Bli abonnent Nyhetsbrev Annonser hos oss

utgave nr 5 2005

Brukttest: Nimbus 4004

Publisert Sist oppdatert

Test: Brukt Nimbus 4004

Volummesteren

Blant nordiskproduserte båter må Nimbus 4004 ha stilt i en særklasse i 1990. 37-foteren har et gigantisk volum. Den er en riktig gjennomtenkt mini-yacht med sine mange praktiske smådetaljer. Vår testbåt hadde 15 år på baken og var stort sett lytefri.

TEKST: ATLE KNUTSEN

Nimbus 4004 ble første gang lansert i 1985, men da uten flybridge og under navnet Nimbus 4000. Senere ansiktsløftninger gjennom 1980-tallet resulterte i modellbetegnelsen 4004 i 1989, før båten endte opp med navnet Nimbus 37 i 1993. I dag lever skroget videre som Nimbus 380 Carisma.
En 37-foter er ikke lenger en bemerkelsesverdig stor båt, ikke engang i vår skjærgård. Likevel imponerer Nimbus 4004 med sine romslige løsninger. Her er det høyt under taket og god plass overalt - toalettrommet inkludert. Det er tydelig lagt vekt på mye voluminøs stuveplass, og veldig god ståhøyde over alt. Båten fremstår som meget komfortabel, og 1990-modellen har holdt seg svært bra. Vår testbåt hadde to forholdsvis nye motorer, som bidrar til å trekke prisen opp.

Uteplass

Volum er et karaktertrekk ved denne Nimbus-modellen. I så måte utmerket akterdekket seg meget positivt, med et dørkareal på 220x255cm. Ståhøyden under kalesjen er hele 200 cm. Kalesjen er antakelig like gammel som båten, og vil etter hvert bli moden for fornyelse.
Med et så stort akterdekk, er det uproblematisk at noe av arealet er viet store, faste, benkemoduler som svelger unna mye ting og tang. Testbåten hadde dyse fra varmeren ute på dekk - en smart detalj. Oppunder flybridgedekket er det to lamper.
To trinn, i kombinasjon med et tilstrekkelig antall riktig plassert griperekker, gjør det enkelt å ta seg ut på akterdekket når kalesjen er stuvet unna. Adkomsten til fordekket er uproblematisk langs brede dollbord, med en høy rekke på utsiden og griperekker langs overbygget. Fordekket er stort og ryddig, og avsluttes i et baugnebb med gjennomføring for ankeret. Dekket er utrustet med totalt seks bra plasserte kryssholt.
Båten er generelt tiltalende utvendig, uten nevneverdige plastskader, men den er ganske matt av vær og vind og fortjener en grundig rengjøring og polering.

Flybridge

Også flybridgen er overraskende stor til å være en 37-foter. Den har to doble benker i fartsretningen,. Begge står på hver sin enkle søyle, og benkene kan vendes på søylen, men også ryggstøet kan vippes frem og tilbake - og dermed konverteres til en mer sosial variant vendt mot aktersofaen som også duger som en liten solseng. Benkene er trukket i skai og begynner å bli litt slitne. Flybridgen er forsynt med et rikelig antall koppholdere.
Førerplassen er komfortabel og velutstyrt, med full instrumenteringer som omfatter slaver til autopilot og VHF, samt uttak for plotter og GPS. Kartbord med pleksilokk er ingen selvfølge på store, moderne flybridgebåter - men Nimbusen fra 1991 har det. Mye av det elektroniske utstyret er ettermontert og har litt tilfeldig plassering - som på førerplassen inne. Det elektriske anlegget hang som et gedigent, ubeskyttet ormebol under førerkonsollen. Her har neste eier en oppryddingsjobb foran seg. Over flybridgen akter er det en stor targabøyle med god plass til diverese utstyr og antenner.

Sjøegenskaper

Totalt har Nimbus bygget 325 båter med dette skroget i en eller annen variant, hvilket borger for at egenskapene burde være velprøvd og velkjente. Nimbus 4004 har et planende skrog, men ble kun levert med strake aksler. Vår testbåt hadde to 2000-modell Volvo Penta KAMD 43 motorer på 221 hk hver som hadde gått 550 timer. Med to motorer og baugpropell er dette en svært letthåndtert ekvipasje.
Skroget virker lettdrevet, og vi ble imponert over at vi ved 25 knop fortsatt ikke hadde mer enn 3.000 omdreininger på motorene. Skroget oppfører seg eksemplarisk. Planingsterskelen er helt moderat og usjenerende. I planende hastighet legger skroget seg innover i svingen og røper seg som et rent planende skrog. Båten er stødig og retningsstabil.

Salong

Selve planløsningen i salongen er helt uten negative overraskelser. Her har man fulgt en tradisjonell tankegang, med en riktig romslig U-salong på styrbord side. Her er det god med plass til sju-åtte personer rundt bordet, som er et klaffebord som kan foldes ut. Både ved fører- og passasjerplass er det et stort vindu med solide aluminiumsrammer. Begge vinduene kan åpnes. Det doble passasjersetet på babordsiden kan vippes rundt med et håndgrep og blir dermed en del av salongen. Når det tjener som passasjersete i fartsretningen, er det høyt hevet og gir dem som sitter der god utsikt. Foran denne posisjonen er det et stort kartbord som også inneholder rikelig med stuveplass for småting. Foran passasjerene er det også en solid griperekke. Under setet er det en stor skuff, og en tilsvarende skuff finner man under akterbenken. Også i den langsgående benken er det et stort stuverom. Rikelig med stuveplass er noe som imponerer ved båten. Innunder førerplassen er det også to store skuffer, og aktenfor førerplassen er det en stor og romslig bysse. Ståhøyden i salongen er hele 190 cm.
To lamper i taket var den eneste belysningen vi fant - noe vi synes er i snaueste laget. Interiøret i salongen er helt og velholdt. Putene er fortsatt hele og fine, og teppene på dørken er kantsydde og har holdt seg godt.

Førerplass

Den velutstyrte førerposisjonen på styrbord side er komfortabel og rimelig ergonomisk. Førersetet kan kun reguleres i lengderetningen - ikke i høyden. Følgelig blir det litt kort avstand ned til dørken. I 1990 var kartplotter og den slags langt mindre vanlig enn i dag. Resultatet er en lite ergonomisk plassering av diverse utstyr, som plotter, radar osv. Slikt kan det bli en del løse kabler uten åpenbar adresse av, men dette er en grei sak å rydde opp i. Motorinstrumentene er montert på hver side av rattet, noe som fungerer greit. Brytere til ulike funksjoner er montert på et panel som er lett tilgjengelig, og en kartlampe med rødt lys er kjekt. Selve layouten på førerplassen er god, med en imponerende instrumentering som gir en mini-yacht-følelse. Vår testbåt hadde radar, ekkolodd og plotter som begynte å dra på årene, men som virket. Vindusviskerne ble prøvd og funnet i orden.

Byssa

Byssa er ganske gigantisk. Arbeidshøyden ved benken er hele 91 cm. Selv om byssa i hovedsak består av en stor benkeseksjon på styrbord side bak førerplassen, oppleves den som brukervennlig og velutstyrt. Her er en stor vask, dog med et billig og gebrekkelig armatur, et tobluss propan kokeapparat med stekeovn og rikelig med gode stuverom, skuffer og skap. Kjøleskapet er også romslig, plassert under førerstolen. Byssebenken er forsynt med en skikkelig slingrekant. Alt i alt har byssa det man kan begjære: Mye stuveplass, en stor og god arbeidsbenk, dyp og romslig vask og et skikkelig kokeapparat/bysse.

Hovedlugar

De to lugarene om bord er innbydende med sitt store volum. Rederlugaren forut er gedigen, med en svær dobbeltkøye på 190x185 cm som er lett å ta seg opp i. Lugaren har mye skapplass, inkludert skikkelige hengeskap. Ventilasjonen består av to køyer som kan åpnes i tillegg til en dekksluke. Det er to bra leselamper ved køya og ett lys under dekk. Hele båten er forsynt med et stort antall dyser til dieselvarmer og defroster, noe som også gjelder for lugaren forut. Her finnes også 220 volt uttak. Under køya i akterkant er det et stort skap og et skuffearrangement. Under en plate i køyebunnen er det også et gedigent stuverom som også byr på enkel adkomst til baugpropellen. Det er rikelig med speil i lugaren. Alle plastflater er skikkelig polstret, og polstringen har holdt seg godt, men igjen ser vi et behov for en skikkelig rengjøring. Ståhøyden i mellomgang og hovedlugar er ca. 190.

Gjestelugar

Vi snakker i praksis om en separat lugar med full ståhøyde på babord side. Dørkplassen er forholdsvis romslig slik at man enkelt kan kle seg om inne på lugaren. Også her har Nimbus hatt øyne for folks behov for skapplass når de skal på tur. I gjestelugaren er det et stort hengeskap. Den nedre køyebunnen er hengslet, og under denne er det et stort stuverom. I tillegg er det godt med knagger. Her er en køyeseng med to leselamper, og i tillegg en lampe i taket. Stort sett er lugaren i fin stand, med unntak av en liten lekkasje oppunder dekk som har forårsaket misfarget polstring. Luftingen består av et koøye i en solid syrefast ramme som kan åpnes og dessuten en dekksventil med mekanisk lufting.

Toalettet

Toalettrommet er pent og ubeskadiget og er stort som en katedral, med separat dusjavdeling. Dusjrommet er meget romslig, med en benk til å sitte på og teaktrallverk på dørken. Ventilasjonen består av mekanisk lufting, en dekksluke og et koøye som kan åpnes. Det tilstøtende har et elektrisk toalett. Det er rikelig med hylleplass mot skroget ved toalettet. Også i benkemodulen under vasken er det et romslig dobbeltskap. Vasken er av stål, mens armaturet er av tilsvarende kvalitet som i byssa. På innsiden av vasken er det også et skap. Alt i alt imponerer Nimbusen med rikelig stuveplass også her. Man sitter greit på ramme, med toalettrullholderne innen rekkevidde. Rommet har store og gode speil. Belysningen består av to lysstoffrør som gir godt lys. I selve dusjrommet er det imidlertid ingen lampe, noe det burde vært. Ståhøyden i begge avdelingene er ca 180.

Motor/teknisk

Finner man båter med originalmotorer, vil det normalt være Volvo Penta 2xTAMD 41 (2x192Hp). Vår testbåt hadde fått nye motorer i 2000, som hadde gått ca 550 timer. Også de nye motorene var fra Volvo Penta, av merket KAMD 43 (akselvarianten av KAD 43), som totalt yter 442 hk. Den nye motorinstallasjonen er gjort meget profesjonelt, og motorrommet fremsto som henimot nytt. Skroggjennomføringene ser hele og fine ut og det er knapt en oljedråpe å spore. Man har rimelig grei tilgang til de daglige servicepunktene gjennom en luke med gassdemper i salongdørken, men motorrommet er forholdsvis trangt. Spesielt vanskelig er det å komme til babord motor.
Under akterdekket er det et stort stuverom med dørk i kryssfinér. Også her har de store lukene gassdemper. Det er ubetinget en fordel at både dieselfilter og sjøvannsfilter er montert lett tilgjengelig her nede. Motorrommet er imponerende godt støyisolert med tanke på at to store dieseler arbeider noen cm under salongdørken.

Konklusjon

Nimbus 4004 er en meget romslig langturbåt med en praktisk innredningslayout. Vårt 15 år gamle testeksemplar hadde holdt seg meget godt, men hadde nye motorer. Et trangt motorrom og dårlig med plass til ettermontering av elektronikk ved førerplass var våre største ankepunkter.

Data Nimbus 4004

Årsmodell:1990
Produksjonsland:Sverige
Designer:Rolf Eliasson
Lengde:11,20 m
Bredde:3,60 m
Dyptgående:1,00 m
Deplasement:6.600 kg
Ferskvann:300 liter
Varmtvann:30 liter
Diesel:2x350 liter
Motor:2xKAMD 43
Pris:Kr 1.475.000,-

Støy og fart

Målingene ble utført med halv dieseltank og full vanntank, med en person ombord. Støynivået ved marsjfart er svært lavt til å være i en båt med strake aksler og motorene under salongdørken.

Sjekkliste - Nimbus 4004

INTERIØR/KOSMETISK
- Vurder om putene må trekkes om.
- Se etter fuktskader og lekkasjer.
- Kontroller kalesjen.
- Sjekk eventuelle trearbeider dersom båten er et selvbyggerprosjekt.

MOTOR/TEKNISK
- Båter fra 1998 hadde Yanmar-motorer og hadde litt problemer med soting.
- Sjekk det elektriske anlegget.
- Sjekk ladespenning (ideelt 14,4 volt).
- Undersøk at alle instrumenter og brytere virker.
- Sjekk motorens historikk. Har motoren hatt skader eller større reparasjoner. Hvorfor?

Turtall (omdr./min.)Fart (knop)Støy (dBA)
3.80026,7-
3.30023,778,6
2.80017,975,1
2.30012,074,3
1.8008,772,8
1.3007,166,5
600 (tomgang)459,0

PRØVEKJØRING
- Motoren bør starte lett.
- Lytt etter ulyder.
- Styringen bør gå lett.

DIVERSE
- Se etter skader på skrog (plastpest viser seg som små bobler i gelcoat under vannlinjen)
- Sjekk båtens historie, snakk med tidligere eiere.
- Er du usikker, ta med en ekspert!

Listen er ingen komplett sjekkliste for bruktkjøp av Nimbus 4004. Den er ment som en hjelp. Noen av tipsene er av generell karakter, andre er feil vi fant på båten vi hadde til test. Før du kjøper bruktbåt er det viktig at du tar deg god tid til å sjekke båten. Ta med deg en kyndig person dersom du ikke er det selv.