UNIK: Stad skipstunnel vil bli en ny turistattraksjon for Hurtigrutens passasjerer. Foto: Snøhetta/Kystverket.
UNIK: Stad skipstunnel vil bli en ny turistattraksjon for Hurtigrutens passasjerer. Foto: Snøhetta/Kystverket.

Kan bli byggestart allerede i 2019

I denne uken får Samferdselsdepartementet dokumentasjonen for videre kvalitetssikring av Stad skipstunnel. Kystverket mener det kan bli byggestart allerede i 2019.

Publisert Sist oppdatert

I følge Teknisk Ukeblad får Samferdselsdepartementet i denne uken overlevert alle dokumenter som skal til for å gjennomføre en kvalitetssikring. Prosjektleder Terje Andreassen i Kystverket ser ingen spesielle utfordringer i den dokumentasjonen.

Finansieringen på plass

Deler av finansieringen er også på plass ved at det er lagt inn 1,5 milliarder kroner i første del av nasjonal transportplan 2018-2024 og 1,2 milliarder i andre del.

– Vi overleverer strategisk styringsdokument, teknisk forprosjekt og reguleringsplan med konsekvensutredning til departementet, i tråd med den bestilling vi fikk fra departementet. Stad skipstunnel er nå et gryteklart prosjekt, sier Terje Andreassen til Teknisk Ukeblad. Han tolker det slik at byggingen kan ta til straks kvalitetssikringen er gjennomført, det vil si allerede i 2019.

Ny turistattraksjon

Den planlagte tunnelen er 1,7 kilometer lang og skal bores tvers gjennom det værharde Stadlandet nord i Sogn og Fjordane. Tunnelen tilpasses skip på inntil 140 meters lengde og 23 meters bredde. Det legges opp til en spektakulær rute for Hurtigruteskipene og den vil hjelpe fritidsbåtene trygt gjennom et område kjent for sine værmessige utfordringer.