Bli abonnent Nyhetsbrev Annonser hos oss

utgave nr 11 2006

Kysten Rundt

Publisert Sist oppdatert

Kysten Rundt


Ingen racer

Denne farkosten - for det er en farkost - er nok ingen racer på sjøen. Romslig later den til å være, både høy og bred. Og med en Mercury 60 HK i hekken, kan den formodentlig også forflytte seg.
FOTO: RONNY TRÆLVIK

Regnfull Tysnes Rundt

Regnbyer og motvind forhindret ikke 102 roere i 43 båter i å stille opp i Tysnes Rundt i Sunnhordland i juli.
Regnet hølja ned, skipsklokken kimte og robåtene la ut fra Flakkavågen på Tysnes andre helga i juli. Stemningen var nok ikke på topp blant de påmeldte og det var også de som vurderte å gi seg før start. Noen robåter måtte slepes et stykke på grunn av den sterke motvinden. Men da været lettet, kom også optimismen frem i ansiktene på roerne. Siste del av første dags etappe gjennom den vakre Flakkavågen ble riktig flott. Innerst i vågen fikk roerne i seg varm betasuppe og satte opp telt for natta.
Grytidlig neste morgen bar det videre. Igjen gikk det tungt i motvind, men da roerne kom seg til Langenuen, gikk det langt bedre - med medvind og fart målt opp til over tre knop på GSP.
Fornøyde roere
Morten Nordal fra Tysnes, Harald Brosvik fra Haugesund og Frode Gjerde fra Arna hadde og lovord å si om arrangementet.
– Det er første gangen vi er med, men helt sikkert ikke siste. Det var friskt, men vi lot oss ikke skremme av været. Så feige er vi ikke!, ler de tre.
- Nå ser vi fram til å komme oss til Godøysund og få varm fiskesuppe og forhåpentligvis en kald øl.
Lørdagskvelden opplevde roerne Tysnes fra sin beste side og god stemning på Solstråleøya, hvor det ble holdt foredrag og allsang i lyset fra et knitrende bål. Peder Utne fortalte om sin spesielle rotur fra Tysnes til Oslo og Tor Atle Humlevik ga et humørfylt kåseri om Solstråleøyas spesielle historie.
På søndagen opplevde roerne nok en gang regnbyer og bølger på siste etappe, tilbake til Årbakka.
TEKST: NILS VERMUND GJERSTAD
FOTO: KRISTINE GABRIELSEN

Askvoll ruster opp

Det satses stort på båtturistene i trivelige Askvoll, som ligger strategisk til midt i leia mellom Florø og Bergen. I sommer har Askvoll Sentrumsgruppe i samarbeid med Askvoll Småbåtlag og kommunen mudret og fjernet 3.000 kubikk masse i havna. Spleiselaget har investert nærmere en million kroner. Nå kan selv store båter komme helt inn til bunkerspumpene, og det er lagt ut solide moringer slik at enda flere skal få plass.
- Med 900 gjestedøgn i fjor sommer har kapasiteten i perioder vært sprengt. Særlig trangt er det i forbindelse med det årlige Skjærgårdstreffet midt i juli. Det forteller ildsjel og innehaver av Automarin, Johnny Søreide.
- Når havna er ferdig mudret kommer vi til å satse på flytebrygger ut fra kroa på nordsiden. Høyt på prioriteringslisten er også strøm og vann på bryggene, opplyser Søreide.
TEKST OG FOTO: ATLE KNUTSEN

Som man reder…

Denne måka hadde vært litt uheldig med plassering av redet - ved siden av pullerten på en sterkt trafikkert brygge. Men all verdens mas med fortøyninger, tramping og motordur til tross: Måka ble liggende på eggene, tilsynelatende med den største sinnsro. Hun hadde så visst redet, og slik skulle hun ligge!
FOTO: ATLE KNUTSEN

Båtplass 1

Høyt skal båten henge, heller enn å ligge i en rådyr båtplass kan båteieren har tenkt. Han fikset egen båtplass til sin gamle Askeladden i åssiden ved Morvik, nord for Bergen. Enten det sto på penger eller gode ideer - han hadde råd med det!
FOTO: ATLE KNUTSEN

Båtplass 2

Det er ikke bare på Vestlandet båtfolket finner kreative omveier rundt dyre båtplasser. Ved Nidelv Camping i Arendal har noen lagt ut en gammel, plastbelagt pram - pyntet med blomster og vips hadde de brygge, båt og naust i ett. En byråkratisk nøtt…
FOTO: ATLE KNUTSEN

Mørkt på solsiden

Denne farkosten kom sigende gjennom Blindleia i sommer - leia som for mange er livets absolutte solside. Så mørk og svart var den at vi først trodde det var marinen på tur med en nyanskaffelse. Det var nok heller en entusiast som ville teste om båtprosjektet tålte dagens lys.
FOTO: ATLE KNUTSEN

Skjerjehamn våkner!

Etter mange år i dvale, blåses det nå nytt liv i den gamle handelsplassen Skjerjehamn sør for Eivindvik, som har historie tilbake til 1600-tallet. Den nye eieren Ola Braanaas har revet og bygd opp, laget sanitæranlegg for båtfolket, leiligheter og utleielokaler.
I sin tid var Skjerjehamn den største havna mellom Bergen og Florø, med 35 skipsanløp i uka. Den idylliske plassen var også et trafikknutepunkt, med overgang til rutebåter i hele distriktet. Neste sommer kan vi igjen overnatte i tidsriktige rom, nyte god mat og historisk miljø på den gamle skysstasjonen Skjerjehamn.
FOTO: ATLE KNUTSEN

Oselvar rundt Hornet

I mai rodde Audun Nordhus rundt Kapp Horn i en 14 fots Oselver. Den bragden er han nok alene om i verden.
Den værharde spissen av Sør-Amerika kalles "seilernes Mount Everest". Været går fort fra stille til stormfullt, og dønningene kan bli høyere enn 15 meter. Opp gjennom århundrene har sjøfolk fryktet farvannet som skiller Stillehavet fra Atlanteren. Audun Nordhus fra Os i Hordaland trosset det altså i en 14 fots Oselver!
- Folk der nede har ikke hørt om noen som har rundet Kapp Horn i robåt før, men det har visstnok vært de i kajakk som har gjort det, forteller 49-åringen.
En 54-fots seilbåt fulgte Audun på trygg avstand hele turen. - Faktisk var det å få robåten ned fra seilbåten noe av det tøffeste. Båten kunne lett blitt splintret mot siden på seilbåten i det den ble sjøsatt, sier han.
Selve turen rundt Amerikas sydligste punkt, tok ikke mer enn et par-tre timer. Ferden rundt tilsvarer tre nautiske mil.
- Oselveren jeg rodde var dessuten spesialbygget. Et overbygg forut og akter gjør at den ikke tar inn bølger, forklarer Audun. Han hadde på seg flytedrakt under turen, og en spesialkonstruert pedaldrevet lensemekanisme gjorde at han lenset båten kontinuerlig.
– Om to år er planen å ro over Beringstredet, fra Alaska til Russland. Men jeg trenger en erfaren medroer. Vi får se om det er noen som våger, smiler Audun i solskinnet.
TEKST OG FOTO: NILS VERMUND GJERSTAD

Tett på elva

DRAMMEN: Båtene lå tett under Elvefestivalen i Drammen. For å få plass ved de to restaurantene ”Skutebrygga” og ”Glass” hadde mange båter ankommet flere dager i forveien.
Etter lokalfolks mening ble årets Elvefestival i Drammen den beste noen gang. Det var en ekte folkefest langs Drammenselva, den nest siste august-helgen. Blant annet ble det arrangert motorbåt-racet ”Drammen Grand Prix”, dragebåt-konkurranser, sjørøvertokt, plastand-race og sjørøvertokt for de minste. På programmet stod dessuten flere konserter med mange kjente artister, gratis underholdning fra torgscenen, veteranbil-utstilling og -løp og et stort antall andre utstillinger arrangementer. Mange ankom byen i fritidsbåter, og fant godt med fortøyingsplass langs elvebredden i ”sommerbyen” Drammen. Det var plass til mange flere.
TEKST OG FOTO: TERJE BØLSTAD

Lager eget båtblad

FREDRIKSTAD: Båtblader er godt lesestoff for store og små. Disse fire guttene i Fredrikstad gikk ett skritt lenger, og laget før sommeren sitt eget båtblad.
Båtens Verden er tittelen, og redaktør Vetle Børresen forsikrer at planene er både store og langsiktige.
– Det første bladet var et demonstrasjonsblad. Vi kommer med neste utgave i høst. Vi håper vi kan fortsette med bladet, og kanskje få det i butikk etter hvert, sier han til f-b.no, Fredriksstad Blads nettutgave.
Den første utgaven hadde 20 sider reportasjer, tester, reisetips og båtnyheter. Bladets nettutgave: www.batensverden.com
REDAKSJONEN i Båtens Verden: Redaktør Vetle Børresen (foran), IT-ansvarlig Mathias Pedersen, journalist Marius Magnussen og journalist Lars Petter Ystad Karlsen. (Foto: Kent Inge Olsen, Fredriksstad Blad)

Yrke båtbygger

TRONDHEIM: Epost får vi hele tiden, i store mengder. Men noen skiller seg ut fra mengden. Denne, for eksempel: ”Hei. Jeg er Audun Yrke, 12 år, fra Heimdal i Trondheim. Jeg er veldig glad i båter. Jeg elsker også å bygge og konstruere båter. Her er noen av dem, blant annet en Viknes 1290 FB jeg har konstruert selv. Nå for tiden bygger jeg en papirbåt som jeg har støpt, så jeg må sparkle ganske mye. Jeg driver også med et eget båtmagasin, der jeg skal teste Viknes 1290 FB og en modernisert Viknes 1030.”

Trist endelikt

STAVERN: ”Uff, jeg glemte visst lastemerket!”
Jo, en sånn innledning er litt flåsete av oss. Det er nemlig bare trist for ei stolt skøyte å ende sine dager på denne måten. Bildet er fra havna i Stavern.
Tekst og foto: Svein E. Børresen.