal vente lenge for å få tilsvarende gode meteorologiske forhold. Buzzi slo rekorden til Sunseeker XS-racing med Peter Dredge og Ian Sanderson fra 25. august som hadde en gjennomsnittsfart på 36,15 knop med en Sunseeker XS 2000 åpen 38 fots daycruiser.

Flaggskip på 23 fot

Cantieri Capelli er en italiensk familiebedrift som har bygget båter i snart 40 år. De har tidligere vært inne på det svenske markedet med hurtiggående båter rundt 20 fot med utenbordsmotorer og åpne fordekk. Mange svenske båtprodusenter har kopiert konseptet som minner om det vi kaller ”korv-kiosk”-båter.
Nylig presenterte verftet sin største modell CAP 23 WA under båtutstillingen i Stockholm. På en fiks måte har de klart å kombinere en walk around båt med en daycruiser. Ved en bred styrekonsoll sitter føreren og en passasjer godt beskyttet. Fordekket er senket og her er det plass for soltilbedere. Helt akter kan man også gjøre om plassen til en solseng.
CAP 23 WA er flaggskipet og har seks mindre søstre, den minste er en åpen jolle på fire meter. Svensk importør er A&O i Tyresø. Tlf.: 0046 87700681. Internett: www.aoagenturer.com

Data CAP 23 WA


Lengde 6,85 m
Bredde2,40 m
Vekt1500 kg
Max motor235 hk
Drivstoff255 liter
Antall personer8
Kategori B

Revitalisert guttedrøm

Hurricane 370 har gjenoppstått under navnet Cyber 370. Raceren var i produksjon i Sandefjord frem til 1989 og var utvilsomt mange smågutters drøm opp gjennom 1980-tallet. I fjor kjøpte Dekorima AS i Sandefjord formene og gjenopptok produksjonen på Malta.
- Selv med maks 25 hk på hekken er racing-skroget en stødig og trygg frekkas god for nærmere 40 knop. Skroget har helt spesielle kjøreegenskaper og med en skarp V-bunn blir det mykt i sjøen, ifølge Terje Gleditsch som står bak initiativet.
- Det begynte med at jeg skulle lage en båt som denne til sønnen min, men det ble etter hvert så stor rift om den at jeg så muligheten til å sette den i produksjon. Vi har en produksjonslinje hos en båtprodusent på Malta som blant annet produserer Fletcher-båtene, forteller Gleditsch.
I alt har han solgt sytten 13-fotere denne sesongen. Båtene leveres med kabelstyring, havnepresenning, lensepumpe, slepekrok, forniklede kryssholt og formsydde seter.
Prisen ligger på 31.500 eksklusiv motor. Mer informasjon: Dekorima AS, Sandefjord, telefon 33 48 32 20, Internett: www.cyber370.com

Bærbar davit i karbonfiber

RPD500 er en davit i ett stykke karbonfiber som kun veier 14 kilo og som kan enkelt stues vekk om bord. Det er Jeremy Rogers i England som har utviklet daviten som kan løfte opp til 500 kilo. Produktet kan plasseres på land, på en brygge eller på dekk og kan ”turnes” 360 grader.
Konseptet er ikke nytt. Crane Davits lanserte sin versjon i epoksy og kevlar for et par år siden. Begge disse davitene er ekstremt lette. Man regner ca halve vekten sammenlignet med en tradisjonell daviter i rustfritt stål. Davitene opereres med en standard vinsj med automatisk bremsesystem og operasjonen skal kunne gjøres greit av en person.
Opplysninger: Jeremy Rogers Ltd. Tlf.: 0044 1590645454. www.jeremyrogers.co.uk

Autopilot for små båter

EasyPilot heter den nye autopiloten fra TeleflexMorse. Den er spesielt beregnet for mindre og mellomstore fritidsbåter, og passer for både hydrauliske og mekaniske styresystemer og for enten innenbordsmotor, hekkaggregat eller påhenger. For mekaniske styringer kan man enten erstatte eksisterende rattsystem, eller koble til eksisterende styrekabler.
Pakken inneholder en kontrollenhet, en dataenhet, elektronisk kompass og styreenhet. Man kan velge mellom håndholdt kontroll med lesevindu som forteller om kompasskurs og avvik fra kursen, eller en liten, enkel fastmontert kontroll på 5 cm i diameter med kun 4 knapper, men intet lesevindu.
Piloten er NMEA 0183 kompatibel både for signaler inn til - og ut av – apparatet, og alle piloter for mekaniske styringer har innebyggede rorindikatorer. Hele systemet drives av en 12 volts strømkilde og koster et sted mellom 13.000 og 23.000 kroner (veil. utsalgspris inkl. moms), avhengig av hvilke komponenter man velger. Billigst er faktisk piloten for hydraulisk styring, mens den dyreste er for utenbords/hekkaggregat og mekanisk styring.
Importør er Belanor AS i Moss. tlf. 69 26 90 44 eller på internett: https://www.belanor.no

Multi-Fletcher

Engelske Fletcher har i samarbeid med Yamaha frembrakt en skjærgårdsjeep etter godt norsk mønster. Malibu GTO heter 19-foteren som har en sentrert styrekonsoll med svingstol for en person. For øvrig er det sitteplass for to akter og to forut. Innredningen er ganske tradisjonell, slik vi kjenner den fra nordiske artssøstre. Båten markedsføres som en multiformålsbåt, med vekt på sportsfiske og vannsport.
Opplysninger får du hos: SveNor Sportsbåter i Moss v/ Kåre Brynildsen på tlf. 69 25 50 65 eller på internett: https://www.fletcher.no

Forbedret International

International Coatings produktserie Yacht Line er utvidet med åtte nye produkter for normalt vedlikehold av tre- og plastbåter. Produktene har vært på det nordiske markedet et års tid.
For plastbåtvedlikehold består serien av Super Cleaner, et høykonsentrert rengjøringsmiddel for glassfiberskrog og malte overflater, Gelcoat Cleaner som trenger inn i top-coaten, rengjør i dybden og fjerner spesielt vanskelige merker og misfarging som sot fra eksosen. Liquid Rubbing er en overflatebehandling som bringer glansen tilbake i glassfiberen eller malte flater, men den fjerner også merker og misfarging i plasten. Produktet er fritt for voks og silikon og egner seg både for manuell eller maskinell påføring. Polwax er rens, polish og voks i ett og samme produkt, mens Polish with Teflon er et nyutviklet produkt som kan påføres i solskinn og som avviser overflateskitt og olje. Det siste, nye produktet i serien er det såkalte Wax Sealer with Teflon – som gir UV-beskyttelse og forsegler den behandlede overflaten med en tynn teflon-film som bevarer glansen.
Serien består også av to produkter for behandling av treverk, nemlig Teak Restorer som benyttes til rensing og gjenoppfrisking av gammel og skitten hardved – som teak osv. Teak Oil er en gjennomtrengende olje som inneholder linolje og kinesisk treolje og kan benyttes på alt treverk, også når det er fuktig – noe også de andre produktene kan, med unntak av Wax Sealer. Teak Oil hemmer også korrosjon på metalloverflater. Alle produktene leveres i 500 ml pakninger, samt noen i 5 liters beholdere.
Flere opplysninger fås hos: Herman Gotthardt A/S, Oslo, telefon 22 71 60 90.

Genmar med ny teknologi

Verdens største båtprodusent Genmar lanserer nå en helt ny båtserie de kaller Triumph. Båtene produseres i Nord Carolina hvor konsernet har bygget om og utstyrt en gigantisk båthall med alt det nyeste av teknologi innenfor moderne båtbygging. Båtene bygges uten skjøter eller sømmer i den såkalte Roplene teknologien. Byggematerialet er polyethylene som skal gjøre båtene fem ganger så robuste som glassfiberbåter. Utvendig finish beskrives i en pressemelding som silke og det påstås at faren for misfarging, bleking, sprekker og skrammer i skroget elimineres.
Serien omfatter 13 modeller for påhengsmotorer, og man henvender seg til målgrupper som liker fiske, familieturer og en avslappende dag på sjøen. Størrelsene går fra 3,65 – 6,4 meter beregnet for saltvann og 3,55 – 5,18 meter for innsjøer.
Det nye fabrikkanlegget skal være det eneste av sitt slag. Hele båtprosessen foregår under ett tak. Roplene-teknologoien skal være miljøvennlig og materialet er resirkulerbart.

Helt James Bond

Det er tydelig at de som satser på større båter som behøver tendere for å bringe folk til og fra moderskipet har fått øynene opp for ribbenes egenskaper. Novurania er i dag en av de ledende produsentene av nettopp ribber for større båter, men de utvikler stadig mer raffinerte og sofistikerte varianter. En helt ny 730 (26 fot) ble nylig lansert og bedriften har en timeter på beddingen. To stk av 730 modellen er på plass i en 55 meters superyacht. Disse nye tenderne er beregnet for maksimum 8 personer og er utstyrt med en T-top som bedekker hele baugpartiet slik at tenderen enkelt får plass i en lav båtgarasje på akterskipet. Ribbene kan motorisereres med diesel, bensin eler utenbordsmotorerer.
Novurania er også inne på redningsbåtsiden for yachter over 50 meter med en 4,20 meter sammenleggbar rib for enklere stuing. Den er sertifisert for 6 personer, har utenbordsmotor og skal kunne gjøre 15 knop.
Bedriftens ypperste tender skal være den såkalte Water Limousine og spås en ny dimensjon innenfor båttypen. Med sine 23 fot kan limousinen ta 13 personer, men det mest spesielle er en acryltopp i sotet glass som kan dekke hele båten som en cabriolet i tilfelle regn eller vind. Den får da en total eggfasong og har oppvarming eller aircondition etter behov. Det finnes dører på siden og førerens plass er forut. Her er eksklusivt teakdekk, komfortable benker, barfasiliteter og stereoanlegg.
Denne siste eggformede versjonen er under utvikling og vil sannsynligvis bli lansert under utstillingen i Fort Lauderdale. Men vi synes da sannelig vi har sett noe tilsvarende i en eller annen tidlig James Bond film der 007 lå og duppet langt til havs med sin venninne i et egg, utspekulert av den berømte mr. Q.
Opplysninger: Novurania i Florida, Tlf.: 0047 561567 9200.

Ekstra hk. fra Mercruiser

Mercruiser har fikset på sin 4,2 liters diesel-rekkesekser som tidligere ga 250 hk. på veivakselen. Den nye motoren gir nå 270 hk. på propellakselen og modellbetegnelsen er D4.2L 300. Effekten er totalt øket med 50 hk.
Dette er en motor med turbolading, ladeluftkjøling og elektronisk innsprøyting, og det er disse komponentene som er forandret fra den tidligere modellen. Større turbo for økt luftmengde, inntaksmanifolden er bygget om noe for bedre luftstrøm, ladeluftkjøleren har fått større overflate for bedre kjøling. I tillegg har topplokket fått større kjølevannskanaler, det er nye, sterkere stempler med forsterkede stempelringer og det er en ny og forsterket veivaksel i tillegg til noen andre forbedringer som blant annet to-stegs innsprøytingspumper som skal gi renere eksos. Vekten på motoren med Bravo One – drev er 575 kg, hvilket er en del mindre enn V8-dieselen på 7,3 liter som yter samme antalle hestekrefter som rekkesekseren.
Turtallsområdet er på 3.600 – 3.900 omdreininger og maksimalt dreiemoment på 647 Nm. oppnås ved 2.800 omdreininger. Motoren kan utstyres med drev av typen Bravo One X, Bravo Two X og Bravo Three X.

Ny V6er: OptiMax 175

Mercury/Mariner har en ny totakts påhenger på markedet i disse dager. OptiMax-serien, som bygger på den australske Orbital-teknologien, begynner å få fylt hullene.
Serien består nå av 135 hk, 150 hk, 175 hk, 200 hk og 225 hk. Orbital-teknologien går i korthet ut på at blandingen bensin og luft blir forhåndskomprimert og sprøytet direkte inn i sylindrene for mer effektiv forbrenning, og slik at ingen uforbrent avgass slipper ut. Dermed går motorene både renere og mer økonomisk en tradisjonell, gammel 2-takst teknologi. Motoren har også separat oljeinnsprøytingssystem som leverer nøyaktig mengde olje til hver av de seks sylindrene og til kompressoren.

Rundere Buster

Foruten sin vellykkede relansering av Magnum-modellen, har Buster også brakt til markedet en ny S-modell. I likhet med storesøster har denne langt mer avrundete linjer og fremstår i ny ham. Produsenten har tatt frem et helt nytt aluminiumsskrog spesielt beregnet på å bære den ekstra vekten til 4-takts utenbordsmotorer opp til 30 hk. Det helsveisete skroget er fylt med 400 liter flytemateriale og byr på en sporty, men relativt myk og komfortabel kjøreopplevelse. Skroget virker kompakt og har en meget moderat planingsterskel. I sjøen er det svært fleksibelt å håndtere med en langstammet 30 hk firetakter.
Den nye Buster S har langt rundere linjer enn den tidligere modellen. Styrekonsollen er plassert på styrbord side, uten at denne vektfordelingen generer sjøegenskapene. Man sitter så komfortabelt man kan forvente på den doble sittebenken akter med antisklibelegg på lokket. Benken rommer en løs bensintank samt startbatteri på babord side. Hovedstrømbryteren er plassert på utsiden, uten at vi helt forstår hvorfor. Spaker og ratt faller en greit i hendene, og takket være antisklibelegget sitter man stødig. Instrumentene består av analog turteller og trimindikator. I standardutrustningen inngår blant annet elektrisk lensepumpe, 12 V el-uttak og rundtlysende lanterne.
Midttoften inneholder et romslig, sprutsikkert stuerom. Det samme gjelder rommet i baugen. Rundt ripa er båten forsynt med en god griperekke. Selv med det mer raffinerte utseende er Buster S’ egenskaper som liten røff bruksbåt for fiske og friluftsliv vel ivaretatt.

Data – Buster S

Lengde:4,56 m
Bredde:1,79 m
Vekt:235 kg
Maks motor:30 hk
Veil. pris:kr. 54.700,-
Importør:Bjørn Fjellhaug AS, Bergen, telefon 55 25 80 46, Internett: www.inha.fi

Liten bølgerytter

Det siste, og minste, tilskuddet til amerikanske Sea Rays omfangsrike modellportefølje, heter 176 Bow Rider. Utsalgspris i Norge ligger på 230.000 kroner med en Mercruiser 3.0L på 135 hk – et prisgunstig alternativ for den som ønsker seg en sporty flerbruksbåt med 19° V-bunn og plass til seks mennesker. Seteplasseringen gjør det mulig for alle å sitte med ansiktet vendt forover: To på hver side av motorkassen akter, en ved hver konsoll, og to i baugseksjonen. 176 Bow Rider erstatter 180-modellen. Neste trinn på stigen er nå 182 Bow Rider.

Data:


Lengde:5,33 meter
Bredde:2,13 meter
Dybde:Ca 0,89 meter
Vekt:953 kg
Bensin:79,5 liter
Motor:3.0L Alpha I MCM, 4 sylindret, 135 hk
Pris:230.000 kroner
Norsk importør:Husvikholmen Marina, Drøbak, telefon 64 93 42 05, Internett: www.searay.com

Solskjerm fra Simrad

Som arvtaker for sin såkalte 40-serie, har Simrad lansert en ny serie som tilbys med en ny type 10’’ dagslysskjerm, SunView. Det er den helt nye, transflektive skjermtypen som representerer det største fremskrittet fra 40-serien. Jo mer lys skjermen eksponeres for, jo klarere blir bildet. Skjermen er derfor velegnet til slaveinstrumenter utendørs, eller til rene utendørsinstallsjoner i cockpit osv. 40-serien leveres som tidligere med vanlig TFT-skjerm, noe også 42-produktene leveres med. En SunView-skjerm gir et tillegg i prisen på rundt 10.000-kroner. I løpet av vinteren lanserer Simrad også en ny 52-serie med 15’’ skjerm som erstatning for den gamle 14’’.
Alle produktene i serien har innebygget GPS og består av kartplotter (CP42), kombinert kartplotter og ekkolodd (CE42), kombinasjonen kartplotter, radar og ekkolodd (CA42), og kartplotter/radar (CR42).Den nye 42-serien har en del flere muligheter enn forrige generasjon. Med blant annet oppgradert programvare og innebygd mottaker forberedt for det nye GPS-korrigeringssystemet EGNOS – differensiell GPS over satellitt, som vil være i drift fra 2003 – som er globalt dekkende i motsetning til det nåværende landbaserte systemet.
Ytterligere opplysninger: Simrad AS, Horten, telefon 33 03 41 00, Internett: www.simrad.no

Drømmerens bryggesleng

Med sine over to kilometer lange brygger er Southampton Boat Show den største flytende båtutstillingen i Storbritannia, arrangert for 33. gang 14.-23. september. På denne markedsplassen finnes det meste - fra små snertne Avon RIB’er til Sunseekers nye Yacht 94. Over 600 utstillere kunne by på mer enn 800 båter, hvorav drøyt 300 på sjøen. Sammen med 125.000 besøkende fikk vi med oss de største båt- og utstyrsnyhetene fra utstillingen.

Ny kraftpakke fra Steyr


Steyr vil i løpet av vinteren lansere en motor på 255 hk, basert på dagens 6-sylindrede 212 HK. Motoren vil få en større turbolader, større pumpedyser, kraftigere stempler og råder, samt et nytt kjølesystem. I april neste år vil man også lansere en ny serie 4-sylindere, basert på dagens 144 hk. Motorserien vil ha effekter på 65, 85, 105, 120, og 154 hk. Det er Univa as som importerer Steyrmotorene, og i tillegg har de også Bukh og dermed en komplett motorserie fra 10 –255 hk.

Norsk sammenslåing av Suzuki

Erling Sande A/S, som blant annet importerer Suzuki båtmotorer, selges til RSA/Suzuki Bilimport.

Oppkjøpet begrunnes med de positive effektene man forventer skal følge av samlokaliseringen, og at man vil stå styrket i forholdet til Suzuki Motor Corporation. Frem til nå har to selskaper distribuert Suzukis produkter i Norge, nemlig Erling Sande AS og RSA/Suzuki Bilimport. Sistnevnte har konsentrert seg om biler og varebiler, mens Erling Sande AS er importør av motorsykler, mopeder, båtmotorer og terrengkjøretøyer, inklusiv snøscootermerket Arctic Cat, delvis eid av Suzuki Motor Corporation.
- Under forutsetning av godkjennelse fra hovedleverandøren, er det inngått avtale om salg av Erling Sande AS fra eieren FERD Industri til RSA/Suzuki Bilimport. All distribusjon av Suzukis produkter i Norge vil samordnes fra hovedkontoret i Drammen. Erling Sande AS vil bestå som et selvstendig selskap med egen organisasjon og eget forhandlernett, men importfunksjonen vil i løpet av høsten bli flyttet fra hovedkontoret i Oslo til felles lokaler i Drammen, heter det blant annet i en pressemelding fra Erling Sande AS.

Varmere plagg må til!

Det er på tide å dra fram de ”bombesikre” underbuksene og superundertøyet når man skal ut og dra fisken eller bare oppleve sjøen en strålende senhøstdag med litt gult og rødt igjen på trærne. Vi bytter ut badetøyet med ull, fleece og plusser på med luer og votter.
Ulvang A/S i Oslo lanserer en rekke nye plagg i ull, bl.a. det elastiske undertøyet Polar som er produsert i ren norsk ull. I følge produsenten er det strikket i et mønster som skaper et luftlag og dermed gir ekstra varme. Polar leveres i trøye med rund hals (pris kr. 549,-), pologenser (kr. 649) og i unisex slillongs (kr. 549,-) Polar produseres i en tøff gråfarge i str. XS – XXL.
Merinoull i 100 % ull leveres nå i sort. Undertøyet har tidligere vært på markedet i andre farger og skal være meget mykt og komfortabelt selv for de mest sensitive hudtyper.

For kalde føtter

Føttene kan fort bli ”frysepinner” og man stamper rundt i båten for å få litt sirkulasjon og varme i de pedale ekstremiteter. Toving er en gammel tekstilkunst som nå er tilbake. Håndtovete ullsåler lages nå i 95 % ull tilsatt angora. I tillegg skal de være vannavstøtende og slitesterke. Man kan klippe sålene til etter ønsket størrelse. De er koksgrå og finnes for barn og voksne (str. 25 – 48) og koster fra kr. 99 – kr. 149,-
Opplysninger: Ulvang AS i Oslo. Tlf.. 22 07 68 50. Internett: www.ulvang.com

Rib med teakdetaljer

To nye ribber fra Valiant, Vanguard 520T og 570T lanseres med teakdekk – for at man ikke skal skli, ha minimalt vedlikehold og at materialet skal tåle saltvann og solstråler. Men teakdetaljer gir unektelig båtene også et mer eksklusivt og tiltalende preg. Bare så et er sagt. Her har produsenten brukt vakuuminjeksjon teknlologi uten liming og det skal være mulig å feste nødvendig utstyr i dørken. Valiants Vanguardserie omfatter runde kompaktbåter med brede forskip.
Standardlisten er ganske omfattende med bl.a dreggluke, pulpit, ankerboks akterut, vannskikroker, selvdrenering, bærehåndtak osv, osv, Man kan velge en versjon med senterkonsoll, nedfellbar aktersofa, isboks, soputer, teleskopbadetrap og presenning.
Begge båtene er C-.klassifisert og 520T tar opp til ni personer. Anbefalt motor er Mercury eller Mariner 75 hk, men tåler 100 hk. 570T kan ta opp til 15 personer og anbefalt motorstyrke er fra 90 – 130 hk. Opplysninger: www.marinepower.com

Varmedrakt fra HH

Da Båtmagasinet minitestet Helly Hansens passasjerdrakt P2000 i fjor høst, beskrev vi den som livreddende varmedrakt. Drakten er utviklet for passasjerer om bord i hurtigrutene, ferger og lignende. Ideen bak drakten er at det ikke hjelper å ha redningsvest på seg hvis man isteden fryser i hjel i vannet.
Nå i den kalde årstid kan denne drakten være en fornuftig investering å ha om bord. Sammenpakket tar den svært liten plass (to liter) og vekten er kun en kilo. I nødsfall kan den også brukes som tørrdrakt hvis man må hoppe uti for å ordne opp i problemer med propell eller drev. Ved hals, håndledd og ankler er den så å si helt tett mot vanninntregning. Den er nå å få kjøpt også for fritidsbåtfolket til en pris av ca 1200 kr. Det er Seatronic og noen forhandlere nordpå som har tatt den inn. Fordelene ved drakten er at den tar liten plass og du bruker bare sekunder på å dra den utenpå mye annet tøy. Den lages i kun en stor størrelse og er meget romslig. Det finnes ikke flytemidler i drakten så det forutsettes at man har redningsvester om bord.
Kanskje dette kunne være et julegaveforslag til han som drar torsken aleine i all slags vær der ute?
Opplysninger: Helly Hansen Spesialprodukter i Moss, Tlf.: 69 24 90 00.

Varmere varmer fra Wallas

Nautic 40D er en ny dieselvarmer fra finske Wallas som også egner seg for montering i motorrommet. Varmeren er en videreutvikling av 30D som yter 4KW og har muligheter for montering av eksternt luftinnsug. Dermed unngår man at sjenerende lukt transporteres rundt i båten. Varmeren passer til alle båttyper og skal ifølge produsenten være enkel å installere.
I tillegg til et lavt støynivå, krever varmerens styringsenhet lite strøm, kun 0,8 til 2,4 ampere ved 12 Volt. Både 30D og 40D er utstyrt med et kontrollsystem som gjør det mulig å forhåndsinnstille oppstart 31 dager på forhånd. Man kan også forhåndsstyre varmeren innenfor hvert døgn. Kontrollenheten har termostat, og gir informasjon om strømforbruk, dieselforbruk, temperatur i brenneren, tidsinnstillinger og batterieffekt. Den gir også status og indikasjon om behov for vedlikehold.
Ytterligere informasjon: Wallas Norge AS, telefon: 64 87 76 20, e-post: wallas@online.no