utgave nr 14 2009

Test Askeladden C6 Cruiser: Forbedret godbit

Askeladden satser for fullt på sine mindre modeller etter oppstarten - en av dem er C6 Cruiser. Daycruiseren har tallrike innovative løsninger – og nye samarbeidspartnere som Suzuki og Volvo Penta gir kundene mulighet til å velge blant annet Volvo Pentas splitter nye D3-motor på 170 hk.

Publisert Sist oppdatert

TEKST: ATLE KNUTSEN
FOTO: TROND J. HANSEN OG ATLE KNUTSEN

Siden amerikanske Brunswick var deleier i Askeladden før konkursen, ble alle produsentens modeller levert med Mercury og Mercruiser-motorer. Etter oppstarten har produsenten inngått samarbeid med Suzuki som leverer motorene til alle Askeladdens modeller med utenbordsmotorer, mens valgmulighetene er noe større på innenbordssiden. Her kan man fortsatt velge CMD Mercruiser-motorer, men også Volvo Penta. I vår testbåt satt Volvo Pentas nye D3-motor, som ifølge produsenten kun har navnet til felles med den forrige D3-motoren. I tillegg til testen av Askeladden C6, har vi også foretatt en enkel sammenligning av de to aktuelle motoralternativene på C6 Cruiser – nemlig nye D3-170 og CMD 2.0 ES150.

Askeladdens serie med Q-produkter føyer seg inn i en ny tankegang i daycruiser-segmentet. Q-produktene er basert på faste installasjoner uten for mange løse deler. Bordet (Q-table) er festet på et beslag slik at det kan vippes opp eller stuves unna med en armbevegelse. Det samme gjelder solsengen (Q-bed), og kryssholtene med den integrerte fanglinefunksjonen Q-rope. Dette er funksjoner modellen har til felles med den større Z7, hvor enkelhetstanken ble trukket helt ut og innbefatter også kalesjeløsningen Z-top. C6 derimot har en konvensjonell, og langt rimeligere, kalesjeløsning.

Sjøegenskaper
Askeladden C6 er en fornøyelse å kjøre. Planingsterskelen er ubetydelig og man beholder god sikt forover gjennom hele fartsregisteret. Den nye Volvo Penta D3-170 har enorme kraftressurser og skyver båten lett i plan. Den har dessuten duoprop som gir en utrolig respons når man legger inn gearet. Duopropen bidrar også til bedre retningsstabilitet i deplasementsfart enn et singelprop-drev.
C6’en er meget leken og smidig, og den sitter som et skudd i svingene uten å vise det minste tegn til å hugge eller by på overraskelser. Båten er dessuten meget kompakt bygget, og det er minimalt med slamring selv når man kjører aktivt i mye sjø.

Uteplassen
Båten har ikke dollbord, noe som gir en meget god utnyttelse av plassen innvendig i båten. Ulempen er ombordstigningsmulighetene – som enten går via fordekket gjennom vindskjermen eller via badeplattformen. Ferdsel via fordekk fungerer utmerket, ikke minst takket være en solid og god rekke med en, båtens størrelse tatt i betraktning, høy pulpit. Adkomsten via badeplattformen er dårligere, selv om plattformen er noe lenger enn fribordet.

I badeplattformen er det en badestige som er grei å få ut for en person som ligger i vannet, selv om man antakelig må stå på drevet når man skal få ut stigen. Et solid håndtak bidrar til at man lett kan dra seg om bord når badestigen er felt ut. På babord side i plattformen er det en drenert dreggkasse. Båten har også en dreggkasse i fordekket.

Totalt er C6 forsynt med fire Q-rope kryssholt med integrert fangline på en fjærbelastet trommel. Ideen synes vi er god, men i praksis er den ikke like brukervennlig. Vi ville nok selv ha valgt å bruke løse fangliner og de integrerte som et supplement. Foruten kryssholtene er båten også utrustet med to solide festebeslag for fendere på hver side. Disse kan også brukes til å sette ekstra fortøyninger i. Kalesjeløsningen er tradisjonell og felles akterover og lagres i en garasje rundt ryggen på aktersofaen. Den har store vindusflater, og i tillegg er den fleksibel i den forstand at man kan fjerne flere deler av den etter behov. Den fremre delen kan også beholdes oppe som en sprayhood. Ulempen med denne løsningen er at man må løsne den fremre kalesjebøylen når kalesjen skal stuves unna. Det blir fort et lite basketak med bøyler og duk.

På uteplassen møter vi igjen Q-løsningene. Her er alle elementer fast montert. Bordet felles opp etter behov, og skulle man ønske å konvertere sittegruppen til en solseng, er det gjort i to raske operasjoner. Man feller ned ryggen til passasjersetet akterover og lårputen forover – og vips har man en meget romslig solseng. Ryggvinkelen på den vendbare passasjerryggen er imidlertid i retteste laget etter vår smak. Når alle Q-produktene er felt sammen, er det meget god plass til å bevege seg på uteplassen. I en integrert modul under passasjersetet er det noe stuveplass, samt tilgang til hovedstrømbryter og batteri som er godt festet i en kasse.

En passasje til styrbord for aktersofaen tillater at man beveger seg mellom uteplassen og badeplattformen smidig og uten å måtte tråkke i aktersofaen. Aktenfor kalesjegarasjen er det et stort stuverom med blant annet plass til fendere, og rundt ryggen på aktersofaen er det en solid håndrekke. En manuell lensepumpe er montert i grei betjeningshøyde på babord side akter.

Førerposisjon
Båten har en ergonomisk, komfortabel førerplass. Alle instrumentene er montert i en halvsirkel rundt kartplotteren, som sitter midt i førerens siktlinje. Her er det predisponert plass til en Northstar-plotter. Motorspaken sitter perfekt plassert. Det samme gjør rattet. Her er det lett å finne en god kjørestilling. For øvrig er førerplassen komplett utrustet med koppholder og 12 volt uttak. Førerstolen er av den påkostede sorten med god sidestøtte og oppvippbar lårpute. Stolen kan justeres både i lengden og høyden. Sikten gjennom vindskjermen er god i alle fartsområder, og vindusvisker er standard. Båten er for modellåret også utstyrt med defroster. Litt reflekser fra det hvite området på innsiden av vindskjermen er imidlertid et minus. Rundt førerplassen har man utnyttet smårom smart til stuveplass for nøkler, solbriller og mobiler.

Hovedlugaren
Med tanke på at Askeladden C6 er en relativt liten daycruiser, er lugaren forut romslig. Fremfor alt har man fått på plass et manuelt sjøvannstoalett som man trekker frem på et skinnesystem fra under dørken på uteplassen. Toalettet kan festes i to posisjoner – og vips er det klart for forretninger.
Putene i lugaren kan stables unna slik at man får grei sittehøyde i lugaren, og når man skal re opp for natten legges ifyllingsputene på plass slik at hele arealet i lugaren blir en romslig køye. Belysningen i lugaren består av en lampe, foruten det naturlige lyset som slipper inn via dekksluken. I tillegg til dekksluken har lugaren ventilasjon i form av to mekaniske ventiler. Det er brukt innerliner i lugaren, slik at finishen her, som i de øvrige deler av båten, holder høy klasse. De tre stuverommene i køyebunnen er meget romslige og gir fint plass til tre bager. Via en luke i skottet har man enkel adkomst til innsiden av førerkonsollen. Lugaren er adskilt fra uteplassen med en låsbar skyveluke i sotet pleksi.

Byssa
Askeladden C6 har en av de mer originale bysseløsninger vi har sett. Også her er vi inne i Q-løsningenes verden. Byssa heter nemlig Q-pentry. Dette er en modul som vipps ut og inn etter behov, og består av et kokebluss og en vask med trykkvann. Når byssa er felt inn, er den dekket av en benkplate som også kan felles ut. Ved siden av byssa er det montert en hånddusj med fire meter slange som kan trekkes akterover til badeplattformen. Videre har man mulighet til å velge en 12 volts kjøleboks som får plass ved dørken i byssenisjen inn i skroget. Vi skulle tro at byssa fungerer utmerket til et måltid sild og poteter og for å holde lunk i Kaffe-Lars.

Motorrom
Man har tilgang til motorrommet ved at hele aktersofaen løftes opp. Modulen er hengslet og holdes stødig oppe av gassdempere. Når luken er igjen, holdes den lukket av meget solide luketerser som krever spesialnøkkel for å åpnes.

Rent teknisk har C6 et særdeles servicevennlig og ryddig motorrom. Den store luken og god plass inne i rommet gir enkel adkomst på begge sider av motoren. Det meste av motoren er dekket med deksler – så her har man kun umiddelbar adkomst til de daglige sjekkpunktene som peilepinne, sjøvannsfilter og reimer i forkant av motoren. I motorrommet sitter også defrosteranlegget og pumpe til trimflapsene. Begge deler har man utmerket adkomst til. Her er knapt noen skroggjennomføringer, og gjennomføringen til septiken er utstyrt med doble slangeklemmer etter boka. Alle installasjoner er prydelig utført. Det samme gjelder støyisoleringen. Det er montert en elektrisk lensepumpe i motorrommet, i tillegg til den manuelle. Den nye serien med C6 har også fått automatisk brannslukker i motorrommet, som er en utvikling i forhold til tidligere versjoner som kun hadde en såkalt fireport-løsning.

Til og med 12 volts uttak har Askeladden funnet plass. Grovfilteret er montert rett på innsiden av lukekarmen. Tilgjengeligheten er god, men litt lav monteringshøyde gjør at man har dårlig mulighet til å drenere filteret. Derfor ville brukeren vært tjent med at filteret ble flyttet bort på skottet, noe det er god plass til. I vår testbåt satt prototypen av Volvo Pentas nye D3-170. Vi har gjort en sammenligning mellom denne og det andre motoralternativet, nemlig CMD 2.0 ES150. (Se egen sak.)

TESTFAKTA ASKELADDEN C6

KONKLUSJON:
Askeladden C6 Cruiser er en meget velbygd og moderne daycruiser. Den har mange fleksible og originale løsninger som gjør livet om bord enkelt. Sjøegenskapene er i første klasse, og med testmotoren var båten en herlig leken og trygg familiepakke. Kunne man funnet en enda smidigere kalesjeløsning, ville det vært prikken over i’en.

PLUSS
+ Førerplass
+ Fleksibel uteplass
+ Sjøegenskaper

MINUS
- Få lamper på lugar
- Reflekser i vindskjerm 

SPESIFIKASJONER
Største lengde: 6,25 meter
Skroglengde: 6,25 meter
Største bredde: 2,44 meter
Vekt tørr båt: 1.600 kg
Vekt fullastet båt: 2.155 kg
Største dyptgående fullastet: 0,70 meter
Kapasiteter i liter
- Ferskvann: 50
- Drivstoff: 165
- Septik: 40
Varmtvann: -

MOTOR OG FREMDRIFT
Motorfabrikat: Volvo Penta
Modellbetegnelse: D3-170
Årsmodell: 2009
Drivstofftype: Diesel
Ytelse ahk: 170
Ytelse kW: 125
Antall sylindere: 5
Max turtall ihht produsent: 4.000
Max turtall i test: 3.900
Motoralternativer
- Alternativ 1 Volvo Penta 4,3 GXIE, 225 hk
- Alternativ 2 CMD 2.0 ES150
Type fremdrift: DPS-drev (duoprop)
Propeller
- type: F7
- materiale: Stål
- stigning i tommer: -
- antall blad: 3+4

ELEKTRISK ANLEGG
Batteribank:
- type og størrelse: 115 Ah Exide Sønnak
- antall standard: 1
- antall testbåt: 2
Ladespenning forbruk i volt¹): 14,25
Ladespenning start i volt¹): 14,25
¹) Anbefalt ladespenning: 14,4 volt

MÅL I CM
Dollbord, bredde: -
Uteplass akter: -
Badeplattform: 180x50
Ståhøyde ved førerplass: 177
Ståhøyde hovedlugar: 123
Sittehøyde hovedlugar: 74
Ståhøyde i bysse: 177 (under kalesje)
Arbeidshøyde byssebenk:
Ståhøyde på toalett: 123
Lugardør – bredde: 48
Akterdør – terskelhøyde: 39
Køyemål
- hovedlugar 200x185
- solseng 95x210
Ståhøyde under kalesje: 177

CE-MERKING
Designkategori: C
HIN-nummer: OK
Samsvarserklæring: OK
Brukerhåndbok: OK 
FRA CE-SKILTET
Max antall personer: 6
Max antall pers. og last i kg: 555
Max motorstyrke: 220 hk (162 kw)

FART OG STØY

TESTRESULTAT

TESTBETINGELSER
Temperatur
- Luft: 10˚C
- Sjø: 10˚C
Vindstyrke: 2-5 m/sek
Tankinnhold ved test
- Bensin: 83 Liter
- Ferskvann: 0 Liter
- Septik: 0 Liter
Antall personer om bord: 2

                                                                    I følge produsent                                     Testet

Max turtall:                                                 4.000                                                          3.800

Max fart:                                                     -                                                                   38

Marsjfart:                                                   -                                                                   32

Max støy:                                                   -                                                                   84

Støy ved marsjfart:                                  -                                                                   81

²) Merknad: 84 dBA er Arbeidstilsynets øvre grense for tillatt gjennomsnittsstøy på en industriarbeidsplass.

Turtall (omdr./min.)                                      Fart (i knop)                               Støy (i dBA)                            Merknad

3.800                                                             38                                                84                                           

3.300                                                             32                                                81                                           

2.800                                                             26                                                80                                           

2.300                                                             19                                                76                                           

1.800                                                             9                                                  75                                           

1.300                                                             7                                                  69                                           

800                                                                4                                                  59                                           

(Reduksjon med 500 omdr./min.)

³) Målingene er utført med en Volvo Penta D3-170.

UTSTYR

BESKRIVELSE

STANDARD

EKSTRA

I TESTBÅT

Kalesje med garasje

X

 

X

Puter

X

 

X

Q-rope

X

 

X

Q-bed

X

 

X

Vindusvisker

X

 

X

Servostyring

X

 

X

Portabelt toalett

X

 

X

Securmarkmerking

X

 

X

Trimplan

 

X

X

Sjøvannstoalett med tank

 

X

X

Teakstyle dekk

 

X

X

Q-pentry

 

X

X

Q-table

 

X

X

Kjøleboks

 

X

X

Ankervinsj

 

X

 

Havnepresenning

 

X

 

PRIS OG OPPLYSNINGER
Pris fra (inkl. avg.) 559.800kroner
Pris testet båt (inkl. avg.) 624.500kroner
Konstruktør: Askeladden og Inventas
Produsent: Askeladden Boats AS
Importør: -
Ytterligere opplysninger: www.askeladden.no

KONKURRENTENE
Flipper 625 DC Testet Båtmagasinet 11/2009
Skibsplast 660 DC Ikke testet Båtmagasinet
Nidelv 610 Testet Båtmagasinet 4/1998