Test - Askeladden C6 Cruiser

Forbedret godbit

Askeladden satser for fullt på sine mindre modeller etter oppstarten - en av dem er C6 Cruiser. Daycruiseren har tallrike innovative løsninger – og nye samarbeidspartnere som Suzuki og Volvo Penta gir kundene mulighet til å velge blant annet Volvo Pentas splitter nye D3-motor på 170 hk.

Publisert Sist oppdatert

Siden amerikanske Brunswick var deleier i Askeladden før konkursen, ble alle produsentens modeller levert med Mercury og Mercruiser-motorer. Etter oppstarten har produsenten inngått samarbeid med Suzuki som leverer motorene til alle Askeladdens modeller med utenbordsmotorer, mens valgmulighetene er noe større på innenbordssiden. Her kan man fortsatt velge CMD Mercruiser-motorer, men også Volvo Penta. I vår testbåt satt Volvo Pentas nye D3-motor, som ifølge produsenten kun har navnet til felles med den forrige D3-motoren. I tillegg til testen av Askeladden C6, har vi også foretatt en enkel sammenligning av de to aktuelle motoralternativene på C6 Cruiser – nemlig nye D3-170 og CMD 2.0 ES150.

Askeladdens serie med Q-produkter føyer seg inn i en ny tankegang i daycruiser-segmentet. Q-produktene er basert på faste installasjoner uten for mange løse deler. Bordet (Q-table) er festet på et beslag slik at det kan vippes opp eller stuves unna med en armbevegelse. Det samme gjelder solsengen (Q-bed), og kryssholtene med den integrerte fanglinefunksjonen Q-rope. Dette er funksjoner modellen har til felles med den større Z7, hvor enkelhetstanken ble trukket helt ut og innbefatter også kalesjeløsningen Z-top. C6 derimot har en konvensjonell, og langt rimeligere, kalesjeløsning.

For å lese denne saken må du være abonnent

Et abonnement gir tilgang til alt innhold og vi har følgende tilbud:

Digitalt månedsabonnement

79,-

pr. måned

BESTILL HER

Digitalt
årsabonnement

699,-

pr. år

BESTILL HER

Gullabonnement
Blad og digital

949,-

pr. år – 10 utgaver + Norske Gjestehavner

BESTILL HER