utgave nr 9 2008

Test: Brukt Askeladden 705 Voyager

Publisert Sist oppdatert

Test: Brukt Askeladden 705 Voyager


Tilbyr mye


Med akterdekk som en bakveggbåt, uteplass som en daycruiser, fire separate køyeplasser og komplett toalettrom, er Askeladden 705 Voyager en kompakt og allsidig bruksbåt. Dertil teknisk problemfri, ifølge eieren de tre siste sesongene, Asbjørn Hestnes.


TEKST OG FOTO: ATLE KNUTSEN
Vi fant båten på finn.no, hvor den i skrivende stund ligger ute sammen med 32 andre 705 Voyager. Eieren og hans familie har hovedsakelig brukt båten til overnattingsturer i helgene, og som transportbåt frem og tilbake til familiens hytte i skjærgården vest for Bergen.
Askeladden lanserte båten i 1998 som sin første modell med overnattingsmulighet og produserer den fortsatt. 705 Voyager er fortsatt i produksjon, og gjennomgikk en større facelift i 2004.
Hva får du for pengene?
Prismessig spenner Askeladden 705 Voyager vidt – fra i underkant av 400.000 kroner for en 1999-modell, til drøye 850.000 kroner for en 2007-modell. Vår testbåt plasserer seg midt i gruppen, med et prisforlangende på 539.000 kroner. Dette skyldes delvis at den er en av de eldste båtene som ligger ute for slag, og at den har det minste dieselalternativet på 180 hk. Teknisk er båten i topp stand, og den er i tillegg oppgradert med påmontert badeplattformen (ble standard i 2004), ny kalesje og 2,5 kw dieselvarmer. I tillegg har den top-line-pakke (solseng, bord, teak osv.), elektrisk ankervinsj, ekkolodd og kartplotter.
For 539.000 kroner får man her en svært velholdt båt i prima teknisk stand.
Bruksegenskaper
Til tross for et på flere områder nært, designmessig slektskap med amerikanske daycruisere, har 705 Voyager en del løsninger som den er alene om. Foruten å være tradisjonell weekend- og dagsturbåt, har den et stort, åpent akterdekk som egner seg godt for fiske og andre aktiviteter. Her har man både full daycruiser-uteplass med L-sofa og solseng, men også arbeids-, fiske- og transportdekk om ønskelig. Høyt fribord gjør akterdekket trygt, men vi savnet porten i akterspeilet som først ble standard på 2004-modellen. På akterdekket rigger man enkelt til en solseng ved hjelp av puter og ifyllingsplater.
På uteplassen er det en L-sofa på babord side, og en dobbel rormannsbenk på styrbord side. Aktenfor den, er det en byssemodul med et kokeapparat, kjøleskap og en liten vask med kaldt vann. Det er god ståhøyde under kalesjen, men selve kalesjen er litt tungvinn å håndtere.
Førerplassen er oversiktlig og komfortabel, og røper amerikansk bilinspirasjon. Testbåten var godt utstyrt, med Silva-kompass, plotter og ekklodd. To svært smale trinn ved siden av konsollen leder ut på fordekket, og er en av de mindre gode passasjene vi har sett.
Båten er forbausende innholdsrik under dekk – med til sammen fire faste køyeplasser og et separat toalettrom. Vi kunne konstatere at 705 Voyager fungerer bra som weekendcruiser for et par, til og med en liten familie, idet den har en tverrgående stikkøye under uteplassen og en skråkøye i forpiggen som egner seg for de korteste familiemedlemmene.
Askeladden 705 Voyager er en planende båt som fåes i både diesel og bensin-utgaver, alle med innenbordsinstallasjoner med drev. Vår testbåt hadde en Mercruiser D3,6L som yter 180 hk, med Bravo II-drev. Denne motoren tilhører forrige generasjons Mercruisere (ikke common rail) og er ingen rakett, men den har tilstrekkelig med krefter til å holde båten i plan selv med 8-10 mennesker om bord.
Båten er en fornøyelse å kjøre siden den er svært kompakt og solid sammenskrudd. Skroget sitter godt i svingene, og har en middels planingsterskel.
Teknisk tilstand
• Plast
Hel og fin over alt. Fremstår nærmest som ny, uten skader. Den er veldig blank og fin i plasten, noe som forteller at eieren har vært pedantisk med vedlikeholdet. Selv motorrommet i testbåten var polert. Kun fenderlisten røpet at båten er noen år gammel.
• Motor og fremdriftssystem
Motoren frilegges med en stor luke i dørken på akterdekket. I det romslige motorrommet står en arbeidshest av en Mercruiser, D3,6L. Den var helt uten lekkasjer eller svetting og startet umiddelbart. Det er meget gode servicemuligheter i motorrommet.
• Skroggjennomførng/drenering
Alle gjennomføringer er forsynt med doble slangeklemmer. Både klemmer og slanger er hele og fine, og stengekraner og gjennomføringer i førsteklasses stand. Ingen tegn til lekkasjer eller vann i motorrommet.
• Lekkasjer/vannskader
Ingen synlige lekkasjer noen steder. Båten har ny kalesje, og det gjør også sitt til at den er tett og fin.
• Elektronikk/elektrisk
All elektronikk og alle instrumenter fungerte. Båten hadde ny batteribank, som ligger lett tilgjengelig i en skuff på babord side i motorrommet. Ladespenningen både på forbruk og start er fullt godkjent. Det elektriske anlegget er godt oppklamret og fremstår som nytt.
• Interiør
Putene på uteplassen med skaitrekk begynner å bli litt slitt, og teakdørken er gulnet og glatt av for mye teakolje gjennom ni år. Interiøret er helt uten skader, og i meget god stand. Under dekk fremstår båten som ny, også i putene.

Båtmagasinets vurdering

Etter vår oppfatning, er Askeladden 705 Voyager en weekendcruiser skreddersydd for nordiske forhold. Den har en interiørlayout som gjør den litt unik, og som tar hensyn til behov langt utover solbading og overnatting. Prismessig synes testbåten å være et godt kjøpt: Den er blant de mest velutstyrte båtene som ligger ute på finn.no, er i førsteklasses stand og har dieselmotor, men er moderat priset. Rett nok er motoren det minste dieselalternativet, men absolutt tilstrekkelig i denne båten.

Eierens vurdering

- Vi føler at vi har fått mye båt for pengene, forteller en fornøyd Asbjørn Hestnes, tredje eier på båten siden den var ny i 1999. Han ga for 505.000 kroner for båten i 2005.- Båten betegnes som Norges største 23-foter, og det er den også. Vi er veldig fornøyd med plassutnyttelsen. Det gode planløsningen ute i kombinasjon med at vi kan overnatte fire personer, er perfekt for oss. For oss var det viktige kriterier at båten skulle ha et skikkelig toalett og en brukbar bysse, og det har denne. Dessuten har den høyt fribord. For oss var det også et poeng at den er den norskbygd. Det traust og sikkert, men det er også dyrt. Vi har ikke hatt noen negative erfaringer med båten. Kalesjen måtte skiftes fordi den var utslitt, og batteriene takket for seg, men det er også det eneste. Vi har ikke hatt noen problemer med verken motor eller båt og skrog. I forhold til båtens egenskaper har vi lite negativt å bemerke, annet enn at vi savner dør i akterspeilet, og så er kalesjeløsningen litt tungvinn å håndtere. Fordelen med kalesjen er imidlertid at du kan dele den og få en beskyttende sprayhood. Vi er også veldig fornøyd med det fleksible, selvlensende akterdekket hvor vi kan rigge til en solseng. Det har vært en liten overgang fra tidligere båter å ikke ha dollbord, men den innvendige plassutnyttelsen oppveier litt for savnet. Motoren er en sliter, litt dau, men den har til gjengjeld vært veldig driftssikker, forteller Asbjørn Hestnes, som er blitt grepet av trefotsyndromet.

Alternativene
Ibiza 23 Weekender
Årsmodell:2006
Motor: Volvo Penta, 160 hk
Pris: Ca 630.000,-
Nidelv 690 Sport
Årsmodell: 2003
Motor: Mercruiser, 120 hk
Pris: Ca 575.000,-
Sea Ray 225 Weekender
Årsmodell:2003
Motor: Mercruiser, 220 hk
Pris: 375.000,-


Listen er ingen komplett sjekkliste for bruktbåtkjøp. Den er ment som en huskelapp – med utgangspunkt i kjente feil og mangler ved den aktuelle båtmodellen. Før du kjøper bruktbåt er det viktig at du tar deg god tid til å sjekke båten. Du fortrinnsvis også besiktige den på land. Ta med deg en kyndig person dersom du er usikker.

FAKTA:
Produsent:H. J. Askviks Sønner AS, Hagavik
Konstruktør:Team-Askeladden
Byggeperiode:1998 – bygges fortsatt
Modellhistorie:
2004: Blått skrog, baugspyd og badeplattform.
Vanlige motoralternativer
- alternativ 1:Mercruiser D,3,6L, 180 hk
- alternativ 2:Mercruiser, 4,3L EFI,210 hk
- alternativ 3:Mercruiser, D4,2L,225hk
Gangtid motor:600 timer
Pris som ny i 2008:919.200 kroner
Pris som ny i 1999:5559,500 kroner
Testbåt sist omsatt for:505.000 kroner
Nyttige linker:www.askeladden.no
Bruktbåtkontrakt:www.forbrukerportalen.no
SPESIFIKASJONER
Største lengde:7,08 meter
Skroglengde:7,08 meter
Største bredde:2,65 meter
Vekt tørr båt:2.300 kg
Kapasiteter
- Ferskvann:56 liter
- Drivstoff:260 liter
- Septik:40 liter
MOTOR OG FREMDRIFT
Motorfabrikat:Mercruiser
Modellbetegnelse:D3,6L
Årsmodell:1999
Drivstofftype:Diesel
Ytelse ahk:180
Ytelse kW:134
Antall sylindere:6
Max turtall ihht produsent:3.800 omdr./min.
Max turtall i test:3.700 omdr./min.
Type fremdrift:Bravo II
ELEKTRISK ANLEGG
Batteribank:
- type, antall og størrelse (forbruk): Ah
- type, antall og størrelse (start): Ah
Ladespenning forbruk i voltº):14,5
Ladespenning start i voltº):14,5
º) Anbefalt ladespenning: 14,4 volt
NOEN MÅL I CM
Dollbord, bredde:-
Ståhøyde
- under kalesje:180
- hovedlugar:156
- toalett:156
Køyemål
- stikkøye:120x220
- hovedkøye:110x175
FART OG STØY
Testet
Max turtall¹):3.700 omdr./min.
Max fart²):29 knop
Marsjfart:25 knop
Max støy³):86 dBA
Støy ved marsjfart:84 dBA
¹) Merknad: Ingen
²) Merknad: To personer ombord, 3/4 dieseltank, nysmurt bunn
³) Merknad: 84 dBA er Arbeidstilsynets øvre grense for tillatt gjennomsnittsstøy på en industriarbeidsplass.
TEKNISK SJEKKLISTE – ASKELADDEN 705 VOYAGER
KontrollpunktTilstand i testbåt
CE-merking:Tilfredsstillende
Motor/fremdrift
- servicer fulgt:Ja, ifølge eier.
- starter lett:Umiddelbart.
- lytt etter ulyder:Ingen ulyder fra motor eller drivverk.
- styring:Antydning til luft i systemet.
- motorspak:Presis og velsmurt.
Fuktskader:Ingen synlige.
Lekkasjer:Ingen synlige.
Skroggjennomføringer:I god stand.
Elektrisk anlegg:I god stand.
Ladespenning:Tilfredsstillende.
Elektronikk:Alt fungerer.
Puter og polstring:Meget velholdt. Skaiputene på uteplassen begynner å bli blasse.