Test: Viknes 1030

Mesterstykket

Enkelte båter har vi ikke lyst til å levere tilbake når testturen er over. Etter å ha kjørt Viknes 1030 fra Kristiansund til Holmestrand, satt vi med den følelsen. 600 nautiske mil bak rattet i en båt som ikke kan betegnes som noe annet enn et mesterstykke.

Det føles alltid bra å befinne seg ombord i en båt som er tuftet på en klar tanke. En erfaringsbasert, god idé som er blitt rendyrket og til slutt fremstår som et helt egenartet produkt med så mange bra kvaliteter at man helst vil bli sittende bak rattet. Time etter time. Slik opplevde vi Viknes 1030, flaggskipet til Viknes Båt og Service AS på Askøy ved Bergen.
For to år siden brant fabrikken ned til grunnen, og formene til blant annet Viknes 900 ble flammenes rov. Etter tusenvis av sjømil ombord i Viknes 900 hadde disponent Jan Inge Sivertsen og markedsdirektør Leif Herleiksplass en rekke idéer som nå kunne virkeliggjøres i en helt ny modell. Markedsmessig synes den nye generasjon Viknes å befinne seg i skjæringspunktet mellom Targas største modeller og nye Minor 34 WR. Bygd på grunntanken til Viknes 900 så 1030 dagens lys for første gang i mai fjor, og har i løpet av den korte tiden siden lanseringen blitt en eventyrlig suksess for produsenten, som har lange ventelister. En intensiv testtur under skiftende forhold bekreftet bare det kundene tydeligvis har oppdaget: Denne båten er det verdt å vente på.

Sjøegenskaper

For å lese denne saken må du være abonnent

Et abonnement gir tilgang til alt innhold og vi har følgende tilbud:

Digitalt månedsabonnement

79,-

pr. måned

BESTILL HER

Digitalt
årsabonnement

699,-

pr. år

BESTILL HER

Gullabonnement
Blad og digital

949,-

pr. år – 10 utgaver + Norske Gjestehavner

BESTILL HER