Bli abonnent Nyhetsbrev Annonser hos oss

utgave nr 3 2011

Test: Seks 8-9 tommers kartplottere: Høy standard.

De nyeste kartplotterne holder en meget høy standard og er i stor grad multiinstrumenter som i tillegg til kartbilder kan vise mye annen informasjon. Flere av de testede plotterne kunne vært utpekt som vinner, men én skiller seg litt ut.

Publisert Sist oppdatert

Testlag: Atle Knutsen, Lars Kristian Larsen og Lars H. Lindén(tekst)

En av instrumentene kan sågar brukes som musikkanlegg ombord, men generelt er det mer vitale funksjoner man bruker instrumentet til å vise i tillegg til kartplotterfunksjon, ekkolodd og eventuelt radarbilde , blant annet motordata, tankvolum, batterikapasitet, som TV-monitor og vise kameraovervåking.
Vi har tatt for oss de mest heftige apparatene på markedet i størrelsen rundt 8 – 9 tommer. For et par år siden fantes det bare et par proffapparater i denne størrelsen, men nå er det adskillig flere å velge mellom og som også er spesialtilpasset fritidsbåter. Vi hadde seks apparater til start i en firedagers test som vi utførte med vår reportasjebåt i Strömstad. Apparatene fra Furuno, Garmin, Humminbird, Lowrance, Raymarine og Simrad ble montert og satt opp av servicefolk fra importørene, og fikk nøyaktig samme grunnoppsett før vi bega oss ut på sjøen.
Kartplotterne i denne størrelsen har alle samme oppbygning og finesser som sine storesøstre på 12 tommer som vi har testet tidligere, bortsett fra Humminbird og Lowrance. Med en 12-tommer får man en så stor bildeskjerm at man kan dele opp skjermen i både to og tre bilder og fremdeles ha god oversikt, for eksempel et kartbilde, et radarbilde, ekkoloddbilde, motordata eller annen informasjon. En plotter på 8-9 tommer har en nbetydelig mindre skjermflate, men to skjermbilder på denne flaten fungere bra, for eksempel et kartbilde og et radarbilde.

Store nettverk

De fleste kartplotterne vi testet er såkalte nettverksskjermer som kan tilknyttes opp til ti forskjellige enheter via en enkel kabel, for eksempel bildeskjermer for flybridge, dataskjermer ved navigasjonsplass for å få et større bilde, overvåkingskamera i motorrommet etller bilder fra en DVD-spiller. Vi en NMEA 2000 tilkobling kan man hente fram motordata som viser for eksempel turtall, drivstofforbruk og motortemperatur. Til Simrads nye NSE-serie kan man også koble til et musikkanlegg og en modul som gir informasjon om batteristatus, strømforbruk og tanknivåer. Generelt kan vi si at prisen på kartplotterne ofte avspeiler utbyggingsmulighetene, og Simraden er jo den desidert dyreste plotteren i vår test. Utviklingen går også mot stadig enklere betjening av apparatene. Smartere og færre knapper, tydelige undermenyer og pekeskjermer med en mengde menyvalg. Noen har fjernkontroll som ekstrautstyr mens andre kan styres av en PCmus. En av kartplotterne, Raymarine E-90W har både knapper og pekeskjerm samt hele instruksjonsboken innebygget i systemet.

Innholdsrike sjøkart

Det er enorme mengder informasjon man kan hentes ut av de digitale sjøkartene som følger kartplotterne. Noen har ferdiginstallerte sjøkart over hele Europa mens andre har sjøkart som ekstrautstyr der man velger det området man er interessert i. I de mest innholdsrike kartene er det lagt inn mengder med havneinformasjon, flyfoto over populære gjestehavner, satelittbilder som kan legges over sjøkartene og 3-dimmensjonale bilder både over og under vannet.
En av kartplotterne, Furuno MFD 8, har sjøkart i to formater, både rasterkart og vektorkart. Et rasterkart er stort sett bare et scannet og digitalisert papirkart, mens vektoriserte kart er digitalt sjøkart bygget opp digitalt fra bunnen av og som ligger i flere lag oppå jverandre slik at man kan velge bort informasjon man ikke trenger for å få et renere skjermbilde, for eksempel dybder under 10 meter og fyrsektorer man ikke trenger på dagtid. En annen plotter i testen, Garmin 6008 har finessen Auto Guidance i sine Blue Chart Vision-kart. Her kan man få forslag til rutevalg mellom to kurspunkter. Den foreslåtte seilingsruten er markert i rødt og finnes i fem forskjellige nivåer avhengig av hvor dypt båten din stikker. Omtrent samme funksjon som det som er i GPS-maskinene i biler som foreslår kjøreruter for deg fram til en gitt adresse.

Vekslende forhold

For å sjekke hastigheten i kartforflyttningen og egen posisjon i kartet gjennomførte vi tester i flere forskjellige hastigheter. Skarpheten i skjermen ble sjekket under forskjellige lysforhold, både i dagslys og i nattlysmodus. I mørket var kvaliteten på nattbildene veldig varierende, og i enkelte tilfeller var det bedre å dempe dagslysbildet maksimalt fremfor å bruke nattmodus. Brukervennligheten er uhyre viktig og vi gikk gjennom 10 testpunkter der blant annet å raskt kunne justere noen viktige funksjoner som er viktige for oss vanlige brukere. Noen av plotterne har egne knapper for dette på skjermen eller som separate knapper. I andre måtte vi inn i et menysystem som på en PC. De 10 punktene har vi listet opp i en tabell i slutten av testen.

Våre favoritter

Garmin og Simrad får toppkarakter for det klareste skjermbildet i dagslys, tett fulgt av Lowrance og Raymarine. Garmin har også det beste nattlysbildet. Garmin, Furuno og Simrad er superraske i kartoppdateringene. Det er også Raymarine som dessuten har en funksjon de er alene om, nemlig å forskyve kartbildet ved hjelp av en finger på skjermen omtrent som på en IPhone eller Ipad. Det er en stor fordel, spesielt når man vil legge ut kurspunkter til en rute. Garmin og Raymarine får dessuten toppkarakter i brukervennlighet. Spesielt Raymarine som har både knapper og berøringsskjerm i samme enhet. Raymarine har dessuten veldig tydelige undermenyer og innebygget instruksjonsbok. Furuno er en proff kartplotter med mange finesser, men dessverre ikke like brukervennlig som Garmin og Raymarine. I andre enden ligger Humminbird som kjennes noe gammeldags både i menysystem og prestasjoner for øvrig, og den mangler flere viktige tilkoblingsmuligheter.
Furuno er med sin nettbutikkampanje den mest prisgunstige, men vi undrer oss over at man har satt ned prisen til nær det halve av anbefalt utsalgspris nå. Er modellen på vei ut av sortimentet? Også Lowrance og Humminbird er prisgunstige. Sett under ett er det Garmin, Lowrance, Raymarine og Simrad som kommer best ut av testen. Alle får høyt score, men høyeste karakter gir vi til Garmin GPSMAP 6008.


Furuno MFD 8 – både vektor- og rasterkart

Furunos nye navigasjonssystem Navnet er det første i verden som benytter grensesnittet Ethernet/LAN. Opp til 10 enheter kan kobles sammen i et system og takket være en kraftig prosessor kan alle funksjoner utføres lynraskt. Plotteren har også innebygget harddisk som lagrer alle data og sjøkartdetaljer. Ingenting behøver dermed å hentes fra minnebrikker, noe som gir raskere kartoppdateringer og zoominger. Furuno er den eneste plotteren som har både vektoriserte og skannede rasterkart som er en direkte kopi av papirkart. Man kan også vise både rasterkart og vektorkart samtidig om man ønsker. Rasterkart er ikke dynamiske slik at om man velger å snu kartet i skjermen slik at man har kurs opp eller baug opp, kan man risikere at teksten på kartet blir snudd på hodet. Man kan heller ikke rense opp kartbildet ved å ta vekk fyrsektorer og dybdeangivelser.
Furuno har et Windowsbasert system, hvilket betyr at kartplotteren har store likheter med en PC. På plotteren finnes høyre og venstre museknapp, og den kan også kompletteres med vanlig datamus og tastatur via USB-tilkoblinger. Musen er fin å bruke når man skal planlegge ruter før seilas.
Hovedknappen på frontpanelet kalles for RotoKey og den skreddersys av båteieren slik at de mest vanlige funksjonene man har bruk for kommer opp først. Man vrir knappen enten til høyre eller venstre, og forskjellige menyvalg kommer opp etter tur. Den man ønsker å benytte, aktiviserer man ved å trykke på RotoKey-knappen. For øvrig er det et stor antall knapper og to styreplater til høyre for bildeskjermen. I begynnelsen var noen av dem er vanskelig å forstå funksjonen med, og denne plotteren her helt klart av de vanskeligste å bli kjent med og finne fram i.
Bildevisningen er også interessant. Foruten at den er sømløs ved zoominger, kan bildet vris i flere forskjellige perspektiv med en scrollingpad. Man kan arbeide med plotteren også i alle tredimensjonale bilder, for eksempel legge inn kurspunkter og ruter eller gå over til radaroverlay. Dessuten kan man scrolle seg til et helt annet sted i kartet, og med et tastetrykk på ”Ship”-knappen komme tilbake til egen posisjon. Akkurat det er ikke noe spesielt for denne plotteren, men dersom man trykker en gang til på ”Ship”-knappen, hopper kartbildet tilbake til der man hadde scrollet til. Akkurat den funksjonen er Furuno alene om.
Testresultater
Furuno MFD 8 er proppfull av finesser og superrask å bruke – vel og merke når man har satt seg skikkelig inn i brukerveiledningen, for plotteren er ikke akkurat intuitiv og lettlært. Det skyldes i stor grad en stor mengde knapper og vri-/ trykkpadder. Når vi benyttet oss av musen (ekstrautstyr), var det adskillig enklere å komme inn i menyene. Dagslysbildet får godkjent, men ikke mer enn det. Spesielt ved zooming ut til store oversiktsbilder blir den noe uskarp, både med raster- og vektorkart. Nattbildet får derimot høyeste karakter, spsielt fordi det har veldig mange innstillingsmuligheter. En annen detalj vi satt pris på er at man kan forandre innsynsvinkelen. Hvis plotteren monteres i styrhustaket, behøver man ikke vri hele apparatet for å få bildet klart. Bildet kan via knappene justeres digitalt for fem forskjellige optimale innsynsvinkler. En så avansert plotter til den kampanjeprisen man opererer med, gjør dette til et røverkjøp!

PLUSS
+ raster og vektorkart
+ kraftig prosessor
+ sømløs kartforflytting
+ kraftig chassis
+ herdet glass
+ innsynsvinkelen kan innstilles i fem posisjoner
+ trådløs mus kan installeres
+ veksling mellom egen posisjon og annet sted i kartet med et knappetrykk.
+ pris

MINUS
- få belysningstrinn
- mange og utydelig knapper
- strømforbruket

Garmin GPSMAP 6008 – testvinner

Garmin har en imponerende serie med kartplottere i alle størrelser, og hvert år kommer det nye modeller. I 2010 ble 6000- og 7000-serien presentert. 6000-serien er med bildeskjermer på 8 tommer og 12 tommer og begge betjenes med knapper. 7000-serien har derimot en berøringsskjerm og dessuten to modeller på 12- og 15 tommer. Alle er nettverksplottere med store utbyggingsmuligheter. Her er det tilstrekkelig med en eneste kartbrikke for samtlige skjermer og via nettverket styrer man for eksempel både autopliot og VHF-telefon. Via et annet system, Garmin Network, kobler man til radar og ekkolodd.
Den store nyheten i begge seriene er en kraftig prosessor som gir veldig raske kartforlytninger, zoominger og kalkulasjoner. En ny funksjon er at når man skal bevege kartbildet er det en liten forsinkelse i begynnelsen slik at ikke kartbildet raser av gårde og man mister oversikten over hvor på kartet man er. Den raske oppdateringen kommer også til nytte når man benytter Garmins spesielle egenskap som heter Auto Guidance, altså at kartplotteren foreslår en trygg seilingsrute mellom to kurspunkter etter samme prinsipp som navigasjonsinstrumentene i bil. Seilingsruten vises som en rød strek i kartet og kan legges opp i fem forskjellige nivåer alt etter hvor nærme kyst og øyer man vil passere. Med en båt som stikker grunt, kan man finne en rute som kanskje er mye kortere og mer beskyttet.
Til testen valgte vi Garmins nye GPSMAP 6008 med en skjermstørrelse på 8,4 tommer. Det er en prisgunstig nettverksplotter med et skarpt og fint skjermbilde både i dagsltsmodus og i nattmodus. Bakgrunnsbelysningen styres av en fotosensor på frontpanelet, men kan også stilles manuelt i opp til 100 trinn.
Betjeningsknappene er til høyre på instrumentet. ”Home”-knappen er alltid den man bruker når man skal til utgangspunktet. Det er den man bruker når man skal starte all navigering. Hvis det er koblet til radar, ekkolodd eller annet utstyr, så kommer også startsidene til disse instrumentene opp med ”Home”-knappen. På høyre side av bildeskjermen får man opp en vertikal stolpe med smarte hjelpetekster og hver tekst har en knapp som man bekrefter valget med. Fjernkontroll er ekstrautstyr, men kan være veldig praktisk å ha, spesielt dersom kartplotteren monteres i styrhustaket.


Testresultater

Garmin 6008 har sammen med Simrad NSE 8 det beste dagslysbildet. Bildene er veldig klare og fine, de har ingen forstyrrende reflekser og sees også godt fra siden. Plotteren er en av de mest brukervennlige i testen. Til nød kan man konsultere brukerhåndboken ved første gangs oppstart og å stille inn grunninnstillingene, men etter det kan man legge instruksjonsboken godt ned i skuffen. Hjelpetekstene er suverene, og skulle man forville seg inn i menysystemet, kommer man raskt tilbake ved å bruke ”Home”-knappen.
Den nye prosessoren er kraftig og gir meget raske kartforflytninger, men samtidig trekker den også en god del strøm. Det betyr jo ikke stort for de som kjører motorbåt, men seilerne kan nok skjele til det. Totalt sett er dette den beste 8-tommeren i testen. Prismessig ligger den midt på treet.

PLUSS
+ Auto Guidance
+ 100 trinns belysning
+ prosessorkraft
+ smart zoom og kartforflytning
+ meget bra bilde
+ fotosensor for automatisk lysstyrke

MINUS
-strømforbruk

Humminbird 958cx – mer ekkolodd en plotter.

Humminbird er spesialister på ekkolodd og fishfindere, men har også i senere tid fått kartplottere på programmet sitt. Humminbird har valgt kombinasjonsprodukter, og den modellen vi har med i testen er både kartplotter og ekkolodd. Bildeskjermen er på nøyaktig 8 tommer og kan deles for å vise både kartbilde og ekkoloddbilde samtidig. Ekkoloddgiveren er en såkalt Dual Beam-type som gir loddskudd på enten 20 grader eller 60 grader mot bunnen. Giveren har en høy utgangseffekt og måler dybder opp til 900 meter. Humminbird har også en annen 8-tommers modell (998cx) som foruten kartplotter også har såkalt sideseende ekkolodd som gir fotolignende bilder av bunnen (samme teknikk som StructureScan hos Lowrance og Simrad).
Allerede når man starter opp Humminbird 958cx skjønner man at dette i første rekke er et ekkolodd. Først etter flere trykk på View-knappen kommer man fram til kartsiden. Kartene er Navionics Gold eller Platinum (med luftfoto, 3D-bilder og satelittfoto).
Som kartplotter gir Humminbird et noe gammelmodig preg sammenlignet med de nyeste plotterne på markedet. Riktignok har man tre smarte hurtigtaster der man kan programmere inn tre egenvalgte viktige funksjoner som man når med bare et tastetrykk, for eksempel delt kartbilde/ekkoloddbilde. Bortsett fra dette skal det mye tasting til for å komme fram til endringsvalg, for eksempel sjøkartorientering eller når man vil sette opp en slepestrek. Også zooming og kartforflytninger virker trege. Ingenting er sømløst og vil man zoome, må man trykke seg fram, og zoomingen går i litt for store steg.
Humminbird 958cx har heller ikke samme nettverksmulighet som de øvrige i testen. Man kan for eksempel ikke koble til en radarantenne og apparatet har ikke den nye standarden NMEA 2000 som trengs for å hente fram motordata på skjermen. Derimot finnes det spesielle linker for sammenkobling av andre Humminbirdprodukter, men det er ekstrautstyr.

Testresultater

Med Humminbird 958cx får man både kartplotter, GPS-antenne og ekkolodd for en hyggelig pris. Men sammenlignet med Lowrance HDS-8 som ligger i samme prisklasse, og ikke minst Furunoplotteren, faller den helt gjennom. Humminbird har et kartbilde som er noe blekt og kontrastløst, og det er ikke rare vinkelen som skal til sidelengs før man mister bildet. Kartplotteren har dessuten et gammeldags menysystem med lange og kronglete veier for å komme fram til viktige funksjoner.
PLUSS
+ ekkolodd innebygget
+ 3 hurtigtaster
+ pris
+ nattbilde kan justeres i flere farger

MINUS
-liten bildeflate
-få tilkoblingsmuligheter
-langsom ved zooming og kartforflytning

Lowrance HDS-8m – verd sin pris

Lowrance er nok mest kjent for sine ekkolodd og fishfindere, noe de fortsatt har et stort utvalg av. Lowrance tilhører jo nå samme konsern som Simrad og har derfor tilgang til deres kartplottere. Lowrance HDS-8m bygger på samme plattform som Simrad NSE 8 med de samme menyene, de samme muligheter for å bygge ut til store systemer om bord og man har samme type LED-skjerm. Det er naturlig nok også forskjeller. Lowrance har et enklere kabinett i plast, en enklere prosessor og ingen innebygde sjøkart. Dog har Lowrance innebygget GPS-antenne, noe som kan være en fordel med hensyn til monteringen.
Litt stygt sagt er Lowrance en snikversjon av Simrad, med både fordeler og ulemper. Fordelen med Lowrance er som sagt innebygget GPS-antenne, et ekstremt lavt strømforbruk som spesielt seilere vil vite å sette pris på, men også prisen taler til Lowrance sin fordel. Man får mer enn to Lowrance-apparater for prisen av ett Simrad-apparat. Lowrance HDS-8m er dermed en av de mest prisgunstige 8-tommerne i testen.
Plotteren har faste knapper og en vippebryter (scrollingpad). Ved hvert tastetrykk får man opp en meny i underkant av skjermen og hver tekst har en hurtigvalgsknapp ( 6 stk) som åpner nye alternativer. Også her skiller Lowrance seg fra Simrad som er bygget opp med hovedfunksjoner, mens Lowrance er bygd opp med menyfunksjoner. Førstnevnte kan være en fordel dersom man ofte skifter mellom radar, ekkolodd og andre skjermbilder, men har man i første rekke behov for en lettbetjent kartplotter, fungerer Lowrancen helt utmerket. Både Lowrance og Simrads apparater kan utstyres med StructureScan, altså en ekkoloddscanning-funksjon som gir et bilde av bunnen ved at ekkoloddskuddene vandrer fra side til side i motsetning til et konvensjonelt lodd som bare sender loddskuddene rett ned mot bunnen.

Testresultater

Lowrance HDS-8m har et bra dagslysbilde, men ikke like lyssterkt som Simrad NSE8. Zooming og kartforflytninger er nesten sømløse, men også her er Simrad-utgaven råere med en sterkere prosessor. Brukervennligheten får god karakter. Man har tilgang til de fleste funksjoner med et fåtall tastetrykk. Prisen på apparatet er meget gunstig.
PLUSS
+ lavt strømforbruk
+ bra pris
+ innebygd GPS-antenne
+ hurtigvalgstaster

MINUS
- ingen videoinngang
- ingen RGB-inngang


Raymarine E-90W – den smarteste bildeskjermen

Dette multiinstrumentet er det første på markedet med både betjeningstaster og berøringsskjerm. Begge funksjoner kan benyttes samtidig, og man kan også låse berøringsskjermen og kun bruke taster om man ønsker. Det er ofte en fordel når det er rottete sjø og mye bevegelser ombord. Raymarine har tre modeller i denne klassen, både 9-tommer, 12-tommer og 14-tommer, alle med akkurat den samme oppbygning og finesser. Alle er nettverksskjermer som kan bygges ut til store systemer ombord og en ny finesse er at man kan integrere et nattkamera med en imponerende bildekvalitet. Denne funksjonen kom etter at FLIR-konsernet kjøpte opp Raymarine. FLIR er jo kjent for sine nattkameraer.
En annen fordel med Raymarine-plotteren er det sålkalte Wide-formatet som gir en bredere skjerm. En stor fordel dersom man skal dele skjermbildet i to med f.eks. kartplotter i den ene delen og ekkoloddbildet i den andre. Plotteren har også forhåndsinnstallerte kart fra Navionics, og kartene dekker hele Europa. Vi snakker om basiskart, og dersom man ønsker flyfoto og satelittbilder, må man oppgvradere til Navionics Platinum. Hele instruksjonsboken er også lastet inn i plotteren i flere språk – også norsk. Her finnes en rekke instruktive bilder og forklaringer.
Allerede når man starter opp apparatet får man ti forvalg på skjermen som man dessuten kan skreddersy for sin egen båt. Deretter klikker man seg frem med fingeren på skjermen. Hvis man velger kartsiden, kommer det opp en rekke undermenyer som man enten velger med et fingertrykk på skjermen eller med de fem tastene i underkant av skjermen. Velger man en av disse fem, åpnmer det seg fem undervalg igjen. dette gjør at man raskt kan bla seg frem i menyen og tilbake igjen med ”Cancel”-knappen. Trenger man å komme seg tilbake til oppsettmenyen igjen, trykker man bare på ”Home”-knappen.
Det er suverent enkelt å sette kurspunkter og ruter på berøringsskjermen. Man trykker ganske enkelt rett på kartet med fingeren der man vil sette et kurspunkt og dette markeres da med et kryss. Skulle ruten man ønsker å lage gå på utsiden av kartbildet, scroller man bare kartbildet ved å dra det med fingeren.

Testresultater

Denne plotteren er uten tvil en av favorittene vår i testen, først og fremst fordi den er veldig enkel å jobbe med i og med at man kan velge å bruke berøringsskjermen eller tasteknappene. Bildestørrelsen får aller beste karakter.
PLUSS
+ touchkontroller
+ innebygd instruksjonsbok
+ smart bildeflate
+ logiske menyer
+ lett å navigere med
+ 50 belysningstrinn
+ forhåndsinstallerte sjøkart
+ 4 videoutganger

MINUS
- høy pris

Simrad NSE8 – perfekt dagslysbilde

Da Simrad presenterte sin nye NSE-serie for omtrent et år siden, tok de steget opp i samme divisjon som Garmin og Raymarine etter å sakket noe akterut noen år. Den nye serien er smarte, brukervennlige og meget raske apparater med ny og kraftig prosessor. På et par punkter har Simrad strukket seg enda lenger enn konkurrentene. Foruten en komplett navigasjonssentral kan NSE-skjermene også fungere som overvåkingssentral for båt og motor. Foruten motordata kan apparatet styre autopilot og gi full kontroll over batterikapasitet, spenning, strømforbruk og tankvolumer om bord. En tredje funksjon har navnet SonicHub som i realiteten er et komplett stereoanlegg. Via en IPhone/IPod laster man ned musikken man ønsker, setter IPhone/IPod i en dockingstasjon i SonicHub-systemet, og deretter styrer man hele stasen fra NSE-skjermen.
NSE-skjermene til Simrad leveres i 8-tommers og 12-tommers skjermer og er laget i robuste aluminiumskabinetter. Skjermene er nye med begrenset bakgrunnsbelysning som på TVer og dette gir et meget bra kontrastbilde der hvitt er hvitt og svart er svart. Selve skjermen består av to deler med et ytre glass som er limt fast i LCD-delen. Dette gir en helt lufttett konstruksjon som forhindrer dugg og kondensplager ved temperaturforskjeller.
Simrad NSE8 er standardutstyrt med Navionics Classic Charts som foruten de digitale sjøkartene også har flyfoto over populære gjestehavner, satelittbilder som kan legges over sjøkartbildene samt tredimensjonale bilder – både over og under vannet.
Simradapparatet er som tidligere kun utstyrt med betjeningstaster, men på de nye NSE-modellene har de også lagt til hurtigtaster under skjermen, en for sjøkart, en for radar, en for ekkolodd o.s.v. Det er veldig enkelt og intuitivt når man vil veksle mellom skjermbildene. Når man trykker på en tast, åpner det seg en mengde undermenyer, noe som har gjort det mye enklere å betjene disse apparatene sammenlignet med eldre modeller.

Testresultater

Simrad NSE8 er et meget avansert navigasjonsinstrument til bruk både for fritidsbåter og yrkesbåter. Det er robust og pålitelig. Hastigheten i oppdateringer ved kartforflyttinger, zoom og når man benytter 3D-funksjonen er imponerende. Vi gir også et stort pluss for den forbedringen i brukervennlighet fra tidligere Simrad-modeller. Men aller høyeste karakter gir vi dagslysbildet. Det var det desidert skarpeste i testen sammen med Garmin 6008.

PLUSS
+ prosessorkraft
+ perfekt dagslysbilde
+ bra kontrast i skjermen
+ raske kartforflyttninger
+ sømløs zoom
+ zoom med ratt
+ smarte knapper i underkant av skjermen
+ forhåndsinstallerte kart

MINUS
- prisen

Fakta – 8-9-tommers kartplottere

Fabrikat Furuno Garmin Humminbird Lowrance Raymarine Simrad
Modell MFD8 GPSMAP 6008 958cx HDS-8m E-90W NSE8
Bildeskjerm, størrelse i tommer 8,4 8,4 8,0 8,0 9,0 8
Bildeflate i mm 173 x 130 171 x 130 175 x 105 160 x 120 198 x120 160 x 120
Oppløsning i pixler 800 x 600 640 x 480 800 x 480 800 x 600 640 x 480 800 x 600
Maks enheter i nettverket 10 8 2 8 8 8
Manøvrering Ratt/Knapper Knapper Knapper Knapper Pekeskjerm/knapper Ratt/Knapper
Bruker kartsystem Mm3d (men kan velge mellom Jeppesen, Navionics eller ENC S57) BlueChart Navionics Navionics Navionics Navionics
Installerte sjøkart Nei Nei Nei Nei Navionics Classic Navionics Classic
Minnebrikkeleser, antall 2 1 2 2 1 1 + 2 USB
Bredde i mm 308 292 273 269 317 285
Høyde i mm 190 189 153 197 197 212
Dybde i mm 113 149 70 94 113 86
Vekt i kg 3,9 5,1 1,59 1,7 3,8 6,3
Spenningsområde i volt 12 – 24 10 - 35 12 – 20 10 - 17 10,7 - 32 9 – 32
Strømforbruk i Watt 29 30 9 11 23 21,6
Garanti i år 2 3 2 2 2 2
Ca-pris kartplotter 14.990 kr inkl. kart (Nettkampanje www.furunoshop.no) 20.980 kr
(www.malfix.no) 17.200 kr
16.125 kr 27.489 kr (www.malfix.no) 34.875 kr
Ca-pris GPS-antenn 3.487 kr Inngår i prisen Inngår i prisen Innebygd 3.000 kr (www.malfix.no) 2.625 kr
Finesser
Auto Guidance Nei Ja Nei Nei Nei Nei
True Motion Ja Ja Nei Nei Ja Ja
Sjøkartsorientering Ja Ja Ja Ja Ja Ja
Belysning, antall trinn 7 100 10 10 50 10
Start med full belysning Nei Nei Ja Nei Ja Nei
COG-vektorer Ja Ja Ja Ja Ja Ja
GPS-filter Ja Nei Ja Nei Ja Ja
Skjermoffset Ja Ja Ja Ja Ja Ja
Slepestrek Ja Ja Ja Ja Ja Ja
Trippfunksjon Ja Ja Ja Ja Ja Ja
Fjernkontroll Ja Ekstra Nei Nei Nei Nei
Tangentbord Ja Nei Nei Nei Ja Ja
Innebygd håndbok Nei Nei Nei Nei Ja Nei
Tilkoblinger for:
Ekkolodd Ja Ja Ekkolodd inngår Ja Ja Ja
Radar Ja Ja Nei Ja Ja Ja
NMEA 0183 Ja Ja Ja Ja Ja Ja
NMEA 2000 Ja Ja Nei Ja Ja Ja
AIS Ja Ja Ja Ja Ja Ja
Navtex Ja Nei Nei Nei Ja Nei
RGB-utgang Ja Ja Ja Nei Ja Ja
Video-innganger Ja, 2 st Ja, 2 st Nei Nei Ja, 4 st Ja, 2 st
Motordata Ja Ja Nei Ja Ja Ja
Vinddata Ja Ja Nei Ja Ja Ja

Førklaringar till fakta-tabell:

Bildeskjerm i tommer: Diagonalmål på bildeskjermen målt i tommer.

Bildeflate i mm: Bredde og høyde på bildeskjermen

Oppløsning: Antall pixler (=punkter) i bildeskjermen.

Maks. enheter: Antall enheter som kan kobles sammen i et nettverk ombord.

Manøvrering: Faste knapper, ratt eller pekeskjerm (touchskjerm).

Forinstallerte sjøkart: Kartplotter levereres komplett med sjøkart.

Minnebrikkeleser: Antall plasser for minnebrikker. Noen har også USB-kontakter.

Bredde/høyde/dybde: Produsentens opplysninger.

Spenning i volt: Omfanget i spenning som kartplotterne klarer.

Strømforbruk: Maks strømforbruk med full bakgrunnsbelysning

Finesser:

Auto Guidance: Kartplotteren kan gi forslag på gunstig rute mellom to punkter.

True Motion: Kartbildet ligger stille på skjermen, Det er kun egen båt som rører på seg i bildet.

Sjøkartsorientering: Kartbildet kan endre visning til Nord opp, til Kurs opp eller til Baug opp.

Belysning, antall trinn: Många små trinn kan være viktig ved skumring og i mørket.

Start med full belysning: Har man justert ned belysningen maksimalt i mørket, er det en fordel om kartplotteren starter opp med full belysning i dagslys.

COG-vektor: Linje eller pil som vises foran egen båt på skjermen. Kan stilles inn i tid eller avstand.

GPS-filter: Funksjon som regulerer hastigheten på kartbildets bevegelser. En rask motorbåt kan trenge en helt annen innstilling enn en langsom seilebåt.

Skjermoffset: Båtens posisjon markeres normalt midt i kartbildet. Kan den flyttes til bildets underkant, får man et større sjøkartsområde forover.

Slepestrek: Båtens bevegelser markeres med et spor på bildeskjermen.

Trippfunksjon: Antall seilte nautiske mil kan lagres og nullstilles.

Fjernkontroll: Kartplotteren kan også betjenes via en fjernkontroll (= ekstrautstyr).

Tangentbord: Kartplotteren kan også betjenes via et tangentbord. (=ekstrautstyr).

Innebygd håndbok: All informasjon om håndtering av instrumentet finnes innebygd i kartplotteren.

Tilkoblinger for:

Ekkolodd/radar: Kartplotteren har ferdige tilkoblinger for ekolodd og radar. Givere og antenne anskaffes separat.

NMEA 0183: Tradisjonell standard, Kun ett produkt kan tilkobles per port.

NMEA 2000: Nyere standard for tilkobling til f.eks. et nettverk, der alle innkoblede instrumenter kan ”suge til seg” informasjon.

AIS: Fartøy sender data om sin identitet, kurs, fart mm, og denne informasjonen kommer opp på bildeskjermen. En ekstern AIS-mottager kreves.

Navtex: Kartplotteren er forberedt for å ta imot værdata.

RGB-utgang: Gjør det mulig å presentere kartbildet på en større ekstern display, f.eks. en dataskjerm, LCD display mm.

Video-ingang: Dette gjør det mulig å spille av informasjon fra f.eks. overvåkningskameraer, DVD spillere, TV mm.

Motordata: Kartplotteren er forberedt for å ta imot motordata fra utenbords- eller innenbordsmotorer. Programvare kreves.

Vinddata: Vindinformasjon kan presenteres på bildeskjermen. Givere kreves.

Våre karakterer

Fabrikat Furuno Garmin Humminbird Lowrance Raymarine Simrad
Dagslysbilde 3 5 3 4 4 5
Nattbilde 3 5 3 4 4 4
Bildeflyt+zoom 5 5 3 4 5 5
Brukervennlighet 3 5 3 4 5 4

Forklaringer til vår karakterer:

Dagslysbilde: Karakter for skarphet i bildet og i sjøkartdetaljer i både dags- og sollys. Ogso hvor skarpt bildet er i en viss vinkel.
Nattbilde: Karakter for skarphet i bildet og i sjøkartdetaljer i mørke.
Bildeflyt + zoom: Karakter for hvor raskt og sømløst man flytter seg rundt i bildet på skjermen, eller zoomer ut- og inn i et kartbilde. Dette gir også en indikasjon på kartplotterens ytelse.
Brukervennlighet: Karakter på hvordan man på en enkel måte finner 10 vanlig funksjoner. Her har vi valgt ut følgende: Logiske knapper, forandre belysning, skifte til nattbilde, endre sjøkartorientering, dele opp bildet, starte et spor/slepestrek, legge ut et kurspunkt og en rute, finne havneinformasjon og ”finne egen båt”.

Karakterer: 5 = meget bra, 4 = bra, 3 = godkjent, 2 = mindre bra, 1 = strykk