Bli abonnent Nyhetsbrev Annonser hos oss
NESTNULYKKE: Nesten-ulykker oppstår altfor ofte. Hvem har vikeplikt? Særlig ved mye sjøtrafikk og i trange farvann blir det avgjørende å ha kompetanse om Sjøveisreglene. (Foto: Tone Haugerud)
NESTNULYKKE: Nesten-ulykker oppstår altfor ofte. Hvem har vikeplikt? Særlig ved mye sjøtrafikk og i trange farvann blir det avgjørende å ha kompetanse om Sjøveisreglene. (Foto: Tone Haugerud)

I sommer må du unngå situasjoner som denne

- Det skjer altfor mange ulykker og nestenulykker på sjøen i dag. Mange av disse ulykkene kan unngås ved at fritidsbåtførerne setter seg mer inn i sjøveisreglene. Det er blant annet viktig at alle kjenner til vikepliktsreglene, sier sjøfartsdirektør Olav Akselsen.

Publisert Sist oppdatert

Nesten-ulykker oppstår altfor ofte. Hvem har vikeplikt? Særlig ved mye sjøtrafikk og i trange farvann blir det avgjørende å ha kompetanse om Sjøveisreglene. (Foto: Tone Haugerud)

Vikeplikt

Fritidsbåter har vikeplikt for nyttefartøy, som ferger, cruiseskip, lasteskip og fiskebåter som driver fiske. Vikeplikten gjelder samme hvilken retning nyttetrafikken kommer fra. Store skip klarer ikke å manøvrere på samme måte som mindre fritidsbåter. Dette er det viktig at fritidsbåtførere kjenner til, slik at de unngår å havne i farlige situasjoner. Det er viktig at fritidsbåter kjører forutsigbart og gir tydelig signal om at de vil holde vikeplikten. I trange farvann og sterkt trafikkerte områder er det ekstra viktig at fritidsbåtbrukerne tar hensyn til nyttetrafikken, og i situasjoner med dårlig sikt må alle som ferdes på sjøen senke farten.

Båtradio

-Ved hjelp av radar kan trafikklederne våre se alle fartøy. Blir det nødvendig, prøver vi å kalle de opp på kanal 16. Vi kan pålegge dem om å gjøre tiltak for å forhindre ulykke, men ofte er det vanskelig å få kontakt, sier kystdirektør Kirsti Slotsvik.

Båter under 24 meter har ikke plikt til å melde seg til Kystverkets trafikksentraler. De små fartøyene og fritidsbåtene har heller ikke lytteplikt på sjøtrafikksentralens kanaler. Men både Sjøfartsdirektoratet og Kystverket oppfordrer småbåtfolket til å bruke båtradio fast - både for å lytte etter beskjeder fra andre, og for å kunne melde fra til andre fartøy, til sjøtrafikksentral eller kystradio om en uforutsett situasjon skulle oppstå. Om en ikke har kunnskap om bruk av båtradio kan det være lurt å ta et VHF-kurs.

Merking og sjøkart

Kystverket har ansvar for å merke hovedleder og bileder langs vår langstrakte kyst. Nærmere 21 000 sjømerker med og uten lys merker disse mest trafikkerte ledene. Disse sjømerkene er avmerket i alle sjøkart. Fritidsbåtbrukere ferdes ofte andre steder enn de større nyttefartøyene, utenfor de godt merkede ledene. 

- Det er ikke slik at hver eneste vik og hvert eneste lille sund langs norskekysten er merket. Om småbåtførere velger å benytte trangere og grunnere farvann, må de utvise godt båtvett, avpasse farten og bruke oppdaterte sjøkart, understreker kystdirektøren.

Viktig å ta båtførerprøven

Ved å ta båtførerprøven vil du som fritidsbåtfører få kompetanse som er nødvendig for å føre en fritidsbåt på en trygg måte. Kunnskap om vikepliktsregler er en viktig del av båtførerprøven.

- Vi anbefaler alle som skal føre fritidsbåt å ta prøven, også de som ikke har krav om obligatorisk prøve, sier sjøfartsdirektør Olav Akselsen. - Vi ønsker at folk skal kose seg på sjøen, og da er det viktig at alle kan føle seg trygge på at reglene følges, legger han til.