utgave nr 4 2011

Kysten rundt: Modellbyggeren i Florø

FLORØ: Ragnar Kristiansen (72) fra Florø, har i mange år hatt bygging av modellbåter som sin store hobby.

Publisert Sist oppdatert

TEKST OG FOTO: FRODE KLOKKERNES

-Helt siden jeg var guttunge har jeg laget små jekter. Det var rundt 1990 at jeg for alvor begynte å bygge modellbåter i større format., sier han. Siden den gang har det blitt mange flotte modellbåter fra hans hånd.
-Ja, båtene på bildet er byggenummer 164 og 165, sier Ragnar. Bildet viser modellene av passasjerbåtene M/S "Sunnfjord" og M/S "Sognefjord" som i en årrekke gikk i trafikk mellom Bergen og Nordfjord - og til Sogn.
-Jeg har nok brukt nærmere 2.500 arbeidstimer på disse to modellene - i tillegg til arbeidet med skroget som er støpt i glassfiber. Ragnar lager alle delene selv til modeller av alt fra fiskebåter, fraktebåter og gamle fjordabåter. Spesielt liker han å lage modeller av båter fra vår gamle kystkultur.
-Dette er en flott hobby som gir meg mye glede, og så er det så givende å se modellene ferdig, sier en stolt Ragnar Kristiansen, som har yrkesbakgrunn som blikkenslager, vaktmester og bygningsarbeider.
Vi må også nevne at han har laget hele seks kirkeskip som henger i kirkene rundt om i distriktet.
-Jeg kommer nok til å fortsette med modellbyggingen så lenge helsa holder. Dette fyller pensjonisttilværelsen med noe virkelig positivt, sier den blide og kreative modellbyggeren i Florø.

Bildet:
STOLT: En stolt modellbåtbygger Ragnar Kristiansen i Florø ved sine modeller av passasjerbåtene M/S "Sunnfjord" og M/S "Sognefjord".

17. mai-tokt med Christian Radich

OSLO: Bli med på en langhelg som mannskap om bord på Christian Radich.
Skipet seiler fra Oslo på ettermiddagen lørdag 14.mai. De neste dagene går ferden ned Oslofjorden, utover Skagerak mot Danmark, videre til Sverige og deretter opp Oslofjorden til Akershus Festning. Det blir start på feiringen av nasjonaldagen med champagnefrokost på dekk. Seilskipet klapper til kai i Oslo kl 8.
Ved påmønstring deles alle inn i vaktlag med turnus 4 timer på, 8 timer av, 4 timer på, osv. Du har status som medseiler under kyndig veiledning av det faste mannskapet på Christian Radich. Vaktlagene vil seile med alt dette innebærer av klatring i rigg (om du ønsker), styring av skip, brannvakt og skuring av dekk
På dine frivakter gjør du som du selv ønsker, for eksempel delta på knutekurs, lære om Radichs historie, eller slappe av på dekk med en kaffekopp sammen med dine medseilere. Skuta har en utmerket bysse med egen kokk som lager god og solid skipskost.
Ca kl 20.00 på mandag klinger skipsklokken for avmønstring av mannskapet, vi ankrer opp i Oslofjorden og det blir grillfest om bord. 17. mai starter vi dagen tidlig med Champagnefrokost på dekk.
”Hyreavgiften” går til drift av den stolte seilskuta.
Les mer om dette seilaset på via www.inspiratour.com
Bildet:
CHRISTIAN RADICH: 17.-mai om morgenen kan du stå på dekket på seilskuta Christian Radich på vei inn til kai i Oslo.

Heftige trebåter

TEKST OG FOTO: THOR NORLING
TASMANIA: Den åttende trebåtfestivalen på den australske øya Tasmania gikk av stapelen i begynnelsen av februar. Den samlet over 560 båter fra Tasmania, Australia og New Zealand.
Nordmenn deltok
Om bord ”Palvence of Houn” traff vi også to nordmenn, nemlig Helge og Audun Pedersen. Foreldrene deres emigrerte til Tasmania i 1957 sammen med sine to søstre. Audun snakket flytende norsk. De deltok på festivalen med sin nyrestuarerte seilbåt.
”Iluka” – 35 meter trebåt
Den største attraksjonen på messa var likevel den 35 meter lange trebåten (!) ”Princess Iluka”. Den ble bygget på Tasmania i 1979 av Tasmansk eik og furusorten Huon. Tømmeret ble felt allerede i 1964, skåret opp og lagret til den endelige byggingen skulle starte. Og da var materialene allerede mer enn 750 år gamle! ”Iluka” har kun hatt tre eiere og er blitt forvandlet til ”Princess Iluka” av hennes nåværende eiere. Hele ombygningen av superyachten tok flere år, og etter at Iluka ble tatt på land ble hun strippet ned til skroget. Overbygget ble løftet av og båten deretter fullstendig ombygd. Skroget ble forlenget med nytt akterskip i stil med resten av båten.

Uønsket ankerfeste

HERØY: Det var til liten trøst at stokkankeret var både gammelt og sikkert verdifullt da denne Mørejeten ble heist på land. Det gamle klenodiet ble heist opp etter å ha festet seg med flytetau i duopropen. Da kan en ankerdram være fristende – men kniv det eneste som hjelper. (FOTO: SIGNHILD SKORPEN)
Nye smaker i Sandnes
SANDNES: Nye krefter er på plass i Sandnes Gjestehavn, som eiere og drivere av restauranten Sandnes Brygge. Den ligger bare 50 meter fra gjestehavna, og innehavnerne Ingunn Kvernstuen og Tom Nygren vil tilby mat med forankring i lokale råvarer.
– Vi kjøpte bygget i 2010 og pusset opp med tanke på å kunne tilby både frokst, lunsj og middag, sier Tom Nygren, som skal drive stedet sammen med sin kone.
– Vi skal tilberede og servere sunn mat – med fokus på godt lam og lokale grønnsaker fra Ryfylke, men selvsagt også sjømat. I sommermånedene vil vi ha et helt spesielt fokus på båtfolket, som vil kunne få maten servert om bord i båten, eller hente et komplett måltid hos oss og ta med etter ”sail-a-way”-konseptet, lover Nygren, som åpnet restauranten 14. mars. Hos Sandnes Brygge vil man også kunne løse havneavgift og få svar på praktiske spørsmål.
Ytterligere informasjon finner du på www.sandnesbrygge.no.

Fra Afrika til Alvøen?

ALVØEN: Et steinkast fra marinebasen Haakonsvern utenfor Bergen fant vi denne safari-dekorerte With 422 med 9,9 hester. Har vi avslørt en hittil ukjent gren av Den Kongelige Norske Marine under navnet Zulu, eller ganske enkelt en delegasjon fra Zulu-folket i Sør-Afrika som har tatt turen til Alvøen for å kjøpe klutepapir?
(FOTO: LARS KRISTIAN LARSEN)

Nytt buss-skur?

HAGAVIK: Et gammelt skøytestyrhus med knasteratt, lanterner og lyskaster på taket sto henslengt ved sykkelveien i Hagavik i Os. Enten hadde skipperen rotet skrekkelig i kartet, eller var det et buss-skur med lokal koloritt i Askeladden-bygda? (FOTO: LARS KRISTIAN LARSEN)