Bli abonnent Nyhetsbrev Annonser hos oss

utgave nr 12 2008

Test: Paragon 25

Publisert Sist oppdatert

Test: Paragon 25

Herlig opplevelse

Tidlig i juni la vi i vei fra Alta mot Hammerfest i en Paragon 25. En annerledes båt i kontrastenes rike. Kraftig vind, sol, snødrev, opplett og null sikt – alt i løpet av minutter bød på perfekte testbetingelser for den individualistiske nyskapningen Paragon 25.

TEKST OG FOTO: ATLE KNUTSEN


Finske Paragon 25 dukket opp som et friskt pust i ”Targa-klassen”, med et helt særpreget utvendig design basert på et velkjent og velprøvd båtkonsept med senterhytte og praktisk dekksarrangement. Skroget er lavt og med en skarp V-bunn på over 26 grader. Rundt hele skroget er det en kraftig fender av samme type som man finner på profesjonelle MOB-båter, og assosiasjonene til rescuebåter er langt fra tilfeldig. Det var redningsbåter av ulikt slag som i utgangspunktet inspirerte konstruktøren bak Paragon. Det er gründeren av Aquador, Sakari Mattila, som senere solgte Aquador til Bella-Boats Oy i 2000, som har signert 25-foteren, og de øvrige modellene som er under utvikling. At svenske Nimbus Boats for kort tid siden kjøpte Paragon vitner om stor tro på det nye båtmerket. Paragon 25 har tiltrukket seg mye oppmerksomhet, og ble mottatt med prisen Motorboat of the show under Helsinki International Boat Show i hjemlandet Finland i 2008.
At de store designtrendene smitter over på mindre fritidsbåter, var Fjord et godt eksempel på da de lanserte sin nye motorbåtlinje i samarbeid med tyske Hanse. Mange, men mindre vågale båtprodusenter, har gjort noen minimalistiske grep i interiøret, mens engelske Sealine hører til de som tok ut svingene med sin modell SC 35.
Paragon har for sin del hele tre nye modeller under utvikling, på 29, 33 og 43 fot.Sjøegenskaper (smil)

Det er ikke ofte vi setter oss bak rattet i båter og tenker at ”dette var annerledes”. Fremfor alt ikke med et stort positivt fortegn. Paragon 25 er en særegen kjøreopplevelse idet man kommer svært lavt og får en veldig nærhet til sjøen. Skrogets bunnvinkel hører til det ekstreme, med sine 26,5 grader. Produsenten har gjort et ganske stort poeng ut av denne egenskapen i sin markedsføring. Man skal imidlertid vokte seg vel for å tro at en skarp bunnvinkel er ensbetydende med suverene allround sjøegenskaper. I vanlige tilfeller vinner man noe, og taper noe annet, uansett hva slags skrogform man velger. Hvis en ekstrem V-bunn var det eneste saliggjørende, ville formodentlig alle båter hatt det. Som grunnregel gir en skarp bunnvinkel gode motsjøegenskaper og lav planingsterskel, men også mye våt flate og større motstand i sjøen, og dårligere sidestabilitet. I Paragon 25 har man imidlertid klart å skape noe i nærheten av et Columbi egg. Båten har knapt planingsterskel, noe som gir en ytterst sporty og fin kjøreopplevelse i alle hastigheter. Man beholder god sikt uansett fartsområde. Lavt tyngdepunkt i kombinasjon med den kraftige fenderen bidrar dessuten til en forbausende god sidestabilitet, også ved stilleligge. I høye hastigheter demper fenderen slagene i sjøen, og ved maks rorutslag ved topphastighet legger båten seg over mot fenderen som fungerer som en støtte. Det er umulig å provosere båten til å hugge – den legger seg bare over i en skarp svingkurve uten ubehagelige, brå kastebevegelser. Rett og slett et blinkskudd. Dessuten er den meget tørr og kaster lite vann over dekk. Sjøegenskapene hører til de absolutt beste vi har opplevd.Uteplassen (smil)

For øvrig er båten bygget rundt et velkjent senterhyttekonsept, med brede sidedekk på hver side av styrhuset, og åpne for- og akterdekk. På akterdekket er det en stor benk med stuverom som utgjør et slags akterspeil, med en grind på hver side. På benken kan man vippe opp en frontklaff som gir en god sittebenk. Den manuelle lensepumpen er montert i benken. Rundt hytta og den aktre delen av båten er det en kraftig stål- og teakrekke med flere gode åpningsmuligheter. Det er bra adkomst langs sidedekkene og ut på badeplattformen. På plattformen er det en meget solid badestige som man lett feller ut når man ligger i vannet. Også langs overbygget er det velplasserte og solide håndrekker. På fordekk munner rekka ut solid, åpen pulpit. På utsiden av skroget er det en kraftig fender. Over styrhustakets akterkant er det montert en targabøyle med plass for radarantenne, lyskaster og annet utstyr. Braketten til radarantennen var underdimensjonert, med det resultat at hele antennen løsnet. Her må kraftigere dimensjonering til – særlig med tanke på produsentens påstander om at dette er en båt som er inspirert av sjøredningsbåter designet for all slags vær. I seg selv en munnfull av et salgsargument med tanke på at 25-foteren er CE-merket i kategori C.
I fordekket er det en veldimensjonert dobbel luke ned til et meget praktisk stuverom, hvor også propan-flasken er montert. I forkant av ruffen er det en sittebenk samt en dekksluke ned til lugaren. Båten har seks solide kryssholt plassert med omhu rundt på dekk. Førerposisjon (nøytral)

Førerplassen på styrbord side har full ståhøyde takket være en smart fothviler som brettes sammen og skyves inn under dollbordet når man foretrekker å stå og kjøre.
Førermiljøet er svært enkelt og konservativt, med et ratt vinklet 90 grader på konsollen som har plass til plotter og andre installasjoner på en flate frem mot frontruten. På denne flaten er motorspaken montert i fin betjeningshøyde, mens EVC-paneler, drevtrim og spak til baugpropell er logisk og lett tilgjengelig plassert rundt rattet. Et godt kompass er montert i siktretningen. Vi ville forsøkt å få en litt mer intuitiv plassering av blant annet vindusviskerbrytere og visse andre grunnleggende funksjoner på konsollen, og så flyttet de øvrige bryterne og kompasset opp i takkonsollen sammen med motorinstrumenteringen. Her er det forøvrig montert to downlights som lyser opp kartbordet og byssa. Pluss for to koppholdere og et 12 voltsuttak i tilknytning til førerposisjonen.
Foran passasjerplassen på styrbord side er det en liten, kompakt bysse med kokeapparat montert på undersiden av lokket til vasken. Her er også en romslig skufferekke. Midt mellom fører- og passasjerplass er det en praktisk nedgang til lugaren forut. Salongen (smil)

Styrhuset har skyvedører både på styrbord og babord side, og i akterveggen. I kombinasjon med takluker over både fører- og passasjerplass, gir det en luftig løsning på varme sommerdager. Fremfor alt er det lett å bevege seg rundt i båten, både ut på akterdekk og sidedekk, og båten er suverent letthåndtert for en person takket være sidedører og -dekk.
Når man kommer inn akterdøren går man ned et par trinn, og kommer ned på et dørknivå med god ståhøyde i hele hytta. Store vindusflater gjør at man har god sikt rundt hele horisonten, og takket være marginal planingsterskel beholder man den gode sikten gjennom hele fartsregistret.
På babord side er det en liten L-sofa hvor det fremre setet kan vendes i fartsretningen. Videre er det også en liten sittebenk på styrbord side bak førerplassen. Bordet er montert på en søyle mellom dørk og tak – slik at bordet kan stuves helt unna oppunder taket når det ikke er i bruk.
Det mest påfallende ved interiøret i Paragon 25 er den høye graden av smart plassutnyttelse i form av skuffer og skap på alle tenkelige steder. Alle lukebeslag og skuffer er selvlukkende, og i små og store rom over alt er det oppbevaringsplass.
Under førerstolen er det et kjøleskap. Det er godt innenfor rekkevidden til minibyssa foran passasjerplassen på babord side.
Alt i alt er innredningen veldig funksjonell – kort og godt et puslespill som er blitt vellykket.
Belysningen består av to innfelte downlights og to leselamper på akterskottet, i tillegg til to downlights over kartbordet. Hovdlugar (smil)

Til tross for Paragonens lave og smale skrog, har den en forbausende stor og hyggelig lugar under fordekket, med nedgang midt mellom fører- og passasjerplass. Lugaren er opplyst av to downligths og to leselamper. Mellom de to langsgående køyene er det et manuelt Jabsco toalett som fungerer utmerket. De to koøyene i lugaren kan ikke åpnes, men det kan derimot dekksluken. På styrbord side mot førerplassen er det et romslig hengeskap med knagger, samt noen knagger på skottet på baborsiden. Køya kan konverteres til en meget romslig dobbelkøye ved hjelp av en ifyllingsplate. Under en luke i dørken på lugaren har man adkomst til skroggjennomføringene til toalettet. Via dørken i salongen har man også adkomst til dieseltanken, med stengeventiler og mannlokk. Ingen av disse lukene har derimot en ters som gjør det enkelt å få opp – noe de absolutt burde hatt. Motorrom (smil)

Over motorrommet er det en stor luke, som når den åpnes frigjør hele den tekniske avdelingen under akterdekket – og dermed gir meget god tilgang til motor og øvrige tekniske installasjoner. Rommet er pertentlig organisert. Gode servicemuligheter på begge sider av motoren, og i forkant. Motorromsisoleringen er påkostet, dekket med aluminiumsplater og festet i aluminiumsrammer. Holdbart og profesjonelt. På hver side av motoren er det solid aluminiumsdørk med antisklimønster. I forkant av motorrommet er det en lampe, samt en automatisk brannslukker. Her sitter også grovfilteret til dieselen lett tilgjengelig. Lader og EVC-sentral er montert på styrbord side. Alle installasjoner i motorrommet er solid utført og lett å komme til. En elektrisk lensepumpe i forkant av motoren har også en serivcevennlig plassering, men det er ikke montert oppsamlingstrau under motoren, slik regelkravet tilsier.
Vanntank og septiktank er montert midtskips på hver side aktenfor dieseltanken under salongdørken. Her sitter også batteriene godt fastspent, men de er ikke enkle å få ut.TESTFAKTA PARAGON 25

KonklusjonParagon 25 er en inspirerende båtopplevelse. Den utmerker seg med sjeldent gode sjøegenskaper om man er ute etter å ta seg raskt frem i buklete skjærgårdssjø. Den har en imponerende plassutnyttelse og en rekke smarte detaljer i en lett, frisk og innovativ innpakning. Vi ser frem til stifte nærmere bekjentskap med storesøstrene når de kommer på markedet.PLUSS+ Sjøegenskaper+ Plassutnyttelse+ PraktiskMINUS— Førerposisjon— Targabøyle— Ladespenning

SPESIFIKASJONERStørste lengde:8,10 meterSkroglengde:6,6 meterStørste bredde:2,90 meterVekt tørr båt:2.990 kgVekt fullastet båt:Største dyptgående fullastet:1,05 meterKapasiteter- Ferskvann:40 liter- Drivstoff:320 liter- Septik:40 liter

MOTOR OG FREMDRIFT

I testbåt

Motorfabrikat:Volvo PentaModellbetegnelse:D4 300Årsmodell:2008Drivstofftype:DieselYtelse ahk:300Ytelse kW:225Antall sylindere:4Max turtall ihht produsent:3.400Max turtall i test:3.500 omdr./min.Type fremdrift:DPH-drevUtveksling drev:1,63:1Propeller- type:Volvo Penta G- materiale:Nikkel,alum.,bronse- stigning i tommer:-- antall blad:3+4

Motoralternativer

- Alternativ 1Volvo Penta D4 225/DPH- Alternativ 2Volvo Penta D4 260/DPH- Alternativ 3Volvo Penta D4 300/DPH

ELEKTRISK ANLEGGBatteribank:- type og størrelse (forbruk):100 Ah- type og størrelse (start):100 Ah- antall (standard):1xforbruk, 1xstart- antall testbåt:1xforbruk, 1xstartLadespenning forbruk i volt¹):13,8Ladespenning start i volt¹):14,0¹) Anbefalt ladespenning: 14,4 volt

MÅL I CMSidedekk, bredde:32Uteplass akter (plattform):133x260Ståhøyde ved førerplass:192Ståhøyde i salong:192Ståhøyde- hovedlugar:138- stikklugar:-Ståhøyde i bysse:192Arbeidshøyde byssebenk:112Ståhøyde på toalett:138Akterdør – bredde:60Akterdør – terskelhøyde:9Sidedør – bredde:50Køyemål- hovedlugar:190x215- stikklugar:-Ståhøyde under kalesje:-

CE-MERKINGI ORDENMANGELFULLTDesignkategori:C-HIN-nummer:OK-Samsvarserklæring:OK-Brukerhåndbok:OK-

FRA CE-SKILTETMax antall personer:6Max antall pers. på flybridge:-Max antall pers. og last i kg:645Max motorstyrke:225

FART OG STØYI følge produsentTestetMax turtall:omdr./min3.500 omdr./min.Max fart:37knop36 knopMarsjfart:?? knop33 knopMax støy:?? dBA82 dBAStøy ved marsjfart:?? dBA80 dBA

TESTRESULTATTurtall (omdr./min.)Fart (i knop)Støy (i dBA)Merknad3.50036823.20033802.90028792.60023782.30020782.00015781.70011731.4008711.100767800563(Reduksjon med 300 omdr./min.)

TESTBETINGELSERTemperatur- Luft:+2ºC- Sjø:0ºCVindstyrke:5-7 m/sekTankinnhold ved test- Diesel:160 liter- Ferskvann:40 liter- Septik:40 literAntall personer om bord:2

UTSTYRBESKRIVELSESTANDARDEKSTRAI TESTBÅTKartlampeXXLogg og dybdemåler VDOXXKompass med lysXXHydralisk styringXXVarmeapparat med defrosterXXTo elektriske lensepumperXXBaugpropell 2 kwXXBysse med kokeappartXXWC med septiktankXXKjøleskap, 49 literXXDusj på akterspeilXX220 volt landstrømXXLyskaster med fjernkontrollXXDieselvarmerXXDoble taklukerXXTeakpakkeXEkstra lyspakkeXCD/RadioXXAutomatiske trimflapsXX12’’ kartplotter XXRadar 2 kwXX

PRIS OG OPPLYSNINGERPris fra (inkl. avg.)1.100.000 kronerPris testet båt (inkl. avg.)1.289.500 kronerKonstruktør:Sakari Mattila

Produsent:Paragon Yachts Oy

Importør:Nor Båt AS

Ytterligere opplysninger:Nor Båt AS
Postboks 4222
8089 Bodø
Telefon 75 56 12 33
www.norbaat.no
KONKURRENTENETarga 25.1Ikke testet i BMAskeladden Commuter 8Test i BM 4/2004Nord Star Patrol 26Test i BM 6/2007