Bli abonnent Nyhetsbrev Annonser hos oss

utgave nr 9 2001

Masse smånyheter

Publisert Sist oppdatert

Beskytter mobilen

Denne lille vanntette tyskproduserte posen skal beskytte mobitelefonen mot saltvann, regn, sand og solkremsmurte fingre. Skulle båten i verste fall kantre, vil telefonen flyte og du kan ringe etter hjelp. Den leveres med rem og klips til å feste i beltet. Posen leveres i tre størrelser og materialet skal i følge importøren være ekstra robust, mykt og veldig gjennomsiktig. Dette kan være en billig forsikring for den lille mobile som har en tendens til å få skader i salt og vått miljø.
Norsk importør: Marin Foto Norge A/S i Bergen. Tlf.: 56 38 74 77. www.marinfoto.no

Tysk familiecruiser

Tyske Bavaria er først og fremst kjent for sine seilbåter, men er nå i ferd med å utvide antallet motorbåtmodeller. Under utstillingen ”Båter i sjøen” nå i september lanserer de sin BMB 380, en sporty familiecruiser med rikelig uteplass, høy bokomfort og en ”garasje” til jolla. Innredningen skal være delikat med mye mahogni og maritime tekstiler. Total skroglengde er 39,5 fot og bredden er 3,70 meter. Motorinstallasjon i båten som blir utstilt er to Volvo Penta KAD 44 diesler.
Opplysninger: Pro Marine AS i Oslo. Tlf.: 22 55 46 15.

Ikke ny, men god

Buster XXL er den nest største båten fra Fiskars med en lengde på 5,8 meter. Som de andre Busterne har den skumfylte sider, noe som gir den litt av RIB’ens egenskaper – uten gummipølse. XXL ble lansert i fjor og er den eneste ”nye” båten fra Buster i år. Finnene slipper en stornyhet i Toscana til høsten og holder derfor kortene tett til brystet.
Buster XXL er en bowrider-type i aluminium. Som sine større og mindre ”søstre” er den meget lettdrevet og har gode sjøegenskaper. Med en 100 hk Yamaha firetakter målte vi farten til 32 knop med to mann ombord. Den føles veldig stødig og trygg. Skroget er i helsveiset aluminium, mens løse elementer er festet med popnagler. Styrekonsoll delvis i glassfiber. Helt akter er det et stort stuerom og kombinert sittebenk med polstret ryggstøtte. Under lokket ligger batteriet i en kasse med hovedstrømbryter i motstående rom.
Videre fremover i båten følger to konsoller med justerbare stoler i hardplast. Denne ”sosiale” delen kan gjøres innelukket med kalesje. Dørken er i vannfast kryssfinér og helt i bunnen ligger en helsveiset bensintank. Foran konsollene er det stuerom i en langsgående benk på babord side, og i en liten benk til styrbord. I baugen er det også et stort stuerom til brannslukkeapparat. Her holdes lokket oppe av en gassdemper og dørken i alle stuerom er belagt med støtdempende plastmatte. Smart! En stor og solid pulpit i aluminium og en fenderholder til styrbord er fine praktiske detaljer.

Data:


”Båter i sjøen” 2001:
Lengde:580 cm
Bredde:225 cm
Antall personer:7
Anbefalt motor:70-115 hk
Vekt:570
Fart:32 knop med 100 hk
Importør:Bjørn Fjellhaug A/S, 8\5812 Bergen-Sandviken, telefon: 55 25 80 46, Internett: www.inha.fi


Nytt fra 10 til 73 fot


og ”førstereiskurs”


- Det er plass til flere på sjøen. Vi skal derfor ha førstereiskurs på messen ”Båter i sjøen” på Kadettangen i Bærum i disse dager. En messe som er mer enn fulltegnet og kan by på båter for enhver smak og lommebok, sier utstillingssjef Aud Høva.


- Det skrives og sies så mye rart om båtlivet at vi begynner å bli redde for at folk velger bort denne praktfulle fritidsformen på gale premisser, sier utstillingssjef Aud Høva. Under den flytende messen ”Båter i sjøen” i september vil vi derfor sammen med Kongelig Norsk Båtforbund arrangere ”førstereiskurs” for folk som er nysgjerrige på båtlivet. Vi vil informere om valg av båttyper, opplæring, bruk av moderne elektronikk, sjømannskap o.s.v.
- Når det gjelder selve messen, vil denne vise spennende utviklingstrender både på seil- og motorsiden. Blant annet er norske båtbyggere kommet svært langt med å kombinere sikkerhet med funksjon, bruksvennlighet og et moderne utseende. Selv om utstillingens dronning er en finsk Baltic 73 fots seilbåt til 35 millioner kroner, er det klare tendenser i retning av at man nå kan finne komfortable turbåter på stadig færre fot og til overkommelige priser, sier Høva.
-Vi vil også peke på at det vi kaller ”turbåtfolket” stort sett glimrer med sitt fravær på ulykkesstatistikkene. Grunnene er flere. Båtfolket, og spesielt ”turbåtfolket”, er flinkere enn ryktet skulle tilsi. Dessuten er båtene som bygges og omsettes i Norge i dag blant verdens sikreste. Det er med andre ord ingen grunn til at ikke hvem som helst burde velge båtlivet og bli ”båtfant” – enten i hjemmefarvannene eller langs vår vakre, og ikke minst rene kyst. Uansett behov: På ”Båter i sjøen” 2001 vil du få råd og veiledning, og ikke minst finne en båt som passer ditt behov. Utstillingen har også en fyldig utstyrsdel på land, sier Aud Høva. Den flytende båtmessen arrangeres på Kadettangen ved Sandvika fra 6. – 9. september.

Båtgriller utombords

Firmaet Marine Barbecues i Australia har lansert en ny type båtgriller for det europeiske markedet. Galleymate går på gass og kan også kan brukes som komfyr. Her kan man steke lammelår og bake kaker og brød utenfor rekka. Grillene er laget i rustfritt stål og finnes i fem ulike størrelser og leveres med diverse tilleggsutstyr som ulike braketter avhengig av hvordan man ønsker å ha dem plassert om bord. Spesielt positivt er en egen fettoppsamler som gjør det enkelere å holde grillene rene. Lokket gjør at grillen kan brukes i all slags vær.
Opplysninger: www.marinebarbecues.com.au

Ny finsk delfin

Bella-Veneet OY, som produserer Bella, Aquador og Flipper har lansert 555, en rykende fersk selvdrenerende skjærgårdsjeep basert på Flipper 535-skroget. En av tankene bak konseptet er å forene motorbrønnen og akterenden med en badeplattform, noe som har resultert i flere teakbelagte avsatser i hekken. På hver side av motorbrønnen er det en dreggkasse. Båten har midtmontert styrekonsoll med et et lite stuerom. Det er brukt mye teak og treimitasjon ombord. Bak styrekonsollen er det en hel rormannsbenk med stuerom for puter. Her finnes også et ryddig organisert strømopplegg med batteriet i en separat kasse. Det er også et stort stuerom i selve konsollen.
Det smale skroget kan virke noe rankt, og vektfordelingen ombord skal endres av produsenten. Blant annet skal bensintanken legges under styrekonsollen og hele konsollen skal flyttes noe fremover for å gi bedre plass for fører og passasjer. Flipper 555 leveres med 40-90 hk. 90-hesteren vil bli anbefalt som totakter for å redusere vekten.

Data:


Lengde:555 cm
Bredde:205 cm
Vekt:530 kg
Motor:40-90 hk
Produsent:Bella Boats, Kuopio, Finland. Telefon 00 358 17 288 38 00, Internett: www.bellaboats.fi

Satser på polsk produksjon

Fuglevik Marine sør for Moss åpnet i juni nye og større lokaler med delelager, verksted og salg av en rekke mindre båter bl.a. Ryds, Bella, Flipper, White Shark, Crescent, River, Hansvik og noen nye båter fra Polen. Åpningen av ny butikk ble feiret stort med grillet laks av kokkeglade Arne Gjermstad som har hytte i nærheten, og mange folk stakk innom for å smake og titte.
Nye båttyper fra Polen er gummibåtene Sportis og robåter samt en snekketype kalt Bell. Bell 656 er den største av dem, en snekke som leveres i tre versjoner, åpen med enten en 9,9 firetakts påhenger eller en 9 hk innenbords Yanmar i motorkasse. Den tredje versjonen er med kalesje og en solid rekketrosse hele veien rundt. Bell 656 leveres i rødt, blått eller hvitt og er en rimelig og koselig polakk til under kr. 100 000.
Opplysninger: Fuglevik Marine i Rygge. Tlf.: 69 23 40 40. www.fuglevik.no

Heftig hai

Silver Shark 580 er årets nyhet fra den finske Silver som lager båter i aluminium. Båten leveres i to modeller, en med senterkonsoll (CC) og en med dobbelkonsoll (DC). Vi prøvekjørte DC-utgaven under en pressevisning i Finland i sommer, og opplevde en forseggjort og kraftig båt med fin finish og gode sjøegenskaper. Silver Shark 580 har skrog i sveiset aluminium og innredning i glassfiber. Båten er en selvlensende og synkefri konstruksjon fylt med skum i skrogsidene og akter.
Shark 580 DC har to konsoller og blir dermed en bowrider-variant med benker med stueplass som går langs skrogsidene forut, og et stort, luftet stuerom i baugen. I styrekonsollen på styrbord side er batteriet plassert sammen med sikringer og hovedstrømsbryter. Det elektriske opplegget synes vi var ganske rotete, og batteriet kan med fordel sentreres for å motvirke skjev gange. Båten vi prøvde var utstyrt med trimflaps som ekstrautstyr. Vi mener denne båten, med høyt fribord og skarp V-bunn, absolutt fortjener flaps slik at man kan kompensere for vind og last.
Stolene ved konsollene er svingbare og justerbare i lengderetningen. Her sitter man komfortabelt med bra oversikt over sjøen og instrumentene. Styringen er hydraulisk - myk og delikat , men ved høyere hastigheter kunne den vært mer presis. Rundt hele dollbordet går en solid rekke i rustfritt stål. Denne omslutter også vindskjermene. Helt akter er det et stort stuerom i den tverrgående benken. Her fins separat oljetank og fast bensintank i aluminium, med bensinfilteret lett tilgjengelig. På hver side av motorbrønnen er det en romslig dreggkasse.

Data:


Lengde:580 cm
Bredde:225 cm
Antall personer:6
Vekt:600 kg
Anbefalt motor:70-115 hk
Fart:37 knop med 115 hk
Importør:Kalnes Båtagentur, 1715 Yven, telefon 69 14 37 96, Internett: www.kalnes.no

Megayachter samles i Fort Lauderdale

AV ANNE MARIT KLOKK
Båtutstillingen i Fort Lauderdale går for å være verdens største flytende båtutstilling. Dette tror vi så gjerne. Vi har vært der mange år på rad og like mange år hatt ømme traskeføtter og verkende rygger. Det er enormt stort og utstillingen er spredt på fem forskjellige steder. Skal man ha seg en brukt superyacht, er det samlet en rekke attraktive for salg langs kanalen på endeløs rekke og rad. Nå har denne trivelige byen fått enda en marina for de virkelig store. Bellingham marine er utviklet og skapt nettopp for disse båtene og åpnet anlegget ganske nylig.
Marinaen tilbyr 793 meter betongbrygger og har plass til 22 store båter opp til 50 meter i lengden. Bryggene er utstyrt med et ”fribord ” på 76 cm, som letter om bord- og ilandstigning. Alle plasser har selvfølgelig fasilititeter som landstrøm, ferskvann, kabelTV-opplegg, septiktømming og ulike telefontjenester. I tilknytning til kaianlegget finnes 352 appartementsleiligheter, 17 gjestesuiter og diverse verksted-og serviceanlegg. Når det gjelder underholdning, finnes bibliotek, shoppingsenter, tennisbaner, svømmebasseng, trimsenter med badstu og et biljardrom. Man kan bestille massasje, vask og rens av tøy og all slags varer bragt til døren eller båten.
Skal man reise ut i verden for å se etter BÅTEN med store bokstaver, er Fort Lauderdale et trivelig og aktuelt sted – så helt annerledes enn Miami hvor man føler kriminaliteten og politisirenene rundt seg natt og dag. Utstillingen holdes i månedskifte oktober/november – en tid på året da vi nordmenn virkelig trenger en pust i bakken.

Storbåt til jordomseiling

Ikke alle som kjøper en stor båt har planer om langtur. Noen superyachteiere bruker faktisk bare båten få dager i året. Engelskmannen David Scott Cowper derimot planlegger nå sin femte jordomseiling alene, for tredje gang i motorbåt. Polar Bound er en 15 meters arbeidsbåt i aluminium spesielt bygget for denne tøffe turen gjennom Nordøstpassasjen og på nordsiden av Russland.

Tekst og foto: Alex McMullen
Ruten David har valgt denne gangen kan by på kald dramatikk. Han håper å finne en klar passasje mellom Artktis og fastlandet, men han kan risikere å tilbringe opptil tre år i isødet og drive med isen mot Barentshavet og Norge. Startet på turen går nå i august/september og han har valgt en rute som går via det sydlige Atlanterhav, Azorene, så rundt Cape Horn og nordover Stillehavet til Valpariso, Acapulco, Mexico, San Fransisco. Herfra er målet Beringstredet i østenden av Nordøstpassasjen.
Båten hans Polar Bound er spesialbygget for turen. I aluminium opp til 20 mm tykkelse og isolert med minimum 2,5 cm tykk Rockwool. Ytterligere isolasjon er lagt inn i akterlugaren hvor det finnes en dieselovn som kan brukes både til varme og matlaging.
Motoren er en åttesylindret Gardner diesel som gir båten en toppfart på ni knop og en marsjfart på sju. Det finnes fem drivstofftanker med totalt plass til 9000 liter. Ytterligere 3500 liter blir fraktet i kanner, og totalt skulle dette bringe David gjennom Nordøstpassasjen før han får bunkret i Alaska og i Tromsø.
Skroget under vannlinjen er ganske rundt, slik at når eventuelt båten blir fanget i isen, vil den skrus oppover. Båten er konstruert av Dennis Davidson og bygget av aluminiumsbåteksperter i Skottland.

Praktisk båtmopp

Etter endt dagstur med spising og søl om bord er det greit å feie over dørker og sittebenker før man forlater skuta. Denne moppen eller svaberen er laget av materialer som tåler en støyt og skal holde ”fasongen” en stund. Den er skapt til å komme inn i kriker og kroker, veier lite og er enkel å stue bort. Det er Shurhold Industries i USA som produserer moppen og de har et hurtiglåssystem som resulterer i at man kan bruke ulike skaft, gjerne type teleskophåndtak. Lengde på de faste skaftene er 33, 76, 102 eller 152 cm lengde. Teleskopskaftene kan dras fra 109 til 183 cm eller fra 160 til 274 cm. Disse kan monteres på andre børster og skrubber fra samme produsent.
Norsk importør: Båt Buddy i Drøbak. Tlf.: 64 93 70 54.

Har du en PRIMUS om bord?

Produsenten av Primus gassregulator, type 720540 har besluttet å kalle denne tilbake og erstatte den. Regulatoren er beregnet på lavtrykk 30mBar, den er blå med slangesokkel for propanslange på den ene siden og har reguleringsratt for å åpne og stenge gassen på motsatt side. I bunnen er det gjenger for tilkobling til blå propanflaske på 0,34, 2 eller 3,3 kg. Gjengene passer ikke for andre flasketyper. På undersiden står det et tosifret produksjonsår.
Båteiere som har en slik regulator med produksjonsår fra og med 93 til og med 00 oppfordres til å returnere den til forhandleren hvor den er kjøpt eller til Primus A/S. Årsaken til dette er at det kan oppstå lekkasje ved reguleringsrattet forbi pakningen hvis rattet er skrudd langt ut. Primus dekker portoen og vil sende deg en ny tilsvarende regulator med produksjonsår 01.
Opplysninger: Primus A/S, postboks 77 Bogerud, 0621 Oslo. Tlf.: 23 38 43 20.

Rimelig dagsturbåt

Quicksilver 500 Commander er en av produsentens nyheter for i år. En velutstyrt skjærgårdsjeep til en ganske rimelig penge. Båten har mange fine detaljer, er pyntet med teakdørker og solide sitteputer forut, bra med griperekker og badetrapp. Med en 40 hk firetakters Mariner koster båtpakken under 160 000 kroner.
Opplysninger: Marine Power i Oslo. Tlf.: 22 30 02 85

Spesialutstillinger

Også innen båtbransjen dukker det etter hvert opp spesialutstillinger for enkelte båttyper. 25. april neste år vil RIB og andre tendere til større yachter få publikums fulle interesse i Cannes i Frankrike. Da arrangeres Rib & Yacht Tender Show (RYTS), en utstilling som i enda større grad enn Ribex i Southampton, vil konsentrere seg om RIB-typen. Her inviteres man til prøvekjøringer og beliggenheten skal være enkelt å komme til enten landeveien eller med tog eller fly.
Nå i september fra den 26. til den 29. arrangeres den eksklusive superyachtutstillingen i Monaco, nærmere bestemt i Port Hercules under betryggende beskyttelse av Prins Rainier og Prins Albert av Monaco. Så hvis man ønsker å skaffe seg en super – duper luksusyacht er det stedet å være akkurat da.

Støtte for ryggen

Under trebåtfestivalen i Risør nylig var en av de ”små” nyhetene et sete med ryggstø som kan brukes i kano, på stranden, i cockpit og i skogen. En liten nyhet, men et viktig produkt, spesielt for folk som trenger å hvile ryggen. Når ikke ”stolen” er i bruk, rulles den bare sammen og legges på toppen av sekken, bagen eller stues bort ombord.
Produktet finnes i to versjoner, er produsert i Canada av kanadisk furu og solid lerretskvalitet. Vekten er under en kilo og støtten passer både på mye og harde underlag. I følge importøren skal setet ha vært en suksess i USA og Canada.
Opplysninger: Inger Marie Dalset på Mysen. Tlf. og fax: 69 89 55 02

Står som støpt

Denne anti skli matten er ganske enkelt helt fantastisk. Vi har brukt den i bilen og i båten, og det er utrolig hvor godt saker og ting nærmest kleber seg fast og blir liggende eller stående som støpt fast. I bilen la vi matten på dashbordet, og lot mobilen ligge løst på ferieturen uten at den beveget seg en millimeter. I båten er matten kjempefin under kikkerten, stikkpasseren, blyant, kaffekopp og annet ting og tang som ellers fører en ”glidende” tilværelse. Når matten etter hvert får dårligere anti skli effekt, kan den vaskes i mildt såpevann – Zalo for eksempel.
Mattene får du i flere størrelser på messen Båter i sjøen eller ved direkte kontakt til Brix Produkter i Sverige på telefon: 0046 4253200 .

Spennende firetakts lettvekter

I sommer lanserte Suzuki sin nye firetakts 140 hk, den desidert letteste i denne klassen. Parolen fra Suzuki er nå: mer kraft og lavere vekt, noe man tidligere har sett på som et paradoks. Den nye utenbordsmotoren med direkteinnsprøytning veier kun 186 kg, som er 3 kg mindre enn 115 hk modellene 115ps og DF115 og den er tiltenkt båttyper som riber, skjærgårdsjeeper, vannskibåter og daycruisere.
DF140 EFI som er betegnelsen, vil være på det norske markedet neste år og importøren har store forventninger til nyheten. Utseende og design skiller seg ikke vesentlig ut fra de andre i samme familien. En ny og viktig detalj er et ekstra luftinntak på dekselet for bedre ytelse og kjøling.
Norsk importør: Erling Sande A/S: Tlf.: 22 57 89 50.

Unique til Kadettangen

Unique Modellverksted AS i Sarpsborg viser familieturbåten Ever 33 under Båter i Sjøen på Kadettangen i september. Selve skroget er ikke nytt, men båten har fått en ”face lift” med nye og romsligere innredningsløsninger. Ever 33 er en videreutvikling av den tidligere åpne weekendcrusieren, som har fått innelukket styrhus og salong og selvdrenerende akterdekk. Unique Modellverksted AS, med Petar Andonov og Arne Fredrik Haug som designere og konstruktører, har også på beddingen en helt ny 30 foter med betegnelsen No Limit 30 som blir en åpen weekendcruiser.
Båtene leveres med en eller to motorer og skal ha et fartspotensiale opp mot 45 knop.

Kjøleskap til utebruk

Termomarin A/S i Sandefjord satser nå på et mer robust kjøleskap i Isotherm serien fra Indel. Cruise 42 er et 40 liters skap beregnet på å stå ute. Forsterket med rustfrie stålkanter har det innbygningsmålene 380 mm bredde, 530 mm høyde og dybden er 475 mm. Skapet er utstyrt med en 4 liters fryser til isbiter på toppen. Pris ca kr 6 250.
Opplysninger: Tlf. 33 42 00 90. www.termomarin.no

Vadskjæret med vinterlagring

Vadskjæret Marina i Larvik har utvidet sine tilbud de siste månedene. I tillegg til båtbutikken og restauranten har bedriften store båtlagringshaller og verksted like i nærheten på Hegdal Industriområde. I tillegg er det åpnet en avdeling i Tønsberg som ble åpnet på forsommeren, hvor det bl.a. selges Bayliner, Quicksilver og Uttern.
Avdelingen Vadskjæret Båtservice har god plass i etasjer til 450 båter i innendørs og oppvarmede haller og tilbyr vedlikehold og de tjenester båteieren måtte ønske i den kalde årstiden. De sliper, pusser, stoffer og polerer og henger båtene opp i et stroppesystem for å komme godt til på hele undervannsskroget. De yter også service på motorer i et eget verksted.
Opplysninger: Vadskjæret Båtservice. Tlf.: 33 13 51 50. www.baatservice.nu