utgave nr 1 2009

Test Karnic 2965: Satser på Norge

Kypriotiske Karnic har vært på det norske markedet i ti år. Og det nye flaggskipet 2965 bygger på en nordisk lest. Konseptet blir bra – men feilene vi fant må utbedres.

Publisert Sist oppdatert

TEKST OG FOTO: ATLE KNUTSEN

Kypriotiske Karnic har hatt godt fotfeste i Norge gjennom importøren Brevikstrand Båt AS. Årsomsetningen har ligget på rundt 30 båter. Synspunkter har vært utvekslet mellom den norske importøren og den kypriotiske produsenten helt siden starten på samarbeidet – og det nye flaggskipet fra Karnic er blitt et konsept som i stor grad bygger på de spesielle krav vi har til båter i våre farvann. Bakveggbåten Karnic 2965 har en klassisk interiørløsning – som like gjerne kunne vært hentet fra en Viknes eller en NB. Og akterdekket er gigantisk.  Litt fort i svingene hadde det imidlertid gått for produsenten da testbåten ble produsert: Det finnes en del saker som må justeres før båten er helt ferdig.

Sjøegenskaper

Karnic 2965 har et planende skrog med drev i singel eller dobbelinstalalsjon som eneste fremdriftsalternativ. To Volvo Penta D3-190 er foreløpig standard motoralternativ, noe som er nokså ukurant her til lands. En D4-300, eller en D6-330, ville formodentlig vært en veldig aktuell installasjon i denne båten. Ifølge importøren er en båt med et D4-alternativ under utvikling. Takket være de lette D3-motorene og mye vekt i forskipet har Karnicen knapt noen planingsterskel, og den holder seg i plan langt ned i fartsregisteret. Den har et skarpt forskip og relativt mye bæring i aktersipet, noe som fører til at den løfter hekken en del i kraftige svinger og brøyter med forskipet, men ikke sjenerende mye. Båten er godt sammenskrudd og går stille og behersket i sjøen. Båten er ikke spesielt mottakelig for drevtrim på grunn av vektfordelingen. Retningsstabiliteten er meget god også i lave hastigheter takket være den doble drevinstallasjonen. Alt i alt mener vi båten har et gjennomsnittlig harmonisk og velbalansert skrog som ikke byr på noen overraskelser.

Uteplassen

En bred skyvedør i salongen fører ut på et meget stort og praktisk akterdekk. Fra dekket har man adkomst via trinn opp på smale dollbord som går frem på fordekket. Det er solide håndrekker på overbygget, og rekka er også høy og solid – men den er kappet i akterkant hekter seg lett fast i bukse eller sko. På grunn av den kraftige svineryggen som går helt frem til baugen, er dollbordene i smaleste laget. På fordekket er det gjort plass for en stor solmadrass og seks koppholdere. Båten er forsynt med seks velplasserte og solide kryssholt – vinklet utover for å unngå at man snubler i dem. Bra. Lengst forut er det et baugnebb med gjennomføring for ankeret, og ankerspillet er montert i kjettingkassen. Åpningen i pulpiten er i smaleste laget. Alle påfyllingsflensene til vann og diesel er plassert på utsiden av dollbordene. I trinnene på hver side av overbygget er det drenerte stuverom, hvorav det ene er dedikert en propanflaske.
Akterdekket er opplyst av en solid lyskaster i tilegg til tre downlights oppunder takskjegget. På innsiden av akterspeilet er det et eget praktisk rom for landstrømkabel på styrbord side, og hovedstrømbryterne er montert under et deksel. For så vidt lett tilgjengelig og praktisk, men det er et minus at dekselet må åpnes hver gang man ønsker å åpne motorromsluken. På babord side er det en stor port ut til den gigantiske badeplattformen. Her er også hånddusjen greit montert. Under et lokk i plattformen er det en solid badestige som man klarer å felle ut selv om man ligger i sjøen. Derimot savnet vi i alle fall ett håndtak å gripe fatt i når man skal trekke seg om bord igjen. Vi savnet også en bedre håndrekke rundt akterdekket.
Testbåten hadde ikke lanternemast og heller ikke topplanterne, noe som er en vesentlig mangel.

Førerposisjon

Førermiljøet er godt disponert. D3-motorene kan ikke forsynes med elektroniske spaker, så den ene siden av konsollen domineres av en stor koloss med spaker med integrerte knapper for drevtrim. Panelet med trimplanbrytere er praktisk plassert ved spakene. Rattet er tiltbart, noe som gjør det lettere å finne en komfortabel kjørestilling. Alle brytere osv er fornuftig plassert, og brytere til funksjoner uten betydning for navigasjonen er flyttet til et panel på skottet. Meget bra. Midt på konsollen er det gjort plass til en 12 tommers kartplotter som har perfekt vinkel enten man står eller sitter og kjører. I tillegg er båten standard utrustet med et kompass på toppen av konsollen. Det gir pluss i margen.
Som man så ofte ser, er førermiljøet helt fritt for oppbevaringsplass for nøkler, solbriller, mobil osv. Det bør produsenten finne plass til. Det største minuset ved førerplassen er sitte komforten i stolen. Setet er for kort og ryggen for rett. Derimot har den en utmerket oppvippbar lårpute som gir en god stilling når man står og kjører. Ved dørken er det en fast, skrå fothviler samt en hengslet plate som kan felles ned og gi mer kortbeinte en bedre sittestilling – eventuelt stå og kjøre. Vi reagerte også på at A-stolpene hindret en del av sikten til sidene.

Salongen

På babord side i styrhuset er det en komfortabel U-sofa med plass til fire personer rundt et bord. Alle passasjerene har god sikt gjennom salongvinduene, selv om disse er relativt smale. Også førerstolen vendes rundt slik at man totalt sitter fem personer rundt klaffebordet – som også har fire koppholdere i midten. Forenom U-sofaen det en liten flate med plass til fire kopper. Denne flaten kunne vært utnyttet bedre med små stuverom eller lignende. Generelt er det lite praktisk oppbevaringsplass i salongen. Kun et mindre stuverom under seteputen i akterbenken, og et lite et stuverom/isboks under lokk bak ryggen i det aktre hjørnet av sofaen. Foruten sidevinduer som kan åpnes både ved fører- og passasjerplass, er det en stor takluke over salongen som kan åpnes. Den går ganske tregt og er utrustet med et enkelt beslag som låser den i åpen eller lukket posisjon. Belysningen er utmerket og består av totalt seks downlights – tre på hver side av salongtaket.

Byssa

Selv om båtens totale lengde på 10,30 meter skulle tilsi også mye innvendig volum, er hele båten litt trang sammenlignet med mange båter i samme klasse. Også byssa er ganske beskjeden, der den ligger aktenom førerplassen på styrbord side. Den består av en støpt modul som minner mest om en utendørs bysse. Under et stort glassfiberlokk finner vi en støpt vask og et kokeapparat med ett bluss som i følge importøren erstattes av en tobluss koketopp på neste båt.
På benkefronten er det en praktisk håndrekke. I benken er det et dobbelskap som skjuler en skuff til bestikk (litt dumt at man må åpne skapdøren for å komme til skuffen) og noen hyller i rotasjonsstøpt plast med utfrest plass til glass og kopper. På skottet ved førerstolen er det et 220 volt og et 12 volt uttak som også kan disponeres fra byssa. Det er bra. Under førerstolen er det kjøleskap. Byssa fremstår som en ”weekendbysse”, men har begrenset stuveplass til å være praktisk under lengre turer.

Hovedlugar

Hovedlugaren forut har meget begrenset dørkplass og er derfor litt kronglete å ta seg inn i. Enten man ligger i stikklugaren eller hovedlugaren, må man kle seg om utenfor lugaren. Hovedlugaren har en helt grei, skråstilt dobbelkøye omgitt av avsetingsplass mot skroget på hver side. Ventilasjonen er god takket være to koøyer som kan åpnes, samt en dekksluke, som dessverre åpnes i forkant og ikke akterkant. Vi anbefaler produsenten å snu den ”riktig” vei. I denne delen av båten har man også fått inn mer stuveplass. Her er hengeskap på styrbord side, og et dobbelt skap mot forpiggen. I tillegg er det romslig og greit tilgjengelig stuveplass under en stor luke i køyebunnen.
Lugaren har god belysning takket være fire downligths oppunder dekk, men et par leselamper til på skottet hadde vært ønskelig.

Stikklugar

Tre trinn fra salongen fører ned til en mellomgang med inngang til den åpne stikklugaren på babord side. Her er det en dobbelkøye med god plass til to personer. Ved inngangen er det et høyt skap med tre hyller i. I tilegg er det et mindre stuverom under madrassen. Lugaren er opplyst av to downligths, men også her kunne vi ønsket oss et par leselamper i tillegg. Et koøye mot salongen og ett i skrogsiden – som begge kan åpnes – sørger for ventilasjon og lys. I fotenden av lugaren mot styrbord side er det adkomst til en pumpe og noen skroggjennomføringer. Ingen av gjennomføringene er forsynt med doble slangeklemmer, noe som ikke er i samsvar med CE-kravet. Her må importøren sørge for å få tingene på plass før båten selges.
Via køyebunnen i lugaren har man god tilgang til vanntanken som er støpt i plast, på samme måte som båtens øvrige tanker.

Toalettrom

Vis-á-vis stikklugaren, ligger toalettrommet. Også dette oppleves som litt trangt, med tanke på båtens størrelse. Ståhøyden er på akseptable 177 cm, og toalettet føles inneklemt på grunn av det skrånende skottet. Rommet har støpt innredning og ser tiltalende ut. I benken er det et stuverom med toalettrullholderen smart montert på innsiden av skapdøren. Over vasken er det et lite skap med plass til en toalettmappe, og speilet er praktisk plassert på skottet. To downlights i taket er montert slik at det lyser der du trenger det mest – nemlig i ansiktet. På toppen av benkemodulen er det en vask i et corianlignende materiale og et solid ettgrepsarmatur med hånddusj. Med tanke på at hånddusjen kan monteres på skottet og rommet er tilrettelagt for dusjing, ville det vært praktisk med et lokk over det elektriske toalettet, og nisjen i underkant av koøyet burde vært drenert. Koøyet kan åpnes, men siden man kan dusje her burde rommet også vært forsynt med en elektrisk avtrekksvifte. Lensepumpen til dusjen er lett tilgjengelig montert under dørken utenfor toalettrommet.

Motorrom


For å komme til motorrommet må man lukke porten i akterspeilet og åpen lokket til hovedstrømbryterne. En litt omstendelig løsning etter vår smak. Når den store luken er oppe, har man derimot god tilgang til et rimelig servicevennlig motorrom til tross for at to Volvo Penta D3-190 krever litt plass. Solide grovfiltre er montert lett tilgjengelig på skottet mot lasterommet i forkant av motorene. På babord side er batteribanken skikkelig festet, og på styrbord side sitter varmtvannstanken lett tilgjengelig. For øvrig er det ingen vesentlige komponenter installert i motorrommet. Det elektriske anlegget er litt slurvete lagt opp og kunne lett vært organisert ryddigere. Også i motorrommet er det skroggjennomføringer uten doble slangeklemmer. Dette bør produsent/importør ta tak i umiddelbart. Under motorene er det heller ikke oppsamlingstrau for spillolje og lignende, noe det er krav om. Båten er dessuten ikke forsynt med manuelle lensepumper, kun én elektrisk i motorrommet. Også dette er en alvorlig mangel som må utbedres før båten selges. I dekket i forkant av motorromsluken er det en luke ned til et gigantisk lasterom. Her har man god tilgang til dieseltankene og septiktanken. Alle tankene er støpt i plast. Dieseltankene har dessverre ingen dreneringsmulighet. Skal man tappe av tanken, må man løsne påfyllingsslangen. Begge tankene burde vært utstyrt med mannlokk. I motorrommet er det en automatisk brannslukker.

TESTFAKTA KARNIC 2965 KONKLUSJON:
Karnic 2965 en klassisk bakveggbåt med gode sjøegenskaper og bra finish til en gunstig pris. Båtens fremste fortrinn er det gigantiske akterdekket og store badeplattformen. Inne i båten er alle fasiliteter som man forventer å finne på plass, men båten er i forhold til størrelsen litt trang og ambisiøs. Produsent og importør må ta en ekstra gjennomgang av båten for å utbedre svakheter i forhold til CE-kravene.

PLUSS
+ Stort akterdekk
+ Prisgunstig
+ Sjøegenskaper
MINUS
- Sikten fra førerplass
- Førerstolen
- Mangler manuelle lensepumper
- Mangle doble slangeklemmer

SPESIFIKASJONER Største lengde: 10,30 meter
Skroglengde: 8,80 meter
Største bredde: 3,00 meter
Vekt tørr båt: 3.900 kg
Vekt fullastet båt: 5.900
Største dyptgående fullastet: 0,90 meter
Kapasiteter i liter
- Ferskvann: 100
- Drivstoff: 600
- Septik: -
Varmtvann: 40

MOTOR OG FREMDRIFT
Motorfabrikat:Volvo Penta (to stk) Modellbetegnelse: D3-190
Årsmodell: 2008
Drivstofftype: Diesel
Ytelse ahk: 181
Ytelse kW: 133
Antall sylindere: 5
Max turtall ihht produsent: 4.000
Max turtall i test: 3.800
Motoralternativer
- Alternativ 1 1xVolvo Penta D4-300
Type fremdrift: DPS-Drev
Utveksling drev: 1.951
Propeller
- type: F-5
- materiale: stål
- stigning i tommer: -
- antall blad: 2x3

ELEKTRISK ANLEGG Batteribank:
- type og størrelse (forbruk): 2x110 Ah
- type og størrelse (start): 1x110 Ah
- antall (standard): 3x110 Ah
- antall testbåt: 3x110 Ah
Ladespenning forbruk i volt¹): 14,4
Ladespenning start i volt¹): 14,4
¹) Anbefalt ladespenning: 14,4 volt

MÅL I CM Dollbord, bredde: 18
Uteplass akter: 215x232
Badeplattform: 240x150
Ståhøyde ved førerplass: 188
Ståhøyde i salong: 188
Ståhøyde
- hovedlugar: 172
- stikklugar: 158
Ståhøyde i bysse: 188
Arbeidshøyde byssebenk: 83
Ståhøyde på toalett: 177
Akterdør – bredde: 78
Akterdør – terskelhøyde: 11
Køyemål
- hovedlugar 187x125
- stikklugar 170x120

CE-MERKING I ORDEN MANGELFULLT
Designkategori: B
HIN-nummer: OK
Samsvarserklæring: OK
Brukerhåndbok: OK

FRA CE-SKILTET
Max antall personer: 10
Max antall pers. og last i kg: 2.000
Max motorstyrke: 373 kw

FART OG STØY I følge produsent Testet
Max turtall: 4.000 3.800
Max fart: 36,5 30,5 knop
Marsjfart: - 26,0 knop
Max støy: - 79,2 dBA
Støy ved marsjfart: - 77,0 dBA 
²) Merknad: 84 dBA er Arbeidstilsynets øvre grense for tillatt gjennomsnittsstøy på en industriarbeidsplass.

TESTRESULTAT ³) 
Turtall (omdr./min.) -Fart (i knop) -Støy (i dBA)- Merknad
3.800 -30,5 -79,2
3.500 -26,9 -77,9
3.200 -23,0 -78,9
2.900 -21,0 -78,0
2.600 -17,7 -77,0
2.300 -13,7 -79,2
2.000 -10,8 -72,7
1.700 -8,7 -66,6
1.400 -7,3 -63,9
1.100 -5,9 -62,3
800 -4,2 -61,0
(Reduksjon med 300 omdr./min.)
³) Målingene er utført med to Volvo Penta D3-190. Båten var en del grodd på testtidspunktet.

TESTBETINGELSER Temperatur
- Luft: 0˚C
- Sjø: 5˚C
Vindstyrke: 0 m/sek
Tankinnhold ved test
- Diesel: 250 liter
- Ferskvann: 0 liter
- Septik: 0 liter
Antall personer om bord: 2

UTSTYR BESKRIVELSE STANDARD EKSTRA I TESTBÅT
Dusj badeplattform X X
Dekkslys akter X X
CD/Radio X X
Kompass X X
Dusj X X
Kjøleskap X X
Vindusviskere X X
Takluke X X
Ankervinsj X X
Landstrøm 220 volt X X
Varmtvannsbereder X X
Batterilader X X
12’’ Karplotter X X
VHF X X 

PRIS OG OPPLYSNINGER
Pris fra (inkl. avg.) 1.399.000 kroner
Pris testet båt (inkl. avg.) 1.399.000 kroner
Konstruktør: Nick Caralis
Produsent: Karnic Powerboats Ltd, Limassol, Kypros
Importør: Brevikstrand Båt AS
Ytterligere opplysninger: Brevikstrand Båt AS, Vallevn. 275, 3960 Stathelle, telefon , internett: www.brebat.no

KONKURRENTENE
Viknes 1030 Testet i Båtmagasinet 11/2002
Ardea 34 Testet i Båtmagasinet 14/2008
Faeton Moraga 1040 Top Ikke testet i Båtmagasinet

Powered by Labrador CMS