utgave nr 4 2007

TEST: Arvor 215, Bénéteau Antares 650, Jeanneau Merry Fisher 655, Quicksilver 640 Pilothouse

Publisert Sist oppdatert

TEST: Arvor 215, Bénéteau Antares 650, Jeanneau Merry Fisher 655, Quicksilver 640 Pilothouse


For last og lyst


De franske tradisjonsbåtene ”peche promenade” med styrhus forut og et stort arbeidsdekk, er som skapt for den nordiske skjærgården. Vi har testet to med dieselmotor og to med utenbords. Målingene avslører at en moderne firetakter er like drivstoffgjerrig som dieselen – men betydelig stillere!


TEKST OG FOTO: LARS H. LINDÉN
Mange av dagens båtmodeller er forfinede varianter av gamle bruksbåter, og dette gjelder ikke minst båtene i denne testen. Opprinnelig en båtmodell med sterk forankring i Middelhavet, men som er blitt populær også her hjemme. Med styrhuset forut og et betydelig akterdekk der båten er som bredest og har mest bæring gjør de spesielt velegnet her nord, hvor skjærgården definerer helt spesielle behov til fleksibilitet. Om styrhuset skal plasseres forut eller akter, råder det delte meninger om. Båtene er ikke helt ulike den norske sjarken, men de skiller seg grunnleggende fra de svenske ”bakladerne”, som har styrhuset plassert akter og som lastes ned der båten har minst bæring. Den franske ”sjarkvarianten” blir dermed langt mindre sensitiv for vektforskyvninger enn ”bakladerne” fra Østersjøen. Med en utenbordsmotor på akterspeilet får man dessuten lavere støynivå når styrhuset plasseres litt lengre frem. I tillegg gir denne løsningen bedre plass til to brukbare køyer i det V-formede forskipet.
Et styrhus langt frem gir dessuten føreren meget god kontroll ved tillegginger. Man ser hele forskipet og ikke minst den skrogsiden som ligger foran førerplassen.
Støpt i samme form
Fire ulike modeller i størrelsen 21 til 22 fot ble med i denne stortesten. Samtlige med en bredde på rundt 2,5 meter – og tilsynelatende støpt i samme form. Dette gjelder ikke minst Arvor 215 og Quicksilver 640 Pilothouse som kommer fra samme produsent i Polen, men har ulik motorisering. De to andre båtene er signert to franske konkurrenter - Bénéteau Antares 650 og Jeanneau Merry Fisher 655. Idet to av båtene hadde innenbordsmotor og to hadde utenbords, er det interessant å sammenligne forskjeller i toppfart, støy og ikke minst i drivstofføkonomi. Alle båtene var utrustet med motorer med propellakseleffekter på rundt 100 hk – men for øvrig var de to verdener mot hverandre: To lavturtalls dieseler fra Volkswagen og Volvo Penta mot to høyturtalls utenbordsmotorer fra Suzuki og Mercury.
Overraskende forbruk
Toppfarten med dieselmotorene havner rundt 20 knop, og beste marsjfart ligger mellom 15 og 17 knop. Toppfarten med utenbordsmotorene ligger rundt 30 knop og beste marsjfart mellom 20 og 25 knop. Støyverdiene ligger på omtrent samme nivå opp til ca 15 knop på samtlige motorer, men i høye hastigheter er utenbordsmotorene betydelig stillere. Drivstofforbruket ligger derimot svært likt ved eksakt samme hastighet. Ved 20 knops fart havner samtlige motorer på rundt 0,8 liter per nautisk mil! Dette viser at de moderne firetakterne ligger svært nær marinedieslene når det gjelder drivstofføkonomi.
Lavere pris med utenbords
Med utenbordsmotorer blir prisen for båtpakken dessuten betydelig lavere sammenlignet med diesel-versjonene. På motsatt side kommer dieselbåtene med all sikkerhet til å ha høyere annenhåndsverdi om noen år, og dessuten betydelig lavere forsikringspremier.
Tre av båtene i vår test, Arvor 215, Bénéteau 650 og Quicksilver 640 Pilothouse er utpregede arbeids- og fiskebåter med et ganske spartansk interiør. Her overlater man til kjøperen å komplettere med ønsket ekstrautrustning. Samtlige får både pluss og minus i testen, men den som utmerker seg positivt er Arvor 215 med sitt enorme lastedekk, defroster og sluregear. Sistnevnte finesse gjør at dieselen kan smyge seg frem i under 1 knop.
Jeanneau 655 er ”familiebåten” i denne testgruppen med en komfortabel innredning, både inne og ute. Separat toalettrom er standard og dessuten sitteplasser på akterdekket. Båten er testens mest elegante, men det koster: Nesten en halv million med Volvo Pentas nye diesel D3-110!

Arvor 215


Vår favoritt!


Franske Arvor var en av de første produsentene som satset på denne typen båter i det nordiske markedet. Hele programmet fra omfatter bruksbåter fra 19 og opp til 25 fot, og visse finnes i to versjoner med styrhuset plassert midt i båten eller mot styrbordsiden. Vår testbåt Arvor 215 er den mest solgte modellen i våre farvann, og det kan bero på at man har fått inn det nødvendigste til en meget rimelig pris med en dieselmotor. Her kan et par personer overnatte, her er det mulighet til å lage mat, og her fins en bra lugar som er lett å varme opp (via motorens kjølevann) og båten har et enormt arbeidsdekk for last eller fiske. Grunntanken har vært å utvikle en billig, men funksjonell grunnmodell som kjøperen senere kan utvikle etter sine egne behov.
Man kommer inn i styrhuset via en skyvedør og har førerplass på styrbord side og en plass for et lite kokeapparat på babord side. Her er ståhøyden eksakt to meter. Førerplassen er liten og har to nedfellbare seter. Komforten er godkjent, men ikke mer. Man sitter relativt lavt. Det er nesten best å stå og kjøre denne båten. En ekstra sitteplass kan monteres på babord side med en plate over bysseseksjonen. Sikten er meget god. Takluke er standard, samt en liten ventil som kan åpnes ved førerplassen. Køyene er enkle, men funksjonelle, og er drøyt to meter langee.
Uteplassen akterover er imponerende stor, med noen få sittebenker som kan felles ned. Dette gir en meget stor arbeids- eller lasteflate, og den forlenges med den store badeplattformen som ligger nesten samme dørknivå. Man kommer ut via en åpning i akterspeilet, forsynt med solide rekker i rustfritt stål. I akterkant mot akterspeilet har man dessuten fått inn en skikkelig fiskesump med vannsirkulasjon. Motorromsluken i akterdekket er stor, og via den har man svært god tilgang til alle viktige deler som krever ettersyn eller regelmessig service. Her ligger dessuten den gjennomsiktige tanken som gir full oversikt over hvor mye drivstoff man til enhver tid har.
Arvor 215 når en toppfart på rundt 23 knop med sin 100-hesters diesel. Støynivået i styrhuset blir relativt høyt, noe som har sammenheng med at motoren er plassert midt i båten, rett bak styrhuset (samme som Jeanneau 655). Reduserer man farten til rundt 17 knop, blir det langt behagligere, med normale støyverdier på rundt 80 dBA. I dette fartsområdet ligger også forbruket betydelig lavere, faktisk under 0,9 liter per nautisk mil. Båten har en moderat planingsterskel, men ved 17 knop planer den perfekt og sikten er meget god. På grunn av strak aksel og ror, trekker akterenden mot ene siden ved bakking – noe som derfor krever litt øvelse.

Pluss
+ badeplattform
+ fiskesump
+ motorvarme/defroster
+ stort akterdekk
+ sluregear
+ garnruller

Minus
Lave førerseter
Støy ved høye turtall

Bénéteau Antares 650


Fartsbåten


Ikke bare er franske Bénéteau en av Europas største båtprodusenter – de har også en hel serie med hyttebåter. Vår testbåt Antares 650 er den største modellen i deres serie som utstyres med utenbordsmotor. Neste størrelse, Antares 660, har en 100-hesters diesel av samme type som i Jeanneau 655.
Bénéteau Antares 650 er fartsbåten i vår testgruppe. Den oppfører seg mer som en V-bunnsbåt i sjøen til tross for at den har en liten kjøl. Med en 115-hesters utenbordsmotor, som er den optimale motorstyrken ifølge produsenten, oppnår den en toppfart på hele 30 knop og går meget bra i sjøen. Den eneste ulempen i disse hastighetene er alt for mye vibrasjoner og ulyd fra den plastaktige innredningen. Reduserer man farten til straks under 25 knop, er støyverdienes akseptable og forbruket har sunket til under en liter per nautisk mil. Mellom 20 og 25 knop er den behagligste marsjfarten med denne båten og denne motorstyrken.
Bénéteau Antares 650 har de minste utvendige målene i testgruppen, men den høyeste høyden i styrhuset er hele 210 cm der man går inn. Det er i det hele tatt betydelig ståhøyde over alt om bord. Man kommer inn i styrhuset via en skyvedør på styrbord side, det vil si samme side som førerplassen ligger på. De øvrige båtene i testgruppen har åpninger på babord side. Førerplassen er enkelt utformet, men har et komfortabelt sete. Dessverre er det fastmontert. En justeringsmulighet ville gjort det noe mer komfortabelt å stå og kjøre denne båten. Siderutene kan åpnes og gir bra ventilasjon sammen med takluken. Frontrutene har dessverre en grønntone som er et minus ved nattseilas.
På babord side ligger en liten bysseseksjon. Her finnes både vask og et flyttbart kokeapparat. Et ekstra sete kan settes inn over byssa. Også styrbord køye ligger avskjermet i denne båten, foran et fast skott ved førerplassen. Denne køya er 200 cm lang og babordkøya er hele 220 cm. Ved å bruke bordet som ifyllingsskive får man en riktig stor dobbelkøye. Under styrbordkøyen har man lykkes å få plassert et toalett, men det sitter lavt og kranene må stenges under gange idet vanninntregning dermed er en akutt risiko.
Uteplassen akterover er noe mindre og ikke like dyp på denne båten sammenlignet med de øvrige i testen. Til gjengjeld er den godt forsynt med stuverom under dørken i og med motoren sitter på akterspeilet. Som ekstrautstyr kan man få kalesje over hele uteplassen.

Pluss
+ toalett
+ bra køyelengder
+ fast skott mot køyer
+ fine høyder innvendig
+ bra lydnivå ved marsjfart

Minus
- fargede ruter
- treg kabelstyring
- vibrasjoner i plastinnredning
- førerstol kan ikke justeres
- lanternene lyser opp fordekket

Jeanneau Merry Fisher 655


Familiebåten


Merry Fisher er Jeanneaus svar på landsmannen Bénéteaus hyttebåter. Også i Jeanneaus serie er det både utenbordsmodeller og båter med innenbordsmotorer. Felles for nesten samtlige i denne serien er mer komfort og mindre arbeidsbåtpreg. Vår testbåt Merry Fisher 655 er intet unntak: Her har man virkelig satset på komfort både inn- og utvendig. En familiebåt med gode overnattinsmuligheter og slett ikke den råe grunnbåten som Arvor 215, Bénéteau 650 og Quicksilver 640. Men komfort koster, og Jeanneau Merry Fisher 655 har en grunnpris på nærmere ????? med en ny Volvo-diesel.
Allerede når man går inn i styrhuset via en bred skyvedør i glass ser man forskjellene mellom denne og de andre testbåtene. Jeanneau 655 har den største bredden av samtlige, og ved førerplassen er det to komfortable stoler. Her sitter man svært bra og har en imponerende god sikt, ikke minst akterover. Bare så synd alle rutene er grønnfargede. To store sideruter gir meget bra ventilasjon. Instrumentpanelet har plass til en kartplotter. Fremfor førerplassen ligger et separat toalettrom med en skikkelig båtdo og septiktank. På babord side, i høyde med førerplassen, ligger bysseseksjonen som har plass for kjøleskap og et Wallas kokeapparat. Hele lugaren ligger noe nedsenket i denne båten og er langt mer adskilt sammenlignet med køyene i de øvrige testbåtene. Her kan man faktisk sitte opp til fire personer rundt et lite bord. Køyelengden er på 175 og 208 cm. Hele denne seksjonen med køyer og toalett holder høy klasse når det gjelder innredningsmateriale og finish.
Komforten går igjen også på uteplassen med en sittegruppe som gir plass til inntil åtte personer. Benken på styrbord side kan løftes ut på en enkel måte om man vil ha et større arbeidsdekk. Uteplassen har bra dybde på hele 75 cm, og på babord side er det en åpning i akterspeilet til den store badeplattformen (som ikke er standard).
Jeanneau Merry Fisher 655 når en toppfart på 21,5 knop med Volvo-dieselen på 106 hk, men beste marsjfart ligger mellom 16 og 18 knop. Her planer båten perfekt, støyen er betydelig redusert og sikten er meget god. Førerplassen er komfortabel både når man sitter og når man står og kjører. Og styreegenskapene ved bakking er gode til både styrbord og babord.
Dessverre fikk vi ingen mulighet til å måle drivstofforbruket på denne båten, men den ligger etter all sannsynlighet på samme nivå som VW-dieselen i Arvor 215, det vil si rundt 0,9 liter per nautisk mil ved 17 knops fart.
Pluss
+ ferskvannskjøling
+ separat toalettrom
+ bra sikt fra førerplass
+ bra soveplass
+ sitteplasser under dekk
+ komfortabel akterbenk
+ stor førerplass
Minus
lanterne lyser opp fordekk
fargede ruter
høyt støynivå ved høye turtall

Quicksilver 640 Pilothouse


Lastebåten


Quiskilver-båtene bygges i Polen, i samarbeid med franske Arvor. I Sverige selges de under Örnvik-navnet, mens resten av Europa heter de Quicksilver. Modellen Weekend er mer en bobåt som Jeanneau Merry Fisher, mens Pilothouse-versjonen er en enklere arbeidsbåt med stor lasteevne.
Vår testbåt Quicksilver 640 Pilothouse er nesten identisk med Arvor 215, med unntak av fremdriftsløsningen. Arvor 215 har diesel og Quicksilver 640 har utenbordsmotor. Til vår test ble begge utstyrt med motorer på 100 hk, og på denne måten fikk vi en svært interessant sammenligning mellom disse motortypene. Med en toppfart på 27,6 knop er utenbordsmotoren eksakt fem knop raskere enn dieselen. Beste marsjfart ligger etter vår mening rundt 22 knop. Da har man redusert turtallet med rundt 1.000 omdreininger, støynivået ved førerplassen ligger på hyggelige 81 dBA og forbruket på 0,85 liter per nautisk mil. Resultat: En bra planingsfart for båttypen, like drivstoffgjerrig som dieselen, men betydelig stillere. Med utenbordsmotor får Quicksilver 640 dessuten en meget attraktiv pris på ???.000 med Mercurys nye firetakter på 100 hk. Denne summen bør man sammenligne med ???.000 som den innholdsrike og forseggjorte Jeanneau 655 koster.
Via en skyvedør kommer man inn i styrhuset som er ganske identisk med det vi finner i Arvor 215. Førerplassen er enkel, men den duger. Hydraulisk styring som standard gir et pluss i boken, men de to nedfellbare setene kunne vært noe mer komfortable og bedre utformet. Selv i denne båten er det bedre å stå og kjøre. Under fordekket er det to 200 cm lange køyer og mellom disse et lite portabelt toalett.
Quicksilver 640 Pilothouse har den laveste prisen i testgruppen og skal egentlig sammenlignes med den andre utenbordsbåten, Bénéteau 640. Begge er ganske enkelt innredet med det meste i plast. Helt enkelt to grunnbåter til en bra pris som man kan komplettere senere etter smak og behov. Fremfor alt er det motorvalget som gjør at prisene ligger lavt. Men utenbordsinstallasjonen har også andre fordeler. Man får store stuverom under uteplassen, som er imponerende med sine 4,5 kvadratmeter. Et par sittebenker fins, men de er lette å fjerne om det er ønskelig. Båten har også en fiskesump for levende fisk og utgang til en liten badeplattform ved siden av motoren. Andre fordeler med utenbordsmotoren er en noe smidigere manøvreringsegenskaper, ikke minst når man skal bakke med disse kjølbåtene.

Pluss
+ fiskesump
+ stort akterdekk
+ bra lydnivå ved marsjfart
+ klart glass i rutene
+ bra styring

Minus
- enkle køyer
- liten ventilasjonsluke
- lavt sete ved førerplass

FaktaYtterligere opplysninger:
Arvorwww.quicksilver-marine.no
Beneteauwww.normar.no
Jeanneauwww.Svela.no
Quicksilverwww.quicksilver-marine.no
Noen viktige mål i cm
Testresultat
Båtfabrikat Arvor 215 Jeanneau 655 Bénéteau 650 Quicksilver 640

Båtfabrikat Arvor Jeanneau Bénéteau Quicksilver
Modell 215 Merry Fisher 655 Antares 650 640 Pilothouse
Lengde over alt i meter 6,88 6,66 6,30 6,52
Bredde i meter 2,54 2,62 2,47 2,54
Dyptgående i meter 0,75 0,70 0,80 0,50
Vekt med motor i kg 1600 2070 1375 1200
Anbef. motorstyrke i hk 50 – 100 90 -115 70 – 115 75 – 100
Max last i personer 6 7 6 6
Drivstofftank i liter 90 120 136 135
CE-kategori C C C C
Standardutrustning:
Dreggkasse Ja Ja Ja Ja
Arbeidslys Ja – Ja Ja
Badeplattform Ja - - -
Badestige Ja Ja Ja Ja
Stevnjern Ja – Ja Ja
Bord i styrhus – Ja Ja –
Brannslukker Ja Ja Ja Ja
Drivstoffilter, separat Ja Ja Ja –
Vaskekum Ja Ja Ja Ja
Puter i lugar Ja Ja Ja Ja
Fiskesump Ja - - Ja
Ferskvannskjøling Ja Ja - –
Ferskvannstank – Ja Ja –
Kompass Ja Ja Ja Ja
Lanterner Ja Ja Ja Ja
Lensepumpe, manuell - - Ja –
Lensepumpe, elektrisk Ja Ja Ja Ja
Kokeapparat – Ja Ja Ja
Selvlensende dørk Ja Ja Ja Ja
Styring – hydraulisk Ja - - Ja
Styring – kabel – Ja Ja –
Toalett – vann – Ja Ja –
Toalett – kjemisk - - - Ja
Ventilasjon – dekksluke – Ja Ja Ja
Ventilasjon – takluke Ja – Ja Ja
Vindusviskere Ja Ja Ja Ja
Pris med testmotor 000kr 000kr 000 kr 000kr
Motor i test Volkswagen TDI 100 Volvo Penta D3 -110 Suzuki DF 115 Mercury F100 EFI
Båtfabrikat Arvor 215 Jeanneau 655 Bénéteau 650 Quicksilver 640
Høyde over vannlinjen 205 230 215 215
Badeplattform, lengde x bredde 195 x 50 190 x 65 - -
Dollbord, bredde 22 22 22 22
Akterdekk, lengde x bredde 235 x 190 135 x 165 145 x 210 220 x 200
Akterdekk, dybde 70 75 65 70
Inngangsdør – bredde 60 64 53 60
Ståhøyde i styrhus 200 190 210 200
Køyelengder 200 + 200 175 + 208 200 + 220 200 + 200
Motortype i test Diesel Diesel Utenbords Utenbords
Motorfabrikat Volkswagen Volvo Penta
Motormodell TDI 100-5 D3 – 110 DF 115 F 100 EFI Suzuki Mercury
Propeller-effekt i hk 100 016 115 100
Antall sylindere / volum i liter 5 / 2,46 5 / 2,40 4 / 1,95 4 / 1,60
Toppturtall i test i omdr./min. 3450 3050 5600 5500
Fart i knop ved toppturtall 22,6 21,5 30,0 27,6
Forbruk i liter/nautisk mil ved:
25 knop - - 1,01 0,89

- 20 knop 0,84 – 0.86 0,80

- 15 knop 0,91 – 0,99 0,90

- 10 knop 1,02 – 1,22 1,04

Støy i dBA ved:

25 knop - - 85 84

- 20 knop 85 84 81 84

- 15 knop 81 81 80 79

- 10 knop 78 79 78 78

Merknad: På grunn av de ulike motortypene i testbåtene har vi ikke gjennomført målinger ved ulike turtall, men ved ekstakt samme hastigheter. Støynivået er målt ved førerplass. Drivstofforbruket til Jeanneau 650 var ikke mulig å måle denne gangen, men det er all grunn til å anta at detligger på omtrent samme nivå som det vi målte med Arvor 215. Begge var utrustet med 5-sylindrete diesel-motorer med et volum på ca 2,4 liter og en effekt på rundt 100 hk.