UTENBORDS DIESEL: Svenske OXE står bak verdens første, høytelses diesel utebordsmotor.
UTENBORDS DIESEL: Svenske OXE står bak verdens første, høytelses diesel utebordsmotor.

En svensk okse

Under utstyrsmessen METS i Amsterdam vises en gigantisk utenbordsmotor – som går på diesel. Den svenske motoren er basert på en GM-blokk, yter 200 hk og har et dreiemoment på 370 nm.

Publisert Sist oppdatert

Diesel utenbordsmotorer har eksistert lenge, men da som tunge motorer med lav ytelse, og til spesielle formål, som for eksempel bruk i sterkt oljeforurensete områder der eksplosjonsfaren er stor. Den svenske motoren er temmelig unik, og har så langt bare vært solgt til militære formål. Nå lanseres den også for fritidsbåtmarkedet.

Motoren er basert på en to-liters GM-blokk, som blant annet har vært brukt i en mengde Opel-biler. Blokken er marinisert av det svenske selskapet Cimco Marine Diesel AB i Engleholm. Den er montert horisontalt, og kraftoverføringen fra motoren går via drivreimer, noe som i følge produsenten blant annet gjør det mulig å overføre et så stort dreiemoment. Denne løsningen gjør det også mulig å slå bakk fra fullt pådrag forover uten at det skader motoren.

OXE Diesel har konstruert for å kunne gå på en rekke ulike dieseldestilater, som EN590, DMX, DMA, samt flere andre.

Hele pakken veier mellom 280 og 300 kg, avhengig av rigglengde.

Ytterligere opplysninger: www.oxe-diesel.com

Powered by Labrador CMS