Bli abonnent Nyhetsbrev Annonser hos oss

utgave nr 12 2009

Nyheter

Publisert Sist oppdatert

Hybridtouch

Raymarine har hatt høstlansering på sin nye E-serie Widescreen, blant annet med verdenspremiere under Båter i Sjøen. Den store nyheten er for aller første gang en ”HybridTouch™-løsning”, hvor du kan betjene enheten både ved hjelp av touchskjerm og knappebetjening hvis forholdene i båten for eksempel gjør det vanskelig med skjermberøring. Den nye serien kommer med C-map basiskart ferdig installert og er optimalisert for det nye kartformatet C-Map 4D fra Jeppesen, men er den første multifunksjonsskjermen fra Raymarine hvor du i tillegg kan bruke Navionics kartformat. E-serien har også fått nye funksjoner som autorute og antikollisjonsfunksjon. Denne gjør at du kan planlegge ruta ved å kun plotte inn avreise- og ankomststed. Ved hjelp av vitale mål på båten din som høyde, bredde og dyptgående, planlegges den sikreste ruta ut fra kartdataene automatisk. E-serien er klargjort for den nye, lukkede HD Digitale-radaren og har tilkoblingsmuligheter for blant annet ekkolodd, AIS, instrumenter og motordata, samt 4 kamerainnganger og 1 VGA utgang. Serien kan også kobles til et SeaTalk hs nettverk og bruke alle typer sensorer tilkoblet nettverket. E-serien leveres i tre ulike skjermstørrelser, E90W med 9 tommers skjerm, E120W med 12 tommers skjerm og E140W med 14 tommers skjerm. Prisen er ikke fastsatt. www.belamarin.no

Avkjølende


Blubandoo er navnet på et avkjølende system som ved hjelp av unike krystaller som er sydd inn i en rekke plagg, suger store mengder vann opp og kjøler ned ved å absorbere varme når plagget tørker. Du får Bluebandoo som halstørkle, hodetørkle, caps, skyggebrem, pannebånd og sportscaps i en rekke mønstre og farger. Ved å legge plagget i rent vann i noen minutter, skal du kunne avkjøles i flere timer. Du kan også legge plaggene i kjøleskap. Materialet er giftfritt. Prisene varierer fra 119 kroner til 339 kroner alt etter produkt. www.widemarketing.net

Bowcruiser

I ånden til Bror With som stod bak With Dromedille, prøver With Boats seg nå med enda en ny krysning – denne gangen mellom en bowrider og en daycruiser. With 22 Bowcruiser skal i følge den norske produsenten kombinere smarte plassløsninger og frihetsfølelse med daycruiserkomfort, med blant annet eget toalettrom, bysse, sittegruppe og solseng.
- Vi har tatt det beste fra begge båttypene, og konstruktør Geir Arnestad har gjort en super jobb med detaljene. Båten har flott design, og vi utnytter plassen i baugen med sitteplasser som er langt mer behagelige enn det man er vant til i tradisjonelle bowridere. Salongen har en bekvem u-sofa som kan gjøres om til solsenger, og med praktisk plassløsning og en dyp v-bunn, gir bowcruiseren en like god følelse i 40 som i 5 knop, sier daglig leder i With Boats, Ole Anfinnsen.

With 22 BowCruiser
Lengde: 6,80 m
Bredde: 2,41 m
Vekt: 950 kg
CE-kategori: Ikke klart
Maks antall personer: 6
Motorstyrke: 115 hk-225 hk
Pris fra: 498.000 kroner
Opplysninger: Ikke oppgitt

Ny Dromedille


Dromedar- og krokodillebåten With Dromedille har vært igjennom et oppgraderingsprogram og lanseres nå i nye utgaver fra 8 til 16 fot. Topphastigheten med motoralternativer fra 30 hk til 50 hk skal ligge på rundt 25-33 knop. I følge produsenten With Boats har modellen gått igjennom en total renovering og oppgradering, med blant annet dobbel bunn og mer oppdatert design.

With 16 Dromedille
Lengde: 4,83 m
Bredde: 1,90 m
Vekt: 385 kg
CE-kategori: Ikke klart
Maks antall personer: 5
Motorstyrke: 30-50 hk
Pris fra: 90.000 kroner
Opplysninger: Ikke oppgitt

Linjelekker


Drøbak-baserte Hydro-Design har kommet med to nye 24 fots modeller med høy finish. I utviklingen er det lagt vekt på maksimale sjø- og fartsegenskaper kombinert med stort bruksareal. Lav vekt og effektive skrog skal gi lavt forbruk og en toppfart på rundt 53 knop med 300-320 hk. Begge båtene har nedsenket framdekk/soldekk og aktivitetsplattform med mulighet for ekstra solseng akter, sitteplass til åtte personer og spiseplass til fire, samt kombinert toalett/skifterom. Cormate T-24 er en kompaktversjon av daycruiseren Cormate T-27 og har overnattingsmulighet med to køyer, mens skjærgårdsjeeputgaven Sportmate har ”juniorlugar” for de minste. Sistnevnte er en litt lettere utgave som skal tåle litt mer røffere og avansert bruk. Begge båtene leveres med diesel eller bensin med hekkaggregat, mens Sportmate kan leveres med vannjet i tillegg.

Cormate T-24/Cormate Sportmate 24
Lengde: 7,78m
Bredde: 2,32m
Vekt: fra 1475 kg/1250kg
CE-kategori: C
Maks antall personer: 8
Motorstyrke: 170-320 hk/170-300 hk
Pris fra: 722.000 kroner/599.000 kroner
Opplysninger: www.cormate.com

Fartssjark


Drøbak-baserte Bliksvær AS satser videre i båtbransjen etter den nye RIB-serien fra 2,45 meter til 9 meter TB RIB. Denne gangen med en speedsjark spesialtilpasset norske forhold.
- Båten har løsninger som vi har jobbet med over tid for å kunne være blant de absolutt beste på dette feltet og i denne størrelsen, forteller båtens "far", Terje Bliksvær. I tillegg til overnattingsmulighet for to under dekk, inkluderer speedsjarken mulighet for toalett med egen septiktank og vask med trykkvann fra 40 liters ferskvannstank.
Speedsjarken har også selvdrenerende dekk, enkel og sikker manøvrering rundt hele båten, midtsentrert ferskvannstank og drivstofftank med frigjort plass til lasterom under dekk som resultat, fiskestangholdere og separat styreposisjons på styrbord side for kyst- og fritidsfiskeren som vil styre, manøvere og fortøye båten alene.

TB 21C Speedsjark er ventet til landet om en måneds tid, og i følge Bliksvær har båtene som kommer til Norge blått skrog med hvit stripe.
TB 21C Speedsjark
Lengde: 6,2 m
Bredde: 2,3 m
Vekt: 1.000 kg
CE-kategori: C
Maks antall personer: 6
Motorstyrke: Maks 150 hk
Pris fra: 160.000 kr
Opplysninger: www.speedsjark.no

Liten langturbåt


Beneteau Swift Trawler 34 er en komfortabel bobåt med behagelig tempo og lang rekkevidde for de som vil ut på lengre turer. Halvplaneren er den minste i franske Beneteaus trawler-serie. Den litt i overkant av 11 meter lange båten skal greie en topphastighet på rundt 22 knop, mens marsjfarten skal ligge på rundt 15-17 knop. Trawleren er utstyrt med en singel Cummins QSB 5,9lm 425 hks motor med strak aksel.
På flybridgen har franskmennene plassert styrekonsoll på styrbord side og sittegruppe ved siden av, løftebom og plass til lettbåt akter. Styrehuset med et areal på 7,5 kvadratmeter har dobbelt førersete, bysse og salong med sittegruppe, hvor sistnevnte kan gjøres om til en dobbeltkøye. Under dekk finner vi rederlugaren i forpiggen med dobbeltkøye, bad på styrbord side, mens gjestelugaren er plassert babord. Med en takhøyde som varierer mellom 1,85 cm til 1,95 cm framstår trawleren også som meget romslig. På fordekket har trawleren soldekk.

Beneteau Swift Trawler 34
Lengde: 11,14 m
Bredde: 4,00 m
Vekt: 7.450 kg
CE-kategori: B
Maks antall personer: 8
Motorstyrke: 425 hk
Pris fra: 2.000.000 kroner
Opplysninger: www.normar.no

Minstemann


Sommeren 2010 kommer Fairline med sin minste båt i sin Squadron-serie, Squadron 41. Til tross for å være den minste i rekka skal båten fremdeles videreføre samme Squadron-preg som på de andre større modellene, i tillegg til å være utstyrt med den største flybridgen på båter i denne størrelsen. Byssa om bord i 41-foteren skal også være den største sett om bord i en Squadron-modell. I utviklingen er det lagt stor vekt på oppholdsareal, og Squadron 41 skal være den mest voluminøse 40-foteren fra Fairline hittil. Hovedtrekkene om bord i nykomlingen vil også sette standarden for framtidige Squadron-modeller i serien som da vil bestå av sju båter i størrelsen 41 til 85 fot. www.stavangermarinesenter.no

Sting 650 som bowrider


Sting lanserer en bowrider på et vellykket skrog. Sting 650 DC har høstet lovord for gode sjøegenskaper. Nå utvikles nye modeller på det samme skroget. Mens 650 DC er en daycruiser med bomuligheter, er den nye båten en åpen bowrider. I Sting-serien finnes det fra før en bowrider bygget på 570-skroget.
Sting 650 DC er en relativt høy, fordi den også skal ha komfort under dekk. BR-utgaven har en atskillig lavere fenderlist og gir mer kontakt med vannet. Med en 150 hesters Evinrude E-tec på hekken vil båten klare godt over 40 knop. Stig bygges på Nordkapps fabrikk i Polen. Prisen for 650 BR er ennå ikke fastsatt. Nordkapps faste designer, Espen Thorup, har også designet denne utgaven. Man skal ikke bli forbauset om Stig fremover utvikler flere varianter både på 570 og 650-skroget. Hva for eksempel med mer tradisjonelle skjærgårdsjeeper? www.fischemarine.com

BOWRIDER: Sting har fått mye skryt for sjøegenskapene til 650 DC. Nå lanseres en 650 BR på samme skrog. FOTO: AMUND RICH. LØKEN

Aquador 33 HT: Storsatsning


Flaggskipet til finske Aquador med modellbetegnelsen 33 HT er nytt fra for til akter. Den tilbys med en eller to dieselmotorer på drev. Aquador 33 HT kan også leveres med Mercruisers Axius-system.

TEKST OG FOTO: LARS H. LINDÉN
Axius er et manøvreringsystem som gjør det mulig å bevege båten i alle tenkbare retninger med en liten joystick – og nærmest eliminerer behovet for baugpropell.
Aquador 33 HT har et walkaround-dekk med brede sidedekk rundt det elegante overbygget. I taket på salongen er det en stor elektrisk takluke. Under hardtopen er det tre sitteplasser, en liten bysse og kjøleskap. I akterkant er overbygget åpent mot uteplassen akter der man har fått inn en romslig U-salong med plass for opp til seks personer. Også under dekk er det godt med sitteplasser, en velutstyrt bysse og et stort toalettrom med dusj. Midt i båten er det to separate lugerer med en dobbeltkøye i hver lugar. Testbåten var motorisert med to Cummins Merceruiser Diesel (CMD) på tilsammen 440 hk. Toppfarten målte vi til 35,4 knop ved 3.800 omdreininger i minuttet, mens en behagelig marsjfart lå på 29 knop ved 3.300 omdreininger i minuttet. Båten tilbys både med Volvo Penta og CMD-motorer.

AQUADOR 33 HT
Lengde: 10,00 m
Bredde: 3,45 m
Vekt: 5.700 kg
CE-kategori: B
Maks antall personer: 8
Motorstyrke: 300 - 600 hk
Pris fra: 2.480.000 kroner
Opplysninger: www.aquador.fi

FLAGGSKIPET: Flaggskipet Aquador 33 HT har et meget elegant design og er ikke helt ulik gamle 26 HT i linjene. Den eneste større forskjellen er at den nye 33 HT er en walkaround-konstruksjon med brede sidedekk rundt hele overbygget. Her er det lett å bevege seg fra for til akter. Den nye Aquador 33 HT er meget romslig også under dekk. Totalt er det komfortabel køyeplass til seks personer. I den romslige båten er det dessuten plass til to bysser – en under dekk og en på uteplassen.

GOD ERGONOMI: Førerplassen er meget komfortabel og har et dobbeltsete. Her er også gjort plass til en 12’’ kartplotter rett foran føreren, mens alle andre instrumenter og funksjoner har fått en ergonomisk plassering i det øvrige førermiljøet. Båter med Axius-installasjon får en egen konsoll med joystick til høyre for rattet.

MEGET BRA UTEPLASS: Uteplassen er glimrende disponert med en stor U-sofa, trinn opp til siddekket og port til badeplattformen. Bordsøylen er elektrisk slik at sofaen kan konverteres en stor solseng.

TO VARIANTER: Lugaren forut tilbys i to varianter – enten med U-sofa og et bord, eller en stor dobbelkøye.

Aquador 25 Ce: Nytt overbygg


Aquador 25 Ce er en bakveggbåt med walkaround-design og er lillesøster til 28C. Aquador 25 Ce ble lansert for et års tid siden, men 2010-modellen har fått helt nytt overbygg med bedre ståhøyde, større side- og bakdør og færre dørknivåer. Den har tilsammen fire køyer. Nye Aquador 25 Ce tilbys med dieselmmotorer opp til 300 hk, både fra Volvo Penta og CMD.

AQUADOR 25 CE
Lengde: 7,70 m
Bredde: 2,75 m
Vekt: Ca 4.000 kg
CE-kategori: B
Maks antall personer: 8
Motorstyrke: 260-350 hk
Pris fra: 1.260.000 kroner
Opplysninger: www.aquador.fi

Bella 580 C: Mer volum


Bella 580 C erstatter den tidligere modellen 572C. Den største forandringer finnar man fremfor alt på uteplassen akter som har fått mer volum. Sittebenkene er nedfellbare og på hver side av motoren har man laget store badeplattformer. Også døren i akterveggen er også blitt bredere, noe som forenkler adkomsten inn i hytta. Bella 580C har et utmerket skrog med gode sjøegenskaper som takler høye hastigheter. Testbåten hadde en 115-hester på hekken, noe som ga 38 knop i toppfart. Men dette er en båttype som normalt vil brukes i lavere hastigheter, og da antar vi at en 90 eller 100-hester vil være en mer fornuftig motorisering.

BELLA 580 C
Lengde: 5,80 m
Bredde: 2,09 m
Vekt: 1.150 kg
CE-kategori: C
Maks antall personer: 6
Motorstyrke: 75-115 hk
Pris fra: 274.000 kroner
Opplysninger: www.aquador.fi