Bli abonnent Nyhetsbrev Annonser hos oss

utgave nr 11 201

Test: Corvette 340 - Gigant på få fot

Det borger for kvalitet at Corvette 340 bygges ved Fleming Yachts verft i Taiwan. En testdag på Marstrandsfjorden i høst overbevist oss om at Corvetten fra 1974 fortsatt bør kunne forføre sitt publikum.

Publisert Sist oppdatert

TEKST OG FOTO: ATLE KNUTSEN

Corvette 340 er en fremragende langturbåt for det voksne paret. Vi ville hatt den som en klar favoritt dersom vi ønsket å utforske nordiske farvann gjennom lengre tid. Utgangspunktet for dagens 340 er Corvette 320 som ble lansert i England i 1974 og bygget der frem til 2008. Da ble former og rettigheter solgt til Taiwan, hvor Corvette 340 gjenoppsto i fjor – bygget ved det samme verftet som bygger de mektige og ekstremt velbygde Fleming-båtene. Corvette 340 ble relansert i Skandinavia under Öppna varv på Orust i slutten av august og under Båter i sjøen i Sandvika i september. Vi har testet denne ekstremt voluminøse 34-foteren i sterk vind på Marstrandsfjorden – og latt oss imponere.
Det er ofte på detaljene man ser hvor båtbyggerens hjerte ligger. I Corvette 340 finner man løsninger som åpenbart er resultat av flere tiårs produktutvikling. Det lille, elegant utformede beslaget, den perfekt plasserte håndrekka, kryssholtet rett ut for døren på styrbord side, slitekanten i rustfritt ved kryssholtet osv. som røper at dette er en båt bygget av sjøfolk for folk som virkelig vil være til sjøs. Og så er det ikke spart på kvaliteten.


Sjøegenskaper (smil)

Vi testet Corvette 340 en særdeles hustrig dag utenfor Marstrand, med kraftig vind og mye sjø. 34-foteren veier hele syv og et halvt tonn til tross for sitt korte og brede skrog. Testbåten hadde standard motorkonfigurasjon med to Yanmar 6LP-315-STP på til sammen snaut 600 hk. Skroget oppfører seg som en typisk halvplaner og legger seg lett utover i sving fra marsjfart og opp til toppfart, selv om toppfarten røper at båten planer fullt ut. Den har et fleksibelt fartsregister med en moderat planingsterskel, men man må likevel kompensere noe med trimflaps i et kritisk fartsområde for å få full sikt over baugen. Corvetten oppfører seg imponerende i sjøen. Den har god retningsstabilitet i akterlig sjø, mye takket være dobbeltinstallasjonen. Den er også overraskende myk i motsjø, til tross for meget kraftige chine. Den spisse baugformen og tyngden på nærmere ti tonn med fulle tanker gir følelsen av å være om bord i et lokomotiv. Selv med brede chine og mye utkast i baugen, er Corvetten nokså våt og tar mye vann over dekk.


Uteplassen (smil)

Konseptet er en blanding av trawler og akterlugarbåt. Den har brede sidedekk og et stort akterdekk på toppen av akterlugaren. En bred trapp fører opp på flybridgen. Alt i alt utgjør akterdekk og flybridge et stort sosialt område hvor man kan plassere benker og bord etter behag.
Corvetten har kun en sidedør ut på dekk, på styrbord side. Rett på utsiden av døren er stengeventilene til dieselen plassert, samt propanflasken i et dypt, drenert rom under en luke i dekket. Og naturligvis er det drenering ved siden av påfyllingsflensen som ligger flush. Dekket er omgitt av en høy og kraftig rekke, som i nordisk versjon blir levert med åpning i baugen, pulpit og baugnebb. På hver side i forkant av akterlugaren er det en port i rekka som felles ned og dermed blir en praktisk leider når man skal om bord. En genial løsning.
Badeplattformen på vår testbåt var noe kort, men skal ifølge importøren forlenges på den skandinaviske utgaven.
På akterdekk og flybridge er det montert kasser i dekket med god sittekomfort og mye stuveplass. Kassene kan plasseres etter eget ønske.
På flybridge er det en trippel rormannsbenk ved en bred og funksjonell førerkonsoll. Den har full instrumentering og er svært oversiktlig med god ergonomi, men det burde vært en vindskjerm fora førerplassen. I konsollen er det et gigantisk stuverom. Over flybridgen er det en kraftig targabøyle med plass til alt av antenner og ønskelig utstyr.
Båten er forsynt med et rikelig antall kraftige kryssholt og ved hvert av dem er plasten i ytterkant beskyttet med en syrefast slitekant. I dekket forut er det en gigantisk dreggkasse med plass til store fendere og tauverk nok til en Himalaya-ekspedisjon. Foruten dreggkassen er det et fast fenderstativ på hekken med plass til seks pølsefendere tilpasset båtens størrelse.
Båten har ingen fenderlist, kun en stållist. Vi mener en farkost som denne bør utstyres med en kraftig fenderlist, ikke minst rundt badeplattformen og et stykke forover på skroget i vannlinjen. Når hekken på denne båten kommer seilende inn i brygga blir det fort dyrt. I badeplattformen er det en redningsleider/badestige som kan felles ut av personer som ligger i vannet.


Salong (nøytralt)

Den tradisjonelle salongen er innredet med en L-sofa aktenfor fører- og passasjerplassen med et klaffebord med spiseplass for fire personer. Bordet kan heves og senkes og står på en solid søyle. Sofaen er plassert litt for lavt i forhold til vinduene slik at passasjerenes utsikt er begrenset. De to som får plass i de kraftige stolene på søyle ved førerplassen har derimot førsteklasses komfort og utsikt. Heving av sofaen, samt en mer moderne integrering av fører- og passasjerstol med sittegruppen ville gitt en bedre utnyttelse av salongen.
På styrbord side, vis-á-vis førerplassen, er det et stort skap hvor en integrert TV på heis tar mesteparten av plassen. En bedre utnyttelse av dette skapet er både mulig og ønskelig.
Det er flere store vinduer som kan åpnes i salongen. Skyvedøren på styrbord side er den eneste veien ut og inn av båten. I trappetrinnet er det stuveplass, blant annet kan romme skipsbaren. For øvrig er det rikelig med skuffer og skap i båten, også i salongen – blant annet i den aktre sidevangen på sofaen. Som overalt ellers i båten, er belysningen også i salongen førsteklasses tilpasset de høyere aldersgrupper, med hele ni downlights.


Førerposisjon (nøytralt)

Når man tar plass ved førerkonsollen i en av de to gammelmodige ”kontorstolene”, levnes det ingen tvil om at dette er en engelsk båt. Til og med de pålitelige Morse-spakene er montert slik at de betjenes med venstre hånd… På samme tid får man en viss skutefølelse, og den ergonomiske utførelsen av førerplassen er mer enn tilfredsstillende. Bak pleksidører nede ved dørken er samtlige brytere samlet på oversiktlige paneler. Funksjonene som er viktige for seilasen er flyttet opp på selve konsollen – en smart løsning vi blant annet kjenner igjen fra Grand Banks.
Man kan alltid diskutere plasseringen av visse funksjoner, som betjeningspanelet til autopiloten, men her er tilstrekkelig plass til at kjøperen kan få det som han vil. Personlig ville vi ha foretrukket å ha spakene på høyre side av rattet. Vinduene er forsynt med solide viskere med intervallfunksjon. Kompass er på plass, samt det meste man kan ønske seg av elektronikk, som leveres standard på denne båten.


Hovedlugar (smil)

Den mektige akterlugaren byr på hotellomfort for to personer. Køya er midtstilt med hodeenden mot akterspeilet, og kombinasjonen betydelig ståhøyde og danseplass på dørken er uslåelig. I denne 34-foteren er det mer skapplass bare i akterlugaren enn det er totalt sett i de fleste 34-fotere. I tillegg har man fått plass til et lite skrivebord/sminkebord med en barstol på babord side. Snekkerarbeidene er førsteklasses. I akterkant av lugaren er det to store vinduer som kan åpnes, hvilket gir mye luft og lys inn i ”kjellerleiligheten”. I tillegg er det hele syv downlights og to leselamper. På hver side av køya er det et praktisk nattbord, som begge er forsynt med 220 volts uttak. På skottet mot salongen er det forberedt for montering av en TV, hvilket overflødiggjør den plasskrevende TV-installasjonen i salongen.


Stikklugar (smil)

Under dekk forut er det også en separat lugar med eget bad. Denne har to romslige køyer som har plass til fire barn, alternativt to voksne. Også her er det romslige skap under hver køye, samt overskap. Belysningen består av en downlight i tillegg til en leselampe i begge køyene. I skrogsidene er det koøyer som kan åpnes.
Via en luke i lugarens akterskott har man meget god tilgang til det elektriske anlegget bak førerplassen, som er noe av det ryddigste og best merkede vi har sett.


Byssa (smil)

Byssa befinner seg på styrbord side i dekkshuset. Den er romslig, med god ståhøyde og bra arbeidshøyde på benken. I benkeplaten i corian er det nedfelt en romslig vask med skikkelig husholdningsarmatur. Videre en koketopp med hele fire gassbluss og en stekeovn. Ved siden av stekeovnen er det et kjøleskap. Det er mye god skapplass i form av flere skuffer i benken, et stort gryteskap og overskap. Overskapene kunne vært utvidet noe i størrelse. Også i akterveggen er det skapplass. Det er ingen ventilasjonsvifte i byssa, men derimot et stort vindu som kan åpnes.


Toalettrom (smil)

Vi lot oss virkelig imponere over toalettrommene om bord. Både hovedlugaren akter og lugaren forut har separate baderom, alle med rikelig plass. I akterlugaren er det et eget dusjrom på babord side. Innredningen er helstøpt og enkel å holde ren, med en sittebenk inn mot skroget. Det eneste vi savnet her inne var et speil. Toalettrommet ligger vis-á-vis dusjrommet på styrbord side. Det er meget romslig og har alle fasiliteter på plass, inkludert et bra speil, god belysning og alle ønskelige beslag – fra dorullholder, toalettbørste, såpedispenser til tannkrusholder. Rommet har ingen mekanisk ventilasjon, men derimot et koøye som kan åpnes.
I lugaren forut er det et separat toalettrom med god dusjmulighet. Også dette rommet har full ståhøyde og alle beslag og detaljer på plass. Her er et funksjonelt plassert speil, to taklamper og noe stuveplass til håndklær, toalettmappe osv.


Motorrom (smil)

Corvette 340 leveres kun med dobbeltinstallasjon og strake aksler. Til tross for at motorrommet er plassert midtskips under dørken i salongen, og at plassen for øvrig i båten er ekstremt godt utnyttet, er også motorrommet vesentlig større enn hva man forventer å finne i en 34-foter. Man kan frilegge store deler av motorrommet ved å åpne dørklukene i salongen, men til daglig ettersyn har man en egen nedgangsluke. Selv med hovedlukene lukket har man god tumleplass i forkant av motorene, og adkomst på sidene. Alle daglige vedlikeholdspunkter er sentralt plassert og meget lett tilgjengelige. De tekniske installasjonene er perfeksjonert til et imponerende høyt nivå. Her sitter Racor-filter med inspeksjonsglass og brannsikring til hver motor lett tilgjengelig, det samme gjør sjøvannsfiltrene, ekspansjonstankene til hver motor er lett synlige. Via en stor luke i akterlugaren har man også adkomst til motorene i akterkant og gearene.
Det elektriske hovedpanelet i forkant av motorrommet er en sak for seg. Enormt velorganisert, godt merket og fremfor alt kraftig dimensjonert. Videre har man ypperlig adkomst til dieselvarmer, varmtvannstank og sjøvannsinntak. Også batteribanken med to 150 Ah AGM-batterier sitter suverent plassert i båtens senterlinje. Derimot er 2x150 Ah litt lite i denne båten og skal ifølge importøren økes på båter som leveres i Skandinavia.
Tre kraftige lamper gir godt arbeidslys i motorrommet.

TESTFAKTA CORVETTE 340

KONKLUSJON:
Corvette 340 er en suveren langturbåt med enorm plass og svært tillitvekkende teknisk kvalitet. Sjøegenskapene er upåklagelige, og dekkslayouten er sjømannsmessig på høyt nivå. Planløsningen i salongen begynner derimot å bli litt gammeldags – særlig kan sofaløsningen forbedres en hel del.
PLUSS
+ Sjøegenskaper.
+ Tekniske installasjoner.
+ Enorm plass.
MINUS
- L-sofaen bør heves og integreres med førerplassen.
- Støynivå.
- Liten batteribank.

SPESIFIKASJONER

Største lengde: 10,62 Meter
Skroglengde: 95,95 Meter
Største bredde: 3,96 Meter
Vekt tørr båt: 7.900 Kg
Vekt fullastet båt: 10.540 Kg
Største dyptgående fullastet: 1,05 Meter
Kapasiteter i liter
- Ferskvann: 510
- Drivstoff: 1097
- Septik: 147


MOTOR OG FREMDRIFT

Motorfabrikat: 2xYanmar
Modellbetegnelse: 6LP-315-STP
Årsmodell: 2010
Drivstofftype: Diesel
Ytelse ahk: 2x295
Ytelse kW: 2x217,1
Antall sylindere: 6
Max turtall ihht produsent: 3.800 omdr./min
Max turtall i test: 4.000 omdr./min.
Motoralternativer
- Alternativ 1 2xVolvo Penta D6-330
Type fremdrift: Strak aksel
Propeller:
- materiale: Nibral
- stigning i tommer: 23D23P
- antall blad: 4


ELEKTRISK ANLEGG

Batteribank
- type og størrelse: 2x150Ah AGM
- antall standard: 2x150Ah AGM
- antall testbåt: 2
Ladespenning forbruk i volt¹): 14,3
Ladespenning start i volt¹): 14,3
¹) Anbefalt ladespenning: 14,4 volt


MÅL I CM

Dollbord, bredde: 46
Uteplass akter: 360x240
Badeplattform: 360x90
Arbeidshøyde byssebenk: 96
Ståhøyde
- i salong: 197
- i byssa: 197
- ved førerplass: 197
- hovedlugar: 193
- stikklugar: 187
- toalett og dusj akter: 175
- toalett forut: 190
Køyemål
- hovedlugar: 190x150
- stikkøye: 177x95 (to stk)


CE-MERKING
I ORDEN MANGELFULLT

Designkategori: B
HIN-nummer: OK
Samsvarserklæring: OK
Brukerhåndbok: OK


FRA CE-SKILTET

Max antall personer: 8
Max antall pers. på flybridge: 8
Max antall pers. og last i kg: 8+800kg
Max motorstyrke: 495 kW


FART OG STØY

I følge produsent Testet
Max turtall: 3.800 omdr.min 4.000 omdr./min
Max fart: 25,0 24,1 knop
Marsjfart: 22,0 22,0 knop
Max støy²): - 83 dBA
Støy ved marsjfart: - 82 dBA
²) Merknad: 84 dBA er Arbeidstilsynets øvre grense for tillatt gjennomsnittsstøy på en industriarbeidsplass.
TESTRESULTAT ³)
Turtall (omdr./min.) Fart (i knop) Støy (i dBA) Merknad
4.000 24,1 83
3.700 21,6 82
3.400 18,6 79
3.100 16,0 78
2.800 13,0 76
2.500 11,0 75
2.200 9,4 74
1.900 8,2 72
1.600 7,4 70
1.300 6,4 67
1.000 5,4 57
700 4,0 57

(Reduksjon med 300 omdr./min.)
³) Målingene er utført med to Yanmar 6LP-315-STP

TESTBETINGELSER

Temperatur
- Luft: 16˚C
- Sjø: 12˚C
Vindstyrke: 10-12 m/sek
Tankinnhold ved test
- Diesel: 445 Liter
- Ferskvann: 510 Liter
- Septik: 0 Liter
Antall personer om bord: 2

UTSTYR

BESKRIVELSE STANDARD EKSTRA I TESTBÅT
2xRaymarine C120W kartplotter X X
Raymarine 4 kw radar X X
Raymarine ST 70 autopilot X X
Raymarine ST 70 speed/depth X X
Raymarine VHF 240E dual station X X
Raymarine ST 70 Vind X X X
Radio/CD/DVD inkl iPod docking, høytalere salong og flybridge X X
TV X X
Dieselvarmer og vannbåten varme. X X
Elektrisk ankervinsj med 16 kg Delta-anker X X
Elektrisk toalett X X
Bimini på flybridge og akterdekk X X
Benker og bord på akterdekk X X
Baugpropell X X
Bunnstoff og primer X X
Baugnebb med stige X
Teakdekk X X

PRIS OG OPPLYSNINGER

Pris fra (inkl. avg.) 3.495 000 Kroner
Pris testet båt (inkl. avg.) 3.750 000 Kroner
Konstruktør: Compton & Mc Gill/Corvette Marine
Produsent: Corvette Marine
Produksjonsland: Taiwan
Ytterligere opplysninger: www.marstrandyachts.com


KONKURRENTENE

Marex 370 ACC