Bli abonnent Nyhetsbrev Annonser hos oss
STØRRE OG STØRRE: Mercury er på vannet med ny, rå 450-hester.
STØRRE OG STØRRE: Mercury er på vannet med ny, rå 450-hester.

Mercurys nye kraftpakke på 450 hk

Mercury Racing lanserte i dag sin hittil største utenbordsmotor. Med en 4,6 liters V8 på 450 hk med mulighet til å ha inntil seks motorer på samme akterspeil er dette en enorm kraftpakke.

Publisert Sist oppdatert

Mercury Racing 450R ble vist for deler av båtpressen, blant annet Båtmagasinet, i USA i går tirsdag den 18. juni 2019. Det var en etterlengtet lansering av en motor som markerer ytterligere ett generasjonsskifte i utviklingen av store utenbordsmotorer. Foruten Yamahas V8 på 425 hk og Seven Marines motorer finnes det nå også en serieprodusert Mercury Racing 450R.

STOR ETTERSPØRSEL

Etterspørselen er stor etter denne typen motorer. De blir i stadig større omfang et alternativ til innenbordsmotorer. Ved pressevisningen oppga sjefene for Mercury Racing at 66 motorer allerede er sendt til Europa.

STOR ETTERSPØRSEL: Allerede stor etterspørsel i Europa etter nyheten Mercury 450 hk
STOR ETTERSPØRSEL: Allerede stor etterspørsel i Europa etter nyheten Mercury 450 hk

BYGD FOR RACING

Den nye er bygd for racing med toppfart som det viktigste kravet. 450R har en 4,6 liters firetakts V8-motor med en Mercury Racing kompressor som gir 450 hk i toppeffekt på propellakselen og 40 prosent mer dreiemoment en i en Mercury Verado 400R. Motoren er dessuten over 150 kg lettere enn nærmeste konkurrent (Yamaha XTO), hvilket innebærer at 450R blir et svært attraktivt alternativ for en rekke båtprodusenter på grunn av sitt gode vekt-effekt-forhold. Motoren veier 313 kg.

ULIKE DESIGNVALG

Motoren leveres med ulike utvekslinger, kontrollsystem for joystick, ”tie abr” for å koble sammen flere motorer og ulike design-valg.

Grunnmotoren i 450R er den samme som i Mercury Racing 300R. Det betyr at den har en blokk i aluminium med 64 graders vinkel og sylindertopper i aluminium med Mercury Racing Quad Cam Four Valve (QC4) design og doble overliggende kamaksler (DOHC).

Kompressoren er en reimdrevet 2,4 liters som responderer direkte på gassen. Kompressoren er vannkjølt for å holde temperaturen på innsugsluften og dermed øke effekten.

FLERE SAMMEN

Nye 450R kan monteres i opp til seks enheter på samme akterspeil med 26 tommer mellom hver propellaksel. Det er det maksimale dagens båter klarer med tanke på bredden på akterspeilet.

Motorns maksimale turtallsintervall (”wide-open throttle, WOT) angis til 5.800–6.400 omdreininger i minuttet. For å optimalisere effektuttaket bruker man propeller fra Mercury Racing.
Motoren har spesialdesignet midtseksjon, Mercury Racing Advanced MidSection (AMS). Den har blant annet ekstra holdbart rustfritt stål og herdede deler for å stabilisere motoren ved høye hastigheter.


ELEKTRO-HYDRAULISK STYRING

450R har elektro-hydraulisk styring som standard. Dynamoen gir 115A. For å forenkle den daglige servicen og kontrollen har motoren Mercurys egen Top Cowl Service Door, hvilket i praksis er en inspeksjonluke på toppen av dekselet.

Med Sport Master-gear er motoren designet for båter med en potensiell fart på cirka 75 knop. For den som vil gå i lavere hastigheter finnes et alternativt gear-hus; 5.44 HD. Alla gearene til 450R har utvekslingen 1.60:1.

KRAFTPLUGGER: De nye Mercury 450 leveres i ulike design.
KRAFTPLUGGER: De nye Mercury 450 leveres i ulike design.

BARE ÉN SPAK

450R er kompatibel med Mercury Racing Zero Effort Digital controls og alle Mercury Marines digitale kontrollsystemer med mulighet til å håndtere opp til seks motorer med bare en spak. Også Joystick Piloting for Outboards (JPO) finnes for opp til seks motorer, inkludert det elektroniske ankeret Skyhook som holder båten i samme posisjon automatisk.

RACING: Den nye motorserien fra Mercury retter seg mot racing.
RACING: Den nye motorserien fra Mercury retter seg mot racing.