LETTERE: Yamaha har kuttet to sylindre, samt vekt og drivstofforbruk i sin nye F200.
LETTERE: Yamaha har kuttet to sylindre, samt vekt og drivstofforbruk i sin nye F200.

Slanket bort 50 kilo

Yamahas nye 200-hester er slanket med 50 kilo, for å bli lettest i firtaktsklassen.

Publisert Sist oppdatert

Utviklingen av en ny, lett motor som størrelsesmessig har mer til felles
med F150 (150 hk) har ikke gått på bekostning av effekt, kvalitet,
akselerasjon, støy eller driftsøkonomi, skriver Yamaha motor Skandinavia i en pressemelding. Med en vekt på 227 kilo er forholdet mellom vekt /effekt imponerende 1,1. Den lave vekten gjør motoren velegnet til mange forskjellige båttyper og -modeller. Lav vekt er også et forhold som spiller inn på båtpakkens totale driftsøkonomi. Men noen revulosjon er det ikke snakk om. Motoren er kun fire kilo lettere enn Mercury Verado 200 og 36 kilo lettere emm Suzuki DF200. Like lett som totakterene er den heller ikke. Evinrude E-tec veier 29 kilo mindre.

Fra seks til fire sylindre

Den nye 200-hesteren veier cirka 50 kilo mindre enn den gamle 200-hesteren som den erstatter. Det er en vektreduksjon på 18 prosent. Lettvekteren har som basis en motorblokk med fire sylindre i rekke. Dermed får du ikke lenger oppleve lyden av seks sylindrer i herlig harmoni dersom du ønsker en Yamaha i denne størrelsen. Seks sylindre får du fra 225 hesteren- og opp til Yamahas V8-er på 350 hk. Men de samme 200 hestene er nå tatt ut av en vesentlig mindre motorblokk i nye F200. 

Variabel ventilstyring er tatt i bruk for å optimalisere effekten og minimaliserer forbruket gjennom hele turtallsregisteret. Vekten er redusert blant annet ved utstrakt bruk av lette, avanserte materialer i mange av motorens komponenter. Yamaha understreker at dette ikke går ut over motorens holdbarhet og driftssikkerhet.

Elektronisk eller mekanisk

F200 vil komme i to versjoner. F200F har konvensjonell, mekanisk styring av gir og gass. F200G får den velprøvde «drive-by-wire» som Yamaha har utviklet. Med denne løsningen overføres signalene fra kontrollboksen elektronisk til motorens styresystem. Fordelene er enkel montasje, og at behovet for justeringer er så godt som eliminert. Begge de to nye modellene leveres som standard med Yamaha Y-COP, en avansert
startsperre som gjør det umulig å starte motoren hvis man ikke har riktig
nøkkel. Som propell anbefales en Reliance SDS-type. Den har innebygd et system som , i følge Yamaha, vesentlig demper belastningene som oppstår når motoren settes i gir. F200G kan kobles til motordisplay i farger. Denne modellen kan også leveres med et enkelt start/stop-system og muligheten for å finjustere dorgehastigheten til båten.

F200F/G henvender seg til kunder som ønsker seg en kompakt, avansert
motor. F200 egner seg ypperlig som en erstatning for en 200 hesters
totaktsmotor. Ved å bytte fra totakt til firetakt vil kundene oppleve et vesentlig lavere forbruk og et langt mer komfortabelt støybilde. Den lave vekten til F200 gjør at båtens egenskaper ikke endrer seg ved en overgang fra totakt til firetakt.
Yamahas forhandlere vil kunne levere F200F i løpet av våren 2013.
Leveransene av F200G starter tidlig på sommeren.