Duoprop og strak aksel fra ZF?

Systemet til ZF ble presentert som et konsept for noen måneder siden og ryktene går nå om at kombinasjonen strak aksel og kontraroterende propeller under testing på ukjent fartøy på ukjent sted.

Publisert Sist oppdatert

Det som har lekket om prosjektet til nå, er at ZF kombinerer et konvensjonelt gear med en strak aksel til et gearhus som gjør om kraften fra den enkle akselen til kontraroterende propeller.    

    Det er ingen tvil om at på singelmontasjer, styrer båter med påhenger eller drev, mye bedre enn med det konvensjonelle roret. Likevel er det mange som sverger til den strake akselen, som er en enklere teknisk løsning enn når kreftene skal overføres 90 grader i gearhuset i et drev eller en pod.

Ingen nyhet, akkurat. Her ser du den kontraroterende propellen på en av torpedoene du kan se på Oscarsborg festning i Oslofjorden. (Foto: Ingvar Ø. Johnsen)

Kjent fra 2. verdenskrig.

Den store fordelen med den kontraroterende propellen har vært kjent siden 2. verdenskrig, da systemet ble brukt på torpedoer, - både for mer stabil kurs og bedret effekt. Større bladareale gir bedre effekt, noe som var en av hovedgrunnene til at Volvo Penta «gjenoppfant» den kontraroterende propellen i sin Duoprop. 

    Moderne båtkonstruksjoner gir ikke rom for store ppropelldiametere. Med to kontraroterende klarer man tett opp mot doble propellarealet med den samme diameteren som en singel propell, med både både bedre akselerasjon, effekt/forbruk og retningstabilitet. Man håper også på bedre manøvreringsegenskaper i sakte fart ut fra den bedrete propelleffekten. 

    Klarer man å ta med seg den tekniske stabiliteten til den strake akselen, kan dette bli en vinn-vinn konstruksjon.