Bli abonnent Nyhetsbrev Annonser hos oss

utgave nr 15 2008

Juniortest: Arimar 360 Targa

Publisert Sist oppdatert

Juniortest

Arimar 360 Targa


Guttedrømmen

Arimar er et kjent italiensk kvalitetsmerke, men de leverer bare glassfiberskrog og pontonger til RIB-senteret i Bærum. Det norske firma står for design og bygging av konsoll, targabøyle og de mange fine detaljene. Båten står høyt på ønskelisten til mange gutter. Arimar har imponerende kjøreegenskaper og en overlegen stabilitet.

AV Herman Lund-Kristensen og Sondre Rype Paulsen
Ved brygga lå en splitter ny Arimar 360 Targa og strålte imot oss. Vi tok skjønnheten i øyesyn, og likte det vi så.
Arimar 360 Targa er en sportsbåt uten grenser. Til tross for sine 12 fot har båten alt tenkelig av utstyr til denne størrelsen, pluss mye, mye mer. Utstyrslisten omfatter blant annet targabøyle, ledlys, puter, konsoll +instrumenter, lanterner og vannskibøyle.
På kjøretur
Motoren startes manuelt, og er grei og lett og få i gang. Været var fint og sjøen ba ikke på særlig utfordringer. Vi fikk derfor ikke testet båten optimalt, men hadde allikevel en fin og morsom tur. Båten viste seg å være rask og har gode sjøegenskaper. Lett å få i plan. Det var ikke mye motstand, men av det lille vi møtte, fikk vi konkludert at den var stødig og behagelig å kjøre. Takket være trimplan så lå båten fint i vannet selv med bare en person. Svingeegenskapene var svært kontante, og vi fant oss godt til rette. Et lite minus er at den var tung å sette i gir.
På hekken hadde vi en 9,9 hk, firetakters Yamaha, en motor vi var veldig fornøyd med til denne båten. Fordelene med en firetakter er mange. Den bruker mindre bensin og er derfor mer miljøvennlig. Den blir også billigere i drift. Dessverre har firetakterne en tendens til å ikke dra like godt som totakterne, og maksfarten blir dermed noe redusert. Men til gjengjeld er firetakterne mye mer stillegående, noe vi godt merket på vår testbåt. Det var ingen problemer med å holde en vanlig samtale, selv under høy fart. Motoren dro forholdsvis godt, og maksfart den dagen ble målt til nærmere 18 knop! Ikke dårlig med en 9,9 hk firetakter.
Dyrt!
Disse båtene er overlegene når det gjeller utstyr til ungdomsjoller, men koster også skjorta. Med en 9,9 hk Yamaha firetakter kommer testbåten vår med en prislapp på over 70.000 kr. Det er med andre ord noe de fleste ungdommer ikke har råd til, selv med god hjelp fra konfirmasjonspengene. Kanskje må du ha en skikkelig rik pappa får å kunne kjøre rundt i denne skjønnheten?
Vi kjørte litt rundt og hoppet på bølgene. En fordel med RIB båtene er de store pongtongene på sidene. Disse gir båten både kult design og stabilitet, og kan dessuten brukes som fendere. Et lite minus med pongtonger er at de tar mye plass. Vi syntes allikevel det var godt med plass i vår testbåt. Det er totalt fem sitteplasser i båten, noe som er imponerende i en 12 fot båt med konsoll. Akter er førerbenken med plass til to. Her har du god oversikt. Over stolen er det plassert en targabøyle med skikkelige lanterner og vannski feste! Muligens ikke nødvendig, men rå kult, og det er dessuten slik vi ungdommer liker det. Styrekonsollen er noe av det som imponerte oss mest. Her finnes både holdere for drikke og mobil. Rattet er i lakkert tre, og girspaken er skikkelig. I tillegg har konsollen skikkelige brytere for lanterner, dørklys, og lignende. Bryterne er lagd i plast, og minner om de du finner i cabincruisere. Foran konsollen er det en sitteplass, og under denne finner du et stuerom med plass til ting som f.eks. øsekar og kart. Du finner også et litt større rom under førerbenken, og vi vil fastslå at det er greit med plass.
Arimar 360 Targa er en imponerende båt med gode kjøreegenskaper, masse utstyr, og tøft design!

Arimar 360

Spesifikasjoner:Lengde: 360 cm.Bredde: 170 cm.Motor: 9,9 hk. YamahaMaksfart: Ca 18 knop.Pris: Ca 73 500 krImportør/produsent: Rib-Senteret AS,www.ribs.noHerman Lund-Kristensen og Sondre Rype Paulsen driver båtbladet ”Til Sjøs”, en elevbedrift ved Børresen skole i Drammen. De båtglade guttene vil dukke opp i Båtmagasinets spalter med sine inntrykk av typiske ungdomsbåter.