utgave nr 8 2011

Test: Jeanneau NC 11 - Fransk revolusjon?

Franske Jeanneau tok kraftig tak under finanskrisen, og har utviklet nye modeller i høyt tempo. NC 11 ble lansert i fjor vår, og er en klar utfordrer til sterke nordiske konkurrenter. Samtidig med at NC 11 kommer med singelinstallasjon, lanseres også lillesøsteren NC 9.

Publisert Sist oppdatert

TEKST OG FOTO: ATLE KNUTSEN

Jeanneau NC11 vakte berettiget oppsikt da den ble lansert i Stockholm for nøyaktig ett år siden. Den har en del til felles med det nordiske bakveggkonseptet, samtidig som layout og design har en moderne, middelhavsinspirert stil. Hytta er plassert off center mot styrbord i likhet med Nimbus’ Coupé-serie, noe som gir et bredt sidedekk på babord side. I kombinasjon med en sidedør fra førerplassen, en gigantisk takluke over salongen og en skyvedør i bakveggen med en åpning på 1,6 meter i bredden, får man muligheten til å slippe skjærgården inn på godværsdager. Med dette konseptet spisser definitivt franskmennene albuer i forhold til modeller fra både Viknes, Nimbus, Ardea og Aquador.


Sjøegenskaper (smil)

Foreløpig er NC11 kun tilgjengelig med Volvo Penta D3-200 med DPS-drev i dobbelinstallasjon, men Jeanneau har konkrete planer om å lansere båten med en singel Volvo Penta D6-370, som vil være den klart mest aktuelle konfigurasjonen her hjemme. Vår testbåt hadde en toppfart på 33 knop, og en komfortabel marsjfart rundt 27.
NC11 har et planende skrog med en forholdsvis moderat planingsterskel. Man beholder sikten over forskipet gjennom hele fartsregisteret, og i sving har man god sikt gjennom store vindusflater og takluken. Dobbeltinstallasjonen gir god kursstabilitet, selv i deplasementsfart, og godt skyv når man skal opp i plan. Den har presise manøvreringsegenskaper i alle hastigheter, og går tørt i både mot- og medsjø. Den legger seg moderat over i kraftig sving, og takket være drev og trimflaps, lar baugen seg trimme godt ned i motsjø. Testbåten var utstyrt med Volvo Pentas joystick-system for drev, hvilket byr på stort sett samme funksjonalitet som IPS.


Uteplassen (smil)

NC11 er en bakveggbåt med romslig akterdekk og fleksible løsninger. Den har ikke et fast akterspeil, men derimot en justerbar benk med stort stuverom med adkomst både fra akterdekk og badeplattform. I rommet er det blant annet plass til flåte. Hele sofamodulen kan skyves frem og tilbake, avhengig av om man vil ha stor badeplattform eller maksimal utnyttelse av akterdekket.
Akterveggen består av en skyvedør med fire separate rammer. Disse kan låses samlet enten på styrbord eller babord side, og gir en åpning som er 1,60 meter bred. Sofaryggen på akterbenken i salongen kan vendes slik at man kan sitte inne vendt mot akterdekket.
En stor gjennomgang på hver side av akterbenken gjør det lett å bevege seg fra akterdekket og ut på den store badeplattformen. Den integrerte plattformen stikker såpass langt ut at den gir enkel adkomst om bord og i land. Vi savnet imidlertid en håndrekke på toppen av fribordet lengst akter. Badestigen i plattformen er ikke den enkleste å få ut om man har havnet ufrivillig i sjøen. På styrbord side er det en luke ned i dekket med adkomst til vinsjen under dekk. Denne luken holder neppe tett over tid i norsk klima. Vinsjen operer via et utvendig bryterpanel her akter.
Sidedekket langs overbygget på babord side er så bredt at man kan spasere med hendene i lommen. I kombinasjon med side dør og et kryssholt montert rett utenfor, er båten meget enkel å håndtere for en person. Totalt har båten seks kryssholt. I fordekket er det en stor dreggluke, forberedt for vinsj og anker. Baugrekken er splittet på nordisk vis leder ut på et langt baugnebb med leider. Det er mulig å rigge en stor solseng med madrasser på fordekket.
Det er også mulig å bevege seg langs det smale dollbordet på styrbord side, men vi savnet en rekke på hardtopen lengst akter.
I akterkant av overbygget er det god betjeningsmulighet for manuell lensepumpe, samt enkel adkomst til godt drenert rom for propanflaske.


Salongen (smil)

Salongen er romslig og utradisjonell og gir et moderne inntrykk. Designernes funkis-idé om å slippe naturen inn, fungerer bra. Det har også resultert i alle de vendbare seteryggene og den justerbare akterbenken, men så mange ”sammenleggbare” løsninger er enklere å akseptere i en båt som er så stor som denne.
Planløsningen er speilvendt i forhold til mange konkurrenter, med salongen på styrbord side og førerplassen på babord side. Byssa fortsetter akterover fra førerplassen. Salongbordet kan flyttes slik at man kan trekke ut noen puffer som har sin faste plass under dollbordet på styrbord side, og man kan snu både det doble passasjersetet og den doble akterbenken. De som sitter inn mot skottet i langskipsretningen har dårlig ryggstøtte. Foran passasjerplassen, som for øvrig har rikelig plass for to personer, er det en nisje med plass til diverse løsøre. Kanten fungerer også som en integrert håndrekke. Videre er her stuverom og barskap under dollbordet i tilknytning til salongen. Sidevinduet kan åpnes.
Salongen er godt opplyst av seks downlights. All belysning ombord har sentralt monterte brytere.

Førerposisjon (smil)

Det er litt uvant at førerplassen er på babord side. Med tanke på vikeplikten og førerens fokus mot passasjerene er det imidlertid en god ide. Og plassen er ergonomisk tilfredsstillende utformet med ratt og spak som faller rett i hendene. Her er plass til en stor kartplotter og integrering av Volvo Pentas joystick. På toppen av konsollen er det en nisje med plass til småsaker, og et kompass er montert i siktretningen. Materialet på konsollen er matt brungrått slik at refleksene i vinduene er minimale. Sidevinduene er moderat farget, noe som er et minus idet sikten reduseres direkte ved mørkets frembrudd.
I hele takets bredde over fører- og passasjerplass er det en gigantisk, elektrisk styrt takluke. I kombinasjon med sidedøren og den brede akterdøren gir det en veldig luftig salongløsning.


Hovedlugar (smil)

En bred og fin åpning fører ned til avdelingen for søvn og kroppshygiene under dekk. Hovedlugaren forut er romslig og har mye stuveplass. Innredningen er enkel men tiltalende. Det er lett å komme seg opp i den doble køya via trinn på hver side. På styrbord side er det et stort hengeskap, og under køya er det en voluminøs skuff. I tillegg er det stuveplass køyebunnen. Dessuten er det avsettingsplass langs skrogsidene. Ventilasjonen består av en dekksluke med myggnett og blendingsmulighet. Luka åpnes i forkant og ikke i akterkant, slik vi foretrekker for å unngå alt for mye vann om bord dersom man glemmer den åpen. Belysningen består av i alt fire downlights. På dørken er det kantsydde tepper som er festet med trykknapper. 220 volt uttak på plass, men vi savnet et 12 volt uttak. I forkant av toalettrommet på babord side er det et stort skap med adkomst til hovedstrømbrytere og panel for landstrøm.


Stikklugar (smil)

På styrbord side er det en dobbel gjestelugar med splittet køye som kan konverteres til dobbelkøye. Lugaren har funksjonell omkledningsavdeling i forkant med meget god ståhøyde. Her er også en stor benkemodul med skap i. Videre er det mye stuveplass i rom under køyene. Ventilasjonen består av et koøye som kan åpnes, og mye lys slipper inn gjennom vinduene.

Byssa (nøytralt)

Den langstrakte byssa i akterkant av førerplassen har flere praktiske detaljer, som blant annet en stor søppeldunk. Den mangler imidlertid god skapplass til tørrvarer, gryter og dekketøy. Selv om benken er lang, byr den på marginalt med arbeidsplass. Til gjengjeld har man en stor vask og et to bluss kokeapparat. Hvordan området rundt kokeapparatet – ikke minst ryggen på førerstolen – trives med fettsprut og varme over tid, er vi imidlertid mer tvilende til. Kjøleskapet har fått plass lengst akter ved døra, og mikrobølgeovn med stekefunksjon er montert under vasken.


Toalettrom (nøytralt)

Det tiltalende toalettrommet på babord side er todelt, med separat dusjavdeling bak en glassvegg. Dusjavdelingen er forholdsvis trang, men det hjelper om man setter seg ned på benken. Bryteren til dreneringspumpa er fotbetjent slik at man i alle fall ikke glemmer å slå den av. På den annen side kan man også oppleve at noen glemmer å slå den på… Både i dusjen og ved vasken er det solide armaturer. Rommet er godt ventilert med to koøyer.
Vis-á-vis dusjkabinettet er det en benk med en lekker vask og speil i riktig høyde. I benken er det et par stuverom. Det burde vært et lyspunkt også over speilet. Toalettet fungerer greit til alle formål. Man har grei adkomst til septiksystemet luke i akterkant av rommet.

Motorrom (Smil)

Det er meget god adkomst til motorrommet via en stor luke i akterdekket. I testbåten satt det to Volvo Penta D3-200-motorer på drev. Motorene er korte og kompakte, og dermed blir det særdeles mye plass til overs i det servicevennlige rommet. Her kommer man enkelt til peilepinner, grovfilter, reimer, sjøvannsfilter osv. Batteriene sitter godt festet i batterikasser på hver side av rommet. De er lett tilgjengelige. Forskriftsmessig automatisk brannslukningsanlegg er montert. Det prefabrikerte elektriske anlegget om bord er godt dimensjonert og fremfor alt svært velordnet og oversiktlig. Alle skroggjennomføringer er forsynt med doble slangeklemmer.
Det er imidlertid ikke motorrommet som overrasker mest på den tekniske siden. Via en stor luke i dørken ved byssa, kommer man ned i et stort stuverom med fast dørk. Bak noen forheng festet med strikk, har man enkel adkomst de elektriske hovedinstallasjonene. På styrbord og babord side leder luker inn til tekniske rom hvor skroggjennomføringer, pumper, varmtvannstank, dieselvarmer m.v. er samlet lett tilgjengelig og servicevennlig.
Forenom dette tekniske rommet, med adkomst via en luke i dørken ved førerplassen, er det et gigantsk stuverom med et hyllearrangement med skuffer, elektrisk lys og 12 volts uttak.


TESTFAKTA JEANNEAU NC11

KONKLUSJON:
Franske Jeanneau NC11 fremstår som skreddersydd for det nordiske markedet. Dekkslayouten er i nær familie med de mest populære bakveggbåtene fra de ledende, skandinaviske produsentene. NC11 er et industriprodukt hvor den tunge følelsen av kvalitet er ofret til fordel for en gunstig prislapp. Om Jeanneau lykkes i utvidelsen av denne modellfamilien, kan det for alvor bli snakk om en fransk revolusjon i den nordiske skjærgården.

PLUSS

+ Ryddige installasjoner
+ Planløsning
+ Stuveplass

MINUS

- Byssa
- Trangt dusjrom

SPESIFIKASJONER

Største lengde: 10,85 Meter
Skroglengde: 10,55 Meter
Største bredde: 3,73 Meter
Vekt tørr båt: 5.900 Kg
Vekt fullastet båt: Kommer Kg
Største dyptgående fullastet: 0,9 Meter
Kapasiteter i liter
- Ferskvann: 250
- Drivstoff: 700
- Septik: Kommer
- Varmtvann: Kommer

MOTOR OG FREMDRIFT

Motorfabrikat: Volvo Penta
Modellbetegnelse: D3-200 (to stk)
Årsmodell: 2011
Drivstofftype: Diesel
Ytelse ahk: 2x190
Ytelse kW: 2x140
Antall sylindere: 5
Max turtall ihht produsent: 4.000 omdr./min
Motoralternativer
- Alternativ 1 Volvo Penta D6-370
Type fremdrift: DPS-drev
Propeller:
- materiale: Kommer
- stigning i tommer: Kommer
- antall blad: Kommer

ELEKTRISK ANLEGG

Batteribank
- type og størrelse: ???xKommer Ah
- antall standard: Kommer
- antall testbåt: Kommer
Ladespenning forbruk i volt¹): 14,3
Ladespenning start i volt¹): 14,3
¹) Anbefalt ladespenning: 14,4 volt

MÅL I CM

Dollbord, bredde babord: 29
Dollbord, bredde styrbord: 15
Uteplass akter: 140x270
Badeplattform: 70x310
Arbeidshøyde byssebenk: 92
Ståhøyde
- i salong: 196
- i byssa: 196
- ved førerplass: 163
- hovedlugar: 182
- stikklugar: 183
- toalett: 185
Akterdør
- bredde: 160
- treskelhøyde: 15
Køyemål
- hovedlugar: 150x190
- stikkøye: 2x60x195/135x195

CE-MERKING

I ORDEN MANGELFULLT
Designkategori: B
HIN-nummer: OK
Samsvarserklæring: OK
Brukerhåndbok: OK


FRA CE-SKILTET

Max antall personer: 10
Max antall pers. og last i kg: 1.650 kg
Max motorstyrke: Kommer kW


FART OG STØY

I følge produsent Testet
Max turtall: 4.000 omdr.min 4.000 omdr./min
Max fart: - 33 knop
Marsjfart: - 27 knop
Max støy²): - 80 dBA
Støy ved marsjfart: - 77 dBA
²) Merknad: 84 dBA er Arbeidstilsynets øvre grense for tillatt gjennomsnittsstøy på en industriarbeidsplass.
TESTRESULTAT ³)
Turtall (omdr./min.) Fart (i knop) Støy (i dBA) Merknad
4.000 33 80
3.700 30 78
3.400 27 77
3.100 22 76
2.800 18 74
2.500 13 73
2.200 10 71
1.900 9 67
1.600 8 63
1.300 7 60
1.000 5 58
800 4 57

(Reduksjon med 300 omdr./min.)
³) Målingene er utført med 2xVolvo Penta D3-200
TESTBETINGELSER
Temperatur
- Luft: 10˚C
- Sjø: 6˚C
Vindstyrke: 2-5 m/sek
Tankinnhold ved test
- Diesel: 350 Liter
- Ferskvann: 0 Liter
- Septik: 0 Liter
Antall personer om bord: 2

UTSTYR
BESKRIVELSE STANDARD EKSTRA I TESTBÅT
Kommer X X X
Kommer X X X
Kommer X X X
Kommer X X X
Kommer X X X
Kommer X X X
Kommer X X X
Kommer X X X
Kommer X X X
Kommer X X X
Kommer X X X
Kommer X X X
Kommer X X X
Kommer X X X
Kommer X X X

PRIS OG OPPLYSNINGER

Pris fra (inkl. avg.) 2.250.000 Kroner
Pris testet båt (inkl. avg.) Kommer Kroner
Konstruktør: Kommer
Importør: www.harstadmarina.no
www.heitmannmarin.no
Produksjonsland: Frankrike
Ytterligere opplysninger: www.harstadmarina.no
www.heitmannmarin.no

KONKURRENTENE

Viknes 1030 Testet i BM nr 11/2002
Ardea 34 Testet i BM nr 14/2008
Nimbus 365 Coupé Testet i BM nr 6/2009