utgave nr 3 2011

Nyheter mars

Beskytter for iPad, Trådløs AIS, Hybrid til snekka mm

Publisert Sist oppdatert

Beskytter IPad

I desembernummeret av Båtmagasinet fortalte vi om iPad som kartplotter. En av innvendingene vi hadde var at iPad er sårbar for vannsprut, men at det finnes plastlommer man kan ha IPaden i.
På båtmessen i Düsseldorf fant vi to forskjellige beskyttelser for iPad. Aquapac er kjent for å lage enkle sprutbeskyttelser og vanntette plastposer for mobiltelefoiner og annet elektronisk utstyr. De har en plastlomme som passer til IPad og som skal være vanntett ned til 5 meters dyp. Den koster i Tyskland ca 40 euro (ca. 325 kroner). www.acuapac.de
Andres Industries i Tyskland har en mer robust løsning som er laget spesielt for iPad. Den skal også beskytte godt mot støt ved fall,slag, skraper og støv, men prisen er en annen. Den hadde utsalgspris på messen i Düsseldorf på 333 euro (ca. 2.700 kroner). www.andres-industries.de Kontakt i Norge: https://www.smsdev.no

Trådløs AIS

En AIS-mottager som man kan koble seg til trådløst er en spennende nyhet for iPad, iPhone eller iTouch-brukere som ble vist fram på Düsseldorf-messen. Sammen med kartprogram fra Navionics kan man nå hente inn AIS-signaler slik at man kan se annen trafikk også på iPaden selv om den ikke har innebygd GPS – noe som er tilfelle for de billigste utgavene. Forutsetningen er at man har en GPS-mottager i båten og en VHF-antenne. AIS-boksen har også en NMEA 0183-inngang slik at man kan koble den til en dedikert plotter eller PC. AIS-appen som får boksen til å snakke med iPhone eller iPad kan lastes ned gratis fra Appstore. iAIS heter boksen som har en såkalt tri-output. Det vil si WiFi, NMEA0183 og USB. DigitalYacht er produsent, og de har flere AIS-nyheter i år, blant annet en med NMEA2000 for nettverk, men den inneholder også NMEA0183-funksjoner som gjør at man kan koble konvensjonelle datakilder som ekkolodd, GPS og vindmåler til boksen som igjen konverterer signalene til NMEA2000. www.digitalyacht.co.uk
Det er flere norske forhandlere, www.baatutstyret.no, www.batbua.no, www.seatronic.no.

Hybrid til snekka

Østerrikske Steyr har laget en generatorpakke som kan brukes til nesten alt om bord og som bør egne seg for seilbåter eller saktegående snekker. Hele pakka består av en Steyr MO32K36 koblet til en Mastervoltgenerator som gir både 230 volt og 24/48-volt til batteripakken eller maks 40 kW (54 hk) til framdriftspropell når man kombinerer batteripakkens kapasitet med generatorpakka. Selve motordelen fra Steyr yter 34 hk. og gir maks 25 kW strøm kontinuerlig. Mulighetene med denne pakken er altså meget stor. Ikke bare til fremdrift, men også til oppvarming, elektriske apparater og klimaanlegg om bord i tillegg til å være batterilader. www.univa.no

Reduserer kalkproblem

Et sjøvannstoalett er ofte bygget opp med en kanal på undersiden av bretten rundt potta der det er flere små hull som vannet renner ut av for å spyle potta. Disse kan etter en stunds tid begynne å tette seg etter kalkavleiringer. Franske Sanimarin har forsøkt å løse dette problemet med en ny patent, et T-stykke i plast der spylevannet kommer ut som gjør at vannet spyles rundt innersiden av potta. Dermed eliminerer man behovet for mange små hull, og T-stykket kan demonteres og renses ved behov. I tillegg har toalettet fått såkalt softlokk, altså at både lokk og ring bremses og siger sakte på plass når man skal slå ned ring og lokk. www.telmo.no

Keramikkoker

Gasskokeplater behøver nødvendigvis ikke bestå av en åpen gassflamme. Dometic har laget to nye nedefellbare kokeplatetopper i keramikk som varmes opp av én eller to gassbrennere. CCK09 og CC09 ble vist fram i Düsseldorf. De består av henholdsvis én eller to kokeområder som kan benyttes til henholdsvis to eller fire kjeler – eller en stor fiskekjele. Begge platene er utstyrt med justeringsbryter og elektronisk tenning. Det er også innebygget varsellampe for varm plate. Den minste platetoppen har en brenner på 1,6 kW og bruker 7,5 minutter på å koke opp en liter vann, mens den største platen med to kokesoner har to brennere, en på 1,6 kW og en på 1,3 kW. www.dometic.no

Ny V8

Basert på en Toyota-motor har Yanmar nå kommet med en splitter ny 90 graders V8 diselmotor. Yanmar 8LV heter den og kommer i to varianter, en på 320 hk og en på 370 hk. Motoren er en twin-turbo dieselmotor med common rail-innsprøyting og passer til det nye ZT370-drevet med det hydrauliske klutsjsystemet. Dermed har Yanmar en komplett drevpakke i det kraftige segmentet.
Motoren har et turtallsområde på fra 550 til 3.800 omdreininger. Ganske turtallssterk med andre ord.
Sylindervolumet er på 4,46 liter. Boring og slaglengde er 86 mm x 96 mm og tørrvekten uten gir er 450 kg. www.yanmar.no

Fenderholder

Denne smarte fenderholderen fant vi på en båt som sto utstilt i Düsseldorf. Her er ikke behov for noe knyting i det hele tatt. Bare å træ knappen inn i hullet i holderen som er montert på overbygget og så snepper den seg fast. Når fenderne skal av igjen, er det bare å trykke på knappen på toppen og holde den nede, så er det bare å trekke proppen ut av hullet igjen.

Lettvekter

Med en vekt på bare 50 kg er den lille 11 fots jolla med styrekonsoll god for 19 knop med en 6-hester om bord – vel og merke med en liten, lett person som belastning. Båten er godkjent for inntil 15 hk og med en 9,9 hk lover produsenten en toppfart på 25 knop under de samme betingelser. Med andre ord en båt for de som har fylt 16 år, men som nødvendigvis ikke har tatt båtførerprøven.
Marinekart heter farkosten som er produsert i Sveits av firmaet Eaglesky Ltd. Båten er produsert i epoxysandwich og er vakuumstøpt. Båten kan utstyres med en rekke tilleggskomponenter i form av seteløsninger. Det er fem løftehåndtak om bord så båten skulle være enkel å få opp på land, og med den lave vekten er det heller ikke noe problem å frakte den på skistativet på bilen. Lengde: 3,40 meter, bredde: 1,36 meter, Vekt: 49 kg. Godkjent for 4 personer. Maks motor: 15 hk. www.marinekart.com


”Mini-Fjord”

De Wally-inspirerte Fjord-båtene som nå eies av tyske Hanse og ikke lenger er norske, har fått en lillesøster. De første modellene var på 40 fot, mens den nye modellen er en 36-foter. Konseptet er noenlunde det samme, men 36-foteren lider nok under størrelsen i forhold til 40-foteren, for plassen under dekk forut er puslete. Det var førsteinntrykket vi satt igjen med etter å ha sett prototypen på messen i Düsseldorf. Riktignok hadde de fått plass til et toalettrom med hyggelig størrelse, men overnattingsdelen og bysseløsningen var liten og trang. Båten egner seg bedre som daycruiser enn noen overnattingsbåt.
Fremdriften besørges av to Volvo Penta D4-motorer, enten i 260 hk versjon eller i 300 hk-versjon og fartspotensialet er da 30 – 36 knop. Lengden er 10,80 meter, bredden 3,65 meter og vekten ca 6 tonn. Drivstoffkapasitet 600 liter og ferskvann 160 liter. CE-kaktegori B. www.fjordboats.com

Futuristisk

En av de mest spennende båtene på messen i Düsseldorf i år var 50-foteren Infinity 50.1 fra nederlandske Holterman. Den vakte oppsikt i storbåthallen med sitt oransjelakkerte aluminiumsskrog og futuristiske innredning. Båten var innredet omtrent som en liten leilighet med en meget spesiell styreposisjon/kartleserposisjon.
Med fire faste køyeplasser, to i en dobbeltkøye i forpiggen og to enkeltkøyer over hverandre på babord side rett inn fra salongen under dekk, har man ikke vært fristet til å kompromisse på plassen til salong og bad. Begge er store og praktiske. På akterdekket har man en hyggelig sofaavdeling. I styrhuset er det foruten fører/navigatørplass også en bysse ved skottet ut til akterdekket. Dollbordene er meget brede og behagelige å ferdes på og på fordekket er det en kjempestor solseng der man også kan montere en parasoll ved stilleligge. I hekken er det en stor garasje med plass til lettbåt og sykler og annet stash.
Motoriseringen består av 2 stk Yanmar 6SY-STP – seksylindrede motorer på til sammen 720 hk. Det skal bringe ekvipasjen opp i 28 knop. Båten har en total lengde på 15,45 meter, skroglengden er 14,99 meter, bredden 4,75 meter og den stikker 1,25 meter. www.holtermanyachting.nl

Leketøy

Skal det være et vannleketøy som ligner på en radiobil på tivoli, men med påhengsmotor koblet til et vannjetaggregat? Da er Water Buggy fra Bodrum Marine Group i Tyrkia et alternativ. Den ligner litt på en tråkkebåt som finnes i vannlekeland. I et rom under ”tallerkenen” er det montert en 9,9 hk. påhengsmotor der undervannshuset er fjernet og koblet til et vannjetaggregat. Hele stasen styres med en joystick og kan opereres på vanndybder ned til én meter og med inntil tre personer om bord. Hastigheten ligger på mellom 4 og 5 knop på topp. www.waterbuggystore.com

Gucci-Riva

Motehuset Gucci i Italia feirer 90 år i år, mens båtbyggeriet Riva har eksistert i 169 år. Nå har Gucci-designer Frida Giannini samarbeidet med Riva-medarbeider Mauro Micheli lage en ny daycruiser som er basert på legendariske Aquariva 33, en slags moderne retroutgave.
Det er ikke så ofte vi kommenterer design på båter, men denne gangen må vi få lov til å si at denne båten som har fått navnet Riva Aquariva Gucci 2011 synes vi er en alldeles nydelig båt. Med sine 33 fot og 2,80 meters bredde er den god for 42 knop med 2 x Yanmar 6LY3/UTP på 380 hk hver. Båten veier 5,75 tonn lastet, og da er det 480 liter diesel og 130 liter ferskvann om bord. En solskinnsbåt vi mer enn gjerne skulle tatt en tur med på en solfylt sommerdag i den hjemlige skjærgården. www.rivaboats.com

Nysminket svenske

Ryds har oppgradert tre av sine modeller og kaller dem S-line. Nå kan du få 23 WA, 23 DC og 20 DCI med S som tilnavn. S-modellene oppgraderes med det lille ekstra. Som teakdørk, Lowrance SonicHub for iPhone, nye puter og grått skrog. Førerposisjonen har også fått ny design. Prisen er også redesignet, til et noe høyere nivå.
www.ryds.se

Hold båten flytende

Stay Afloat er et nytt produkt som skal stoppe vannlekkasjer i båten effektivt. Dersom båten springer lekk smører man kort og godt ut et kraftig lag med Stay Afloat over sprekken eller hullet. Det grease-lignende stoffet (hemmelig, patentert oppskrift) skal kunne tette hull med trykk tilsvarende tre meters dyp. Produktet er ikke herdende og må ikke brukes som noen permanent løsning. Prisen begynner på rundt 150 kroner, for den minste boksen. Se video på batmagasinet.no www.robship.com/sv

Smart førstehjelpspakke

Dersom ulykken er ute må man ofte tenke raskt og ta kjappe og riktige beslutninger. Med Robships nye førstehjelpsveske er det enkelt å velge riktig utstyr for den aktuelle skaden. Fem små poser er tydelig merket med forskjellige typer skader. Forstuing, sår, desinfeksjon, brannskade og ekstrautstyr. I ekstrautstyrsposen finner du munn mot munn-ventil, pinsett og flåttfjerner. Ellers får du med isposer, plasthansker, førstehjelpsmanual og saks. Settet koster 875 svenske kroner. www.robship.se

Familiecruiser fra Kodal

Terje Riis i Kodal, nord for Sandefjord, har bygget sin egen cabincruiser med akterlugar. Riis 800 Twin Cab får premiere under ”Sjøen for alle”. Båten som 74-år gamle Riis har designet og bygget er en 26-fots familiebåt med utenbordsmotor. Anbefalt motor er 150 hk. Med den maskinkraften klarer båten 40 knop med fire voksne om bord.Om responsen er god, settes båten i produksjon.


FAKTA

Riis 800 Twin Cab:
CE-kategori: C
Lengde i meter: 8,05
Bredde i meter: 2,50
Motorisering i hk: 150-250 hk Yamaha
Toppfart i knop (150 hk): 39,6
Pris i kroner: 875 000
Mer info: www.vestfoldmaritim.no

Finsk firkantet fiskebåt
Sea Star lanserte sin nye fiske- og landstedsbåt 20 CC under båtmessa i Gøteborg. Den kantige 20-foteren har to stoler bak den store senterkonsollen. På akterbenken er det plass til ytterligere tre hobbyfiskere. I standardutstyret inngår det aller mest nøvendige, mens kjøleboks, bord og kalesje må kjøpes i tillegg.

FAKTA
Sea Star 20 CC
CE-kategori: C
Lengde i meter: 6,08
Bredde i meter: 2,26
Motorstyrke i hk: 40-100
Maks antall personer: 9
Drivstoffkapasitet i liter: 90
Info: www.seastar.fi

Svensk råtass

Svenske Anytec har to nyheter for 2011. Minstemann, 530SPD, er en 19-fots skjærgårdsjeep beregnet for motorer opp til 115 hk. Den største (bildet) er en skikkelig råtass med store fartsressurser. Den ekstremt robuste aluminiumsbåten 820 SPD kan motoriseres med opp til to ganger 300 hk. Det gir en toppfart på 55 knop. Det ”folkelige” alternativet er Yamahas V8er på 350 hk.
Tekniske data - Anytec 820 SPD
CE-kategori: B
Lengde i meter: 8,85
Bredde i meter: 2,60
Fartsområde i knop: 40-55
Anbefalt motorstyrke: 300-600 hk
Info: www.anytec.se


Miniturbåt fra Vestlandet

Askeladden viste frem sin nye turbåt P66 Weekend under båtmessa i Gøteborg mens det norske publikum kan stifte nærmere bekjentskap med bakveggbåten under ”Sjøen for alle”. Båten er bygget på P66 Pilothouse-skroget, men hytta har blitt større. Det gjør at båten også kan brukes til overnattingsturer for en familie på fire. Bysse og sjøvannstoalett gjør båtlivet litt mer komfortabelt.

Tekniske data - Askeladden P66 Weekend

CE-kategori: C
Lengde i meter: 6,60
Bredde i meter: 2,50
Maks antall personer: 7
Maks motor: 150 hk
Drivstoffkapasitet i liter: 140 liter
Ferskvann i liter: 40
Septikk i liter: 40 liter
Info: www.askeladden.no

Lekkert comeback

Uttern er tilbake etter en fire år lang tørkeperiode. Tilbakekomsten er desto penere. De to nye modellene T62 og D62 er de første av flere båter med samme uttrykk og design. T62 er en bowrider, mens D62 er en daycruiser. Skroget som måler 6,15 meter (20 fot) er felles for begge modellene. Maks motor er 175 hk, men 150 hk skulle være mer enn nok krefter for de fleste. Begge modellene kan fås i ”Spesial edition”-utgave med sjokkfarget skrog (bildet).

Tekniske data – Uttern D62
CE-kategori: C
Lengde i meter: 6,15
Bredde i meter: 2,40
Vekt i tonn (tørr båt): 1,36
Antall sitteplasser: 7
Tankvolum i liter: 160
Maks motor i hk: 175
Mer info: www.uttern.com

Usynlig på andejakt?

Tohatsu presentere i disse dager denne kamuflasjefargede påhengeren. Motoren skal i følge Tohatsu være perfekt for andejakt med sitt Duck Blind®-mønster. Men monteres motoren på en sjokkorange båt, som her, er nok det meste av poenget borte. De som kjøper denne vil nok ha den fordi den er mandig og tøff. 2-takteren på 351 kubikk yter 20 hk, og maksimalt turtall er 6100 o/min. Elektrisk start er standard. www.tohatsu.com

Sunn fornuft

Med slagordet ”Sunn fornuft” markedsfører svenske Crescent sin nye daycruiser, 630 DC. Men det mener produsenten at båten er fornuftig utstyrt og har en fornuftig pris, samtidig som den inneholder ”alt et frihetssøkende menneske måtte begjære”. 630 DC får du både med innen- og utenbordsmotor. Standardmotor er en Mercruiser 4,3L MPI. www.crescent-boats.se

Snekke med hastverk

Viksund kombinerer fart og nostalgi med sin nye snekkeserie. Etter noen tiår med cabincruisere som primærsatsningsområde vil fabrikanten nå igjen markere seg i snekkemarkedet. Det blir flere modeller de kommende årene. Først ut er en tradisjonell skjærgårdssnekke uten hus. Senere vil Viksund utvide med blant annet Pilothouse-modeller(bildet),før de går for familievarianten med overnattingsmulighet. Snekkefart fikk ny betydning med Marex Duckie. Viksunds nye balje skal klare 30 knop, og kan motoriseres helt opp til 220 hk. Men med standardmotoren på 18 hk vil ikke snekka bli noen fartsmaskin. Kalkulert toppfart er mellom 10 og 12 knop. www.viksund.no