utgave nr 14 2008

Test: Ardea 34

Publisert Sist oppdatert

Test: Ardea 34


Kjent oppskrift


Ardea 34 er et nytt familiemedlem i NB-familien. Båten bygger videre på velkjente NB 870, men er raffinert og modernisert i både detaljer og planløsning. Den har et stort innvendig volum og er lys og trivelig å være om bord i. Men den har også løsninger som absolutt krever videre bearbeiding for å fungere optimalt. Fremfor alt må støyen reduseres.


TEKST OG FOTO: ATLE KNUTSEN
Askøybaserte NB Marine – som nå kaller sine modeller Ardea – har et bredt publikum særlig på Vestlandet og i Nord Norge. Ser man bort fra flaggskipet Ardea 38, er det de tradisjonelle bakveggbåtene som er grunnstammen i deres modellportefølje, med Ardea 820 og Ardea 870 i ulike versjoner som gamle travere. Ardea 34 har vært på markedet i et års tid, og finnes også i flybridgeversjon. Båten fås både med aksel og drev. Vi har testet coupe-versjonen med strak aksel og ror, motorisert med en Yanmar 6LY3 på 367 hk.
Sjøegenskaper (smil)
Dette er et planende skrog med strak aksel og ror – ikke en halvplaner. Det merker man godt ved at båten legger seg innover i svingkurven. Den tar veldig godt ror begge veier i sving, men viser tegn til å slippe i kraftig sving til styrbord – noe som er naturlig med en høyreroterende propell. Det viser seg også ved at hekken trekkes kraftig mot babord når man bakker – som følge av propellens padleeffekt. Ardea 34 har harmoniske og gode sjøegenskaper, og krever ingen bruk av trimplan under normale forhold. Selv ved toppfart på 27 knop er den lytefri og viser ikke antydning til å plane på kjølen. En kraftig propellstråle dukker opp i kjølevannet fra marsjfart og oppover, noe som tyder på en ikke helt optimal kombinasjon av tunellform og propellvalg. Utover det er båten stabil, forutsigbar og trygg.
Imidlertid reagerte vi på et sjenerende støybilde i kombinasjon med mye vibrasjon i visse hastigheter fra marsjfart og oppover.
Uteplassen (smil)
Ardea 34 er en klassisk vestlandsbåt med bakvegg og stort arbeidsdekk. En båttype som kombinerer praktiske behov med turbåtens bokomfort. Også Ardea 34 har et stort og ryddig akterdekk som fungerer godt både som ”veranda” og arbeidsplattform. På akterdekket er det tre skap. I skapet på babord side har man landstrømsentral og hovedstrømbryter, og i skapet på styrbord side har man tilgang til nødstengeventilen til diesel. Det tredje rommet – i akterspeilet – er dedikert en propanflaske. To manuelle lensepumper er montert på akterdekket i god betjeningshøyde. Dekket er belyst med to downligths under hardtopen.
I akterspeilet er det en bred port på styrbord side som gir adkomst ut på den store badeplattformen som er tilstrekkelig lang til at man lett stiger om bord og i land via den. På akterspeilet er det et praktisk og solid fenderstativ. I plattformen på babord side er det en badestige som lett lar seg felle ut også av personer som ligger i sjøen. På hver side er det gode trinn ut på dollbordene. Her gir en solid rekke i kombinasjon med håndrekker på hardtopen en trygg adkomst til fordekket. Også fordekket er ryddig og rekken avsluttes av en høy pulpit med bred åpning. I dekket er det en romslig dreggkasse. Båten har til sammen seks velplasserte og solide kryssholt.
Førerposisjon (surt)
Interiørlayouten i Ardea 34 følger en velprøvd oppskrift som i hovedtrekk fungerer utmerket. Ved førerposisjonen, som befinner seg på styrbord side forenom byssa, fant vi imidlertid en del løsninger som var nytenkende, men ikke særlig velfungerende.
Førerstolen er komfortabel og har oppvippbar lårpute som gir god mulighet til å stå og styre med hodet gjennom takluken. Det er god plass til beina under konsollen. I sideskottet er en brannslukker felt inn i en nisje.
Funksjonene ved førerplassen er organisert i to hovedgrupper. En i armkonsollen mot skroget hvor motorspak og trimflapsbrytere er plassert i tilknytning til et bryterpanel som er montert flatt på selve skottet. Ingen brytere er plassert rundt selve rattet. Den andre hovedgruppen av funksjoner befinner seg rundt rattet, hvor det er rikelig plass til en plotter, et multifunksjonsinstrument som henter frem alle hoveddata til Yanmar-motoren, samt en spak til baugpropellen. Under takkonsollen er det et lite panel for betjening av lyskaster samt og vann- og dieselmåler.
Førerposisjonen har sine klare svakheter. For det første er ikke plotterplasseringen ideell, idet rattet delvis dekker over skjermen. Videre burde motorspaken vært noe lenger frem. Det samme burde trimflapspanelet. Endelig vil vi absolutt at bryterne til vindusviskerne får en mer logisk plassering, enten langt frem på panelet på skottet, eller aller helst et sted i konsollen rundt rattet.
Vi mener båten burde hatt kompass som standard. En test av vindusviskerne viste at kun den ene virket. De store front- og sidevinduene gir førsteklasses sikt rundt hele horisonten i alle fartsområder. Testbåten var utstyrt med fire defrosterdyser.
Salongen (smil)
Salongløsningen føyer seg pent inn den velkjente layouten med en romslig U-salong på babord side. Det fremre, svært forseggjorte ryggstøet kan vippes akterover slik at man får et komfortabelt, L-formet passasjersete. Alle passasjerene har meget god sikt fra salongen.
Salongen er lys og luftig med store vindusflater og store takluker. Foran passasjerplassen er det tre dype og praktiske stuverom samt tre koppholdere. Salongbordet er anbrakt på en fast søyle med barskap innvendig. Det er klaff på den fremre delen av bordet, og under den et praktisk stuverom. Salongen er rikelig utnyttet med hensyn til skuffer og skapplass. Det er en skufferekke under den aktre delen av U-sofaen, en under passasjerbenken og ytterligere en tredje skufferekke under førerplassen med fem skuffer i sistnevnte. I tillegg er det et kjempestort stuverom under dørken i forkant av motorrommet med adkomst via en luke i dørken ved byssa.
Salongen er belyst med seks downlights med demping, noe vi anser for å være tilstrekkelig.
Byssa (smil)
Aktenfor førerplassen har båten en romslig bysse med lang og praktisk benk. Avsettingsplassen førsteklasses. Rett bak førerstolen er det en dyp stålvask med solid ettgrepsarmatur Under den er det tre skuffer, lenger akter en ENO-komfyr med koketopp og to bluss. Under komfyren er det en stor gryteskuff. Lengst akter er det et stort Waeco-kjøleskap. Stort pluss for at benkeplaten er godt integrert og lett å holde ren. Minuset er at den ikke har noen slingrekant. I akterkant av hardtopen er det kjekk plass til en flatskjerm-TV i taket.
Vi savnet, som man dessverre ofte gjør, tørkerullholder og en dedikert søppeldunk. Ikke minst savnet vi fornuftig plassert 220 volts uttak i byssa. Vi fant ett ved dørken i salongen, men det er også behov for et slik i byssa med tanke på vannkoker, kaffetrakter og lignende.
Lugar (nøytralt)
En mellomgang opplyst med en downligt fører ned til lugaravdelingen. I testbåten var dørene til lugarene demontert og befant seg i en av køyene. Vi har en mistanke om at dette skyldes at dørene sterkt begrenser adkomsten til lugarene. Inn til babord er det en dobbel lugar med en helt OK omkledningsavdeling når man vel har kommet seg inn. Her fins en sittebenk til sette baken nedpå når sokkene skal av. Denne delen av lugaren er belyst med en downlight. Pluss for knagg på skottet. Bak sittebenken er det litt praktisk hylleplass. Selve køya er en innbydende historie opplyst med leselamper. Det er rikelig med skapplass i akterskottet og i skottet mot skroget i form av fem skap med hyller mellom skapene. Også under madrassen er det et stort stuverom med enkelt adkomst via en delt pute i madrassen.
Hovedlugaren (nøytralt)
Båtens hovedlugar forut skiller seg litt ut fra det vi har sett tidligere. En midtstilt køye dominerer lugaren, med en sittebenk på hver side. Lugaren er særdeles godt utnyttet med tanke på skapplass. Det er doble overskap på hver side, samt åpne stuverom og ett hengeskap i skottet mot dusjrommet. Også under køya er det et bra rom til bager osv. På hver side av køya er det bra trinn gjør det lett å komme opp i dobbelkøya. For å gi bedre plass på dagtid, er madrassen og køyebunnen splittet i akterkant med en kryssfinerskive og en ekstra pute. Vi ble ikke helt fortrolig med løsningen, som med enkle midler burde kunne optimaliseres. Vi ville foreslått at man fikk sydd en pute på en kryssfinerplate som var ”hengslet” med stoff i overkant i madrassetrekket og som man enkelt kan vippe opp på madrassen når ekstra plass er ønsket. To downlights og to leselamper sørger for god belysning, og ventilasjonen er godt ivaretatt med koøyer og dekksluke som kan åpnes.
Toalettrom (smil)
Litt uventet har båten separate toalett- og dusjrom. Toalettet befinner seg på babord side. Rommet er romslig og velfungerende. Det har et Jabsco elektrisk toalett, separat vask og et åpent stuverom over vasken og under vasken. Videre stålvask med bra ettgrepsarmatur. Pluss også for at nyttige beslag som dorullholder og knagger er på plass. Koøye som kan åpnes og et velplassert speil er her også. Vi noterte oss at det i tillegg til den eksisterende belysningen kunne vært et ekstra lys over speilet.
Rett over gangen, på styrbord side, er det et separat dusjrom. Også her er det rikelig med stuveplass. Her er vask og to hyller mot skottet over og under koøyet. Koøyet kan åpnes. Det er også et åpent stuverom med slingrekant under vasken og på skottet mot lugaren forut. Også her har speil og knagger, tannkrusholder og såpekopp funnet sin berettigede og fornuftige plassering. Rommet føles komplett Selve dusjavdelingen er avdelt fra vasken med en pleksivegg og et forheng. Dusjhode er greit hengt opp på skottet, med skikkelig armatur og tilhørende såpekopp. I rommet er det en deilig sittebenk med sete som kan vippes opp. Betjeningspanel til pumpe og vifte er praktisk plassert oppunder dekk.
Motorrom (nøytralt)
Via to store luker i akterdekket kommer man ned til motorrommet. Her er det god plass rundt hovedmotoren, som i testbåten var en Yanmar 6LY3 på 367 hk montert i en kassett. Det overrasket oss at man har valgt kassettløsing i denne relativt store båten. En av fordelene med dette båtkonseptet bør være lett tilgang til motoren, noe blant annet Viknes har lykkes godt med.
Den opplevde støyen i Ardea 34 er sjenerende høy. Vi målte den maksimalt til 85 dBA ved marsjfart. Konkurrentene ligger ned mot 80 dBA på topp, og gjerne ned mot 78-79 ved marsjfart, og har klart å få støyen ned på et bra nivå også uten kassettløsning. Størrelsen på motorrommet i Ardea 34 burde tilsi at man kunne ha en helt frittstående motor. Det er et sant puslespill å demontere kassetten hver gang man skal foreta daglig ettersyn av motoren, og det utgjør ytterligere en terskel som gjør det fristende å slurve.
Rett nok er det god adkomst til motoren når man har fjernet kassetten. Et ekstra trinn å trå ville vært et pluss. Rommet er kompakt og velorganisert med dieseltanker på hver side i plast. De har utjevningsslange mellom seg, men ingen god avtapningsløsning. Alle installasjoner og funksjoner er veldig godt merket. Stort pluss for det. I den aktre delen rommet har man lett tilgang til startbatteri og forbruksbatterier på babord side. Sjøvannsfilter har man også grei tilgang til på babord side, samt god tilgang til rorarrangementet og hekkthurster akter. Alle skroggjenomføringer er forsynt med doble slangeklemmer. På styrbord side er varmtvannsberederen lett tilgjengelig. Grovfilteret står litt i konflikt med startbatteriet, som må løftes bort om man skal tappe av filteret. Dette kunne enkelt vært unngått om man hadde montert filteret litt høyere. Man har god tilgang til ekspansjonstanken til kjølevannet. Automatisk brannslukker er på plass. Alle installasjoner, slanger m.v. er godt oppklamret og organisert.
TESTFAKTA ARDEA 34
Konklusjon
Alt i alt er Ardea 34 et vel gjennomarbeidet og praktisk båtkonsept. Sjøegenskaper og planløsning fungerer bra. Våre ankepunkter er at døråpningen inn på lugarene er for trang. Køyeløsningen kan optimaliseres, motorrommet må isoleres bedre, fortrinnsvis med tanke på å unngå bruk av motorkasset, og førerposisjonen fortjener en runde til på tegnebordet.

PLUSS+ Innvendig volum
+ Romslig salong
+ Toalett og dusjrom

MINUS
Støy
Førerposisjon
Motorkassett


MOTOR OG FREMDRIFT
Motorfabrikat:YanmarType fremdrift:Strak aksel
Utveksling drev:-
Propeller
- type:Micado Z 22x24
- materiale:-
- stigning i tommer:24
- antall blad:4

SPESIFIKASJONER
Største lengde:10,20 meter
Skroglengde:10,00 meter
Største bredde:3,50 meter
Vekt tørr båt:5.500 Kg
Vekt fullastet båt:8.000 Kg
Største dyptgående fullastet:1,00 meter
Kapasiteter
- Ferskvann:380 Liter
- Drivstoff:640 liter
- Septik:120 liter
Modellbetegnelse:6LY3
Årsmodell:2008
Drivstofftype:Diesel
Ytelse ahk:369
Ytelse kW:270,6
Antall sylindere:6
Max turtall ihht produsent:3.300 omdr./min
Max turtall i test:3.700 omdr./min
Motoralternativer
Alternativ 1 Yanmar 6LPA-STP, 290 hk
Alternativ 2 Yanmar 6LY3-UTP, 369 hk
Alternativ 3 Yanmar 6LY3-STP, 427 hk
Alternativ 4 Volvo Penta D6 330 HS63A, 322 hk
Alternativ 5 Volvo Penta D6 370 H380A, 364 hk
Alternativ 6 Volvo Penta 370 DPH, 365 hk (drev)

ELEKTRISK ANLEGG
Batteribank:
MÅL I CM
CE-MERKINGFRA CE-SKILTET
FART OG STØYTESTRESULTAT
Type motor:Yanmar 6LY3TESTBETINGELSER
UTSTYRPRIS OG OPPLYSNINGERKONKURRENTENE
Viknes 1030Test i Bm nr 11/2002
Skilsø 33 ArticTest i Bm nr 7/1991
Nimbus 320 CoupéIkke testet

- type og størrelse (forbruk):3x115 Ah
- type og størrelse (start):1x180 Ah
- antall (standard):2xforbruk, 1xstart
- antall testbåt:3xforbruk, 1xstart
Ladespenning forbruk i volt¹):14,1
Ladespenning start i volt¹):14,2
¹) Anbefalt ladespenning: 14,4 volt
Dollbord, brede:19
Uteplass akter (plattform):190x290
Ståhøyde ved førerplass:154
Ståhøyde i salong:198
Ståhøyde
- hovedlugar:176
- stikklugar:180
Ståhøyde i bysse:198
Arbeidshøyde byssebenk:91
Ståhøyde på toalett:180
Ståhøyde i dusj:182
Akterdør – bredde:85
Akterdør – terskelhøyde:8
Køyemål
- hovedlugar160x200
- stikklugar130x200
Ståhøyde under kalesje:210
I ORDENMANGELFULLT
Designkategori:B-
HIN-nummer:OK-
Samsvarserklæring:OK-
Brukerhåndbok:OK-
Max antall personer:10
Max antall pers. på flybridge:-
Max antall pers. og last i kg:1.500 kg
Max motorstyrke:430 hk
I følge produsentTestet
Max turtall:3.3003.400 omdr./min.
Max fart:27 knop27 knop
Marsjfart:24 knop24 knop
Max støy:-85 dBA
Støy ved marsjfart:-85 dBA
Ytelse:367 hk
Turtall (omdr./min.)Fart (i knop)Støy (i dBA)Merknad
3.4002784,0
3.1002485,0
2.8001983,2
2.5001480,0
2.2001176,2
1.900973,7
1.600872,0
1.300769,1
1.000660,7
700460,0
(Reduksjon med 300 omdr./min.)
Temperatur
- Luft:20ºC
- Sjø:8ºC
Vindstyrke:0-2 m/sek
Tankinnhold ved test
- Diesel:640 liter
- Ferskvann:0 liter
- Septik:120 liter
Antall personer om bord:1
BESKRIVELSESTANDARDEKSTRAI TESTBÅT
Senterplassert dobbelkøye XX
V-køye med dobbel overkøyeX
Seacross kartsystem med 15’’ skjerm og 4 kw radarXX
SjøvannsfilterXX
Oppgradert varmtvannstank 50 literXX
15’’ flatskjerm-TV i hardtopXX
Radio/CD-spillerXX
HekkthrusterXX
Uttak for dieselvarmer dekkXX
Skinn i salong og førerstolXX
Lys grå eik innredningXX
PåhengerbrakettXX
Takluke i hardtoppXX
Landstrøm 230 V med laderXX
Kalesje over akterdekkXX
DiodelysXX
Dimmer for halogen dekkslysXX
Bunnstoff og primerXX
Ankervinsj med fjernkontrollXX
BaugpropellXX
Diode LED-lys badeplattformXX
Diode LED-lys lugar og salongXX
SignalhornXX
Dekkslys under hardtopXX
Innfelte spoter i lugarXX
Dieselvarmer, 3,5 kwXX
Fjernstyrt søkelysXX
Dusj på badeplattformXX
Pris fra (inkl. avg.)1.649.900,-
Pris testet båt (inkl. avg.)2.010.900,-
Konstruktør:ALBE-Team
Produsent: NB Marine
Importør:-
Ytterligere opplysninger:NB Marine, Mjølkevikvarden, 5315 Herdla, telefon 56 15 27 70, www.nbmarine.no

Powered by Labrador CMS