utgave nr 1 2005

Nyheter - januar 2005

Publisert Sist oppdatert

Kabriolet på sjøen

"Det er ingen vits i å ta ned kalesjen, det kan bli regn senere." Høres det kjent ut? I båter utstyrt med Z-top vil det være en irrelevant diskusjon.
Z-top er en nyutviklet kalesjeløsning som er like enkel i bruk som bilverdenens moderne kabrioletkalesjer. Med enkle håndgrep felles kalesjen opp eller ned, uten tungvint og tidkrevende knepping.
Den er utviklet av Ertec, leverandør av vinduer, dører, vindskjermer og lignende til båtbransjen. Helly Hansen og Askeladden har bidratt til utviklingen. En testbåt med Z-top har vært i virksomhet i over et år.
- Alle som har prøvd, både erfarne og uerfarne båtbrukere, er imponert over hvor enkel kalesjen er å bruke. Det er ikke lenger noen diskusjon om kalesjen skal ned eller ikke. Det er en selvfølge at den skal ned hvis det ikke regner, sier Geir Søraker i Ertec.
Z-top lanseres på Sjøen for alle 2005. Den er standard utstyr på Askeladdens Z-serie, en ny generasjon båter som starter med Z7. Askeladden har fått 12 måneders eksklusivitet på Z-top, og først våren 2006 blir den tilgjengelig på andre båter. Z-top blir noe dyrere enn en tilsvarende konvensjonell kalesje, men verken Ertec eller Askeladden vil ut med hvor mye mer den vil koste. Kalesjeløsningen er beregnet for montering på nye båter.
Mer informasjon: Askeladden, tlf 56 30 87 00. www.askeladden.no

Yamahas sterkeste 4-takter

Yamaha har fornyet sitt firetaktsprogram, og blant annet lansert sin sterkeste firetakts utenbordsmotor noen gang, F250. Det er en V6er på 3.252 ccm, med 60 grader mellom sylinderrekkene, 24 ventiler og doble overliggende kamaksler. Variabel timing av kam og ventiler skal gi mer effektiv forbrenning og høyt dreiemoment i turtallsområdet 2.000-3.500 o/min. Sylindrene blir foret av Yamahas innsprøytningssystem EFI. Dermed spenner Yamahas firetaktsprogram fra en lettvekter på 2,5 hk til denne 100 ganger så sterke bamsen.
Mer informasjon: Yamaha Motor Skandinavia, www.yamaha-motor.no.

Mye på èn skjerm

Simrad lanserer en ny generasjon "navigasjonsstasjon", CX 34, CX44 og CX54. Felles er at de kan vise kart, ekkolodd og radar på èn skjerm.
Plotterdelen bruker C-Map Max kartografi, som viser strøm, bilder og tekstinformasjon i tillegg til vanlige sjøkartdata. Alle enhetene har en nyutviklet skjermteknologi med stor lesevinkel og god lesbarhet i sollys. CX34 har 7" skjerm, 44 har 10,4" og 54 har en voksen 15" skjerm.
CX serien får selskap av en forbedret 33-serie. Nye CX33 har samme skjermteknologi som sine større søsken (over), men med en 6" skjerm som gjør den passende for mindre båter. CX33 leveres som plotter eller kombinert plotter og ekkolodd.
I nederste ende av plotterskalaen kommer Simrad med en helt ny "entry level" plotter. CP31 er vanntett, robust og skal ha god lesbarhet i sollys. Den bruker samme kartografi som alle sine større søsken.
Veiledende priser, inkludert mva: CP31: kr 13.000. CX33 (m/ekkolodd): kr 20.300. CX34: kr 24.400. CX44: kr 31.750. CX54: kr 78.600.
For PC-baserte systemer har Simrad lansert to nye monitorer, CF10 og CF12. De går inn i en serie monitorer som nå altså spenner fra 10 til 23 tommer.

Lettbetjent DSC-VHF

Simrad RS 82 er en enkel løsning for brukere som trenger en VHF med mulighet for DSC (Digital Selecall). Håndsettet gir enkel tilgang til alle brukte DSC kommandoer og et numerisk tastatur gjør den enkel å bruke. Et eget MMSI register er dessuten med på å forenkle bruken.
Selve håndsettet er vanntett, og dersom du har et tilsvarende håndsett et annet sted i båten kan den også brukes som en intercom. Ved hjelp av SimNet kan VHFen kobles direkte til en Simrad kartplotter. Dermed sendes posisjonsangivelse automatisk sammen med et nødoppkall. I tillegg gir det muligheter for å avlese innkommende DSC meldinger på plotteren.
Mer informasjon: www.simrad.no

Trådløs båtkontroll

Remote Vision er det stolte navnet på fjernkontrollen til Simrads instrumentserie B&G h2000. Denne går et hakk videre enn fjernkontroller vi har sett tidligere, for eksempel til autopilot.
Enhetens skjerm kan vise data fra og gi input til autopilot og alle instrumenter i serien. Bæreren har full kontroll med båten, om bare han eller hun er et sted i eller noenlunde nær båten. Enheten har også et innebygget kompass. Remote Vision bruker Bluetooth for kommunikasjon med nettverket i båten.
For tiden Remote Vision testet på det grundigste av Mike Golding i regattaen Vendee Globe (soloseilas jorda rundt) og Ellen MacArthur i forsøket på å sette verdensrekord i å seile jorda rundt alene, uten stopp, med trimaranen B&Q.

Styr uten en tråd

Også et par av Raymarines nyheter denne vinteren er trådløse.
SmartController viser data fra andre Raymarine-intstrumenter om bord, for eksempel ekkolodd, GPS, vindinstrument og autopilot. Enheten er også fjernkontroll for autopiloten. Fjernkontrollens basestasjon bruker Raymarines SeaTalk i kommunikasjon med øvrige instrumenter, mens forbindelsen ut til fjernkontrollen skjer med omtrent samme teknologi som i trådløs internettforbindelse til PCer.
Autopiloten S 1000 er beregnet på båter opp til 25 fot. Det er en enkel "sikt og kjør" autopilot med trådløs fjernkontroll. Den kan kobles til håndholdt GPS (NMEA), og har et par innebygde kjøremønstre for fiske. S1000 er designet for bruk sammen med Sea Star hydraulisk styring.
Mer informasjon: Belamarin, tlf 69 26 46 00. www.raymarine.no

Mer enn navigasjon

Raymarines nye E-serie fortjener virkelig betegnelsen multifunksjonsskjermer. En og samme skjerm kan vise kart, ekkolodd, radar, instrumenter for motorovervåking, bilder fra videokamera og bilder fra båtens underholdningssystem! I tillegg til de vanlige tilkoblingene for navigasjonselektronikk har nyhetene videoinnganger. En videoutgang gjør dessuten at systemet kan kobles til en PC eller ekstern monitor.
E80 har en 8,4" skjerm, mens storebror E120 har en på 12,1". Skjermene skal være godt lesbare i sollys.
Mer informasjon: Belamarin, tlf 69 26 46 00. www.raymarine.no

Nederlandsk luksus

Linssen Yachts er ikke kjent for å produsere folkelige småbåter, og det blir antakelig de to nye Grand Sturdy 299 AC og 299 Sedan heller ikke. De to nyhetene har samme skrogkonstruksjon, men forskjellige dekksløsninger. I 299 AC finner du akterkabin, og du har muligheten for å velge om du vil ha to toalettrom eller ikke. Den har soveplass til fire, i tillegg til en salong med L-sofa og bysse. I 299 Sedan er akterkabinen borte, og man har isteden prioritert et skikkelig akterdekk. I tillegg har Grand Sturdy 299 AC en vindskjerm på toppen av hyttetaket.
I skrivende stund er det begrenset med hva som finnes av tekniske data, men i følge våre opplysninger vil de klassifiseres i CE-kategori C. Lengde (LOA) er oppgitt til 9,35 meter mens de har en bredde på 3,35 meter.
Mer informasjon: www.linssenyachts.com

Lynrask kjempejeep

Nord Star tester sin nyeste flerbruksbåt om dagen. 28 Patrol har et helt nytt undervannsskrog laget for høy fart. Med en Volvo Penta D6 350 gjør båten over 40 knop, og skroget er konstruert for over 50 knops toppfart.
Dette skal være en bruks- og weekendturbåt med mer vekt på brukskvaliteter enn bokomfort. En stålskinne i baugen er for eksempel ekstrautstyr, for båter som kan få bruk for det. Likevel er det totalt seks køyeplasser i båten, fordelt på to i forpigg, to i senterlugar (under styrhuset) og to i selve styrhuset. Båten får et atskilt toalettrom og et eget tørkeskap i akterkant av styrhuset med uttak fra defrosteranlegget. Styrhuset i 28-foteren er to meter bredt, mens båten er 3,12 meter bred totalt.
Prisen starter på 1.249.000 kroner med en Volvo Penta D4 260.
Mer informasjon: Nord Star Norge AS (v/ Stein Erik Greve-Løberg), tlf 900 74 000. www.promarine.no

Taus lading

Max Power Marine Fuel Cell er en metanoldrevet brenselscelle for bruk i båt som gir en konstant lading av batteriene. Den leverer opp til 100 A pr døgn (12 V), tilstrekkelig til å holde unna for normal bruk av lys, kjøleboks, mikrobølgeovn, snille 220V-forbrukere på inverter samt navigasjons- og kommunikasjonselektronikk.
En femliters dunk med metanol rekker til 72 timers kontinuerlig bruk. En svak susing - du hører den så vidt på kloss hold - sier at enheten er i gang. Eneste utslipp er rent vann og karbondioksid tilsvarende et barns pust. Enheten veier 7 kg. Den kan stå hvor som helst i båten, bare det er noenlunde tørt og luftig. Ingen støyisolasjon, eksosutslipp eller kjølevannsinntak er nødvendig.
Mer informasjon: www.max-power.com

Designerstrøm

Med de nye Whisper 8 og 10 kVA generatorene tetter Mastervolt gapet mellom Whisper 6 kVA og Whisper 12 kVA Ultra. De to nye generatorene leverer åtte og ti kilowatt, og er begge utstyrt med Mastervolt sitt DDC-system (Digital Diesel Control). Enkelt forklart er dette et kontrollpanel.
I tillegg til disse generatorene får Whisper 3,5 kVA en oppgradert støyisolering. Ikke bare bedres støyisolasjonen, men den tredelte isolasjonen gjør det også enklere å komme til generatoren for service og ettersyn. Denne får også DDC-systemet som standard. For større båter lanserer Mastervolt en større generator ved navn Ultra 25 kVA. Denne leverer 25 kilowatt fra sin 3,3-liters dieselmotor.
En annen nyhet er IVO Compact 12/25-3. Dette er en helautomatisk batterilader, med tre separate utganger. Laderen kan dermed lade tre batterier samtidig. Utgangseffekten er 25 A for to av utgangene, mens det tredje kan levere 3 A. Laderen er utstyrt med en temperatursensor som overvåker batteriets temperatur. Dersom batteritemperaturen øker, noe som tyder på overlading, vil laderen avslutte ladeprosessen.
Mer informasjon: www.mastervolt.com

Ny motorserie

Sabb Iveco kommer med en helt ny motorserie. Serien omfatter motorer fra 170 hestekrefter og opp til 1.200 hester. De minste motorene vil bli utstyrt med Common-Rail innsprøytning (N40 og N60), mens de større motorene vil være utstyrt med pumpedyse innsprøytning (C78, C13 og V08).
Mer informasjon: www.ivecomotors.com

Ny 57-foter

Fairline Targa sin nye 57-foter kan du få levert i to utgaver. Enten som en tradisjonell åpen utgave, eller som en Grand Turismo hvor hardtoppen kan åpnes. Uansett i hvilken versjon du velger din 57, loves du godt med plass og luksus i skjønn forening. Materialvalget skal være utsøkt, og de innvendige trearbeidene er lakkerte og høyglanspolerte.
I avdelingen for fremdrift er det heller ikke spart på noe. To Volvo Penta D12ere gir en toppfart på opp mot 36 knop.
Mer informasjon: www.fairline.no