Sjark med sjel

Askeladden var ikke først ute, men man behøver jo ikke finne opp kruttet på nytt for å lage en god børse.

Publisert Sist oppdatert

 
TEKST OG FOTO: TROND J. HANSEN

Pilothouse-konseptet stammer ikke fra Askeladden. Franskmennene har lenge hatt et forhold til disse små styrehusbåtene, såkalte ”persche promenade” med stor lasteplass og et greit styrehus. De siste årene har flere norske produsenter satset på små styrehusbåter. Først ute var Hansvik med sin 630 Comfort Speed. Askeladden P66 Pilothouse har mange fellestrekk med denne.
Askeladden har fylt et hull i programmet med sin lille bakveggsbåt P66. Slike båter har tidligere først og fremst vært aktuelle for Vestlandet og Nord-Norge, men interessen er raskt stigende andre steder i landet.
Askeladden P66 leveres som pakkeløsninger med 100, 115 eller 140 hk Suzuki på hekken, noe som umiddelbart høres litt beskjedent ut, men med den største motorene er toppfarten 30 knop. Det er mer enn nok for denne type båt. Vi ser ikke bort i fra at den før eller senere vil komme med innenbords diesel som alternativ. Vi vet at Askeladden har en ”weekend”-versjon på tegnebrettet. Altså en modell basert på samme skrog, men med større hus. En enkel turbåt for en liten familie. Den typiske kunden på den lanserte P66 er voksen og har gjerne en del båterfaring fra før.

Asymmetrisk
Båten ser rett og slett ut som en mini-Commuter. Ser du båten rett forfra ser vi at styrehuset er en smule asymmetrisk plassert. Om bord i båten oppleves det ikke slik.
Akterdekket er enormt stort, hele 4,5 kvadratmeter. Utgangspunket er et åpent akterdekk, som kan tilpasses bruken. På hver side av motoren er det sitteplass, med benkeplater som lett kan tas bort om man ønsker. Båten kan utstyres med ekstra sitteplasser som kan klappes ned, slik at det totalt kan bli opp til åtte sitteplasser på akterdekk. Har man et klappbord på lur kan man få en fin og sosial sittegruppe på fine dager. Som tilleggsutstyr kan man få både stangholdere og et finurlig sløyebord. Og skal man sløye fisk er det godt å vite at P66 som standard har saltvannsspyling. Dessuten svært godt dimensjonert drenering på akterdekk.
Alle luker sitter godt og oppleves helt ”skramlefrie” i sjøgang. Ankomsten til fordekket er først og fremst på båtens styrbord side, med relativt bredt, senket dollbord. I trinnet opp til dollbordet er det en luke for smart oppbevaringsrom til fiskestenger. På babord side er det to trinn opp for å komme til fordekket. Selv om dollbordet her ikke er senket oppleves det trygt å gå frem på dekk også på denne siden. Noe som skyldes svært god rekke, som går fra baugen og forbi styrehuset. Det er gode håndrekker på styrehustaket. Utvendig styreposisjon er ekstrautstyr, men vi mener det er en av de tingene som bidrar til å gjøre båttypen til en fullverdig ”multifunksjonsbåt. Positivt at dødmannsknappen er plassert ved den utvendige styreposisjonen.

Høyt under taket
Med tanke på den enorme uteplassen og at båten tross alt ikke er mer enn 6,60 meter lang, er det forbausende god plass i styrehuset. Med store vindusflater, fremoverliggende frontrute og en takhøyde på hele 1,95 meter oppleves rommet svært luftig. Helt fremme er det med litt velvilje overnattingsplass for to. Midtputen kan løftes, og gir tilgang til toalettet. På babord side er det passasjersete. Ellers er sittekomforten helt grei, med gode gripetak og grei fotstøtte. Bak passasjersetet er det et langsgående sete med plass for to. Altså totalt fire sitteplasser i styrehuset. På prototypen er benken så lav at det ikke gir passasjerene utsikt.
Under sittebenken er det blant annet kjøleboks, på prototypen var løsningen ennå ikke ferdig. I skottet, over benken er det bygget inn et åpent rom med pass for små og store flasker, eller kopper og termosflasker. Ganske finurlig. På styrbord side, bak førerplassen, er en mini-pentry. På undersiden av lokket til vasken er det montert et ett-bluss kokeapparat på butangass. Ved å snu platen står kokeapparatet stødig. Vasken har dusjslange – som er så pass lang at den kan strekkes ut på akterdekk og dermed kan brukes til en rask dusj etter en dukkert. Vanntanken er på 40 liter. Under vasken er et rom med god plass til kokeutstyr og annet. I skottet, over vasken, er det et åpent rom med plass for forskjellige småting. Eneste vi savner er å kunne sette opp et lite bord innomhus.

Førermiljøet
Førersetet er av samme typen Askeladden bruker i mange andre modeller. Fremre del kan løftes opp og gir god støtte enten man velger å stå eller sitte. Setet kan reguleres fremover eller bakover. Frontruten er stor og laget i herdet glass. En kraftig vindusviskere holder både regn og sjøsprut unna. Det er skyveglass i begge sidevinduer, absolutt et pluss. Dieselvarmer er ekstrautstyr, men der er lagt opp defrosterdyser ved frontruten og varmeuttak i styrehuset. Siden det allerede er strukket luftslanger er det eventuelt lett å ettermontere varmer.
Takluken er ganske liten. Fordelen er at man oppnår et stivere styrehus, ulempen at man ikke har soltak for fine sommerdager. Fra førerplassen har man panoramautsikt, enten man sitter eller står. Ratt, instrumenter og hendler er greit og fornuftig plassert. Instrumenteringen er enkel; fart, turteller, diesel og tilt. I prøvebåten var det montert en 5 tommer plotter fra Lowrance. Akkurat nok plass til denne mellom instrumentene. Kaffeslave som vi er, setter vi pris på at det er sammenfellbare koppholdere for fører og passasjer. 12 volt uttak er plassert slik at det greit kan brukes for mobiltelefon eller bærbar VHF.

Fast i fisken
Vår testbåt var utstyrt med 100 hk Suzuki, som vi umiddelbart syntes virket litt svak. Imidlertid oppnåde vi greit en fart på 26,5 knop, noe som vel er helt greit for denne type båt. Hvor stor motor du velger vil trolig ha litt med bruken og lasten å gjøre. I dorgefart opplevd vi båten litt fremtung, noe som trolig har sammenheng med at prototypen hadde for mye vekt fremme. Med bare litt gasspådrag la den seg fint til rette på sjøen.
Konstruksjonen virker veldig fast og fin i fisken. Bortsett fra at døren akter var litt løs opplevde vi ingen slamring og det var forbausende lite slagstøy i skroget. Dette er en allsidig, letthåndterlig og trygg alt-mulig-båt for dem som er glad i å være på sjøen – uansett årstid. Stiller du ikke for store krav har to personer det som trengs for overnatting. Kanskje ikke akkurat en hytte på sjøen, men en sjarmerende liten rorbu.

FAKTA:

Modellbetegnelse: P66 Pilothouse
CE-kategori: C
Lengde i meter: 6,60
Bredde i meter: 2,50
Vekt : cirka 1.100kg uten motor
Drivstoff i liter: 140
Ferskvann i liter: 40
Septik i liter: 40
Antall personer: maks 5
Antall køyeplasser: 2
Motoreffekt fra-til i hk: 90-140
Motor testbåt: Suzuki DF100 TL
Toppfart i test i knop: 26,5
Pris: Fra kr 372 800,- med 100 hk motor
Produsent/informasjon: www.askeladden.no