Bli abonnent Nyhetsbrev Annonser hos oss

Dieselpåhengere på rekke og rad

Svenske Oxe kommer med nye dieselpåhengere, fortsatt basert på mariniserte og modifiserte GM-diesler. De to nye motorene. Oxe 125 og Oxe 175 er også basert på Opels to liters diesler.

Publisert Sist oppdatert

Cimco Marine AB har også nye motorer på over 200 hk på gang. Disse utvikles i takt med at BMWs treliters turbomotor skal lanseres. I Oxe-dieslene blir stammemotorene plassert horisontalt. Servicepunktene blir flyttet, slik at disse blir enklere og komme til akterut på en båt.

Som en innnenbordsmotor

Viktigst av alt er at mariniseringen følger mønsteret fra en ninnebordsmotor, med lukket ferskvannskjøling og varmeveksler, som igjen gir muligheter for sløyfe til varmemuligheter i styrhus, og ikke minst kraftigere og mer velegnede generatorer enn hva som er nødvendig i en bil. Kort sagt: En marinisert bilmotor plassert den «riktige veien» oppå en påhengerstamme med undervannshus.

Arbeidshester

125-hesteren er arbeidshesten, som egner seg for mindre fiskebåter og andre arbeidsbåter. 175-hesteren lanseres for de som ønsker mer fart og krefter enn 150-hesteren. 

    Produsenten hevder også at stammemotorenes komponenter både på den elektriske og mekaniske siden er modifisert for å tåle saltvannsmiljøet. De nye motorene skal lanseres på verdens største båtutstyrsmesse, Marine Equipment Trade Show (METS) i Amsterdam, den 13.november.

https://www.oxe-diesel.com