ARMBÅND: Skipperen bærer armbånd som er samkjørt med den fastmonterte enheten på konsollen. Foto: Amund Rich. Løken.

Suksess med trådløs dødmannsknapp

Det startet som en god tanke i en studentbedrift. Nå er den satt i produksjon, den trådløse dødmansknappen som utløser seg selv når føreren faller i vannet.

Publisert Sist oppdatert
FORNØYD: Etter 10.000 timers testing er den trådløse dødmannsknappen lansert. Her er gründerne Christian Frost Røine (t.h.) Kristian Kløten og Fredrik Eriksen. Foto: Amund Rich. Løken.

For ett år siden var det en gjeng studenter som grublet på hvordan man kunne lage en dødmannsknapp uten den brysomme snora. Christian Frost Røine fra BI og Fredrik Eriksen fra Høyskolen i Oslo fikk idéen og bestemte seg for å etablere en studentbedrift for å utvikle et trådløst system. De tok produktet sitt med til NM i Ungt Entreprenørskap og overbeviste så sterkt at det endte med en NM-tittel. Dermed løsnet skredet. Innovasjon Norge kom på banen og karene stiftet sitt FELL som aksjeselskap. De brukte  tolv måneder på forskning og utvikling. Systemet WiMEA (Wireless Marine Electronics Algorithm) ble prøvd ut i over 10.000 timer før det kom på markedet tidligere i år.

Moderne trådløs teknologi

-Det er gjort bruk av moderne trådløs teknologi og avanserte norskutviklede trådløse mikrokontrollere fra Texas Instruments, sier daglig leder Christian Frost Røine til Båtmagasinet.  De fikk med seg Niclas Norin på softwaresiden og Kristian Kløften på design og som bindeledd til Eker Design. Bård Ekers team fikk tidlig sans for produktet og ble både sparringpartnere, designere og har bidratt til å få produktet i serieproduksjon. På investorsiden fikk de med seg Block Wathne-veteranen Lars Nilsen.

Et lite armbånd

Det trådløse systemet består av to enheter, én som skal monteres fast i konsollen på båten sammen med en antenne. Den andre delen er en bitteliten, 10 grams MOB-enhet (mann over bord). Den er så liten at den av praktiske grunner er plassert i et armbånd.

Det er først når enheten kommer i kontakt med vann at den aktiverer MOB-modus og stopper motoren etter bare ett sekund. 6 sekunder senere aktiveres en automatisk overstyringsmodus. Nå kan passasjerer aktivt starte motoren igjen. Dermed kan personen i vannet reddes opp igjen.

Nesten utsolgt

-Bare i løpet av noen uker har vi solgt 250 enheter og er nesten utsolgt. Og vi registrerer med tilfredshet at systemet  fungerer feilfritt også i praksis, sier en fornøyd gründer til Båtmagasinet.