STING 485: Føreren sitter på akterbenken. To sitteplasser foran konsollen, i tillegg til plassene i baugen.
STING 485: Føreren sitter på akterbenken. To sitteplasser foran konsollen, i tillegg til plassene i baugen.

Sporty lillebror fra Sting

De er ikke så store, men smarte og sporty, de to nye Sting-modellene i 485-serien.

Publisert Sist oppdatert

Sting lanserer to nesten identiske båter på 4.85 meter. Båtmagasinet hadde de første «snikbildene» av Sting 485 i fjor høst. Forskjellen på denne versjonen og båten som har fått bokstaven S er i første rekke sitteplassene. Mens føreren sitter på akterbenken i den ene, er det egen bred kjøresofa foran akterbenken i S-utgaven. Sitteplassene i baugen er identisk på de to båtene.

Lillebror til 530 S

STING 485 S: Egen sittebenk for føreren.
STING 485 S: Egen sittebenk for føreren.

Den nye S-utgaven blir en lillebror til velkjente Sting 530 S, en større, men ikke ulik båt. De to 485-versjonene er nokså likt prisen, ca. 7000 kroner mer for S-utgaven. Med en 50 hesters Evinrude E-Tec koster S-båten 166.900 kroner. En standard 485 med 4o hk er priset til rett i underkant av 150.000 kroner. Begge utgavene har integrert vannskikrok i ryggstøtten til akterbenken og begge har et finurlig dreggrom på babord badeplattform. Selve dreggen har en egen holder over tauverket. På den måten unngår du at tau og dregg floker seg sammen.

Sporty skrog

SMART: Begge båtene har smart dreggkasse med egen holder til dreggen.
SMART: Begge båtene har smart dreggkasse med egen holder til dreggen.

Til tross for mange likhetstrekk med 530, er det mye nytt på denne noe mindre utgaven. Til tross for sin størrelse vektlegger produsenten at båtene har et skrog som oppfører seg mykt i sjøen, takket være nye skrogvinkler, gode steglister og nytt chine. Med sin vannskikrok sier det seg selv at båtene er tilrettelagt for vannsport. Båtene har en stor og midtstilt konsoll og rikelig med stuveplasser under alle enker. Under akterbenken er det avsatt plass til puteoppbevaring.

 

Norsk-polsk samarbeid

   Sting-båtene produseres hos Mirage i Polen, et selskap som eies 50 % av Nordkapp. Polakkene har eierskap til Sting, men Nordkapp har selv hånd om utviklingen av modellrangen og bruker i stor utstrekning sin suksessdesigner Espen Thorup til alt tegnearbeid. Akkurat det kommer tydelig frem på nyhetene Sting 485 med de mange smarte løsninger.