Bli abonnent Nyhetsbrev Annonser hos oss

utgave nr 7 2011

Førsteinntrykk: Jeanneau Merry Fisher 8 - Mye for pengene

Franskmennene kan bygge billige båter på løpende bånd. Til tross for sitt litt sterile industripreg, er Merry Fisher 8 en av de mest vellykkete i sitt slag som vi har kjørt.

Publisert Sist oppdatert

TEKST OG FOTO: ATLE KNUTSEN

Merry Fisher 8 er den mellomste i serien, som i tillegg teller minstemann 705 og storesøster 10. I tillegg har Jeanneau en Merry Fisher-serie for utenbordsmotor. Merry Fisher 8 tilbys med en 200 hk Nanni diesel som standard motoralternativ. Båten er en typisk representant for det franske svaret på våre bakveggbåter, eller vestlandsbåter om man vil. De franske styrhusbåtene med mulighet til å gå rundt styrhuset i kombinasjon med et romslig akterdekk har blitt svært populære i Norge, ikke minst takket være de lave prisene som franskmennene holder. Den franske suksessen har da også fått både Hansvik og Askeladden til å utvikle direkte konkurrenter.


Litt påkostet

Og franskmannen er på flere områder fullt på høyde med sine nordiske artsfrender. Akterdekket er stort med rikelig stuveplass i de faste benkene. Via luker i akterdekket har man også tilgang til dieseltanken og enda mer stuveplass. En bred akterdør fører inn i salongen, med meget god ståhøyde. Her har man utmerket adkomst til motorrommet via en stor luke i salongdørken. Vi noterte at det manglet et en pakning rundt lukekanten, noe som gir enda mer støy enn nødvendig. I motorrommet har man førsteklasses adkomst til funksjoner som sjøvannsinntak, peilepinne, grovfilter m.v. Alle skroggjennomføringer er forsynt med doble slangeklemmer og automatisk brannslukker også på plass.


Stort styrhus

Til tross for brede sidedekk, er styrhuset romslig. Her er det en fullverdig bysse på styrbord side i akterkant av førerplassen. Førerstolen kan vippes frem slik at man får litt ekstra avsettingsplass over kjøleskapet. I benken er det en modul med to bluss og oppvaskkum integrert. Utnyttelsen av stuveplassen er også til dels imponerende, med skapplass i benken og andre smårom. I benken er det til og med søppelstativ, noe selv prestisjetunge merker sliter med å finne plass til. Testbåten var forsynt med takluke i styrhuset, og når mørket faller på gir fire downlights grei belysning i salongen.
På babord side har man en sittegruppe med to motstående benker. Her er det snau sitteplass for fire, men tilsammen tre personer får god plass på hver side av bordet. Ikke mye å skryte av i en båt på åtte meter. Sittegruppen kan konverteres til en køye, som supplement til den store dobbelkøyen i lugaren forut. Dermed har man soveplass til flere enn man har spiseplass til om bord.
Førerplassen er, i all sin enkelhet, helt ok. Man sitter høyt og har meget god oversikt gjennom store vinduer. Sidevinduene kan åpnes. Konsollen er forsynt med de nødvendigste motorinstrumenter. Passasjerbenken på styrbord side kan vendes rundt slik at man får ytterligere to sitteplasser i fartsretningen.


Beboelig

Under dekk er det en lugar med full ståhøyde, adskilt fra salongavdelingen med en foldedør. Her er det en tverrstilt, stor køye med avsettingsplass langs sidene. Et stort hengeskap finnes i akterkant av lugaren på babord side. Nede under dekk er det også et separat toalettrom på styrbord side, også det med full ståhøyde. Her er et manuelt toalett av det minste slaget som krever at man har bestemt seg for ærendets karakter før man har satt seg. Rommet er også klargjort for dusjing, men med all kryssfineren er det neppe å anbefale i lengden. For øvrig er rommet utstyrt med alle nødvendige beslag og et speil. Lampen lyser derimot opp bakhodet og ikke ansiktet.
Ute på akterdekket fører en trapp opp på styrhustaket hvor det er mulig å rigge til solseng med en pute. Rundt hardtopen er det en rekke, men det er også montert en fullstendig overflødig håndrekke langs bremmen på hver side. Den gjør det vanskelig å bevege seg langs dollbordene. En kraftigere rekke rundt hele hardtopen hadde vært å foretrekke. Foruten båtens fire kryssholt, savnet vi også to midtskips. Det ville dessuten forenklet i land- og ombordstigning dersom den påmonterte badeplattformen hadde vært like bred som skroget.
Merry Fisher 8 er en typisk halvplaner med strak aksel og kjøl. Nanni-dieselen på 200 hk er eneste motoralternativ, og den fungerer utmerket. Båten legger seg utover i sving ved toppfart på ca 22 knop, noe som bekrefter at dette er en halvplaner som ikke skal ha større motor. Båten er letthåndtert med god svingradius. Skrog har ingen planingsterskel og dermed et meget fleksibelt fartsregister. Båten burde hatt trimflaps som standard.


FAKTA: Jeanneau Merry Fisher 8

CE-kategori: C
Produksjonsland: Polen
Lengde i meter: 7,74
Bredde i meter: 2,99
Dyptgående i meter: 0,79
V-bunn i grader: Strak aksel og kjøl
Vekt tørr båt i kg: 2.745
Drivstoff i liter: 300
Max antall personer: Kommer
Motoreffekt fra-til i hk: 200
Motor testbåt: Nanni T4.200
- Sylindervolum 3.000 ccm
- Antall sylindre 4
- Effekt i hk (kw) 200 (147)
Toppfart i test i knop: 22
Pris fra i kroner: Kommer
Pris testbåt i kroner: Kommer
Opplysninger: www.automarinefosnavag.com