utgave nr 4 201

Styrbord og Babord: Ardea 34 Fly - På ape-loftet

Iført solbriller på årets korteste dag skulle Styrbord og Babord teste den nye flybridgen på Ardea 34. Siden Styrbord er en typisk deplasementsperson ble han målestokk for fascilitetene på taket.

Publisert Sist oppdatert

TEKST OG FOTO: STYRBORD OG BABORD

I Arendal har vi hørt sagt om flybridge, at enten har man en flybridge, eller så har man bare stoler på taket. Den sistnevnte betegnelesen referer til en plattform båtprodusenten har smurt sammen og satt på toppen av vindskjermen. Flybridge skal alle ha, men ofte ender det opp med et par luftig plasserte, litt avanserte campingstoler. Her blir man sittende med knærne oppunder ørene og minne mest om en gorilla med hendene plassert på unevnelig vis mens man klorer seg fast i et lite ratt. Ikke rart betegnelsen ape-loft har fått fotfeste.

Karlsson på taket
– Flybridge er ofte et resultat av overmot, forstår du Babord, sa Styrbord lett overbærende og fortsatte fra sin posisjon bak rattet:
– Det krever sitt av båten, kort og godt en viss størrelse, dersom en båt skal ha flybridge. Minst 35 fot, helst mer. Du vet, ikke alle kler å ha litt grosserermage heller. Det fordrer en høyreist flott figur, litt slik som meg.
– Du e’ feit. Og med det sier vi takk til Karlsson på taket! Babord var besk. For ham var dette alvor. Vi skulle vurdere kvalitetene ved båtens flybridge, og det skulle fotograferes og dokumenteres. Fremfor alt ville han hensette oss i midt-sommer-modus med noen obskure solbriller som kunne vært hentet fra rekvisitt-lageret til Blues Brothers.
– Jasså du, Lillebror, sa Styrbord.
– Jeg er en akkurat passelig tykk mann i min beste alder, og det er et fortrinn, rent av for kompetanse å regne, når man skal teste smålåtne flybridger. Er det plass nok til meg, vil det være oceaner av plass for de aller fleste. Og som du ser, her har jeg et hav av plass. Med andre ord, denne flybridgen ligger godt an. Så klapp igjen brødkorgen, din radmagre Bergenser! Sa Styrbord og satte fart på Ardeaen, med sola i ryggen og kursen nordover mot Fedje. Han satt som støpt i førerstolen…

Ape på apeloftet
Da den siste kommentaren smalt fra Styrbord, reagerte Babord som om noen hadde tatt fra ham bananen. Tar du bananen fra en gjennomsnittsape, tar du selve livsgleden fra ham. Gretten og oppspilt rigget han seg til med fotoustyr og balanserte som en sjimpanse på utsiden av flybridgen. Dinglet i lyskasteren og svingte seg i VHF-antennen mens han knipset i vei. Styrbord observerte.
– Er det ikke ganske imponerende?, sa Styrbord omsider.
– Jo, veldig. Dette er en fullgod flybridge, sa Babord, betydelige mildere i røsten og fortsatte mens isen smeltet:
– Det er jo fabelaktig god plass her. Til tross for at det, som du sier, er en forholdsvis liten flybridge er det trygg og god plass til fem mennesker her oppe. Renskåret, ujålete og funksjonelt, vil jeg si. Se bare på benken ved siden av førerplass, der er det jo ypperlig å ligge. Og sofaen fortsetter i L-form hele veien. Så kan man velge om man vil ha solseng eller dobbelt passasjersete akter også, alt etter modus, vær og vind, poengterte Babord.

Styrbord følte nesten at han hadde fått en ny venn. En åndsvenn som kunne snakke så innsiktsfullt om løsningene i en motorbåt. Til slutt klarte han ikke å brenne inne med sin hardt tilkjempede innsikt lenger.
– Ikke nok med det!, min gode Babord.
– Det vidunderlige med flybridge på en mellomstor båt med strak aksel og ror, som denne, er at den ikke krenger så mye i sving som en drevbåt. Det lærer engstelige sjeler seg fort å sette pris på. Ulempen er naturligvis at den ikke svinger like godt, fremfor alt ikke til den ene siden, men selv her må jeg innrømme at denne båten er godt innenfor mine toleranser, skrøt Styrbord mens han overlot rattet til Babord, som påny fikk et gledens drag over ansiktet.

Under en høyere himmel
– Betegnelsen gin-palass og apeloft og Gud vet hva, er jo egentlig ganske urettferdig. Det er jo helt prima å sitte her opp, selv en desemberdag, sa omsider Babord, kjent for sitt noe avmålte forhold til det han kaller kabinare.
– Ja, i anstendighetens navn er det like mye et AP-loft. Fortsetter oljemilliardene å strømme inn i landet får vi vel en slik på blå respet en dag, alle mann.
– Hva synes du om båten for øvrig, da? Du har jo kjørt den tidligere, så vidt jeg minnes, sa Babord.
Styrbord ble nesten fra seg av glede. Her satt han med noen som faktisk hadde lest noe av det han hadde skrevet, og ble bokstavelig talt på toppen av det hele spurt om å gi sin kompetente mening. Det var liten tvil om at julegatene hadde kastet sitt lys over Bergen flere uker allerede og mørnet Babord som en gyllen lutefisk.

– Joooo, forstår du Babord, her har de justert seg godt inn etter vår test. Det er fremfor alt en båt med fine sjøegenskaper. Og denne har, i motsetning til båten vi testet sist, en uskadet og riktig propell. Dermed er støyen på toppfart bortimot halvert. Noen detaljer kan man vel sette fingeren på hist og her fortsatt, men det er gjelder vel for de fleste av oss. Mens vi er inne på det – kunne du hjelpe meg opp av stolen…

Styrbords konklusjon (grønn)
Flybridgen på Ardea 34 Fly er funksjonell og komfortabel. Det er forbausende stille her oppe på taket, og det er et klart pluss at båten krenger lite selv ved maks rorutslag. At den tar noe mindre ror ved sving mot babord er noe man må ta med på kjøpet, men vi fant det ikke sjenerende.

Babords konklusjon (rød)

FAKTA: ARDEA 34 FLY
CE-kategori: B/C
Produksjonsland: Norge
Lengde i meter: 10,30
Bredde i meter: 3,50
Dyptgående i meter: 1,00
V-bunn i grader: Kjøl og strak aksel
Vekt tørr båt i kg: 5.900
Drivstoff i liter: 2x319
Ferskvann i liter: 2x120
Septik i liter: 120
Antall køyeplasser: 2+2
Max antall personer: 10
Motoreffekt fra-til i hk: 288-427
Motor testbåt: Yanmar 6LY3-UTP
- Sylindervolum
- Antall sylindre
- Effekt i hk (kw) 369
Toppfart i test i knop: 28
Støy ved toppturtall i dBA: 79
Pris fra i kroner: 1.906.900
Pris testbåt i kroner: 2.100.000
Opplysninger: www.nbmarine.no