utgave nr 15 2007

Test: Yamaha F350

Publisert Sist oppdatert

Test: Yamaha F350


Verdens største påhenger


Dette er den største påhengeren som noengang er blitt serieprodusert. V8-eren på 350 hk. ga testbåten Anytec 750 SP en toppfart på 59,4 knop. Det er 20 år siden Johnson/Evinrude kom med V8-påhenger, men hittil har 300 hk. vært det største. Nå troner Yamaha på toppen.

Tekst og foto: Lars H. Lindén
Da Johnson/Evinrude kom med den første V8-eren i påhengsmotorversjon for 20 år siden, var det en 300-hester med et sylindervolum på 3,6 liter som senere ble utviklet til en 4-liters versjon. Den har i de 20 årene tronet på toppen av effektlisten, men nå har også Yamaha kommet med en V8er versjon. F350 AETX er den kryptiske modellbetegnelsen, og med et sylindervolum på hele 5,33 liter, yter motoren 350 hk. Det er da verdens største påhengsmotor i serieproduksjon. Riktignok har det vært laget enda større motorer, men det er enkeltstående motorer brukt i racing.
Den nye Yamahamotoren er i første omgang beregnet for tyngre offshorebåter, og i første rekke på det amerikanske markedet der høy effekt er stadig mer etterspurt fordi man har en stor serie av båter som klarer disse gigantene. Vekten på motoren er hele 365 kg, men formodentlig vil denne motoren erstatte mange dobbeltmontasjer, slik at totalvekten allikevel blir mindre, prisen blir lavere og servicekostnadene senkes.

Elektronisk
Grunnkonstruksjonen til den nye Yamaha-motoren er hentet fra den firesylindrede V-motoren på 150 hk. Grovt forenklet kan vi si at denne motoren rett og slett har blitt fordoblet. Også undervannshuset og gearet er blitt større og kraftigere utformet, noe som har gjort at man har tatt fram en helt ny type propeller med betegnelsen Saltwater Series XL.
Dette er også Yamahas første påhengsmotor med elektronisk styring av gass og gear. All kommunikasjon mellom motor og motorreguleringen skjer via et LAN-system (Local Area Network). Her trenger man bare en eneste kabel mellom enhetene, noe som gjør installasjonen såre enkel. Første gang motoren startes, konfigureres systemet automatisk, og etter det fungerer bare motoren sammen med akkurat den installerte reguleringen og instrumentene. Da er det samtidig også en tyverisikring. Øvrige finesser er doble, overliggende kamaksler og variable ventiltider. Med sistnevnte teknikk varieres løftehøyde og åpningstider for innsugingsventilene i takt med turtallet. Det gir bedre dreiemoment fra mellomturtall og oppover til toppturtall. En annen finesse er en elektronisk stopp ved opptilting av motoren, og vinkelen motoren skal stoppe i kan innstilles slik at de ikke dunker borti akterspeil eller motorbrønn når den tiltes ut av vannet.
Anytech er testbenk
Vi monterte motoren på aluminiumsbåten Anytech 750 SP. Båten er godkjent for motorstyrker opp til 300 hk, men produsenten hadde forsterket hele akterspeilet for at vi skulle kunne utføre denne testen. Med tre personer ombord, nesten full tank og litt for høy luft- og vanntemperatur, kom vi allikevel opp i 59,4 knop med en 25-toms propell. Et stykke over 60 knop er innen rekkevidde med noe mindre last og litt råere luft. Testbåten vår er beregnet for hastigheter opp til 55 knop, og inntil det går båten som på skinner. Men over den hastigheten var båten mer krevende å kjøre og man skal være stø sjåfør over bølgetoppene. Styringen var upresis og tung, noe vi etter hvert fant ut at kom av at den hydrauliske rattpumpen rett og slett var underdimensjonert. Vi byttet til Seastars PRO-styring som har en bedre stumhet i hydraulikken, og da var det betydelig enklere å kjøre båten i toppfart.
På tomgang går motoren på 600-700 omdreininger, og her er den som mange andre firetaktere omtrent lydløs ved førerplassen. Ved 300 omdreininger er vi allerede oppe i 30 knop, og her er motoren mest økonomisk med et forbruk på like under literen pr. nautisk mil. Akselerasjonen opp til 40 knop tar nøyaktig 10 sekunder, og også i dette fartsområdet er forbruket ganske hyggelig med ca. 1,1 liter pr. nautisk mil. Ved 5000 omdreininger passerer man 50 knop og forbruket er omtrent 1,5 liter pr. nautisk mil. De siste 10 knopene er uøkonomiske, for da er man oppe i rundt 2 liter pr. nautisk mil.
Manøvreringen med de elektroniske spakene fungerer meget bra, og gearskifte både forover og akterover er kontant uten forsinkelse. Derimot har man lagt inn en liten forsinkelse i gasspådraget ved lave turtall slik at ikke båten skyter ut ukontrollert. Prisen på motoren er ikke helt klar ennå.

Testresultater med Anytec 750 SP


Merknad: Testbåten Anytec 750 SP har målene 7,50 meter x 2,26 meter og veier ca 1020 kg uten motor. Produsent: Anytec Marine AB i Öregrund, Sverige.

MotortypeYamaha F350 AETX
PropellSaltwater Series XL
Propellerstørrelse3 x 15 ¼ x 25 tommer
Monteringshøyde 25 mm
Belastning i båt3 personer
Drivstoff i båt150 liter
Lufttemperatur+24ºC
Vanntemperatur+18ºC
Toppturtall i test5600 omdr./minutt
Omdr/minuttFart i knopDrivstoff: liter/timeDrivstoff:
liter/nautisk milStøy i
Decibel (A)
560059,4118,01,9988
550058,0113,81,9687
500051,786,01,6686
450046,566,31,4385
400042,150,41,1884
350036,638,01,0481
300030,630,40,9979
250022,722,20,9878
15006,610,21,5471

Data – Yamaha F350Importørwww.yamaha-motor.no

Propelleffekt350 hk
Motortype4-takt
SylindreV-8
Sylindervolym5330 cc
VentilsystemDOHC 32
Turtallsområde5000-6000 rpm
Generator50 A
Utveksling1,73 : 1
Vekt365 kg