Færre folk - mer salg

LILLESTRØM: Tallene hittil viser at færre har lagt turen innom Sjøen for alle enn i fjor. Men utstillerne selger mer.

Publisert Sist oppdatert

Av Therese Vågen

Etter besøkstallene å dømme etter messas åpningsdag fredag, så det ut til å kunne bli bra.

Men et strålende helgevær på Østlandet, sammen med den tradisjonsrike Kollen-helgen med prøve-VM og et besøkstall på 25.000 bare på søndagen, kan ha vært medvirkende årsaker til publikumssvikten på Lillestrøm. Så langt skal nedgangen i antall besøkende ligge på rundt 10 prosent i forhold til i fjor. Da besøkte 41.085 båtmessa. Likevel ser det ut til at årets Sjøen for alle blir en suksess for utstillerne. Flere melder om større interesse for båt enn i fjor, og salget skal også ha økt i forhold til fjorårets messe.

- Det som har skjedd hittil på messen er over all forventning både når det gjelder salg og utvist interesse. Vi har alltid forhåpninger til marked, men er realistske, men dette har vært utrolig spennende og givende. Dette er oppmuntrende og motiverende, sier Knut Heiberg-Andersen, administrerende direktør i Windy Boats. Også Erling Sande melder om meget bra salg.
- Enkelte produkter er vi langt over forventningene og dette reflekterer et skift i markedet som vi har sett den siste tiden. Blant annet er våre speedsjarker veldig populære.

Askeladden Boats AS merker også at markedet er i ferd med å snu. 
- Det er stor interesse blant kundene og det kjøpes båter på Sjøen for alle nå. Spesielt nisjeproduktene selger best på denne messen for oss. Et eksempel på dette er Askeladden P66 Pilothouse som har fått en fantastisk mottagelse fra både kunder og besøkende forhandlere fra hele landet. Her på messen har våre forhandlere solgt utrolig godt og vi ser at markedet for båter i pilothouse klassen nå er populære over hele landet.