utgave nr 11 2008

Nyheter juli/august 2008

Publisert Sist oppdatert

Nyheter juli/august 2008


Squadron tilbake


13 år etter sin opprinnelige forgjenger, håper nå Fairline Boats på å kunne gjenoppta suksessen med sin nye utgave av luksusyachten Squadron 55.

AV THERESE VÅGEN

Direkte fra tegnebordet har produsenten sentralt allerede fått inn 35 bestillinger på Squadron 55, og Fairline selv har nå enorme forventninger til at den nye modellen skal ta offshorecruising til et nytt nivå.
Fairline Sqaudron 55 blir for første gang presentert under båtmessene i Cannes og Southampton i september, deretter vises yachten frem under Genoa International Boat Show i oktober. Når båten kan ses her hjemme i Norge er derimot høyst usikkert.
- Vi er lovet en båt, men det har vært en del forsinkelser og det er mye som ennå ikke har falt på plass, sier Trond Sundal fra Fairline Norge AS. Han tør derfor ikke love bort båten til noen norsk båteier, selv om det ifølge Sundal ikke har manglet på interessen.
Motoriseringen på nye Fairline Sqaudron 55 er 2 x Volvo Penta D12- 800 EVC Diesel med 775hk, og en toppfart på 32 knop. Båten leveres med standardutstyr som aircondition, flybrigde-bar med kjøleskap, ismaskin, grill og vask, solputer til fordekk fendersett, dusj med kaldt og varmt vann, LCD-TV, teakbelagt cockpit-gulv, badeplattform, teleskopisk hydraulisk passerelle og Recaro-seter med mer. Som ekstrautstyr kan du blant annet få innredet akterlugaren, elektrisk hekkthruster, landstrømskabel, satellitt-TV system, kamera til motorrom og teakbelagt sidedekk.


www.fairline.no

Materiale: Bygget I GRP.
Konstruktør:
Bernard Olesinski/skrog - Fairline Team/overbygg og interiør

Antall sitteplasser:
10

Soveplasser:
6-7

Lugarer:
3+1

Salong:
1+1

Bad:
2-3

Skroglengde:
16,66 m

Lengde:
16,88 m

Bredde:
4,80 m

Vekt:
TBA

Drivstofftank:
2500 liter

Vanntank:
1208 liter

Miljøvennlig båtpuss

Fjerning av bunnstoff fra båten kan være en stor utfordring for de fleste båteiere – også for miljøet. En norsk løsning kan gjøre det lettere for deg å være miljøvennlig båtpusser.
Norske Bioworld lanserer nå en ny type bunnstoffjerner, som løser opp bunnstoff på samme måte som organiske stoffer bryter ned fett. At det heller ikke inneholder løsemidler gir jo også en rekke fordeler for de som skal pusse båt, for eksempel med tanke på bivirkninger, brannfare, samt oppbevaring og bruk innendørs.

Den norske produsenten bedyrer at den miljøvennlige bunnstoffjerneren er like effektiv som allerede eksisterende produkter på markedet, og håper på å kunne overbevise båtfolket om at miljøvennlige alternativer kan løse oppgaven minst like bra. www.bioworldwasher.no

Vis at du er miljøvennlig!


Med et eget blått flagg eller klistremerke på båten kan du vise at du har forpliktet deg til miljøriktig adferd til sjøs. Flagget er et synlig tegn på at du ikke kaster søppel på sjøen og at du bruker miljøvennlige produkter til vedlikehold av båten. Som flaggbærer forplikter du deg også til å vise hensyn til plante- og dyrelivet i skjærgården og at du oppfordrer andre båteiere til å ta samme miljøhensyn.
Det er organisasjonen Fee Norge som deler ut flaggene, og ordningen gjelder både båteiere, marinaer, gjestehavner og badestrender. Ved å fylle ut en egenerklæring med 12 punkter på internett, kan båteiere søke om å få et flagg samt registrere deg på listen over sertifiserte båteiere. www.fee.no

Defekte redningsvester

Produsentene av redningsvester av merket Seago 150 og 175 Newton og Junior har oppdaget alvorlige feil på enkelte av modellene, og ber folk som har kjøpt slike oppblåsbare redningsvester om å sjekke disse.
Britiske Seago Yachting Ltd som fører vestene, er gjort oppmerksomme på at enkelte av vestene kan ha feil som kan føre til alvorlige skader. En rutinemessig kontroll av påviste at noen av de oppblåsbare vestene ikke er tette. Modellene som kan være rammet av dette er merket med produksjonsnummer IV/05, I/06, II/06, III/06, IV/06, I/07.
Alle som har kjøpt slike vester med de aktuelle produksjonsnumrene blir nå bedt om å sjekke vestene sine. Vestene blir årlig kontrollert ved å blåses opp, og skal være fremdeles være hard etter et 24 timer. Temperaturfall vil påvirke dette, men ikke mer enn at luftmengden raskt kan justeres gjennom munnventilene.
Norske Seatronic varsler om at defekte vester blir byttet uten kostnader, selv om du har kjøpt vesten i utlandet eller hos andre aktører. Holder ikke vesten på luften, må du sende de inn - også hvis du er i tvil. Du må da huske å skru av CO2-patronen før du sender vesten inn.
Alle eiere av oppblåsbare redningsvester oppfordres om å ta samme test, samt sjekke datomerkingen på utløsermekanismen.
www.seatronic.no

Lettere med lås


Med DuraSafe Universal Electronics Lock kan du på en enkel måte sikre alle brakettfestede elektroniske apparat du måtte ha i båten, og slippe bryderiet med å montere ned apparatene hver gang du forlater den. Den spesielle låsen leveres i bare en størrelse, men skal passe de aller fleste GPS, ekkolodd og VHF-radioer. Du kan til og med få en felles nøkkel til alle låsene hvis du ønsker å sikre flere apparater i samme båt.
Så langt er det ingen forhandlere i Europa som leverer dette amerikanske produktet, men kan bestilles via ulike nettbutikker. www.durasafe-usa.com

Trådløs tauing

Det elektroniske sporingssystemet Nav-Tracker 2.0 TenderTag varsler deg hvis lettbåten din er stjålet eller har slitt seg. Alarmen aktiveres hvis lettbåten blir borte fra hovedbåten, noe som kan skje for eksempel hvis en line ryker, lettbåten synker eller blir stjålet.

Med en fastmontert mottaker dannes det en ”trådløs lenke” mellom lettbåten og hovedbåten, hvor avstandsonen kan programmeres til mellom 100-400 fot. Hvis denne sonen brytes varsles du om bord i hovedbåten, og med en enkel håndvending kan du slå av lettbåtens motor. Hvis du skal slepe i mørkret lar en tilleggsbryter deg enkelt fjernstyre lettbåtens navigasjonslys. Systemet lar deg også spore lettbåten via GPS-teknologi i tilfelle den blir stjålet. Distributør av Nav-Tracker 2.0 TenderTag er amerikanske Paradox Marine. www.paradoxmarine.com

Smart tankmåler


3350-FTC Fuel Transfer Controller er som navnet tilsier, en hendig sak som blant annet skal forhindre søl ved tanking av drivstoff. Den kan også vise hvor mye drivstoff du har på tanken som skal fylles opp, og lar deg kontrollere overføringen av drivstoff ved hjelp av enkle start- og stoppknapper. Apparatet gir deg i tillegg beskjed når 95 prosent av drivstofftanken er fylt opp.
www.osukl.com

Skjærgårdsjeep med høy solfaktor


AV THERESE VÅGEN

Er du av den sosiale og sporty typen som ønsker å dele sommerens båtopplevelser med familie, venner eller bekjente, er kanskje den nye Askeladden S6 Sport noe for deg.
Askeladden S6 er en annerledes sportsbåt bygget på skroget til C6-modellen. Mens sistnevnte har fått betegnelsen Cruiser, skal Askeladdens nye båtmodell frontes som en sporty kombinasjonsbåt som innbyr både til vannsport, badestrand og hyggelig lag.

Og med en liten kabin med to køyeplasser og mulighet for overnatting fremstår båten samtidig som en særdeles velutstyrt skjærgårdsjeep med komfort som en daycruiser. Innenbordsmotor, sidestilt styrekonsoll og to sittegrupper i front, samt dobbelt førersete som kan vendes mot sittegruppen akter, gjør også S6 til en meget sosial båt.
Motoralternativene er 4,3 MPI Alpha bensinmotor med 220 hestekrefter og toppfart på 39 knop, eller en QSD 2,0-150 Alpha dieselmotor med 145 hestekrefter og toppfart på 35 knop. Av annet utstyr kan det blant annet nevnes vanntoalett og smart pantry med kjøleskap, ferskvann med dusj, vannskiboks, smarte Quick-løsninger og mulighet for kartplotter og spyletoalett.
- Askeladden C6 har blitt positivt mottatt og vi mener det helt klart er et marked for slike kombinasjonsbåter, spesielt i Norge, sier teknisk direktør Georg Askvik. I Sverige velger flere og flere skjærgårdsjeep med innenbordsmotor, ikke minst av forsikringsmessige årsaker, en tendens som også merkes her i Norge.
- Vi skal ha produksjonen ferdig i juni og være klar med to prototyper til sommeren. En med dieselmotor og en med bensin. Vi håper at den nye modellen blir godt mottatt og satser på å produsere mellom 100-250 båter i året. Det mener vi det er marked for.
Utrustning cockpit: 4 x Q-rope, Q-table, dobbelt førersete med vipperygg, puter, solide håndrekker, ferskvann m. dusj, kartplotter, vannskiboks, store stuerom.
Utrustning kabin: Låsbar skyvedør, køye for 2 personer (2 m), bærbart toalett.
Opsjoner: Spyletoalett, kartplotter, vinsj forut, vinsj akter, teakstyle dørk (laminat)
Akterkalesje.

LOA
6,35m

Bredde
2,45m

Dyptgående
0,41m

Vekt
Ca. 1.400 kg

Motoralternativ
4,3 MPI Alpha (220 hk bensin) ca. 39 knop/QSD 2,0-150, Alpha (145 hk diesel), ca. 35 knop

Drivstoff
165l

Ferskvann
40l

Septik
40l (opsjon sammen med spyletoalett

www.askeladden.no

Suser med solkraft

Med 30 knop på vannet viser testkjøringen av verdens første soldrevne speedbåt at Czeers MK1 holder det den lover; du trenger overhodet ikke være noen sinke selv om du er miljøvennlig.

AV THERESE VÅGEN
Null drivstoff, null utslipp og minimal støy. Den nederlandske båten er verdens første i sitt slag, og produsentene håper på å kunne levere mellom 4-8 båter i året. Det skulle kanskje ikke by på så altfor store problemer med den grønne miljøbølgen som skyller over oss, selv om prisen foreløpig ennå er ukjent.
Unik form
Den ti meter lange speeedbåten er dekket med solceller på nærmest hver eneste horisontale flate, og til sammen utgjør 14 kvadratmeter med solpanel. Motorkraften er en 80 kilowatts elektrisk motor. Både skrog og propell er laget av carbon fiber, og mye av hemmeligheten bak hastigheten på den totalt 900 kilo tunge båten ligger i skrogets spesielle utforming.
Fiffige detaljer
Knalloransje interiør i lær står i god kontrast til det ellers mørke uttrykket, og sørger om enn ikke annet for en at en er godt synlige for omgivelsene. I cockpiten er det plass til tre personer, som kan styre båten ved hjelp av blant annet kontrollsystem med LCD touch-screen.

Arbeidshest fra nord

Nye Polarcirkel 860 er spesialdesignet for oppdrettsnæringen, men er også godt egnet som arbeidshest for alle typer arbeidsoppdrag.
Det er Polarcirkel som i samarbeid med oppdrettsselskapet Nova Sea AS lanserer den robuste arbeidsbåten, Polarcirkel 860 Cabin.
Skroget er bygget i plast, mens overbygget er i aluminium. Båten leveres med hekkaggregat eller vannjet - sistnevnte snur båten rundt sin egen akse.
Polarcirkel 860 er utstyrt med fjernstyrt fôringstablå slik at fôring kan skje fra båten, og leveres med alt av maritim elektronikk. Arbeidshesten har avansert data- og videokommunikasjon til og fra merd, fôflåte eller landbase.
Med blant annet fem sitteplasser og toalettseksjon med vannklosett og håndvask, kan Polarcirkel 860 Cabin være godt egnet for alle typer arbeidsoppdrag, selv om den er spesialdesignet for oppdrettsnæringen.
Båten er utstyrt med en Volvo Penta D6 med 370 hk, ZF 220 gir med kraftuttak og elektrisk inn- og utkobling. Den kan også levers med Ultrajet UJ305 vannjetagregat. Stolene er luftdempet og påmontert sikkerhetsseler, i tillegg til kraftig defroster, takluke og stor skyvedør.
PolarCirkel 860 Cabin er spesielt designet for bruk i tilknytning til sentralfôringsanlegg.
www.polarcirkel.no

Femåringer fosser frem


Av Therese Vågen

De har ikke en gang begynt på skolen ennå, men putrer rundt i gummibåter med fire hestekrefter på slep. Nå får femåringer lov til å lære å kjøre båtrace.

Det er kanskje ikke så mange femåringer som på egenhånd får lov til å håndtere både båt og motor. Men det kan bli flere og flere. Som et prøveprosjekt er det nå åpnet for at barn helt ned i 5-årsalderen skal kunne boltre seg på sjøen i en ny motorsportsklasse kalt Formula Future.
Viser vei på Vestlandet
I Hjellestad i Hordaland har mellom 14-20 barn i alderen 5 år og oppover allerede fått prøve seg på trening ytterst i Kvitjurspollen ved Hjellestad.
- Minst en av foreldrene må være med på treningen, som foregår rundt røde og gule bøyer og i en parallell slalåmbane hvor smårollingene også skal lære seg å legge inntil. De aller minste kjører med en voksen i båten, forteller Jørn Ivar Liseth fra Hjellestad Jet Ski Klubb.

Båtene som benyttes er gummibåter på mellom 8-10 fot med totakts påhengsmotorer med dødmannssnor og maks 4 hestekrefter. Utstyr som hjelm, godkjent redningsvest med krage og lett fottøy er obligatorisk.
- Blir bra båtførere
Liseth forteller at interessen for den nye båtklassen har vært større enn klubben har klart å ta hånd om, og han tror denne båtklassen vil bli stor her til lands om et år eller to. I Europa skal dette være en meget populær klasse, spesielt i Portugal.
- Alle førere får grundig opplæring i båtkjøring, og de vil uten tvil bli gode båtførere for fremtiden. Noe som for øvrig er sjeldent på sjøen for tiden, påpeker Liseth.
Ønsker organisert aktivitet
I følge norsk lov er det fullt lovlig for 5-åringer å kjøre båt, da ikke finnes noen nedre aldersgrense. Men er du under 16 år kan du ikke kjøre båt som er lengre enn åtte meter. Båten kan heller ikke ha større motor enn 10 hk og gå fortere enn 10 knop.
- Vårt ønske er å få aktiviteten inn i organiserte former, og gi et godt motorsportsalternativ til barn og unge på sjøen frem til de fyller 13 år og kan begynne de andre klassene vannjet, rundbane eller offshore.