Bli abonnent Nyhetsbrev Annonser hos oss
WINDY: Slik ser den nye, den nye Windy Camira 39. Båten vises for første gang på båtutstillingen Boot i Düsseldorf. Foto: Hans B. Eidstuen.
WINDY: Slik ser den nye, den nye Windy Camira 39. Båten vises for første gang på båtutstillingen Boot i Düsseldorf. Foto: Hans B. Eidstuen.

Her er Windys nye stolthet

Her er Windys nye stolthet – Camira 39. Den er på plass på båtmessen i Düsseldorf.

Publisert Sist oppdatert

Den nye 39-foteren blir en potent arvtager til Windy-veteranene 36 Khamsin og kanskje for noen også 43 Grand Bora. Disse båtene skal fases ut etter 10 år i trofast tjeneste. Camira skal være en stor og åpen weekendcruiser som kombinerer det tøffe med det elegante, og med stor fleksibilitet på planløsningene både ute og inne.

Dette er den første båten som har fått installert det nye multifunksjonsdisplayet på dashbordet, et display som Garmin har utviklet i tett samarbeid med Volvo Penta.

Båtnyheten på 39 fot er inspirert av 31 Zonda. I hele utviklingsfasen har også arbeidstittelen vært 39 Zonda, men nå er endelig navn blitt Camira. Navnet kommer fra aboriginerne i Australias ord for vindfull.

- Vi er veldig stolte over å nå kunne presentere nye Draco, sier Knut Heiberg-Andersen. Foto: Hans B. Eidstuen.
- Vi er veldig stolte over å nå kunne presentere nye Draco, sier Knut Heiberg-Andersen. Foto: Hans B. Eidstuen.

Store utfordringer

Direktør Knut Heiberg-Andersen medgir at det har vært store utfordringer de siste årene og dermed ikke alltid like enkelt å få frem nyhetene raskt nok. Det har tatt to år å utvikle 39 Camira.

- Selv om det har vært en lang prosess, har vi hele veien vært fast bestemte på å få denne frem til markedet, for denne har vi umåtelig stor tro på. Tilbakemeldinger fra forhandlerapparatet har vært udelt positive, sier Heiberg-Andersen til Båtmagasinet. Båten skal bygges på fabrikken i Västervik utenfor Stockholm. I løpet av de nærmeste ukene vil de to, tre første båtene være klare for visning. Noen forhåndsbestillinger er også gjort.

Inspirert av 31 Zonda

Skroget er nyutviklet, men inspirert av Zonda 31 med sin dype v-bunn. Zondaen er rost opp i skyene for sine sjøegenskaper. Denne effektive skrogformen lover Windy å ta med seg over i den nye storesøsteren.

I det norske markedet vil motoralternativet først og fremst bli Volvo penta D6 370 eller D6 400. Med sistnevnte vil toppfarten ligge tett på 45 knop.

Båten er utviklet i et designsamarbeid med Windys egen Hans Jørgen Johnsen og Dubois Naval Architects i Hampshire i England, som de siste årene har hatt hånd om flere av Windys suksessmodeller. Interiøret er formet av anerkjente Design Unlimited. Mye av innredningen vil bestå av sorte lakkerte flater og lasert eik i et lyst og lekkert miljø.

JOLLEGARASJE: Det er selvsagt plass til en liten lettbåt i den nye Windy Camira.
JOLLEGARASJE: Det er selvsagt plass til en liten lettbåt i den nye Windy Camira.

Bildet: