Bli abonnent Nyhetsbrev Annonser hos oss
Her har jeg koplet landstrømkabelen bort fra anlegget i båten og koplet det direkte via en overgang fra 16-ampere-kontakten direkte til varmerøret som du kan skimte enden på i den hvite kabelen der det henger under bunnpanna.
Her har jeg koplet landstrømkabelen bort fra anlegget i båten og koplet det direkte via en overgang fra 16-ampere-kontakten direkte til varmerøret som du kan skimte enden på i den hvite kabelen der det henger under bunnpanna.

Hent vinterstrømmen direkte fra land

Kople fra polene på fullt oppladete batterier og gå rundt landstrømopplegget ombord hvis du trenger 220 volt til frostvakta.

Publisert Sist oppdatert

Et varmerør på 220 volt direkte mot landstrømmen er den sikre og bekymringsløse måten å etablere frostvakt på, - både i bobleanlegg og på land. Batteriene behøver du ikke å tenke på før til våren. (https://www.batmagasinet.no/artikkel/gi-batteriene-en-god-vinter-og-et-langt-liv-0)    

    Da varmerørene kom for noen år siden, avløste de heldigvis mange mer eller mindre provisoriske og upålitelige varmekilder. 1000 watts lyspærer dinglende i sin egen kabel og andre fantasifulle løsninger økte ikke akkurat brannsikkerheten under vinteropplaget. I dag finnes varmerørene i styrker fra 40 watt og oppover. Husk at fleste vinteropplag har wattbegrensninger før du investerer i et (eller flere) varmerør. 

    Etter ti års bruk av varmerør i boblehavn, er min erfaring at et rør på 85 watt under bunnpanna i motoren gjør jobben. Med et googlesøk på «varmerør båt» finner du ett som passer til ditt behov. 

    Da forutsetter jeg at alle bunnkraner er stengt og alt annet som kan fryse er lenset og toalettet har fått en skvulp med frostvæske. Husk å velg en frostvæske beregnet for opplag. Med denne metoden kan jeg nesten garantere at du møter en våryr motor, som starter på første forsøk før neste sesong.