Test: Bénéteau Antarés750

For drøyt 550.000 kroner er Antarés 750 en komplett turbåt. Riktig nok med litt beskjeden komfort på noen områder, men alt i alt ganske praktisk og forbausende innholdsrik

Publisert Sist oppdatert

TEKST OG FOTO: ATLE KNUTSEN 

I Frankrike kalles båttypen ”pesche promenade” – som i praksis er en fiskebåt man kan gå rundt styrhuset på. Båttypen har sterke bånd til små tradisjonsbåter i franske havner – både i Middelhavet og på Atlanterhavskysten. Rollemodellene for Bénéteau Antarés og de mange konkurrentene, er sjøsterke og praktiske yrkesbåter med storhavet som arbeidsplass. Båttypens stigende popularitet her hjemme har også fått norske båtprodusenter til å utvikle egne versjoner av båttypen. Først ut var Hansvik, og vårens store nyhet fra Askeladden er deres P66 som tar opp konkurransen med sine franske søstre. Også polsk/norske Sting og polske Galia har rykende ferske nyheter i denne klassen i vår.
Bénéteau Antarés 750 er flaggskipet i utenbordsdelen av Antarés-serien. Den er en typisk variant av de franske bakveggbåtene, med gode muligheter til å gå langs brede dollbord. Mandelen i grøten er imidlertid det store akterdekket – som egner seg godt som arbeidsdekk i tillegg til at det har god sittekomfort i en U-sofa.
Sjøegenskaper (nøytralt ansikt)
Et særtrekk ved denne båttypen er at tyngdepunktet kommer langt frem som følge av den dominerende hytta. Dermed planer båten lett, faktisk allerede ved 13-14 knop. Ulempen er ofte at båtene ikke responderer særlig på motortrim, og de kan ha en tendens til å ha mye bæring i akterskipet. Man kan således oppleve at forskipet ”tar tak” og begynner å styre ved kraftige rorutslag.
Antarés 750 responderer tilfredsstillende på trim, og har et godt balansert skrog uten for mye bæring i akterskipet. Når vi trimmer ut over middels begynner den å jage litt på turtallet når vi legger den inn i sving, noe som er et tegn på at propellen kaviterer noe. Takket være en nærmest umerkelig planingsterskel, beholder føreren god sikt forover gjennom hele fartsregisteret. Denne fleksibiliteten er også en klar fordel når man går i en del sjø. Antarés 750 oppleves ikke som topptung til tross for et bredt og høyt overbygg med god ståhøyde. Testbåten var ustyrt med det største motoralternativet – en Suzuki DF 150 – som vi mener er et fornuftig valg på denne relativt store båten. Å gå for største motoralternativ svarer seg også med tanke på andrehåndsverdi når båten engang skal selges videre.
Uteplassen (smileansikt)
Dekksplassen er båtens klare fortrinn. Den har et romslig og trygt akterdekk med god innvendig fribordshøyde. Innredningen består av en romslig og komfortabel U-sofa, med dels faste benker, dels hjørneputer som kan fjernes slik at man kan stå helt ute i hjørnene når man fisker. Her er det også faste fiskestangholdere i rekka. Ryggstøet/akterspeilet ved motorbrønnen kan vippes forover slik at man får bedre adkomst til motoren.
En lampe under takskjegget gir et visst arbeidslys på dekket. Rundt motoren er det en badeplattform, og på styrbord side er det en badestige som man lett feller ut dersom man havner i sjøen ufrivillig. På babord side er det en romslig og praktisk dreggkasse.
Rekker på hver side av styrhuset gjør ferden fremover på dekk tryggere, men vi mener at rekka på styrhustaket burde vært lengre i stedet for å stoppe et godt stykke inn på hardtopen. Den utvendige rekka er høy og praktisk, men den er sveiset sammen i baugen, noe som er upraktisk i våre farvann. I fordekket er det en stor dreggkasse som også er forsynt med en liten ankerrulle.
Sidevinduene i styrhuset har en lett grønntone, men frontvinduene er blanke. Vi mener at også sidevinduene bør være helt transparente. Båten har forskriftsmessig lanterneføring, men ingen skikkelig mast utover en liten lanternemast på styrhustaket.
Dreneringen på akterdekket er god, med dype avrenningskanaler også rundt lukekanten.
Førerposisjon (smileansikt)
Man støter ikke på noen overraskelser når man tar plass bak spakene i Antarés 750. Førerposisjonen er slik vi stort sett kjenner den fra denne båttypen: En høy konsoll med enkel instrumentering. På konsollen i testbåten var det to små bryterrekker, samt basisinstrumenter som turteller, tankmåler og trimindikator. På konsollen er det også forberedt plass for en kartplotter, og man får i alle fall plass til en 8 tommer. Her er også koppholder, 12 voltsuttak og et kompass montert i siktlinjen. Alt til førerens store behag. På minussiden noterte vi oss store, hvite plastflater som gir en del reflekser i vinduene. Begge frontvinduene på testbåten var forsynt med vindusviskere – riktignok av det spinkle slaget. Videre var testbåten ekstrautstyrt med små vifter på hvert vindu, men en båt som denne bør kunne leveres med et skikkelig defrosteranlegg. 

Føreren har grei komfort i en rotasjonsstøpt stol med noen tynne puter i. Stolen kan kun justeres i lengderetningen. Er tanken å bruke båten til lengre ferieturer – hvilket en del gjør – er det verdt å vurdere en stol med større komfort.
Skyvevinduer på både passasjer- og førersiden, pluss en stor takluke samt en stor akterdør, gir en åpen og luftig salong på varme sommerdager.
 
Salongen (nøytralt ansikt)
På babord side i salongen er det en U-sofa rundt et enkelt bord på en ganske gebrekkelig søyle. I sofaen er det flate og tynne puter, og heller ingen ryggputer ved den aktre eller fremre sitteplassen. Man blir sittende svært rett i ryggen i sofaen, og komforten er dermed så som så. Den eneste plassen man sitter greit er vis á vis førerplass. 
Salongbordet kan senkes ned slik at man får en dobbelkøye der. Det eneste lyspunktet i salongen er en taklampe. Et par lyspunkter til hadde vært praktisk.
Det klart mest positive ved salongen, er et rikelig antall store og praktiske stuverom, blant annet ett under en luke i dørken og ett i den langsgående benken i salongen. I tillegg er det flere andre små og store rom. I salongen er det mulig å blende vinduene for innsyn med gardiner slik at de som sover i salongen kan nyte privatlivets fred. 

Hovedlugaren (nøytralt ansikt)
Under dekk forut er det en lugar med en romslig køye. I køya er det meget romslige stuverom. Innredningen for øvrig er enkel, og består for det meste av kryssfinérplater og rene plastflater. Bak en skapdør i forkant av toalettrommet har en rotasjonsstøpt septiktank fått plass. Utover stuveplassen under køya, er det noe avsettingsplass på lugaren, blant annet inn mot skroget på hver side av køya. På skottet mot forpiggen er det montert et speil som gir litt ekstra romfølelse. I dekket over køya er det en dekksluke som åpnes i forkant, og ikke i akterkant, som foretrukket. I tillegg er her et koøye som kan åpnes. På samme måte som salongen, er også lugaren kun forsynt med en lampe. En leselampe eller to ville vært kjekt. 

Byssa (smileansikt)
Ikke bare har båten separat toalettrom, lugar og salong. Den har også separat byssemodul. Riktig nok meget enkel med kun de basale funksjoner, men vi skulle mettet noen mager med den også. Byssa befinner seg delvis under og delvis aktenfor førerstolen. Vipper man frem stolen får man en liten byssebenk, og på innsiden av lokket over vasken er det montert et lite kokeapparat. Den lille vasken er forsynt med kaldt vann via en hånddusj, som også kan trekkes ut på akterdekket for å spyle fiskeslo der. I skottet på innsiden av benken er det en nisje med stuveplass. Og i benken er det et skap, riktig nok uten hyller i. Forenom dette et Waeco-kjøleskap. Under en luke i dørken ved byssa er det et stort stuverom. Via dette har man også adkomst til oljetanken til Wallas-varmeren. 

Toalettrom (nøytralt ansikt)
Også toalettet er forbausende romslig. Det befinner seg på styrbord side i forkant av førerplassen – og inneholder ganske enkelt et manuelt sjøvannstoalett. Om man ikke rager stort høyere enn 175 cm klarer man også å lukke foldedøren når man sitter på skriftestolen. Her er også en liten hylle, og bak et skai-trekk med oppbevaringslommer har man adkomst til skroggjennomføringene til septiktank og toalettet. Det var ikke doble slangeklemmer på gjennomføringene, og båten var derfor ikke forskriftsmessig på det punktet.
På toalettet var det en lampe, samt ett koøye som kan åpnes. 

Motorrom (nøytralt ansikt)
Siden testbåten var motorisert med en Suzuki DF 150 firetakts utenbordsmotor med ekstra lang stamme, blir det god plass til tekniske installasjoner og lasterom under akterdekket. En stor luke som holdes opp av gassdempere gir adkomst til rommet hvor bensintanken, også den rotasjonsstøpt på samme måte som septiktanken, holdes på plass av en kryssfinerplate i likhet med de andre skilleskottene. Grovfilter med vannutskiller er montert lett tilgjengelig. Det samme er panel med hovedsikringer og hovedstrømbryter. Også ferskvannspumpen er lett å komme til, og batteriene er montert i en solid, luftet kasse. Å få ut og inn batteriene er imidlertid ikke like enkelt, og man må skru løs et deksel for å komme til batteriene. Følgelig var det ikke mulig å måle ladespenningen i testbåten. Et hengslet lokk over batterikassen ville vært en langt bedre løsning. Ytterligere et minus er det at det er trukket en del slanger, blant annet påfyllingsslangen for bensin, på kryss og tvers i rommet. Dermed blir et ellers utmerket lasterom litt upraktisk. Det elektriske anlegget ser ryddig ut og er godt oppklamret. En plugg i forkant av bensintanken gjør det mulig å drenere den. 

TESTFAKTA BÉNÉTEAU ANTARÉS 750
KONKLUSJON:
Bénéteau Antarés 750 er en meget prisgunstig bruks- og turbåt. For en drøy halv million får en liten familie en båt man kan reise på overnattingsturer med, man har en allværsbåt uten behov for kalesje, alternativt en fiske- og transportbåt som kan brukes gjennom store deler av året. Vi mener dette er svært mye båt for pengene. Du bør velge det største motoralternativet på 150 hk. 

PLUSS
+ Mye stuveplass
+ Prisen
+ Mye standardutstyr
MINUS
- Adkomst til batterier
- Rotete lasterom
- Dårlig sittekomfort i salong

SPESIFIKASJONER
Største lengde: 7,23 meter
Skroglengde: ???? meter
Største bredde: 2,84 meter
Vekt tørr båt: 1.500 kg
Vekt fullastet båt: ???? Kg
Største dyptgående fullastet: ???? meter
Kapasiteter i liter
- Ferskvann: 100
- Drivstoff: 200 

MOTOR OG FREMDRIFT
Motorfabrikat: Suzuki
Modellbetegnelse: DF 150
Årsmodell: 2009
Drivstofftype: Bensin
Ytelse ahk: 150
Ytelse kW: 110
Antall sylindere: 4
Max turtall ihht produsent: 5.000-6.000
Max turtall i test: 5.800
Motoralternativer
- Alternativ 1 ????
- Alternativ 2 ????
Type fremdrift: Utenbordsmotor
Propeller
- materiale: ????
- stigning i tommer: ????
- antall blad: 3
ELEKTRISK ANLEGG
Batteribank
- type og størrelse: 120 Ah
- antall standard: 2
- antall testbåt: 2
Ladespenning forbruk i volt¹): Ikke tilgjengelig
Ladespenning start i volt¹): Ikke tilgjengelig
¹) Anbefalt ladespenning: 14,4 volt
MÅL I CM
Dollbord, bredde: 20
Uteplass akter: 185x110
Badeplattform: 50x68
Ståhøyde ved førerplass:
- ved førerplass 200
- i salong 200
- hovedlugar 160
- på toalett 150
Akterdør – bredde: 64
Akterdør – terskelhøyde: 15
Køyemål
- hovedlugar 130x200
- salong 120x210
Fribordshøyde - akterdekk: 76 cm (innvendig) 

CE-Merking

                                                                                                      I ORDEN                                    MANGELFULLT

Designkategori:                                                                           C+D                                           

HIN-nummer:                                                                                OK                                             

Samsvarserklæring:                                                                    OK                                             

Brukerhåndbok:                                                                           OK                                             

FRA CE-SKILTET

Max antall personer:                                                                   8

Max antall pers. og last i kg:                                                      852

Max motorstyrke:                                                                         150 hk (112 kw)

Fart og støy:

                             I følge produsent            Testet

Max turtall:                 5.000-6.000                  5.800

Max fart:                    30                           31,6

Marsjfart:                   -                            24

Max støy

²

):                  -                            84

Støy ved marsjfart:          -                            77

²

) Merknad: 84 dBA er Arbeidstilsynets øvre grense for tillatt gjennomsnittsstøy på en industriarbeidsplass.

 

Turtall (omdr./min.)          Fart (i knop)         Støy (i dBA)         Merknad

5.800                         31,6                  84                  

5.300                         28,8                  80                  

4.800                         23,0                  76                  

4.300                         21,0                  74                  

3.800                         17,2                  73                  

3.300                         10,2                  68                  

2.800                         7,2                   66                  

2.300                         6,8                   62                  

1.800                         5,5                   59                  

1.300                         5,0                   58                  

800                           2,2                   57                  

 

(Reduksjon med 500 omdr./min.)

³

) Målingene er utført med en Suzuki DF150.

 

TESTBETINGELSER

Temperatur

 

- Luft:

5˚C

- Sjø:

4˚C

Vindstyrke:

2-5 m/sek

Tankinnhold ved test

 

- Bensin:

100 Liter

- Ferskvann:

0 Liter

- Septik:

0 Liter

Antall personer om bord:

2

 

UTSTYR

BESKRIVELSE

STANDARD

EKSTRA

I TESTBÅT

Sjøvannstoalett

X

 

X

Defroster

 

X

X

Septiktank

X

 

X

Kartplotter Raymarine A65

 

X

X

Kalesje

 

X

 

Puter

X

 

X

Vindusvisker babord side

X

 

X

Trykkvannssystem

 

 

X

Kalesje

 

X

 

Wallasvarmer

 

X

X

Radio/CD

X

 

X

Kjøleskap

X

 

X

Kokeapparat

X

 

X

Gardiner

X

 

X

Takluke

X

 

X

Ankervinsj

 

X

 

 

PRIS OG OPPLYSNINGER

KONKURRENTENE
Sting 700 Weekender Testet i Båtmagasinet 4/2010
Jeanneau Merry Fisher 725 HB Ikke testet i Båtmagasinet

Pris fra (inkl. avg.)

????

Pris testet båt (inkl. avg.)

????

Konstruktør:

????

Produsent:

Bénéteau

Produksjonsland:

Frankrike

Ytterligere opplysninger:

www.erling-sande.no