Bli abonnent Nyhetsbrev Annonser hos oss

utgave nr 1 2006

Nyheter - januar 2006

Publisert Sist oppdatert

Dårlig trykk

Vi er blitt gjort kjent med at noen av våre abonnenter har fått desemberutgaven i fjor (12/desember 2005) med dårlig trykk på enkelte sider. De sidene det gjelder er side 52 og 53, side 61, side 64, side 66 og 67, side 70, side 76 og 77 og side 97. Alle disse sidene har et gulstikk på grunn av at de mangler en del av rødfargen. Vi vet at det er mange abonnenter som samler på bladet vårt, og vi ønsker ikke at de skal sitte med et blad av dårlig kvalitet. De som ønsker å få tilsendt et nytt blad med riktige farger, bes sende oss en e-post med navn og adresse og om mulig abonnementsnummeret til: [email protected]

"Vannviktig" for ungdom

Når barn og unge skal lære sjøvett hjelper det lite med moralpreken og pekefinger. Det har Sjøfartsdirektoratet forstått. Den nye arbeidsboka "Vannviktig" er både morsom og instruktiv og et flott hjelpemiddel for skolene. Boka er allerede trykket i et opplag på 10.000 og er tatt i bruk av elever over hele landet.

Bak utgivelsen står Vis Sjøvett i Sjøfartsdirektoratet, i samarbeid Redningsselskapet og to lærere i grunnskolen som er aktive medlemmer i Vis Sjøvettutvalg, Per Kristiansen og Hilde Sæbø. Vannviktig er humoristisk illustrert av Roar Eggum.

Innholdet er en god blanding av faktastoff og oppgaver. Hele hensikten er å ha et godt verktøy for å øke bevisstheten om sikkerhet og miljø blant unge båtbrukere. Den er først og fremst rette mot unge i ungdomsskoletrinnet.

Dette er en fin og viktig bok og kan med fordel suppleres praktiske opplæringen om bord i familiens båt, hvor far sjøl er den ubestridte kaptein. Han er sjelden den flinkeste til å slippe sine håpefulle til. Kanskje det er på tide med en liten kursendring? Det kan jo hende at også han faller over bord en gang…
For mer informasjon: Sjøfartsdirektoratet, tlf: 22 45 45 00 eller www.sjovett.no

RIB med toalett

North Atlantic RIB SR-760 er navnet på en ny RIB som blir presentert for det norske markedet i sommer.
RIB’en er utviklet i Brasil, og fabrikken er også produsent for Mercruiser.
- Etter det vi kjenner til, er dette den eneste åpne RIB’en på markedet med toalett og vask som standard, sier markedsansvarlig hos importøren North Atlantic Boats, Jamel Hayek Rake.
For mer informasjon: North Atlantic Boats, tlf: 90 52 52 54 eller www.naboats.no

Gjør natt til dag

Kikkertspesialisten Steiner-Optik lanserer en spesialutgave av Nighthunter-kikkerten.
- Med det enestående klare nattglasset vil du se hva de andre ikke ser. Nighthunter forandrer natt om til dag, hevder Aronsen, den norske importøren. I en skumringstest overrasket Nighthunter på samme måte som Nighthunter XP, med perfekt optisk ytelse, god kontrast og en permanent høy kurve på lysoverføring.
For mer informasjon: Aronsen, tlf: 67 17 37 02 eller www.steiner.de

Bruk batteriene 1.000 ganger

En batterilader er definitivt ikke det frekkeste elektroniske produktet, men det pågår produktutvikling også på dette området. VARTA har satset på nytt design på sin nye Pocket Charger, men det viktigste; laderen får friske batterier 1000 ganger, lover produsenten. ·

VARTAs Pocket Chargere har ingen ekstra ledninger eller vanskelige bruksanvisninger. Det er bare å legge batteriene inn i laderen og plugge i stikkontakten. Adapteret sitter i selve oppladeren som får lett plass i en veskelomme. Dermed vil du alltid ha mulighet for friske batterier til elektroniske utstyr i båten.

Du sparer både miljøet og lommeboken ved å bruke oppladbare batterier. Laderen kan lade opp VARTA AA og AAA batterier med opptil fire batterier om gangen, to batterier på hver side. Pocket Charger lader opp batteriene på 12 timer, men du kan også bruke andre oppladbare batterier.
For mer informasjon: www.varta-portal.com

Mest for vannsport

- Morsomme båter, er importør Sportboats AS sin karakteristikk av de amerikanske båtene Sugar Sand som nå kommer til Norge, hissigpropper fra 16.5 til 23 fot med Mercury vannjet.
Båtene leveres med motorstørrelser fra 175 til 250 hk og har et fartspotensiale på over 50 knop. God ytelse og mange muligheter for spenstige farger på skog er det som gjør båtene morsomme for vannsportentusiastene, sier importøren.
Priser fra kr. 250.000.-.
For mer informasjon: www.sportboats.no

Håndlaget kraftplugg

SportBoats AS er blitt hovedimportør for PowerQuest i Norge. Båtene er håndlaget i USA og leveres både med bensin eller diesel innenbordmotorer, enkel eller twin installasjon. Båtene leveres som Bowrider, Sportcruisere og som rene "power-båter" med et uhyrlig fartspotensiale på over 80 knop, i følge importøren. Båtene tilpasses etter kundenes ønsker og produseres i størrelser fra 22 til 38 fot.
For mer informasjon: www.sportboats.no

Forbedret

De velkjente 540-båtene fra Viksund er nå fornyet og forbedret og heter 550, med nytt skrog og nye innredninger. Den ene er en Lux-modellen med midtstilt dobbelsete og styrekonsoll, den andre i Sportsutgave, med akterbenk og akterstilt styrekonsoll for rommelig plass for fiske og fritidsaktiviteter. På det samme skroget bygget det også en robust shark med gode fartsegenskaper.
540-skroget i den nye 550-serien er bl.a. forbedret med en trimkile akter som gjør båten rask og stabil uten tradisjonelle flaps. Selv med små motorer gjør Viksund-nyhetene god fart, ca 20 knop med en 20 hk på hekken, 30 knop med 50 hk.

Småbåter med nye linjer
Blant nyhetene er også småbåter basert på 430-skroget, en Dolphine Lux med ratt og vindskjerm, en jeep-utgave med funksjonell konsoll og en helt åpen sportsutgave. Båtene representerer nye linjer og inngår i Viksunds vide småbåtprogram.
For mer informasjon: Viksund small-boat.no

Fargerikt

Coastline Marine AS, som importerer båter fra den amerikanske produsenten Rinker, har store forventninger til sine to fargerike nyheter; 246 Captiva Cuddy og 246 Bow Rider. Båtene er bygget på et 25 fots skrog og er priset fra kr. 459.000 (Bow Rider) og kr. 469.000 (CC) og leveres med Mercruiser fra 220hk til 375hk, eller Volvo D3 fra 163hk til 185hk diesel. Begge utgavene har stor u-sofa som omgjøres til solseng, pluss stor solseng bak som også har ryggstøtte. De leveres i blå, sort, gul eller rød farge.
Mer informasjon: Coastline Marine AS, tlf. 52 66 62 95

Trygt for maskoten

Husk redningsvest til alle om bord, også de firbeinte. Paws Aboard har utviklet en hendig liten sak beregnet på de minste blant kjæledyrene, fra 1 til 3 kilo og en større utgave for de mer robuste (opptil 40 kg) Legg merke til den praktiske hanken på ryggen som gjør deg i stand til å forflytte maskoten eller enkelt plukke han opp fra sjøen. Og med den neonfargede vesten skulle dyret også være enkelt å oppdage. Ved hjelp av enkle remmer tilpasset vesten dyret, slik at det skal være behagelig å bruke.
For mer informasjon: www.pawsaboard.com

RIB med pratiske detaljer

Genesis er navnet på en ny serie RIB-er fra Walker Bay. Det er lagt vekt på design og praktiske løsninger. En solid V-bunn og faste trimflaps gjør båtene i stand til raskt og oppnå god fart med små motorer. Med en 25 hester på Genesis 340 eller en 15 hester på 310 går båtene i plan på tre sekunder og oppnår en toppfart b på 25 knop. Et bredt baugparti gjør det enkelt å komme inn og ut. Det er lagt vekt på godt med oppbevaringsplass. Rikelig med håndtak og to små hjul under skroget gjør det enkelt å sjøsette og ta få den på land.
For mer informasjon: www.walkerbaygenesis.com

Sjark for den travle

Intel Tradings nye 7200 combi er en shark som bringer deg raskt ut til fiskeplassen. Med en 120 hk Yanmar gjør båten 25 knop, og det bør det gamle, gode skroget fra Fram 690 mestre. Grovpluggen til dekket er bygget i samarbeid med Sandøya Båtbyggeri, et verft som har bygget pluggene til mange av de kjente tradisjonelle snekkene, bl.a. Master 740.
Båten har to styreposisjoner og selvlensende akterdekk. Den er utstyrt med store luker for lett tilgang til motorrommet. Den nye sharken er en romslig båt med god soveplass til to voksne. Inter Trading AS har lagt vekt på praktiske løsninger og god funksjonalitet i sin nye hurtiggående shark.

Egenprodusert ferskvann?

Utenfor sesongen kan det være en utfordring å få ferskvann om bord. Den enkleste løsningen kan være å produsere vannet selv. En watermaker bearbeider og avsalter sjøvann ved omvendt osmose. I bunn og grunn en helt naturlig prosess hvor vann siver gjennom en membran for å tynne ut saltinnholdet. Membranen skal i følge produsenten Dessalator eliminere 99 % av uønskede stoffer. Flere båtprodusenter, blant annen Beneteau, Jeanneau og Lagoon leverer flere av sine nye båter med Watermaker fra Dessalator. Den nyeste modellen, Duo 60, er den første watermaker som drives med 12 eller 230 v. Den minste watermakere veier 17 kg og dermed oppnås en betydelig vektbesparelse fremfor å legge ut med overfylte vanntanker.
Priser fra kr 56.000 for et komplett anlegg.
For mer informasjon, Dessalator Scandinavia tlf: 93 09 69 69 eller www.dessalator.com.

Nyt solstrålene i rå luksus

Bekvemmeligheten er det ikke noe å utsette på i den nye Azimut 625. I den grad vi skal sammenligne med en daycruiser, må det være den nærmest ubegrensede tilgangen til sjøduft, blå himmel og varme solståler. Riktignok har du mer enn nok plass til å gjemme deg unna, men båten åpner for muligheten av optimal utnyttelse av den vakre dagen.
Kvelden kan du gjerne tilbringe i en av de smekre salongene, før du går på lugaren, legger deg i den deilige sengen og kanskje nyter en god film før lyset slukkes. Linjelekker komfort, det er stikkordet for Azimut 625.
For mer informasjon: Hanabryggene Marinimport AS, tlf: 900 15 088

"Plate" for dorgefart

Utenbordsmotorer større enn 30 hk har problemer med jevn og pen gange i dorgefart. Nå mener Davis Instruments å ha løst problemet med sin "Happy Troller", en plate som monteres over propellen.
Platen er enkel å montere og den er lett å operere. Ved å dra i en kabel kan platen blokkeres slik at farten senkes, selv om motoren arbeider i sin egen omdreining.
I år skal platen ytterligere forbedres, lover produsenten. Den skal gjøres i stand til å settes i "oppestilling" mens båten akselererer. Dermed elimineres mulighet for skade på platen i "nedestilling" ved høy fart. I "oppeposisjon" skal den også kunne fungere som stabilisator. Den skal dessuten gi en mer behagelig gange i røft vær med stampesjø, spesielt for båter som er lette i baugen.
Først og fremst er "Happy Troller" en rimelig innretning for skipperen som vil raskt ut på fiskefeltet og samtidig ha muligheten for en behagelig gange på motoren under dorgingen.
For nærmere informasjon; Martin Flory Group;

Rustfritt kjøleskap

Isotherm har laget en serie nye kjøleskap til båtbruk. CR 200 er den siste modellen, et kombiskap med 150 liters kjøl og 50 liters frys. Her er det lagt vekt på design og rustfritt stål som materiale. Innvendig har skapet også pyntelister i rustfritt stål for å gi finishen et flott preg. Skapet er først og fremst egnet til båter mellom 40 og 50 fot.

Blant nyhetene er også et plassbesparende ”skuffkjøleskap” med åpning i front. DR 65, også det i rustfritt stål, har 65 liters kapasitet. Det leveres slike kjøleløsninger helt ned til 36 liters kapasitet.
For mer informasjon: Termomarin AS, tlf. 33 42 00 90 www.termomarin.no

Ny solskinnsbåt

Fairline Targa 38, vises for første gang i disse dager, på den internasjonale båtutstillingen London Boat Show. Nyheten vil ikke ligge noe under for ”flaggskipet” Tanga 47 i denne sosifikerte” solskinnsklassen”, lover produsenten, den er bare litt mindre.

Ren og skjær luksus, sier produsenten om sin nyhet. Den nye båten skal sette en ny standard for luksus hos Fairline. Lista på dette området har som kjent ikke ligget så lavt hos den engelske båtprodusenten før heller. Med blendende interiørdetaljer, en helt ny satenghvit eikeinnredning - eller den mer tradisjonsrike Cherry-stilen – skal kjøperne blendes til å ta steget over i en ny klasse. Selvsagt hører også en egen ”underholdningsavdeling” med, integrert i en raffinert søyle om bord, med LCD-TV, radio og en 12 disks cd-veksler. Kjøkkenavdelingen inneholder også alt en mesterkokk kan ønske seg.

Detaljer og innredningsløsninger har ikke gått ut over romfølelsen om bord. Det er mye møbler og interiørdetaljer om bord, men designerne har vært på passelig med å ikke la det gå ut over romfølelsen. Husk at båten ”bare” er 38 fot. Det er også i denne utgaven funnet plass til ”tørrdokken” til RIB-en akter.

Båten har luksuriøse soveplasser til kapteinen og frue i hovedlugaren og en gjestelugar for et vennepar ikke langt etter, med en garderobe som har plass til plagg for de fleste anledninger.
Targa 38 er bygget på et nytt skrog fra Bernhard Olesinkski. Den er utstyr med to motorer fra Volvos nyeste generasjon, enten med D4-260 EVC eller 310-utgavene, alt etter ønske.
Ja, ganske enkel en båt for god trivsel og velvære
For nærmere informasjon: Fairline Norge as, Vollen, tlf. 66 90 70 40

Ny Yanmar-diesel

Den nye 4-sylindrede, 2 liters 75 hesters 4JH4-TE diesel fra Yanmar (bildet) er en lettere motor enn sin forgjenger og i stand til å gi samme ytelse med mindre kraft. Motoren har et nytt innsprøyningssystm og en ny og større varmeveksler. Du kan velge kontrollpanel for styringen og 80 amp er standard. Motoren er tilpasset marinegear fra Kanzaki eller ZF.
For mer informasjon: Yanmar Norge AS, www.yanmar.no

Utsattsjøsetting


Etter planen skulle Hydro Design hatt sin 27 fots Cormate på vannet i fjor sommer, men den timeplanen gikk i vasken og etter enda en utsettelse er sjøsettingen berammet til januar.

- Dessverre fikk vi et problem med utviklingen av støpeformene, med det resultat at vi måtte lage disse selv, sier daglig leder Rikard Kalland i Hydro-Design. Nå er første Cormate T-27 støpt, motor (320 hk Mercruiser diesel) montert og finisharbeidet med interiøret er i gang. Produksjonen foregår i de tidligere Hydrolift-lokalene på Torp utenfor Fredrikstad.

Cormate T-27 er konstruert av tidligere Hydrolift-konstruktør Egil Ranvig, noe linjene i nykomlingen bærer tydelig preg av. Cormate T-27 er en walk-around-båt, laget for fart og god oppførsel i grov sjø.
Dekksflaten fremme skal gi plass til en nedsenket stor solseng, trygt og skjermet for vind.. Akterdelen av båten har en spesiell utforming hvor alle dørkflater omkranser motorkassen.
I skrivende stund har ingen sett en ferdig båt, men produsenten går god for at T-27 vil få et romslig toalettrom med dusj, og det er ikke helt vanlig i dagsturbåter i denne klassen. Men begrepet dagsturbåt får også en ny dimensjon når konstruktøren har funnet plass til en sovekabin med stor dobbeltseng, slik han har gjort i denne nyheten fra Fredrikstad. Dagsturbegrepet er imidlertid ivaretatt når det gjelder pantry, for det finnes i utgangspunktet ikke om bord, men det kan leveres et gassdrevet minikjøkken, med en grill som også kan tas med på land eller festes utenfor dollbordet.

Det knyttes spenning til farts og sjøegenskapene. Med sin 320 hk diesel skal den gjøre 50 knop, men for den fartsglade kan det gjøres installasjoner som får den linjelekre nyheten opp i 70 knop. Og prisen vil ligge på ca. 800.000, med tillegg for det en måtte ønske av ekstrautstyr.
For mer informasjon: Hydro-Design, Fjellstrand, tlf: 91 37 67 60

Sol ute, kos inne

Maxum er på vannet med nyheten 2600 SE, en romslig båt for solslikkere og med åpen og stor uteplass. En spennende nyhet er den store sofaen akter. Den kan slås ned som en solseng som dekker det meste av båten, eller kan brukes for akkurat hva den er, en god og romslig sitteplass.

I kabinen på Maxum 2600 finnes både mikrobølgeovn og DVD-spiller. Separat toalett er standard. Som vanlig er på amerikanske båter kan du velge mellom mange farger på skroget
For mer informasjon; BayMax Båt AS, tlf: 36 97 36 97

Lyskilde for tøffe tak

Se og bli sett kan være avgjørende for liv eller død. Intelight Sport er et hjelpemiddel for folk på farten og folk på krevende oppdrag. Lykta har allerede besteget Mont Everest og vært på Sydpolen.
For tiden er den til uttesting i det amerikanske flyvåpenet. Ved hjelp av tolv hvite lysdioder er lampen synlig 3.8 sjømil (7.2 km) og samtidig har en levetid på 240 timer (10 dager), i følge leverandøren.
For nærmere informasjon: HK Marin Elektronikk, www.hkmarin.se

MOB-alarm

MOBi-lert er et nytt automatisk mann-over-bord system. I tillegg til en hovedenhet består systemet av et antall mindre sendere som festes til besetningsmedlemmene. Om noen faller over bord, registres dette umiddelbart med eksakt posisjon og tidspunkt. En lydalarm varsler de øvrige om bord som kan starte redningsaksjonen ved hjelp av den innebygde GPS-en og "back tracking"- funksjonen.

      For mer informasjon: HK Marin Elektronikk, www.hkmarin.se

Tredimensjonalt

fra Raymarine

Raymarine er på markedet med sin E-serie, et kraftig navigasjonssystem med patinum kartografi.
Serien omfatter kartplotter, ekkolodd, radar, data for instrumentering og "om bord"-video", med to skjerm-modeller, henholdsvis E80 og E120. Begge modellene har full 256 fargeoppløsning.
E-serienes teknologi åpner for fremtidens mulighet for den nye og spennende multi-dimensjonale, med detaljerte kartløsninger, tredimensjonale elementer og gode satellittfotos fra aktuelle havner verden over. Brukeren kan via det aktuelle satellittbildet enkelte hente ut nøkkelinformasjon, både konkret i forhold til den aktuelle havnen, men også serviceinformasjon om sykehus, marinaer, restauranter og lignende. E-serien kan også integreres med annen utstyr om bord.
For mer informasjon; Raymarine