Bli abonnent Nyhetsbrev Annonser hos oss
SKROGSAMARBEID: To japanske giganter samarbeider om å utvikle fremtidens skrog.
SKROGSAMARBEID: To japanske giganter samarbeider om å utvikle fremtidens skrog.

Konseptbåten Toyota 28:

Verdens største bilprodusent viste nylig Toyota 28 – og det er ikke en bil, men en båt! Nylig inngikk Toyota og Yanmar et samarbeid om å utvikle en helt ny skrogteknologi. Resultatet ble vist i Japan for kort tid siden.

Publisert Sist oppdatert

Båten ble vist i forrige uke under Japan International Boat Show, og er en 26 fots styrhusbåt som er et resultat av et nylig inngått samarbeid mellom Toyota og Yanmar. Båten er en komposittkonstruksjon bygget av både glassfiber og aluminium. Det innebærer at den vakuumstøpte båten har aluminium-stringers (langskipsdragere) i bunnen og et glassfiberskrog med skumkjerne. I følge Toyota skal dette gi en konstruksjon som er 10 prosent lettere enn aluminiumsskrog, samtidig som det er syv ganger stivere enn et rent glassfiberskrog. Toyota Hybrid Hull er det første resultatet av prosjektet.

KONSEPTBÅT: Toyota 28 er foreløpig en konseptbåt, men resultatet av samarbeidet forventes sjøsatt i oktober 2016.

Her i Europa er Toyotas marine-satsning relativt ukjent, men Toyota er allerede vel etablert som produsent av en hel serie med aluminiumsbåter som drives av bilmotorer. Samarbeidsavtalen med Yanmar, som foruten å produsere motorer også er engasjert i båtproduksjon, innebærer en satsning mot å utvikle et helt nytt skrogkonsept.

STIVERE: Med stringere i aluminium og et glassfiberskrog med skumkjerne, oppnår man et stivere og lettere skrog, ifølge Toyota. Dermed forener man fordelene med både aluminium og glassfiber.