utgave nr 6 2007

Vi prøvekjører: Askeladden C6

Publisert Sist oppdatert

Vi prøvekjører: Askeladden C6


Quick Qualitet


Innovasjonene sto i kø i Askeladdens Z-modeller. Nå er den mindre og mer nøkterne C-serien på markedet. I den er mange av de smarte Quick-løsningene som Q-bed, Q-rope og Q-table blitt ”allemannseie” i en svært vellykket og trivelig daycruiser.


TEKST OG FOTO: ATLE KNUTSEN
Askeladden C6 er blitt budsjettvarianten av Askeladden Z7. Mye av den samme tankegangen ligger til grunn: Færrest mulig løse deler, flest mulig funksjoner integrert i båten. C6 har mange av de samme løsningene som ble lansert i Askeladden Z7, med unntak av kalesjen, noe som gjør den til en av markedets mest vellykkede små daycruisere. Selv om den ligger noe høyere i pris enn mange konkurrenter, har den løsninger som etter vår mening forsvarer prisforskjellen.
Sjøegenskaper
Vi har sjelden kjørt en så harmonisk småbåt som nyvinningen Askeladden C6. Båten har en helt marginal planingsterskel, noe som gir et fleksibelt fartsområde. Den firesylindrete CMD-dieselen på 1,7-liter og 116 hk skyver båten lett i plan. Med denne motoren har man en meget sivilisert pakke som passer meget godt til familiebruk.
Båten sitter som et skudd i svingene, viser ingen tegn til å hugge eller galoppere. Samtidig som båten både er smidig og leken å kjøre, er den meget godt sammenskrudd. Fraværet av knirke- og slamrelyder gir en høy grad av opplevd kvalitet.
Innredning
Planløsningen i Askeladden C6 skiller seg ikke mye fra den vi finner i storesøster Z7: En tverr benk med plass til tre personer akter og på babord side er det en støpt kasse som danner fundament for den såkalte Q-bed-løsningen. Her kan seteryggen felles opp og ned med et håndgrep – og enkelt konverteres fra en sittegruppe med plass for 2-4 personer rygg i rygg, til en solseng. Løsningen er genialt smidig, men ryggvinkelen er i retteste laget. Seteputen på passasjersetet i fartsretningen har en frontvipp med diagonalbeslag som er svært presist og smidig.
I den støpte ”kassen” under benken er det et godt stuvrom med lett adkomst via to luker. Her har man også tilgang til hovedstrømbryter og et batteri som er sikkert og godt festet i en kasse. Finishen på plastarbeidene er glitrende overalt.
Mellom den midtre og den aktre benken er det et såkalt Q-table som også felles ut og inn med et håndgrep. Rosinen i pølsa er imidlertid den lille byssemodulen Q-pantry som vippes ut og inn etter behov. Den komplette byssa har ett kokebluss og vask med trykkvann. I tillegg er det montert en hånddusj med fire meter slange ved siden av byssa som også kan trekkes ut til badeplattformen. Ved dørken under byssa er det en nisje med plass til en 12 volts kjøleboks. Godt tenkt!
Takket være gjennomgangen på styrbord side slipper man å trampe over aktersofaen for å komme ut på badeplattformen. I plattformen er det en dyp, drenert dreggkasse, samt en badestige skjult under et lokk på styrbordsiden. Badestigen er lett tilgjengelig også for den som ligger i sjøen. Også her akter er det montert Q-produkter i form av to Q-rope fortøyningsbeslag med integrerte fortøyningstau. En annen smart detalj her akter er en forbløffende romslig fenderkasse bak sofaryggen. Kalesjegarasjen som sørger for at man helt får stuvet unna både bøyler og duk, befinner seg i den samme ryggen. Enten man kun ønsker å frigjøre halvkalesjen forut, eller montere hele kalesjen, er denne løsningen smidig.
Adkomsten frem til fordekket går via en luke i den godt avstivede vindskjermen. Tre trinn gjør det forholdsvis lett å ta seg om bord over dekket, som er omkranset av en kraftig syrefast rekke som ender i en overraskende høy og nyttig pulpit. Også fordekket er forsynt med to Q-rope fortøyningsbeslag.
Førerplass
Stadig mer ergonomiske førerplasser kjennetegner Askeladdens båter. I så måte er plassen i C6 intet unntak. Oversikten over instrumentene er glimrende, og bryterpanelet er lett tilgjengelig. En fint vinklet, predisponert plass til en 8’’ plotter midt i siktretningen gir stjerne i margen. Sikten gjennom vindskjermen er god i alle fartsområder, og vindusvisker er standard.
Forholdet mellom ratt og spak er førsteklasses. Takket være en svært komfortabel førerstol som kan justeres både i høyde- og lengderetningen byr det ikke på problemer å finne en god sittestilling. Førerstolen har også en meget solid og god frontvipp.
Utnyttelsen av smårom til smart stuveplass for solbriller, nøkler og så videre er meget bra. I forbindelsen med koppholderen på førerplassen er det funnet en praktisk plass til et 12 volts uttak. I en nisje ved dørken på passasjersiden er brannslukningsapparatet montert lett tilgjengelig.
Lugar
C6 har en fullt beboelig lugar under fordekket. Adkomsten til lugaren via en skyveluken i sotet plast er helt grei. To puter gjør det enkelt å konvertere køya til en romslig dobbelkøye. Sittehøyden er litt snau, men for en natts søvn for to mennesker er lugaren fullgod. Blant annet er den utstyrt med to mekaniske lufteventiler i tillegg til en stor dekksluke som burde gi rikelig luft. En taklampe besørger den nødvendige belysningen.
Det er store stuverom både i sidebenkene og under køya forut. I tillegg er det mulig å utstyre båten med et portabelt toalett med dedikert plass i akterkant av lugaren.
Delvis alcantarapolstrede flater og innerliner gir den lille lugaren et lunt preg.
Motor/teknisk
Hele den aktre seksjonen over motorrommet kan åpnes. Ved mer enn daglige inspeksjoner, er det nødvendig å frigjøre kalesjebøylene fra garasjen rundt aktersofaen for å få full arbeidshøyde under luken. Men selv til daglige ettersyn er arbeidshøyden mer enn god nok til å få full tilgang til aktuelle servicepunkter. Motorrommet er preget av samvittighetsfull Askeladden-kvalitet. Delvis innerliner og bra finish på plastarbeider og installasjoner gjør motorrommet både oversiktlig og tiltalende. Adkomsten til grovfilteret i forkant av motorrommet er meget god. Båten har både manuell og elektrisk lensepumpe, noe man ikke så ofte finner i så små båter. Alle skroggjennomføringer er forsynt med doble slangeklemmer. I stedet for automatisk brannslukningsanlegg i motorrommet, er C6 utstyrt med en fire-port i forkant av motorromsluken.
Takket være to solide gassdempere holdes luken trygt oppe – selv om inspeksjon blir nødvendig under urolige forhold.
Data: Askeladden C600, internett: www.askeladden.no

Lengde:6,25 meter
Bredde:2,45 meter
Vekt tørr båt:
Drivstoff:165 liter
Ferskvann:50 liter
Antall personer:6
Køyeplasser:2+2
CE-kategori:C
Anbefalt motor:CMD 1,7 MS 120 Alpha Diesel, 116 hk
Motor i testbåt:CMD 1,7 MS 120 Alpha Diesel, 116 hk
Toppfart:Ca 30 knop
Pris fra:478.500 kroner
Opplysninger:Askeladden, telefon 56 30 87