Nr 5 2012

Test: Anytec 860 SPD En ”panservogn

Kompromissløs og mektig. Solid aluminium i en skjærgårdsjeep på 29 fot som er godkjent for 600 hk. motor. Båten er tilnærmet vedlikeholdsfri og ekstra forsterket. Vi utroper den til sjøens panservogn.

Publisert Sist oppdatert

Tekst og foto: Lars H. Lindén

Svenske Anytec har i løpet av ganske kort tid blitt en av de mest populære aluminiumsbåtene på markedet, kanskje spesielt skjærgårdsjeepene mellom 5,5 meter (18 fot) og 7,5 meter (ca 24 fot). Denne 29-foteren er en av de heftigste og kompromissløse vi har kjørt. Den er godkjent for inntil 600 hk motorkraft, det vil i dette tilfellet si 2 x 300 hk Yamaha påhengsmotorer.

            En av årsakene er at produsenten i utgangspunktet har vært sjenerøs med volum og areal. Dernest har han utstyrt båten med seter, aktersofa, vindskjerm og alt annet som naturlig tilhører en skjærgårdsjeep. Best av alt er at man har gjort dette uten å behøve å klø seg i hodet for å få plass til alt uten at det går ut over den praktiske bruken. Her er nesten danseplass på dørken. Et annet pluss er at båten er tilnærmet vedlikeholdsfri. Ingen polering og voksing – i verste fall en omgang med høytrykkspyleren.

Kraftig fenderlist

Vi finner mange tøffe detaljer på Anytec 860 SPD. Den kraftige fenderlisten gjør at man ganske bryskt kan sette baugen eller siden mot en brygge uten å få skader. Targabøylen kan utstyres med flere forskjellige antenner og lyskaster. De store frie flatene på dørken både foran og bak styrekonsollen er forsynt med solid sklisikkert gummilignende materiale. Uansett hvor man snur og vender seg i båten er detaljer og finesser i en rå og upolert stil. Sveiseskjøter og detaljer som badestige, targabøyle og håndrekker er i samme robuste stil, og man undrer seg på om ikke hele båten er så solid at den kan løftes etter et enkelt kryssholt eller griperekke.

            Har man passasjer om bord, sitter denne mest komfortabelt i passasjerstolen, men det går også fint å sitte på aktersofaen, forutsatt at man stenger døren mellom konsollene for å skjerme for vind. Legger man i tillegg det medfølgende putesettet på sofaen, er det riktig så komfortabelt. Men ankepunktet er at det er ganske tidkrevende å montere opp alle sitteputer og ryggstøer.

Fartøyfølelse

Vår testbåt hadde fått to splitter nye 300-hesters påhengere fra Yamaha på hekken. Motorene har et sylindervolum på 4,2 liter hver seg. I lave hastigheter har man nesten en slags fartøyfølelse. Det kommer av at de motroterende propellene gjør båten veldig kursstabil og det går fint å forlate rattet for en liten stund for å stuve bort fendere og fortøyningstamper. I tillegg går båten tilnærmet lydløst i sakte fart uten den sedvanlige blikkboksfølelsen man ofte har i aluminiumsbåter. Det skyldes først og fremst det ganske omfattende avstivingssystemet med bunnstokker og spant som gjør skroget stivt og robust.

            Vel ute av havnen kan man gi gass og etter bare noen få sekunder er farten oppe i over 30 knop. Til tross for at bølgehøyden er på rundt meteren er ferden helt udramatisk og følelsen av å ratte en ferge er ikke langt unna.

Rask akselerasjon

Ennå har ikke denne båten vist hva den kan, for når man ligger i behagelige 30 knop og gir jernet på de to 300-hesterne, får man en formidabel akselerasjon. Man kjenner trykket i ryggen og det tar ikke lang tid før man er oppe i en toppfart på 59,5 knop. Da er bensinforbruket også merkbart. Vi målte 3,34 liter per nautisk mil, noe som fordrer en meget velfylt lommebok om man skal fortsette kjøret over lengre tid. Med en noe mer normal lommebokstørrelse, kan man komme unna med et forbruk på 1,65 liter per nautisk mil om man trekker av på gassen og legger seg i rundt 33 knop.

            For sammenligningens skyld, testet vi samme båt med en singel 350-hester Yamaha. Da reduseres hastigheten med ca 8 knop i alle turtallsområder i planingsfart og toppfarten landet på 51,3 knop. Nok i massevis det også for de aller fleste. Da synker bensinforbruket også noe, til litt under 1,5 liter per nautisk mil i 33 knops fart. Også støyverdiene blir lavere med denne ekvipasjen. Vi målte akseptable 84 desibel ved 33 knops fart.

 

PLUSS

+ Sjøegenskapene

+ Lasteareal

+ Robuste detaljer

+ Fenderlisten

+ Vedlikeholdsfri

 

MINUS

- Kranglete montering av putesett

 

 

 

Data Anytec 860 SPD

Motor

2 x Yamaha F300BETX

Lengde

8,85 m

Bredde

2,60 m

Vekt uten motorer

1800 kg

Maks motorstyrka

600 hk

Maks belastning

8 personer

Drivstofftank

400 liter

Pris med 2 x F300BETX

1 262 000 kr

Pris med F350 AETU

1 044 000 kr

Mer info

www.govi.no eller www.anytec.se

 

 

 

Motor- og testfakta

Yamaha

2 x F300BETX

F350AETU

Effekt i hk

2 x 300

350

Sylindre/volum i ccm

2 x V6 / 4169

V8 / 5330

Motorvekt i kg

2 x 260 = 520

373

Propell i test

23

19

Propelltype

Saltwater II SDS

Saltwater II SDS

Antall blad

3

3

Materiale

Rustfritt stål

Rustfritt stål

Montering i hull

3

3

Belastning i personer

2

2

 

Testresultater

Yamaha

2 x F300BETX

F350AETU

Toppturtall i testen

5900 omdr/min

6000 omdr/min

Fart i knop

 

 

- ved toppturtall

59,5

51,3

-   500 omdr/min

55,2

46,8

- 1000 omdr/min

50,5

41,4

- 1500 omdr/min

45,3

37,4

- 2000 omdr/min

40,3

32,5

- 2500 omdr/min

33,5

27,3

- 3000 omdr/min

27,7

19,0

Liter / time

 

 

- ved toppturtall

199

124,4

-   500 omdr/min

158

109,3

- 1000 omdr/min

132,5

82,8

- 1500 omdr/min

104

62,4

- 2000 omdr/min

79,0

48,2

- 2500 omdr/min

55,2

37,3

- 3000 omdr/min

44,3

28,2

Liter / nautisk mil

 

 

- ved toppturtall

3,34

2,42

-   500 omdr/min

2,86

2,34

- 1000 omdr/min

2,62

2,00

- 1500 omdr/min

2,30

1,67

- 2000 omdr/min

1,96

1,48

- 2500 omdr/min

1,65

1,37

- 3000 omdr/min

1,60

1,48

Støy i dB(A)

 

 

- ved toppturtall

92

89

-   500 omdr/min

90

87

- 1000 omdr/min

88

86

- 1500 omdr/min

87

85

- 2000 omdr/min

86

84

- 2500 omdr/min

83

81

- 3000 omdr/min

81

79

 

Anmerkning: Målingene er gjort på syv forskjellige turtall. Først ved toppturtallet og deretter har vi redusert med 500 omdr/min, 1000 omdr/min o s v. Motorstøy er målt ved førerens øre.

 

Powered by Labrador CMS